Actieve achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fusa

Actieve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:14

Hallo
Ik ga binnenkort naar mijn vz paard
maar mijn instructeur is ziek dus ga ik het hier even vragen
Hoe zorg ik ervoor dat ze wat minder op de voorhand gaat sukkelen
en haar achterhand dus actiever houd

Axelle

8nnemiek

Re: Actieve achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:17

Veel overgangen rijden, veel figuren rijden, altijd actief houden, en af en toe balkjes draven werkt goed om de achterhand sterk te krijgen :j

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:21

MysticTinker schreef:
Veel overgangen rijden, veel figuren rijden, altijd actief houden, en af en toe balkjes draven werkt goed om de achterhand sterk te krijgen :j

balkjes draven xD balkjes galopperen/springen heet dat bij haar
nee balken zijn geen oplossing is ze doodsbang van

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:25

zweepje erbij en af en toe korte tikjes geven wil ook wel helpen.
En algemeen je paard op zijn achterhand zetten dwz. door middel van schijnovergangen te rijden, moet je je paard voelen rijzen van voor, dit even aanhouden en terug arbeidsdraf. Tijdens dat rijzen geef ik mijn paard ook korte kieteltjes met de zweep. Daarbij draag ik mijn zweep altijd aan de binnenkant.
Deze oefening moet je echter wel regelmatig afwisselen met iets anders, want dit is echt een zware oefening voor het paard. Hij moet nl. Zijn hele gewicht even op de achterhand dragen en dat is zwaar, zeker als het paard nog een slappe achterhand heeft.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:28

x_Quinta_x schreef:
zweepje erbij en af en toe korte tikjes geven wil ook wel helpen.
En algemeen je paard op zijn achterhand zetten dwz. door middel van schijnovergangen te rijden, moet je je paard voelen rijzen van voor, dit even aanhouden en terug arbeidsdraf. Tijdens dat rijzen geef ik mijn paard ook korte kieteltjes met de zweep. Daarbij draag ik mijn zweep altijd aan de binnenkant.
Deze oefening moet je echter wel regelmatig afwisselen met iets anders, want dit is echt een zware oefening voor het paard. Hij moet nl. Zijn hele gewicht even op de achterhand dragen en dat is zwaar, zeker als het paard nog een slappe achterhand heeft.

nou moet ik ff iets vragen
ik moest haar van de instructeur eens heel traag laten galloperen en dan hat ik idd wel het gevoel dat het meer uit haar achter hand kwam kan dat ??

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:31

uhu dat kan. Als je kort en gesloten galopeert komt de achterhand er sowieso wel goed onder. Maar de galop is voor het paard makkelijker dan in draf.
Probeer dit anders in draf ook eens (op die manier bied je ook variatie aan) Hand sluiten, benen sluiten, heel stil zitten en wachten tot hij zich verzamelt. En om mijn paard te helpen, geef ik enkele tikjes met de zweep. Kort en snel achter elkaar, want hij moet hierbij wel snel blijven.

Edit: woordje vergeten :)

miesemau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:15

haar toch goed aan de teugel rijden en veel aansporen zo komt vanzelf de achterhand erbij.

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:19

Heel veel overgangen. Stap draf etc, balkjes lopen en afwisseling houden in het rijden. Dan moet het wel lukken

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:08

voltes en slangenvoltes
voltes spiraalsgewijs verkleinen en vergroten
schijnovergangen en echte overgangen
wijken
schouderbinnenwaarts

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:13

Veel overgangen, maar ook veel tempowisselingen in dezelfde gang.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:58

Fusa schreef:
MysticTinker schreef:

balkjes draven xD balkjes galopperen/springen heet dat bij haar
nee balken zijn geen oplossing is ze doodsbang van

dan zou ik eerst maar eens gaan zorgen dat je dat voor mekaar krijgt!

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:51

eerste zorgen dat je voorwaarts rijd zodat je haar lekker naar je hand toe kunt rijden, als ze daar loopt (nageeflijk) lekker veel schakelen. Tempowisselingen dus. Probeer dit vooral in draf (dat is makkelijker dan in stap) in galop kan ook maar houd dan vooral je aanleuning goed in de gaten (dat ze dus mooi nageeflijk blijft en op 2 teugels loopt). Van belang bij het schakelen is dat ze lekker aan je been is, dus als jij haar een klein "schopje" geeft dat ze naar voren gaat en als jij haar terug rijd dat ze haar impuls of sprong behoud in de gang waarin je je bevind. Als je veel schakelt (tempowisselingen rijd) dan voel je op een gegeven moment dat als je gas geeft het vanuit de achterhand komt. Het schakelen stimuleert haar (mits nageeflijk uiteraard) meer op de achterhand te komen.

Succes ermee!