Tja, wat moet je hier dan mee..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tja, wat moet je hier dan mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:29

Hoi,

Ik rijd sinds een oktober een vierjarige merrie, hier betaal ik genoeg geld voor en in principe mag ik
dan iedere dag rijden maar wordt ze even goed gebruikt in de manegelessen (dit paard dan alleen
bij gevorderden). Alleen voelt het toch niet zo goed.
Ik rijd haar altijd gewoon voorwaarts en ontspannen, met continue een lichte verbinding met de mond.
Ik doe meestal wel twintig minuten over het losrijden, dit vind ik dan ook erg belangrijk en dit doe ik
in alle gangen met los contact en veel buiging. Daarna kan ik haar wat meer oppakken en aan het werk
zetten en komt ze wat meer op de achterhand en gaat nageven.
Dat nageven is echter voor de eigenaar van het paard wel een heel belangrijk onderdeel. Hij geeft ook
lessen en verhandelt paarden, dus ik snap wel een beetje dat het plaatje belangrijk is. Maar naar zijn
mening moet het paard op een harde manier gereden worden en omlaag gezaagd worden.
Als anderen erop rijden laat hij ze ook altijd het paard omlaag zagen, er wordt verder niet naar de
achterhand gekeken, nee hij moet met zn koppie omlaag en dan het liefst diep. En dan vraag je waarom;
ja, het is belangrijk dat het paard zijn rug gebruikt.
Is het dan echt zo, dat een paard dat niet omlaag loopt zijn rug niet gebruikt? Want op de manier zoals
ik haar rijd, heb ik een lekker ontspannen paardje en voel ik toch écht die rug omhoog komen ookal
loopt ze niet in een perfect krulletje. Bovendien kan ze helemaal niet goed nageven als ze niet op de
achterhand loopt, dan begint ze namelijk 'ja te knikken', gaat ze lopen stressen en is de ontspanning
gewoon helemaal weg.

Het jammere is ook nog, dat er vaker een slof, thiedemann of stiek aangehangen wordt, omdat ze 'niet
goed aan de teugel wil'. Ook wordt er wel eens met sporen op gereden (waar ik niet op tegen ben,
maar wel als ik zie hoe ze dan gebruikt worden; echt op de sporen gereden en niet op de kuit.
Ik vraag me dan echt af waar ze mee bezig zijn, het beestje is nog maar vier?
Ik heb zo'n idee dat erover praten niet gaat werken, de eigenaar zit al lang in de paarden en handelt
er zelfs in, heeft het altijd zo gedaan en is echt van mening dat een paard zo gereden hoort te worden.

Het lijkt eigenlijk wel een beetje alsof het hier in de buurt altijd zo gebeurt. Ik ben nu ook op zoek naar
privé instructie voor eenmaal in de week, maar iedereen die ik tegenkom lijkt zijn paarden zo te rijden?
Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Voor de mensen die van mening zijn dat ik dit niet op internet moet plaatsen omdat degene waar het
over gaat er waarschijnlijk niet zo blij mee zal zijn, ik ben niet bang om mijn mening hierover te geven
en als ze ernaar vragen zal ik het best uitleggen. Dit is verder ook geen persoonlijke aanval, ik ben
gewoon ontzettend tegen deze manier van paardrijden..

Cyrilletje

Re: Tja, wat moet je hier dan mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:04

Ja, wij noemen dat 'ruk-pluk-ruiters': even flink de spoor erin, zagen en voila! Het paard loopt 'aan de teugel'... :\
Dit heeft niets te maken met nagevelijk rijden, maar helaas zie je het erg veel.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:25

Ik ben het met je eens dat het niet de bedoeling is dat een paard naar beneden getrokken wordt. Aan de andere kant kan een paard ook niet goed de rug gebruiken zolang hij met zijn neus in de lucht loopt, ook al 'voelt' het misschien ontspannen. Er moet wel nageeflijkheid zijn, anders heeft de rest van het rijden ook weinig nut. Zonder verbinding een paard met zn neus in de lucht rondjes lopen vind ik even slecht als een paard met de slof naar beneden trekken.

Dus eigenlijk ben ik het met beide manieren van rijden niet eens.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:29

Sorry, nu geef ik geen oplossing voor je probleem natuurlijk. Ik zou verder gaan met zoeken naar goede instructie. Het is niet zo gek dat iedereen bij jou in de buurt 'zo' rijdt want er zullen weinig instructeurs zijn die het lopen met de neus in de lucht zullen promoten.

Zaak is nu instructie te vinden die jou helpt je paard in de aanleuning te rijden. Niet met de neus in de lucht, maar ook niet aan de slof. Daarvoor is het aan te raden verschillende instructeurs op proef te nemen, of eens om je heen te vragen of je eens bij privélessen mag komen kijken?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:32

Als hij ze zo door laat rijden heeft ie straks een paard met rugproblemen :x
Paard gebruikt de rug dan inderdaad door dat gezaag... wel verkeerd.
Spicenut: de TS wacht tot het paard zelf zakt, voorwaarts neerwaarts dus.
Denk niet dat ze bedoeld op haar manier van rijden een uur lang met het hoofd in de lucht :)

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:10

Ik zie enkel staan dat ze het paard voorwaarts rijd, maar nergens staat dat het paard uiteindelijk neerwaarts gaat. Ook al zegt TS dat ze kan voelen dat het paard zijn rug gebruikt, ben ik ervan overtuigd dat een paard, wanneer deze zijn hoofd niet neerwaarts beweegt, zijn rug niet goed kan gebruiken, omdat dat op die manier ook niet hoeft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:14

Ik vind het sowieso raar dat jij veel betaald en er iedere dag op rijd maar dat er ook anderen op rijden :?
En zijn manier van rijden is nou niet echt bevordelijk voor het paard. :n
Jij rijdt hem netjes en hij zet er anderen op die het weer verknallen?
Waarom rijd jij hem dan?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:17

Zwartsnoepje schreef:
Is het dan echt zo, dat een paard dat niet omlaag loopt zijn rug niet gebruikt? Want op de manier zoals
ik haar rijd, heb ik een lekker ontspannen paardje en voel ik toch écht die rug omhoog komen ookal
loopt ze niet in een perfect krulletje. Bovendien kan ze helemaal niet goed nageven als ze niet op de
achterhand loopt, dan begint ze namelijk 'ja te knikken', gaat ze lopen stressen en is de ontspanning
gewoon helemaal weg.

Hier haal ik uit dat het paard niet naar beneden loopt.

Zo'n jong paard kán echt nog niet volledig op de achterhand lopen. Natuurlijk is het belangrijk dat je van achteren naar voren rijdt, maar dan moet je het paard wel correct nageeflijk rijden. Zonder een correcte aanleuning kan een paard namelijk niet van achteren naar voren gereden worden en vice versa. Het is een wisselwerking. En ja, ik vind dat een paard op elk moment correct in de aanleuning, en dus neerwaarts met het hoofd moet zijn. Dus niet pas na 20 minuten losrijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:20

Dus gelijk als je wegstapt moet het paard omlaag zijn met het hoofd?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:26

Je kan er nog zoveel geld en energie in stoppen als je wil, maar zolang het dier ook nog door andere ruiters word gereden en die op een heel andere manier rijden, is het water naar de zee dragen. Jammer voor het paard en zeker jammer voor jou omdat je er ook nog geld voor betaald. Hoe loopt ze als er in de les mee is gereden? Voel je dat terug de volgende dag?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:26

als je ervoor moet betalen om paard van deze handelaar te rijden en af te richten, dan klopt er iets niet????

Mij lijkt het eerder dat hij jou moet betalen, want je richt het paard min of meer af.

Ik zou hiermee niet akkoord gaan dat als je ervoor moet betalen, dat er evengoed anderen op rijden en hem verpest, dan zeg ik toedeloe, als hij niet met je wil praten en je tegemoet wil en of kan komen.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:29

Nou, dat gaat bij mij eigenlijk altijd automatisch. Zodra ik opstap heb ik contact met de teugels. Dan gaat mijn paard inderdaad met haar hoofd omlaag in het voorwaarts neerwaarts. Dus het is niet echt een kwestie van 'moeten' maar meer een kwestie van de teugel aannemen.

Zolang een paard met het hoofd omhoog of naar voor loopt neemt deze de teugel imo niet aan.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:36

Ik zie dat ik verkeerd gelezen heb, en dat ze uiteindelijk wel naar beneden loopt:
Zwartsnoepje schreef:
Ik rijd haar altijd gewoon voorwaarts en ontspannen, met continue een lichte verbinding met de mond.
Ik doe meestal wel twintig minuten over het losrijden, dit vind ik dan ook erg belangrijk en dit doe ik
in alle gangen met los contact en veel buiging. Daarna kan ik haar wat meer oppakken en aan het werk
zetten en komt ze wat meer op de achterhand en gaat nageven.

Sorry!
Al ben ik nog steeds van mening dat dat gewoon gelijk vanaf het begin zo zou moeten zijn.

Nog even een reactie op de anderen, ik vind het inderdaad wel wat vreemd dat je ervoor moet betalen én dat er dan ook nog anderen op rijden. Het is dus een vierjarige en die rijdt twee keer een uur (!) per dag? Als dat zo is maakt het niet uit hoe je rijdt, want dan is het beestje sowieso binnen een paar jaar rijp voor de slager. Vind je dat niet een beetje een rare manier van rijden dan? Dat zou me meer dwars zitten als het hele slofgebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:26

Okee wacht ik zal het even uitleggen :Y)

Ik heb het paardje in principe geleased op de manege, omdat ik het geld en de tijd niet heb
voor een echt eigen paard. Ik had niet veel keus meer uit de paardjes, en met deze klikte het
het best dus ging ik voor deze. Echter is dit paard niet écht van de manege, maar van die
man dus. Hij zet wel vaker paarden op de manege neer en die worden dan doorgereden (niet
door manegeruiters uiteraard), en uiteindelijk verkocht. Echter kreeg hij deze niet verkocht
en mocht de manege hem dus verleasen.
Ik mag er in principe iedere dag op rijden, maar dat wil niet zeggen dat ik dat ook doe. Ik
rijd hooguit drie keer per week een half uur tot een uur. De rest van de tijd wordt ze dan
gereden door de echte eigenaar zelf of door andere manegeruiters.

Ik voel het niet echt wanneer er anderen op gereden hebben, af en toe staat ze wel
eens wat minder aan het been of is ze juist helemaal gespannen, maar dat ligt ook maar
net aan haar dagje. Meestal is dat er na een paar minuutjes ook weer uitgereden en loopt
ze weer netjes.

Ik rijd haar idd niet helemaal met haar neus in de lucht nee, ze komt wel mooi omlaag
alleen mist die 'knik' net nog zeg maar. Maar die komt dan weer als ze goed losgereden is en
niet meer zo op de voorhand loopt.
Echt constant dezelfde hoofdhouding lukt haar gewoon nog niet omdat ze haar evenwicht
nog niet voldoende kan houden.

Ik kan me eigenlijk best voorstellen dat het verwarrend kan zijn voor haar om telkens op
een andere manier gereden te worden (nu loopt ze gelukkig niet zo heel vaak in de week),
maar om dan maar ook op die manier te gaan rijden, daar wil ik eigenlijk liever niet eens
aan denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:31

Maar is twee uurtjes rijden op een dag, met voldoende stap ertussendoor, dan echt zo erg als er minimaal twee uur rust tussenzit en ze de volgende dag helemaal niet hoeft te lopen? Ze
wordt namelijk echt niet iedere dag in de lessen gebruikt.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:48

Owkee, dan wordt het wel duidelijker inderdaad! Als het er zo voor staat blijf ik bij mijn eerste advies: Door blijven zoeken naar een instructie die wel bij jouw manier van rijden past!

En toch, ik vind twee keer rijden op een dag veel en veel te zwaar en te lang voor een vierjarige! Juist misschien wel als ze de volgende dag helemaal niet hoeft te lopen, terwijl ze dan waarschijnlijk met zure spieren staat...Sorry, maar dat vind ik echt niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:51

Ze komt iig wel op de wei iedere dag. Maar ik vind wel dat je
gelijk hebt, daarom deel ik het ook altijd zo in dat ze maar
een keer hoeft te rijden, of misschien nog een stapritje in
het bos ernaast. Een enkele keer komt het dan helaas zo
uit.

Ik heb hopelijk een instructrice gevonden, zij gaf mij eerder
les op een verzorgpaardje waar ik toen helaas moest stoppen.
Heb toen heel veel van haar geleerd. Nu maar hopen dat ze nog
een plekje heeft en dat ze überhaupt nog lesgeeft.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:04

PP --> RT-D

fanaticg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:51

Merk je het erg goed, als er iemand anders (ook al is dit een gevorderde) op je paard heeft gereden? Zoja, zou ik persoonlijk toch op zoek gaan naar een ander paard wat niet voor manegelessen wordt gebruikt.

Samm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:57

fanaticg schreef:
Merk je het erg goed, als er iemand anders (ook al is dit een gevorderde) op je paard heeft gereden? Zoja, zou ik persoonlijk toch op zoek gaan naar een ander paard wat niet voor manegelessen wordt gebruikt.

Dat wilde ik ook al zeggen.
Ik ken het "zagen" en vind het zelf ook verschrikkelijk.
Dat is iets waar ik niet goed tegen kan!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:54

Je kunt het ook zo zien:

Word ze in ieder geval drie keer in de week fatsoenlijk gereden..

(maar mij lijkt het niet echt tof, maar zo te horen is het voor TS dit of helemaal niet rijden!)

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:47

fanaticg schreef:

Tja ik zou ook niet zomaar een paard opgeven denk ik.. Je hebt er toch een band mee opgebouwd.
Als je verder weinig te zeggen hebt over wat er met het paard gebeurd, is de enige optie inderdaad een goede instructreur vinden.

En misschien kun je de instructeur van de manegelessen eens aanspreken? Dan kun je uitleggen hoe jij hem rijdt, kijken of hij/zij het daarmee eens is en die kan misschien de manegeruiters zo ver krijgt hem ook zo te rijden? Het zijn tenslotte gevorderde ruiters die horen te weten dat je een paard niet zomaar in de krul moet trekken.. Of is het 'de nare man' die zelf lesgeeft?