Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Zwartsnoepje schreef:Is het dan echt zo, dat een paard dat niet omlaag loopt zijn rug niet gebruikt? Want op de manier zoals
ik haar rijd, heb ik een lekker ontspannen paardje en voel ik toch écht die rug omhoog komen ookal
loopt ze niet in een perfect krulletje. Bovendien kan ze helemaal niet goed nageven als ze niet op de
achterhand loopt, dan begint ze namelijk 'ja te knikken', gaat ze lopen stressen en is de ontspanning
gewoon helemaal weg.
Zwartsnoepje schreef:Ik rijd haar altijd gewoon voorwaarts en ontspannen, met continue een lichte verbinding met de mond.
Ik doe meestal wel twintig minuten over het losrijden, dit vind ik dan ook erg belangrijk en dit doe ik
in alle gangen met los contact en veel buiging. Daarna kan ik haar wat meer oppakken en aan het werk
zetten en komt ze wat meer op de achterhand en gaat nageven.
fanaticg schreef:Merk je het erg goed, als er iemand anders (ook al is dit een gevorderde) op je paard heeft gereden? Zoja, zou ik persoonlijk toch op zoek gaan naar een ander paard wat niet voor manegelessen wordt gebruikt.
fanaticg schreef:Merk je het erg goed, als er iemand anders (ook al is dit een gevorderde) op je paard heeft gereden? Zoja, zou ik persoonlijk toch op zoek gaan naar een ander paard wat niet voor manegelessen wordt gebruikt.