Bil- en nekspieren ontwikkelen/trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oodrey

Bil- en nekspieren ontwikkelen/trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 17:39

Hoi, ik zou mijn paard graag willen trainen zodat ze een rondere poep krijgt en ook een meer ontwikkelde hals.
zijn hier speciale oefeningen voor?

Wat doe ik momenteel?
Voor de poep: veel voltes rijden en verkleinen en terug openen
Voor de hals: geen flauw idee, iemand raad?

Iemand nog tips?

midgie

Re: Bil- en nekspieren ontwikkelen/trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:44

Misschien is les nemen een optie?
Kijk ook eens op de site www.paardenbegrijpen.nl staan goeie oefeningen om je paard te gymmen.

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:42

Ik zou eens naar iemand gaan die er verstand van heeft, heb het zelf namelijk ook niet echt, maar volgens mij train je met voltes ook de hals? Omdat ze ook hun hals moeten buigen? Of ben ik nu verkeerd? :+

Abydos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:43

voor zijn bil zijn overgangen heel goed, korte snelle overgangen. Dus verruimen en weer terug nemen, langzamer en weer wat harder, hier wordt je paard ook goed aan je been van.
Ook in galop, veel overgangen, vooral langzamer, dan moet hij echt meer ze passen afmaken en goed zijn achterhand erbij betrekken en dan groeit zijn bil.
voor zijn nek: je kan hem wat lager instellen, hoger, verschillende hoogtes. Maar je paard krijgt pas echt een goed ontwikkelde nek als hij wat meer op de achterhand gaat lopen (dus ook sterkere bil). Als hij recht is (zo recht mogelijk) en los is van voren, dan gebruikt hij ook meer zijn nek en zal deze vanzelf groeien.
Springen wil ook wel eens helpen voor zijn bil.
maar het gaat niet snel, duurt wel even, spieren kweken.

of haha hem gewoon heeeeeeeeeeeeel veel eten geven, dan wordt hij helemaal dik, dus ook hals en bil haha :D maar dat lijkt me geen optie!!

Oodrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:49

Heb zelf ook nog wat liggen zoeken en kom voornamelijk volgende oefeningen uit:
- Voor de billen inderdaad overgangen en voltes
- Voor de nek afwisselen tussen voorwaarts-neerwaarts en opnemen

@Abydos: bedoel je met langzamer, meer verzamelen? Dus kortere passen waarbij het achterbeen verder inkomt (lijkt me wel logisch eigenlijk)

voor de rest ben ik misschien van plan om het longeren uit te breiden door met misschien met een pessoa te werken en eventueel uitjes te springen.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:03

Wat je kan doen voor voor de hals én bil spieren, proberen kort en lang te rijden. Probeer dat het front iets meer omhoog komt, zodat de achterhand er meer onder komt zodat die echt die spieren daar moet gaan gebruiken. Probeer hem daarnaast ook uit en in te schuiven met de hals, zodat hij de hals kan gaan strekken, en daarna weer meer omhoog moet komen. Ook meer overgangen kun je hierbij proberen, zodat die meer op zijn eigen benen gaat lopen, waardoor die op een gegeven moment wel die spieren moet gaan gebruiken.
Succes!

Abydos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:18

ja meer verzamelen bedoel ik :d

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:25

De kort door de bocht versie is dat je een spier traint door hem te verkorten en te verlengen. Veel varieren in houding is dus beter dan veel in 1 houding te rijden.

Midgie ik vind het aandoenlijk dat je zo blij bent met je instructrice, maar wat is je reden om op elke rijtechnische vraag dit antwoord te geven?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 08:53

Equimotion schreef:
De kort door de bocht versie is dat je een spier traint door hem te verkorten en te verlengen. Veel varieren in houding is dus beter dan veel in 1 houding te rijden.

Midgie ik vind het aandoenlijk dat je zo blij bent met je instructrice, maar wat is je reden om op elke rijtechnische vraag dit antwoord te geven?

Wie zegt dat dat mijn instructrice is??

Ik kan het hele verhaal ook wel type, of kopieren en plakken, , maar op die site staat het al , dus waarom geen link, kan je ook andere links geven , maar deze vind ik erg helder en het voordeel voor het paard op die manier is dat hij de tijd gegeven word om te ontwikkelen en niet snel snel even een paard spieren willen kweken.
Ook staat er heel veel theorie, wat handig is als je het in de praktijk wil gaan doen, heel veel mensen geven tips, maar weten niet welke spieren ze daar mee trainen en zelfs vaak belasten, dus is wel handig als je eerst leert voordat je gaat doen toch??

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 08:59

Tja, vanachter de pc zal je het altijd bij een theoretisch verhaal moeten houden, het lijkt me dat TS zelf ook wel zo snugger is dat ze voor de praktijk naar les moet. Maar daarom kan je nog wel eens wat te vragen hebben of na willen denken over de theoretische kant van het verhaal?

Het valt me op dat je werkelijk in élk topic op dat ik open op RT deze site zit te spammen. Ik ga toch ook niet in elk topic melden "ga eerst Ruiters & rechters lezen en daarna Bewust Paardrijden want daar staat het allemaal in" :?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:16

Nou ja eigen lijk zou je van te voren je huiswerk moeten maken eer je gaat paardrijden, het klopt in mijn beleving niet dat je op de manege op een paard gezet word en leert dat het bit de rem is en je benen het gas en als dat niet werkt dan maar de zweep en sporen??
Er zijn te veel mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, waaronder ik ook hoor, zeg niet dat ik alles weet, maar ben me wel bewust wat een bit is en waar de belangrijken spieren lopen , als je al bewust word waar je op zit dan ga je al anders rijden.
Als je bewust word van een bit ga je hem anders bedienen enz enz, de meeste mensen weten niet eens wat rechtrichten is en weten zelfs niet waar hun basis ligt, dat si toch belangrijk te weten eer je het in de praktijk wil gaan doen toch?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:19

Dus ik begrijp dat het RT-forum volgens beter opgedoekt kan worden en direct zou moeten doorlinken naar de door jou gespamde commerciele site? Want dat is wat je nu in feite zegt. (en in elk topic doet)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:14

Snap niet wat jou probleem is??
De TS vraagt iets en ik geef antwoord op de manier hoe ik met paarden werk en een ander geeft een ander advies, de TS kan daar mee doen wat ze wil dan.
Dus misschien dat je wat minder op mijn moet focussen, maar blijf vooral mijn antwoorden lezen, misschien heb je er uiteindelijk ook wel wat aan misschien??
Denk dat dit ook geen discussie moet worden over wat ik zeg en als je dat wel wil PB me maar dan als je verdere vragen hebt!!

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:13

De TS vraagt in haar openingspost niet om gediscusseer maar om oplossingen. Als Midgie denkt dat de site die ze geeft een goede oplossing is voor veel problemen, dan mag ze dat toch als antwoord geven? Wie weet heeft ze al heel wat mensen geholpen met deze site. Het is natuurlijk geen orgineel antwoord, maar dat laat ik aan Midgie zelf.

Ik snap niet waarom mensen hier op bokt zo moeilijk doen over elkaars antwoorden. En onthoud: Vrede op aarde, dus ook op bokt, 'ruziemaken' heeft geen zin..

Maar weer even ontopic: Hoe gaat het met de spieren? Ben je al anders aan het trainen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:22

Ja wat is orgineel??
Er zijn er ook die heel orgineel steeds pessoa en bijzet en slof aanraden toch?
En niet vergeten een ander bit of wat harder slaan/tikken met de zweep.
Sorry dat is niet mijn manier , ik los het op een andere manier op, misschien minder orgineel maar wel met gevoel naar het paard toe.

Wat eigenlijk vanaf herkomst vrij orgineel is, vroeger gingen de mensen met meer respect om met paarden dan deze tijd.
Misschien vrede op paarden?

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:26

Nee, ik snap echt wat je bedoeld :D
Ben zelf ook niet zo zweperig enzo..
Ik denk dat jij een heel stuk beter met paarden om kan gaan dan de meeste mensen.

En inderdaad, vrede op paarden +:)+

nadia_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:28

Ik heb met een paard van mij voor zijn achterhand
veel of schuineheuvels gelongeert en de grotere heuvels op gezocht en die een paar keer in de maand op en af gaan in draf en galop bij mij heeft het heel goed geholpen:)

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:55

voor de billen: zoals gezegd overgangen, schijnovergangen in elke gang, sbw vind ik ook een goede oefening hiervoor
voor de nek : wisseling in hoofd-halshouding : oprichting, laag diep en rond,... maar idd de nekspieren worden pas zeer goed ontwikkeld wanneer het paard zichzelf kan dragen op de achterhand.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:03

Ja heuvels op galopperen en draven is een goede oefening, maar dan moet je die dingen ook wel net even in je omgeving hebben liggen. Hier in dat wonderschone twente zijn de heuvels niet echt in de buurt (ja wel bergen, maar dan in Haaksbergen en Eibergen, ;) ). De dichtsbijzijnde zijn dan in de buurt van Holten (Sallandse Heuvelrug) en Ommen (Lemelerberg). Maar dan moet ik weer paard in de trailer 45 minuten rijden en vervolgens daar mijn buitenritje maken, terwijl ik hier ook heerlijk kan buitenrijden. Heb dan alleen geen heuvels.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:44

Bedenk wel dat hals en achterhand (en wat er tussen zit) allemaal met elkaar in verbinding staat en het geen optelling van 'losse onderdelen' is. Focus je niet teveel op de ontwikkeling van 1 deel van je paard. Je wilt toch dat het hele lichaam sterk en soepel ontwikkeld wordt. Wat er met de hals van het paard gebeurt,wordt grotendeels bepaald door de activiteit en kracht in de achterhand.
Daarnaast kan je de hals hoger en lager instellen.
Zie het niet als een serie oefeningen die je moet doen, zoals voor je zelf bijvoorbeeld, sit ups om een sixpack te ontwikkelen.
Bovendien heb je weinig aan een super gespierde achterhand en hals, die met elkaar verbonden worden door een onderontwikkelde rug.
(nu zou de rug bespiering van een gezond paard, dat een correct bespierde hals en achterhand heeft, van zelfsprekend in orde moeten zijn, aangezien bij de juiste training je niet alleen het een of het ander traint)
Zoals al is uitgelegd train je spieren door ze afwisselend korter en langer te maken. Hiervoor is dus afwisseling in houding nodig. Er zijn in een aantal antwoorden hier al tips voor gegeven.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:51

Oodrey schreef:
@Abydos: bedoel je met langzamer, meer verzamelen? Dus kortere passen waarbij het achterbeen verder inkomt (lijkt me wel logisch eigenlijk)

Verzameling is niet hetzelfde als kortere passen. Verzameling is verplaatsing van het zwaartepunt naar de achterhand. Dit gebeurt doordat het bekken kantelen, de achterhand daardoor zakt, waardoor het achterbeen meer onder de masse komt en gaat dragen (i.p.v. stuwen) en de voorhand een stukje omhoog komt. Van oor tot staart verandert de houding van het paardenlichaam, het heeft dus niet veel te maken met de pas lengte.
Voor verzameling is veel kracht nodig in de achterhand en uiteraard train je daarmee ook de bespiering. Maar daar gaan eerst een aantal andere stappen aan vooraf.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:47

Wat heel erg goed helpt voor de achterhand, is de overgangen en het achteruit lopen.

Maak veel overgangen zodat hij zijn achterhand eronder moet krijgen en met het halthouden en GELIJK naar achteren ontwikkelt hij ook een mooie kont omdat hij zijn kont moet aanspannen en er ook onder moet zetten

Voor zijn hals is het volte rijden en veel inbuigen stelling vragen ook heel erg goed

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:52

Voor de achterhand: veel overgangen rijden, wat ook help is een overgang bijna naar stap en dan ineens middendraf. halthouden en gelijk naar draf.

Succes!