Moeilijk nageven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Moeilijk nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:01

Ik heb een probleem met mijn merrie waar we al van beginsaf mee zitten.
Ze is namelijk zeer moeilijk nageeflijk te krijgen. Ik heb een tijdje les gekregen van een vrouw waar ik meer naar buiging toe werkte, en als ik me niet ook maar een beetje focuste op nageeflijkheid loopt ze met d'r hoofd in de lucht, net een rasechte giraf. Aan mijn eigen rijden zal het niet zozeer liggen, ze is gewoon lastiger in de hand te rijden. Ik weet dat omdat een ervaren ruiter haar soms bijrijd als ik op reis ben, en zij zegt ook dat Beauty een uitdaging was om te rijden.
Ik krijg haar wel aan de teugel. Als ik haar eerst goed loswerk in stap door overgangen te rijden, dan opnemen, buitenteugel contact en binnenteugel bespelen en dan komt ze echt goed op de loodlijn, zonder problemen. Eens we gaan draven verlies ik haar weer. Het giraf-gevoel is dan wel weg, ze loopt ontspannen en ook niet echt boven de hand. Eens ze goed op de hulpen zit in draf rijd ik overgangen draf-galop, stap-galop en andersom, en als ik daarna ook weer extra aandacht besteed aan het bespelen van de binnenteugel en het opvangen met buitenteugel loopt ze ook nageeflijk. Het durft dan wel gebeuren dat ik haar af en toe verlies, maar dat is dan wel meteen opgelost.
Ik rijd momenteel met martingaal (ook omdat ze boven de hand durft lopen) en africhtingsneusriem, enkel gebroken bit en dressuurzadel. Harnachement past perfect, is nagekeken en ze heeft er bij vorige eigenaar ook mee gereden, voor het geval mensen deze vraag zouden stellen.
Mijn echte vraag is, hoe zou ik dit probleem oplossen? Zowel rijtechnische oplossingen als andere suggesties zijn welkom!

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:08

Longeer ze eens met bijzet teugels, niet te kort maar ook niet te lang, zodat ze net ruimte genoeg heeft om nog wat naar boven te komen, maar het toch fijner is beneden te blijven.

Ga haar daarna rijden (zonder bijzet uiteraard) en ga in stap je handen laag gaan houden. Speel met je vingers, niet te hard knijpen, en dan zou ze moeten afbuigen. Ook in draf hou je je handen laag om haar naar beneden te vragen. Het is echt zinloos je handen netjes voor je te houden als je paard het hoofd hoog houdt. Als jij dan gaat trekken, of proberen te knijpen om haar nageeflijk te krijgen, heeft het geen goed effect en zal ze haar rug nog meer wegsteken. Enkel door je handen laag te houden krijg je haar beneden. Je houding zal er waarschijnlijk eventjes wat minder stabiel uitzien, maar soms moet je een mooie houding opgeven om je paard lekker te laten lopen. Na verloop van tijd zou het paard daar moeten blijven.
Succes.
Laatst bijgewerkt door charlie1989 op 05-11-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Re: Moeilijk nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:09

Handen laag houden doe ik al, mensen zeggen alleen wel dat het zo lijkt alsof ik ze 'vastzet' ?
Die tip van het longeren ga ik zeker eens uitproberen :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:45

Longeren met bijzet zou ik niet doen en ook de martingaal zou ik er af halen, leer zelf voelen en dat gaat niet met hulpteugels, jij moet voelen in je hand zit wat er gebeurd en dat gaat verloren met hulpteugels,
Hoe is jou zit, probeer eens uit de rug te blijven.
Is het gebit na gekeken, het zadel is goed zeg je , maar hoe lang geleden is het nagekeken.
Je zou wat meer aan de stelling en buiging kunne gaan werken aan de hand b.v werk met een kaptoom om de bovenlijn te verlengen, vraag met de binnenteugel stelling en buiging en blijf eens van de buiten teugel af, vaak word er teveel begrenst op de buiten teugel, waardoor het paard niet goed kan buigen en zich daardoor vast gaat zetten en de druk moet ergens weg kunnen en dan kan het zijn dat hij zijn hoofd in de lucht doet.
Dus meer rijden met een gevende buiten teugel desnoods een waslijn als dat voor dat moment nodig is om het paard te laten ontspannen,

Leer zelf ook de theoretische kant van het rijden, dat is vaak nog belangrijker dan het rijden zelf, vaak komt een fouten houding of reactie van het paard vanuit de ruiter, het paard doet wat hem gevraagd word en als je te veel en te diep op een gevoelige rug gaat zitten dan krijg je daar een reactie op, dus zoek de fout ook bij jezelf, jou houding en jou kennis van bepaalde spieren waar je op zit en hoe je iets vraagt en waarom je daar dan een verkeerde reactie op krijgt, jou instructrice zou je bij deze vragen moeten kunnen helpen.
Bedenk ook waar een hulpteugel gebruikt word , schiet de kennis van de ruiter tekort, dus heel veel huiswerk maken en heel veel leren over de techniek.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:55

Ben zelf idd tegen hulpteugels, alle kunstmatige hulpmiddelen eigenlijk. Ik rijd zonder sporen of zweep. Martingaal is ze mee onder het zadel gereden en ze is inmiddels al 8, dus ik ben een beetje bang omdat ze het niet gewoon is. Vroeger in de les moest ik idd binnenteugel laten hangen en op buitenteugel werken terwijl binnenteugel zachtjes bespeeld bleef. Ze nam nog steeds het bit en liep sneller weg, buiging ging ook moeizamer? Maar nu we alleen rijden rijden we meer op beide teugels, op rechte lijnen laat ik mijn buitenteugel al meer achterwege voor afwisseling.
Tandarts is enkele maanden geleden geweest en heeft 1 of 2 (ben het even kwijt) tanden getrokken. Daarna liep ze wel fijner en nam ze ook minder snel het bit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:59

charlie1989 schreef:
mylittle1 schreef:
ik zou misschien een scherper bitje proberen, zodat je paard sneller door heeft dat die nageeflijk moet komen...
of in het begin even met slof rijden...die hoeft niet eens strak alleen dat die niet kan gaan sterren kijken

Jij met nog een hoop te leren meisje :Y)

Hmm, als paarden al jaren met de kop omhoog lopen (vb manegepaarden) zou een slof misschien tijdelijk gebruikt kunnen worden? Kheb het zelf nog niet getest, maar veronderstel dat het in vergevorderde gevallen toch zijn bijdrage kan leveren.

Ts: heb het nu niet over uw geval. Ik wou gewoon eens reageren op die hefige reactie van Midgie[/quote]

Mijn reactie is niet heftig maar duidelijk en gemeend, er word om advies gevraagd en die geef ik,
Je kan het opvatten zoals je wil, maar veel mensen missen te theoretische kant van het rijden en weten niet dat ze zelf fouten maken en dat het paard het dan toch maar moet snappen,
Als je al begint bij jezelf te controleren dan ben je al 10 stappen in de goeie richting,
Heel veel manege paarden zijn al verreden , erg sneu , juist in een manege zouden ze geen hulpteugel moeten hoeven gebruiken, je gaat daar heen om te leren rijden, maar helaas worden heel veel manege paarden verreden.

ieniemienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:22

Longeer je wel eens met bijzet? En verder heel veel overgangen rijden en les nemen

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:43

Ik heb datzelfde probleem gehad met mijn paard.
Als je haar nageeflijk hebt, doe je je handen dan welleens iets naar voren om haar iets teugel te geven ? Het hoeft maar een paar milimeter te zijn. En het is totaal geen zaag effect.
Maar zodra ze met het stappen met het hoofd naar voren gaat, geef jij ook een paar milimeter meer, dan gaat het neusje naar voren en minder snel naar de sterren.
Sinds kort pas ik dat ook toe op mijn paard en daardoor verlies ik haar niet meer in stap. In draf af en toe nog wel maar oefening baart kunst

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:05

Ik werk met mijn vingers zodat ze losser word in de mond en ontspant, dan gaat ze automatisch aan de teugel. Als ze nageeflijk is ontspan ik mijn handen om haar meer vrijheid te geven. Komt ze weer naar boven met d'r hoofd werk ik haar weer los.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:36

tips zijn al gegeven, maar toch wou ik nog even wat toevoegen;
je geeft aan dat je rijdt met een enkelgebroken bit. er zijn verhalen bekend van paarden die ook moeite hadden met de nagevelijkheid omdat het bit kantelt in de mond en met de 'punt' (waar het gebroken is) in het gehemelte kan prikken. (doordat de mond bevoorbeeld klein of smal is) mischien heb je de mogelijkheid eens een dubbelgebroken bitje te proberen? ;)

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:09

Ik heb ook een paard wat moeilijk kan nageven en dat is waarschijnlijk omdat hij vast zit in zijn schouder en misschien wel in zijn rug. Ik laat mijn paard dan ook nakijken aan de buitenkant en aan de binnenkant door een Natuurgeneeskundige.
Zij gaat hem van top tot teen helemaal nakijken.
Misschien dat die van jou ook niet lekker in zijn vel zit en pijn heeft ook al zie je dat niet meteen en daardoor dus niet makkelijk wil nageven.
Ben het er ook niet mee eens dat het dan misschien wel bij jouw zou kunnen liggen.
Het zou wel kunnen maar dat is zeker niet altijd zo.
Je paard heb een verleden en der hebben denk heel veel mensen op gereden omdat het een manegepaard is geweest en op een manege worden vaak niet altijd paarden stuk gereden.
Dat is zeker niet rot bedoelt en misschien is dat bij jouw niet het geval, maar het zou kunnen.
Maar het zou ook van binnen vandaan kunnen komen zonder dat je het kan zien of voelen of dat hij door anders kan lopen.
Waar ik wel effect bij is dat ik hem longeer met passoa teugel, daar maak ik zijn rug sterker mee.
Ik vind dat dat meer effect heeft als bijzet teugel maar dat is mijn mening en ervaring uit de praktijk.
Maar je paard longeren vind ik goed voor de afwisseling en je kan hem er goed mee trainen.
Maar vind altijd wel dat je op je eigen gevoel moet afgaan wat jij denk dat het beste is voor jouw en je paard.
Misschien heb je er wat aan en succes.

gr

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:16

Spelen of handen laag? Wil je met pijn in de mond van je paard je paard naar beneden krijgen?
Niks nada noppes nageeflijkheid dat het dan is :n
Ook in je profiel zie ik een paard die een valse knik aanneemt.

Laat haar eerst eens helemaal nakijken door een osteo.
En wanneer is voor het laatst het zadel nagekeken?

En ook niet direct zeggen dat het niet aan je eigen houding oid ligt: in je profiel zie ik namelijk geen ruiter die redelijk dicht bij de correcte houding zit..

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:08

history
Februari 2008 ongeveer kocht mijn vader een nieuw paard voor zichzelf. Ze had bij
de vorige eigenaar enkele jaren op de wei gestaan en niet gereden. UIT JE PROFIEL

Harnachement past perfect, is nagekeken en ze heeft er bij vorige eigenaar ook mee gereden UIT JE OPENINGSTEKST.

is voor mij toch erg tegenstrijdig....

is nu wel of niet nagekeken want kan er zeker aan liggen....

plus paard is volgens je profiel als ik goed reken nu 9 jaar oud... enkele jaren stil gestaan bij de vorige eigenaar.... is het paard wel goed doorgereden???

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:16

Wat ik uit jouw post vnl opvang is een fixatie op alles wat voor je gebeurt. Maar 'aan de teugel'rijden heeft niets met geprul aan de voorkant te maken.
Wat ik aanraad is toch de fouten bijjzelf te zoeken..

Aan de teugel rijden is het gevolg van een actieve motor, de beweging die daardoor door het lichaam kan voortvloeien naar de mond van het paard en het is hoe de ruiter op dat gevoel inspeelt dat het 'aan de teugel' kan lopen.

Wat ik zou aanrijden is: leer strategisch rijden, lijn elke oefening uit. Elke oefening die je rijdt moet gebeuren met gelijke constante druk op beide teugels gereden dus geen gefroemel met een binnenteugel) worden en nog belangrijker tussen je zit en benen (is dus aspect rechtrichten)
En dan moet je veel schakelen. Vb lange zijden vanaf je de hoek uitkomt, recht stellen en aan laten trekken tot het einde. En consequent zijn, dus niet enkele passen en dan zijn zin laten doen, en voor de hoek op je zit en op je been terugnemen. Dus zo creeer je actie reactie. Ja verder is gevoel dus wel cruciaal, kennis van open en gesloten hand en gewoon je hele lichaamshouding en anticipatie op je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:25

aan de teugel rijden hoort geen doel te zijn!

Laat de teugels eens een tijdje gewoon los hangen en laat haar halsstrekken zodat ze kan ontspannen. Spelen met je vingers is ook zagen en van voor naar achter rijden ipv van achter naar voor.

Mijn advies neem goed les (les op de academische wijze kan ik je zeer aan rade aangezien de meesten "normale instructeurs" je aan de hulp teugels zetten en leren zagen)

En verder begin niet aan dingen waar je niet aan toe bent. Nagefelijk heid komt voort uit goed rijden met een stillen hand. En niet door spelen met je vingers!

Edit: na je profiel bekeken te hebben. Zou ik zeggen blijf van je paard zijn mond af! je zet je handen vast en trekt hem als het waren in elkaar waardoor je paard in een valse knik ga lopen en gespannen blijft!

Dus neem eerst goed les! en tot die tijd blijf van zijn mond af!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:40