ik rij sinds een 5 tal jaar een belgisch trekpaard bij.
in haar jonge jaren is ze beleerd geweest op het kordeel, met een serieuze stang.
paardlief was niet echt werkwillig, weigerde om te trekken, ging naar huis als het haar uitkwam, nam het bit niet aan, etc.
ze is dan verkocht geraakt, paar jaar als grasmaaier gediend, opnieuw verkocht, en daar werd ze sporadisch eens voor de koets geknoopt.
met een liverpoolstang, zelfde problemen, ofwel trok ze niet, ofwel liep ze voor haar leven, nam het bit niet aan, deed moeilijk bij optuigen, etc.
ik ben bij deze mensen terecht gekomen voor hun jonge paarden, maar die waren nog wat te jong en ik ben zonder kennis van de voorgeschiedenis begonnen met de belg.
heb ze zelf zadelmak gemaakt, 2 jaar beetje aangekl**t en ze leren kennen, en stilaan ontdekt dat er wél werklust in dit paard zit.
ik ben er wat harder mee aan de slag gegaan, waardoor ik nu een paard heb dat heel licht aan de hulpen staat, netjes nageeflijk loopt, wat basiszijgangen begint te kennen, regelmatig loopt, aanspringt vanuit stap in galop, eenvoudige galopwissels, etc.
Probleem waar ik tegenaanloop is dat ze heel graag erg onderin loopt, op zich geen probleem, maar door haar bouw gaat ze ook wat graag op de voorhand sloffen, wat ik er meestal wel uit krijg.
op zich is dit geen probleem,
maar wel: hier rijden we praktisch zonder druk, ik heb min of meer contact, maar dat is echt maar enkele grammetjes. zodra ik de teugels opneem reageert ze.
dit is enerzijds geen probleem, het is leuk om zo te rijden,
maar we zijn nu in de les bezig met zijgangen, waar ik wel wat druk moet opnemen, en daar zit het probleem: dan gaat de rem erop, en vrij extreem ook, laatste maal reed ik mijn zijgang achterwaarts
we zijn dan in draf een beetje gaan rijden met druk, en wonder boven wonder, mijn paard was niet volledig ontspannen, maar liep wel nageeflijk, vrij los én hogerin. maar wel met veel meer druk in mijn handen.
nu vraag ik me af:
is dit gedrag normaal?
moet een paard meer druk kunnen aannemen?
ik voel me niet echt goed bij het meer druk, ben bang dat ze er hard op wordt, maar is dit wel zo?
ze heeft trouwens ook moeilijkheden met inbuigen naar links, simpelweg omdat ze niet veel druk durft opnemen op rechts, wat kan ik daaraan doen?
, Vader van Jack Ansems is tandarts