bang voor bokkend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickymuis

bang voor bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:55

Hi ik ben lisa,
ik heb vaak dat ik op een paard moet dat bokt en soms is dat best eng ik probeer altijd achterover te zitten tijdens het bokken en me zwaar te maken maar soms val ik er toch af....ik rij nu op grote paarden van minimaal 1.47 ongeveer en tja dan vind ik het best eng ....
hoe kan ik het meest voorkomen dat ik eraf val is mijn vraag...

Kelly_ann

Re: bang voor bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:57

Ik zit ook niet graag op bokkende paarden, ik vermijd paarden die bokken dus gewoon... Mogen mensen op rijden die het wel leuk vinden.
Rijd je op de manege?

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:58

ja,ik vermijd bokkende paarden ook meestal wel maar dit paard kreeg ik gewoon aangewezen..

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:59

welkom op bokt :D

proberen te voorkomen dat je paard gaat bokken is natuulijk de beste oplossing, helaas niet altijd even makkelijk.
Probeer als je paard gaat bokken de teugels wat korten te nemen, zodat ze niet hun hoofd naar beneden kunnen brengen want dan bokken ze vaak makkelijk..

Rijd je in een les of alleen?

stella92

Wat ik altijd doe als mijn paard bokt is juist in mijn beugels gaan staan :) dan kan hij onder je uit bokken, dan voel je zijn rug en achterhand het minste bewegen.
Maar je moet er gewoon een handigheidje voor verzinnen :)
Ik ben ook heel vaak van pony's af gevallen, maar nu krijgen ze mij er bijna niet meer vanaf :P Komt vanzelf dat je goed blijft zitten :)

Sientje

Dat kan ik me voorstellen, dat je dat eng vindt. Waarom moet je zo vaak op dat paard? Zorg dat je het paard voorwaarts houdt, en het hoofd omhoog houdt. Verder desnoods een pluk manen of je zadel pakken pakken als je denkt dat je je balans begint te verliezen. En tegen je instructeur zeggen dat je op een niet-bokkend paard wilt, helpt misschien ook. ;)

KiWiKo

hee, ik zit ook niet graag op bokkende paarden.......... wie wel :)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:02

Als je het eng vind moet je het niet op gaan zoeken, wat ik uit ervaring weet is hoe meer en hoe langer je op paarden rijd, in het algemeen, des te meer evenwicht je gaat voelen in een paard/pony. Dan zul je snel genoeg de meeste bokken van een paard uit kunnen zitten.. maar natuurlijk heb je van die bokken die bijna onmogelijk uit te zitten zijn..
maar als je het eng vind niet de angst opzoeken dus! kan je beter een paar lessen eerst zonder beugels of zadel rijden op een paard dat niet bokt natuurlijk :P

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:03

Kan je niet vragen, als je dit paard aangewezen krijgt, of je ook een ander paard mag rijden omdat je hem/haar eng vind? Omdat hij bokt. Ik denk dat ze hier wel respect voor hebben hoor, neem ik aan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:06

Geef in ieder geval aan dat je het eng vindt... Maar op de manege zijn ze vaak streng, ook met een paard dat wel eens bokt moet je leren omgaan zeggen ze dan.
Wel zeggen dat je bang bent dus, en dan goed luisteren naar de instructeur. Die kan je helpen als je dan toch om op het betreffende paard alles in de strijd gooien om er een geslaagde les van te maken.

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:09

owkee ik ga deze tips allemaal heel goed gebruiken :D

s_loves_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:10

nataly_ schreef:
Kan je niet vragen, als je dit paard aangewezen krijgt, of je ook een ander paard mag rijden omdat je hem/haar eng vind? Omdat hij bokt. Ik denk dat ze hier wel respect voor hebben hoor, neem ik aan.

ja dat lijkt mij ook bijna niemand wil op een bokkend paard natuurlijk!!!
ikzelf rij soms op een shetlander die bokt maar dat is minder eng dan een paard ik weet zeker dat ze je wel begrijpen!!!

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:10

haha ;)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:38

Als je er echt tegenopzit, dan zou ik dat eerlijk tegen je instructeur/instructrice zeggen dat je niet op dat paard wil. Als je er bang van wordt, is dat natuurlijk helemaal niet leuk en vast niet de bedoeling van degene die je les geeft.

Bij ons op de manege waren er ook wat pony's die wel eens bokten. Ik hield wel van een beetje actie, dus ik koos deze pony's altijd graag uit. En ik was niet de enige. :) Ik denk dat er bij jou op de manege vast ook wel mensen zijn die op het bokkende paard willen rijden. En als er niemand op wil, is het aan het bestuur van de manege om er eens over te denken het paard weg te doen?

Verder heb ik geen tips voor het blijven zitten met bokken. Bij die bokkende manegepony's was het achterover zitten en dan zat je ze goed uit.. Maar als mijn eigen pony bokt, lig ik er ook steeds af... Dusja, echte tips wat het blijven zitten betreft heb ik niet voor je. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:42

Zou er ook zeker niet op gaan.
Misschien ook eens erachter zien te komen waarom het paard bokt ?
De pony geeft duidelijk iets aan met zijn gebok, zou dat even met de manege eigenaar overleggen wat het kan zijn, misschien een niet passend zadel ??

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:47

Het is heel moeilijk om op een bokkend paard te blijven zitten, dat kan bijna niemand. Ik zou vragen of je op een ander paard mag, want het is niet leuk als je met buikpijn naar de manege gaat en zo gaat wel het plezier ervan af en dat is jammer. Succes meid.

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:48

Ik gebruikte met jonge paarden altijd een bokriempje. (je kan ook een neusriem, of een stukje stevig touw gebruiken)
Die maak je vast aan de 2 ringetjes die voor aan je zadel zitten, als je paard begint te bokken, dan trek je jezelf in het zadel aan die touwtjes en dan krijgt het paard je er niet af. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:57

Ja maar denk dat de TS niet op een bokriempje zit te wachten, die wil gewoon lekker rijden en geen angst ontwikkelen, is trouwens ook niet eerlijk voor het paard, het bokken zal hij echt niet zomaar doen.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:32

Het is ook niet fijn! Vooral niet als ie even flink uithaalt, soms moeilijk uit te zitten.
Probeer je niet teveel te focussen op het eventuel bokken!

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:35

Ik heb een hekel aan bokkende paarden.
Dit betekent dat ze niet eerlijk zijn, maar als je toch op deze paarden wil rijden probeer je benen te klemmen en niet bang zijn om een keer boos te worden. Misschien na een aantal keer laten ze dit wel achterwege.
Ik weet het ook niet heb hier geen verstand van, maar denk dat dat het belangrijkste is en wanneer je pony bokt blijf rustig! Word niet bang of ga de pony nog strakker vasthouden want dan gaat het zeker mis.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:38

Ik moet altijd mijn handen naar voren doen, op mijn kont zitten en het bokkende dier naar voren schopen, en daarna dororijden alsof er niks aan de hand is.

Daartegen bokt mjin paard alleen als hij niet snapt wat ik bedoel, en dan negeer ik het bokken gewoon, moet ik maar duidelijk zijn.

en ga je pony ZEKER niet strakker (dus teugels NIET korter pakken) want dan gaat hij hoogstwaarschijnlijk alleen nog maar harder bokken

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:45

astridelise schreef:
Het is heel moeilijk om op een bokkend paard te blijven zitten, dat kan bijna niemand. Ik zou vragen of je op een ander paard mag, want het is niet leuk als je met buikpijn naar de manege gaat en zo gaat wel het plezier ervan af en dat is jammer. Succes meid.

Hier ben ik het niet mee eens, ook op een bokkend paard kun je blijven zitten. Je leert er juist beter zitten van, je word er zelfverzekerde van als je blijvt zitten.

Van alleen op gemakkelijke paarden rijden leer je niet paardrijden. Afwisselende paarden en andere karakters, ik denk dat je daar veel meer van leert.
Ik wilde vroeger ook alleen maar op de brave pony's en toen ik een een andere groep kwam liepen die makkelijke ponys niet meer mee. De ponys waar ik toen op reed sjokte niet braaf achter elkaar aan en ik moest echt zelf sturen en drijven. Dat had ik in 4 jaar nog nooit gedaan. Ik viel er al af als we aan galoppeerde omdat ik simpelweg geen evenwicht had. Met een goede instructeur, die mji veel zelfvertrouwen heeft gegeven, en veel rijden op verschillende paarden en ponys heb ik nu veel meer vertrouwen in het rijden. En nu gaat het rijden als net zo gemakkelijk als fietsen.

maar tegen de TS: gewoon lekker rijden, niet denken aan het bokken, trots op je paard zitten, je kan de wereld aan :D als je met zo'n instelling al gaat rijden is het toch veel leuker? Je zal het toch met vallen en opstaan moeten leren. Fietsen ging oko niet vanzelf daar ben je vast ook wel mee gevallen en je fiets nu waarschijnlijk overal heen! Zeg gewoon tegen je lesgever dat je een beetje bang bent voor de *bokkende* pony en dat je wel wil leren op op die pony te rijden, waarschijnlijk wil je lesgever je dat wel wat extra begeleiden.

Heel veel succes met paardrijden!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:49

Urko, maar het is ook niet de bedoeling dat je steeds banger wordt voor het bokken. kan je misschien beter eerst wat ervaring opdoen en dan langzaam overstappen op wat moeilijkere paarden.

@ts , ik zou even vragen of je een paar keer op een ander mag, rijden vol angst moet je niet aan beginnen. je valt er dan alleen maar vanaf.

succes :)

Jessica87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:16

Hallo.

In mijn mening hoort een paard niet te bokken. Als een paard bokt is er duidelijk iets mis ergens.
zeker als dit paard het altijd doet.
Toch heb ik een tip voor jou : Ga in je beugels staan, dan laat je het paard onder jou door bokken.
Of vraag een ander paard.
Op een bokkend paard wil ik niet rijden, dan is er duidelijk iets mis. een paard bokt niet voor de lol.
Veel succes en plezier met het rijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:47

Jessica87 schreef:
Op een bokkend paard wil ik niet rijden, dan is er duidelijk iets mis. een paard bokt niet voor de lol.

Wat een kul.... Nog nooit een fris paard gezien?