Bokkend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FFKJC_

Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:06

ik weer 't er zijn al vele topics hierover
maar k heb echt goed gezocht vele problemen lijken erop
maar toch dan ook weer niet

mijn paardje bokt alleen op onbekend terrein en vooral als die nerveus is denk ik
op wedstrijden gebeurt 't me vaak
maar dan alleen in galop.. draf en stap gaat prima
thuis int land heeft ie ook gebokt
maar in de bak of op buitenrid nog nooit!!
dat is ook het vreemde eraan
want het land staat ie dagelijks in dus k kan me moeilijk voorstellen dat ie daar nerveus zou moeten zijn
en op wedstrijd 't is niet elke keer maar vaak wel en dan vooral in de galop!

ik weet niet hoe k er mee om moet gaan
het komt vaak heel onverwachts
en k kan er dan ook niet klaar voor gaan zitten of iets dergelijks
want het is gewoon uit het niets
en niet van die bokjes zo van "ga van mn rug" of "ik heb geen zin meer"
maar echte bokken met 4 benen de lucht in en dan hoofd tussen de benen
en doorgaan..

k weet niet goed hoe k hiermee om moet gaan
en hoop zo via bokt in dit topic handige tips te krijgen
en het zo te verhelpen
wel moet ik er nog wat nodige dingen bij vertellen over de pony zelf
de vorige eigenaar(waar ik nu mede eigenaar mee ben zeg maar)
heeft um al 5 jaar en ook bij haar deed hij het
hij heeft een tijdje als gehandicapten pony gelopen en die bokte hij er ook af
de pony zelf is nu 20 jaar
over zijn verdere verleden weet ik ook niet veel
en daarom is het ook moeilijk om daar de oorsprong weg te halen
vandaar dat ik jullie mede bokkers vraag ;)

xDarkness

Re: Bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:37

Ik denk toch dat je paard voelt dat je nerveus bent, omdat je op dat moment op de bokken aan het 'wachten' bent. Ontspan en als hij een bok geeft moet je eens gaan nadenken, wat heb je net voor de bok gedaan? ging dat goed? Deed ik iets verkeerds wat hem pijn kan opleveren? Als je dat allemaal zeker weet dat je dat het allemaal goed gaan moet je naar de andere kant kijken. Heeft hij bij een bepaalde oefening pijn in zijn rug? Ligt het zadel niet lekker? Heeft hij er nare ervaringen mee gehad? Vraag het af en ga er eens over nadenken, misschien helpt het.

Mvg, xDarkness

xciin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:02

ik denk eigenlijk dat het heel simpel uit enthousiastme komt, hij is bij iets nieuws en vind het gewoon heel leuk. Dit heb ik bij mijn eigen paardje heel vaak (:

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:18

xDarkness schreef:
Ik denk toch dat je paard voelt dat je nerveus bent, omdat je op dat moment op de bokken aan het 'wachten' bent. Ontspan en als hij een bok geeft moet je eens gaan nadenken, wat heb je net voor de bok gedaan? ging dat goed? Deed ik iets verkeerds wat hem pijn kan opleveren? Als je dat allemaal zeker weet dat je dat het allemaal goed gaan moet je naar de andere kant kijken. Heeft hij bij een bepaalde oefening pijn in zijn rug? Ligt het zadel niet lekker? Heeft hij er nare ervaringen mee gehad? Vraag het af en ga er eens over nadenken, misschien helpt het.

Mvg, xDarkness

allereerst had je misschien iets beter mijn topic moeten lezen
want als 't zadel niet lekker ligt waarom zou die 't op buitenrit en thuis in de bak niet doen
en op wedstrijd wel?
daarom heb ik uitgesloten over 't zadel de zadelmaker is geweest en heeft 't gecontroleerd 't ligt goed en 't belemmerd 'm niet!
ik ben zelf niet nerveus voor wedstrijden of iets dus ook daar zal 't niet echt aan liggen..
ik wacht niet op 't bokken k doe alsof k dom en en rijd gewoon
en alsnog bokt ie
en als die eenmaal bokt zit k dat niet lang uit en lig k er al snel af ;)
over zijn nare ervaringen
staat ook duidelijk aangegeven int verhaal
ik weet niet veel over zijn verleden dus daar zou k verder geen antwoord op kunnen geven
;)

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:19

xciin schreef:
ik denk eigenlijk dat het heel simpel uit enthousiastme komt, hij is bij iets nieuws en vind het gewoon heel leuk. Dit heb ik bij mijn eigen paardje heel vaak (:

Jha dat heb k ook gedacht indd
maar ook dat heb k uitgesloten
omdat de vorige (nu mede eigenaar) al 5 jaar wedstrijd heeft gereden
en ook daarvoor heeft hij wedstrijden gereden
dus lijkt me sterk dat ie bijna 8 jaar elk weekend tot om 't weekend op wedstrijd gaat en er nu nog steeds blij van word of energie rijk?

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:27

FFKJC_ schreef:
xciin schreef:

Jha dat heb k ook gedacht indd
maar ook dat heb k uitgesloten
omdat de vorige (nu mede eigenaar) al 5 jaar wedstrijd heeft gereden
en ook daarvoor heeft hij wedstrijden gereden
dus lijkt me sterk dat ie bijna 8 jaar elk weekend tot om 't weekend op wedstrijd gaat en er nu nog steeds blij van word of energie rijk?

Zou ik niet te zeker van zijn dat hij dat niet meer doet. Denk ook dat het enthousiasme is. Als hij bokt, legt hij dan de oren in de nek of houdt hij zijn oren naar voren? Weet je dat? Zoniet, wil je daar eens op letten? :Y)

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 07:47

Margeeske schreef:
Zou ik niet te zeker van zijn dat hij dat niet meer doet. Denk ook dat het enthousiasme is. Als hij bokt, legt hij dan de oren in de nek of houdt hij zijn oren naar voren? Weet je dat? Zoniet, wil je daar eens op letten? :Y)

k zou er heel graag op willen letten
maar meestal ben k bezig met blijven zitten
en flikker ik eraf k ben niet zo'n goede ruiter dat k dan goed blijf zitten
en op alles kan letten:$

xciin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:24

Ookal rijd hij al 8 jaar wedstrijden, het zou nog steeds uit enthousiastme kunnen zijn. Het maakt niet uit hoelang je dat al doet, misschien blijft hij het gewoon leuk vinden (:

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:03

Hoi,
Mijn paard heeft net een periode achter de rug van flinke bokken. Reden bij mij was dat mijn paard langdurig geblesseerd was en weer rustig aan het werk mocht en barste van de energie.......... (longeren, losgooien mocht niet, dus moest dit onder het zadel opgelost worden).
Wat ik doe als hij gaat bokken, direct handen een stuk omhoog brengen en proberen hoofd omhoog te houden en flink drijven. Mijn paard doet ook direct zijn hoofd tussen zijn voorbenen en ook ik ben er de afgelopen weken regelmatig afgestuiterd.
Het is even oefenen maar het handen omhoog brengen (een stukje he) en drijven voorkomt dat hij zijn hoofd tussen zijn benen kan gooien en door het drijven moet hij voorwaarts en hoe sneller hij loopt hoe moeilijker het bokken. In ieder geval nooit aan de teugels terugtrekken, die fout maakte ik in het begin en dan heeft hij helemaal de tijd om eens lekker op de plek te bokken. Sinds deze week geen bok meer gehad en paard begint te ontspannen, wij hebben er dus weer plezier in............
Ik hoop dat je er wat aan hebt, het is een heel vervelend probleem. Succes!

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 13:38

Paperboy schreef:
Hoi,
Mijn paard heeft net een periode achter de rug van flinke bokken. Reden bij mij was dat mijn paard langdurig geblesseerd was en weer rustig aan het werk mocht en barste van de energie.......... (longeren, losgooien mocht niet, dus moest dit onder het zadel opgelost worden).
Wat ik doe als hij gaat bokken, direct handen een stuk omhoog brengen en proberen hoofd omhoog te houden en flink drijven. Mijn paard doet ook direct zijn hoofd tussen zijn voorbenen en ook ik ben er de afgelopen weken regelmatig afgestuiterd.
Het is even oefenen maar het handen omhoog brengen (een stukje he) en drijven voorkomt dat hij zijn hoofd tussen zijn benen kan gooien en door het drijven moet hij voorwaarts en hoe sneller hij loopt hoe moeilijker het bokken. In ieder geval nooit aan de teugels terugtrekken, die fout maakte ik in het begin en dan heeft hij helemaal de tijd om eens lekker op de plek te bokken. Sinds deze week geen bok meer gehad en paard begint te ontspannen, wij hebben er dus weer plezier in............
Ik hoop dat je er wat aan hebt, het is een heel vervelend probleem. Succes!

ja k kan 't zeker gaan proberen
maar 't probleem is dus jiust
ik voel 't niet aankomen
het is gewoon plotseling uit het niets
en dan uit de schrikreactie wacht ik af en daarna wil k iets doen
maar dan lig k er al af!:S

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:25

Je hebt er niet veel vertrouwen in zeg! Ga er eens vol goede moed op en als je echt niet meer weet wat te doen, laat je toch eens een ander op hem rijden? Vanaf de kant kun je misschien beter zien wát hij nou doet.. En of hij het doet bij anderen! Rijd je met sporen? Of met een zweep? Het zal er wel niet aan liggen, maar ik wil geen mogelijkheden uitsluiten! ;)

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 22:50

Margeeske schreef:
Je hebt er niet veel vertrouwen in zeg! Ga er eens vol goede moed op en als je echt niet meer weet wat te doen, laat je toch eens een ander op hem rijden? Vanaf de kant kun je misschien beter zien wát hij nou doet.. En of hij het doet bij anderen! Rijd je met sporen? Of met een zweep? Het zal er wel niet aan liggen, maar ik wil geen mogelijkheden uitsluiten! ;)

jha vind je 't gek
k heb bijna wel de moed opgegeven
de meeste dingen die hier genoemd worden heb k wel geprobeerd
of zijn eigg onmogelijk
k heb er al anderen op gehad
en dan nog steeds kan k der niet achter komen waar 't weg komt
k rijd nie tmet sporen soms met zweep maar niet altijd

justgushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:22

vooral blijven zitten en hem een tik geven

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:04

justgushi schreef:

Een tik geven? Dat vind ik echt belachelijk! :(
Stel dat het paard het uit enthousiasme doet (zo klinkt het wel) en dan ga je hem lopen afstraffen..
Hetzelfde als dat jij een heel mooi paard zou krijgen, je gaat juichen van blijdschap en je moeder je een klap verkoopt..
Toch ook belachelijk?

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:32

Margeeske schreef:
justgushi schreef:

Een tik geven? Dat vind ik echt belachelijk! :(
Stel dat het paard het uit enthousiasme doet (zo klinkt het wel) en dan ga je hem lopen afstraffen..
Hetzelfde als dat jij een heel mooi paard zou krijgen, je gaat juichen van blijdschap en je moeder je een klap verkoopt..
Toch ook belachelijk?

bovendien ben ik niet van plan mn paard zomaar te gaan slaan
dan zou k eerst de echte reden willen vaststellen;)

miesemau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:14

een nep pop erop zetten en hem netzo lang laten bokken tot die stopt

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:35

miesemau schreef:
een nep pop erop zetten en hem netzo lang laten bokken tot die stopt

Hahaha, wat een geniale reacties in dit topic.. :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:17

Het is maar een ideetje.... Maar misschien een tijdje met wedstrijden stoppen? Het kan goed zijn dat het teveel voor hem is, mentaal. Ik bedoel... 8 jaar lang elk weekend of om het weekend oefenen voor een wedstrijd? Ik zou ook helemaal gestoord worden!
Het is niet de meest voor de hand liggende optie, maar als de wedstrijden nu toch niet zo lekker lopen, kan dat prima;)

Verder voor het bokken: een tijdje zitles nemen:) Ik ben opgegeven moment noodgedwongen met BBP gaan rijden, 2 maanden later kan ik zonder zadel middendraf, kan ze wegspringen/rennen/bokken en heb nog nooit zo stevig gezeten!

Als je even aan niks anders hoeft te denken dan zitten, voelen, meebewegen gaat het een stuk sneller. Juist ontspannen op dat soort momenten, hoe meer spieren je aanspant, hoe sneller je er af ligt.

En ja ik snap natuurlijk ook dat het spannend is en heel moeilijk om te ontspannen op dat moment, maar daar moet je even doorheen bijten.

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:51

Je paardje is wsl heel gevoelig voor jouw stemming en de stemming van mensen om je heen...heb je wel zorgvuldig genoeg aangeleerd toen je op vreemd terrein ging rijden de eerste keren? misschien moet je gewoon eens een paar keer gaan zonder te rijden?

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:10

Bedankt allemaal:)