overgangen of juist vooruit drijven???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Streepje28

overgangen of juist vooruit drijven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:06

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en hoop wat tips op te doen.

Ik rij sinds kort een 8-jarige ruin (Holsteiner/KWPN). De eigenaar is een beginnend ruiter en heeft hem een jaar geleden gekocht van een dressuur/springstal. Hij is gedurende dat jaar niet regelmatig meer gereden (meestal gewoon gewandeld).

Sinds een maand rij ik er ook mee. In stap loopt hij vrij goed, verzameld, hoofd niet te diep. In draf echter loopt hij vaak wel te diep en gaat hij hangen. Mijn eerste gedacht was dat zijn achterhand niet voldoende inwerkt. Ik heb al verschillende dingen gelezen: de ene zegt overgangen en nog es overgangen rijden (dus telkens ie gaat hangen: terugbrengen naar stap, eventueel even halt houden, na laten geven en weer vertrekken). De andere zegt hem vooruit rijden en veel benen geven om hem erdoor te rijden. Nu weet ik niet of ik juist teugel moet geven als ie gaat hangen of juist weerstand moet bieden.

Hij is bijgevolg ook niet actief genoeg. Ik heb de indruk dat ik hem soms vooruit moet "stampen". Dit betert wel naarmate ik aan het rijden ben.
Soms durft ie ook plots vertragen, brengt z'n hoofd omhoog en gaat dan als het ware even trippelen. Ik blijf dan doorzitten, geef teugel en veel benen. Meestal komt die dan weer snel beneden.

Ik vraag me ook af of het kwaad kan dat er twee verschillende ruiters mee rijden. Bij de eigenaar is ie vaak nukkig en probeert ie z'n zinnetje door te drijven.

Tips en tricks meer dan welkom!

Groetjes

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:22

Citaat:
de ene zegt overgangen en nog es overgangen rijden (dus telkens ie gaat hangen: terugbrengen naar stap, eventueel even halt houden, na laten geven en weer vertrekken). De andere zegt hem vooruit rijden en veel benen geven om hem erdoor te rijden. Nu weet ik niet of ik juist teugel moet geven als ie gaat hangen of juist weerstand moet bieden.

Ik zeg een combinatie van de twee, maar niet op de manier waarop jij het omschrijft.. De 'been geven, teugel geven en vooruit rijden' ben ik het niet mee eens. Daar krijg je een loperig paard van, maar geen actief paard. Om het hoofd omhoog te krijgen (als hij te diep loopt) moet je zijn achterhand kunnen activeren. Dus met overgangen MAAR niet door te zakken in tempo zoals jij zegt, want dat zijn geen overgangen, dat is het gewoon oplossen in een tragere gang... Ook daar krijg je zijn achterhand niet in mee.
Dus overgangen, overgangen, overgangen. Niet per sé tussen gangen, ook in gangen. In principe zou je geen 20meter in hetzelfde tempo mogen rijden, maar zou je constant moeten schakelen in je tempo. Vijf meter verruimen in draf, tien meter verzamelen, overgang naar stap, overgang naar galop, ook daarin verruimen en verzamelen. Die achterhand moet je wakker krijgen. Zorg dat je je overgangen op je been en zit rijdt! Let er ook voor op dat je overgangen (schakelingen) actief gebeuren: actie - reactie. Jij geeft been, hij moet meteen versnellen. Doet ie dat niet, dan kom je maar eens deftig door. Overgang van stap naar draf: niet snel genoeg? Terug naar stap en terug naar draf, vijf meter verder weer die overgang, totdat je voelt dat ie al wil vertrekken op de moment dat je been 'm nog maar raakt. Of verzamelen totdat je bijna in stap bent, echt op het randje, en dan weer vooruit rijden.

Van de moment dat je die achterhand werken hebt, komt die voorhand naar boven en gaat de druk uit je handen weg. Door de overgangen juist te rijden krijg je ook een veel sneller paard, dat veel flitsender reageerd op je been..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:23

Ik denk dat je allereerst moet gaan werken aan dat ie aan je been komt. Het feit dat ie niet aan je been is zegt ook genoeg over het te diep lopen.. Je kan dan wel gaan schakelen, maar als ie niet aan je been is gaat het schakelen ook niet goed. Het schakelen is dan wel weer een goede oefening om m aan je been te krijgen. Hij MOET weer vooruit als je been geeft en mag onder geen voorwaarde eerder in stap overgaan totdat jij het zegt..
2 eigenaren moet op zich niet enorm veel verschil maken, ze weten op een gegeven moment donders goed wat ze bij de een wel en bij de ander niet kunnen doen. Het kan hooguit leiden tot wat opstart problemen ;)

palinglcw

Re: overgangen of juist vooruit drijven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:25

Ik zeg: Zorg eerst dat je paard aan het been komt en ga dan pas werken aan de nagevelijkheid :j nageving moet van achteruit over de rug worden gereden, niet eerst voor en dan pas achteren :)
Zodra het paard vlot aan het been is, en hij het nog doet, zou ik hem meer teugel geven en hem wisselend vooruit rijden en weer terug :j maar overgangen kan allebei de kanten op zijn :) Dus zeker overgangen :j

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:39

Allebei, goed veel overgangen rijden maar ook zorgen dat ie goed voor je been word!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:43

Hij moet goed aan het been zijn, maar dat betekent niet dat hij heel de tijd keihard moet gaan. Als je paard gaat hangen, moet je op dat moment been geven om het op te lossen. Maar je moet je paard niet uit elkaar gevallen rondjes laten rennen, omdat hij de kans dan niet krijgt om te gaan hangen. Door overgangen te rijden krijg je je paard scherper en actiever, waardoor je aanleuning beter wordt. En dan heb je ook steeds minder nodig om het hangen op te lossen ( als dat dan nog een probleem is ).

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:46

Hij moet eerst goed aan je been zijn, voordat je overgangen kan gaan rijden!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:51

Je moet in je achterhoofd houden dat wanneer je paard hangt, je eigenlijk altijd te hard gaat. Je uitgangspunt is actief van achter naar voren met een lichte verbinding aan de voorkant. Je moet altijd naar voren kunnen als je dat wil!
Op het moment dat je paard gaat hangen ga je dus eigenlijk iets te hard. Op zo'n moment vang je m op met je zit tot je verbinding weer lichter wordt en op dat moment activeer je m weer. Hier moet je de hele tijd mee blijven spelen. Iets terug -met dezefde verbinding- en weer iets naar voren, zonder dat er iets verandert aan je paard. Als je doelloos overgangen blijft rijden, of juist naar voren blijft gaan los je het probleem niet op.
Het is heel moeilijk en je moet ook heel precies voelen wanneer je te hard gaat of wanneer je juist meer activiteit moet krijgen. Handig is het als je van de grond geholpen wordt door een instructrice die precies kan zien wat er gebeurt en jou op het juiste moment aanwijzingen kan geven.
Succes ermee