'Als je met neckrope rijdt heb je een goede band'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

'Als je met neckrope rijdt heb je een goede band'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:01

Hallo allemaal,

Ik was even benieuwd hoe jullie over de volgende stelling denken:
'Als je met neckrope kunt rijden heb je een goede band met je paard.'

Ik kom hierbij doordat ik vaak reacties zie dat je je paard je dan wel heel erg vertrouwt en dat jij je paard dan wel heel erg moet vertrouwen. Soms ook dat je dan wel echt een goede band moet hebben. Terwijl het rijden met neckrope is niet als rijden met bit, bitloos hoofdstel ook gebaseerd op wijken voor druk. En ik denk dat als je de hulpen goed bevestigd met een neckrope en je hebt een braaf paard, dan kan menig ruiter die de juiste hulpen geeft er zo mee weg rijden.

Ik denk dus dat het niet zo zeer iets te maken heeft met de band die je met je paard hebt, maar gewoon hoe de hulpen bevestigd zijn.

Roweentje89

Re: 'Als je met neckrope rijdt heb je een goede band'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:02

Ben ik ergens met je eens.
Je moet wel het paard kunnen vertrouwen dat is een groot ding, maar als het paard ermee bekend is en eigenlijk ''niet beter weet'' dan dat zo zijn hulpen aangeleerd zijn, en de ruiter leert die hulpen ook aan dan kan je zo met het paard weg rijden ja :).

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:04

Ik denk ook dat het niet zo zeer een goede band hoeft te zijn. Ik rij mijn paard voor de grap wel 'ns met 't hoofdstel om de hals en zo kan ze gewoon spinnen, achterwaards, wijken enzo. Ik denk dat anderen zo ook wel met mijn paard weg kunnen rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Ik kan mijn verzorpaardje met moeite vangen, maar met neckrope rijden gaat dan weer prima. :+
En op de manegepaarden mochten wij ook een keer met neckrope rijden, tja daar heb je toch ook niet echt een band mee dan.

Dus het hoeft absoluut niet. Heeft meer te maken met of je pony doorheeft dat je niet zoveel controle meer hebt en daar misbruikt van maakt, en of hij goed aan je zithulpen is.

Rennie89

ik ben het met je eens! Heb eens helemaal freestyle gereden, alleen neckrope, op een paard waar ik nog nooit op had gereden! Ging helemaal goed en netjes. Dus nee je hoeft geen goede band te hebben hiervoor

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:06

Ik denk inderdaad dat het grotendeels aan de bevestigde hulpen te danken is.
Toch vind ik dat het ook een kwestie van vertrouwen is, anders ga je d'r niet op zo'n manier op rijden.
En een band... kan, hoeft natuurlijk niet.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:13

Lijkt me ook een beetje van het karakter van het paard afhangen. Op een paard dat het leuk vindt om heel hard te rennen en te bokken en daar nooit meer mee op te houden heb je misschien een iets betere band nodig dan op een rustiger paard. Dus denk dat voor je dat zelf durft je iig wel een beetje vertrouwen moet hebben in het paard. Maar dat kan ook best met een paard waar je nog nooit op gereden hebt en dus geen band mee hebt.
Mijn ervaring is dat de hulpen ook niet echt bevestigd hoeven te zijn om wat rond te hobbelen bij een beetje braaf en meedenkend paard. Ik kon gewoon het hoofdstel eraf doen en met een touwtje om de hals verder rijden, paard snapte zelf wel dat touw tegen de hals afwenden betekende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:34

het is wel een kwestie van vertrouwen, maar bij een band met je paard komt wel meer bij kijken dan alleen het kunnen rijden zonder tuig :j

Mijn paard rijd ik vaak ook zo, maar als ik kom komt ze bijna altijd al naar me toe vanauit de wei, als ze savonds op stal staat hinnikd ze als ze mij hoort. We werken aan elkaar wanneer de ander niet helemaal toppie is. Ze volgt me tot op de voet ( laat dr vaak gewoon los lopen op t erf enzo ) ik denk dat je dan wel kan spreken van een band met je paard :j

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:39

Ik denk dat het een combinatie is van een goed opgevoed paard én wel degelijk vertrouwen. Kijk, ik kan nu wel zo'n ding om mijn net nieuwe verzorgpony hangen, maar daar is nog geen rem op bevestigd, dus dat is niet verstandig. Ik heb er geen vertrouwen in dat ze dan opeens wel weet wat 'ho!' is :D Maar er moet ook wel wat vertrouwen zijn, want een paard waarvan je weet dat hij rare dingen kan gaan doen, daar doe je toch liever gewoon een bit in als je op buitenrit gaat (of je gaat helemaal niet, dat is natuurlijk ook nog een idee :+) Iedereen weet dat het bit geen rem is, maar psychologisch werkt het nauurlijk wel gewoon zo. Dan voel je je toch een stukje veiliger, ook al is daar misschien geen gegronde reden voor.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:20

Het enige waarom idd ''psychologich'' word gezien dat het bit als rem dient is omdat wanneer je daar hard genoeg aan trekt het zo een pijn doet dat het paard wel moet stoppen. Een neckrope, kan dan idd niet veel uitmaken tegen zo een sterke boeg aan. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:37

Cinnepin schreef:
het is wel een kwestie van vertrouwen, maar bij een band met je paard komt wel meer bij kijken dan alleen het kunnen rijden zonder tuig :j

Mijn paard rijd ik vaak ook zo, maar als ik kom komt ze bijna altijd al naar me toe vanauit de wei, als ze savonds op stal staat hinnikd ze als ze mij hoort. We werken aan elkaar wanneer de ander niet helemaal toppie is. Ze volgt me tot op de voet ( laat dr vaak gewoon los lopen op t erf enzo ) ik denk dat je dan wel kan spreken van een band met je paard :j

Maar gewoon met hoofdstel rijden is dan ook een kwestie van vertrouwen, toch?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:38

Narya schreef:
Ik denk dat het een combinatie is van een goed opgevoed paard én wel degelijk vertrouwen. Kijk, ik kan nu wel zo'n ding om mijn net nieuwe verzorgpony hangen, maar daar is nog geen rem op bevestigd, dus dat is niet verstandig. Ik heb er geen vertrouwen in dat ze dan opeens wel weet wat 'ho!' is :D Maar er moet ook wel wat vertrouwen zijn, want een paard waarvan je weet dat hij rare dingen kan gaan doen, daar doe je toch liever gewoon een bit in als je op buitenrit gaat (of je gaat helemaal niet, dat is natuurlijk ook nog een idee :+) Iedereen weet dat het bit geen rem is, maar psychologisch werkt het nauurlijk wel gewoon zo. Dan voel je je toch een stukje veiliger, ook al is daar misschien geen gegronde reden voor.

Nou ik denk dat je het haar zonder band best kan aanleren. Gewoon net zoals je dat leert met een bit. Iemand op de grond er naast die je helpt met een halster en jij geeft ondertussen ook de hulpen met neckrope. Voila.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:41

Ik ben van mening dat je een goede band met je paard moet hebben óm met neckrope te kunnen rijden. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je dat bekijkt, een 'band' hebben met je paard. Je kunt namelijk wel helemaal weg zijn van je paard en dat een band noemen, maar het is de bedoeling dat je de leider bent van je paard en het paard jou voor de 100% vertrouwt, anders gebeuren er ongelukken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:46

Palouse schreef:
Ik ben van mening dat je een goede band met je paard moet hebben óm met neckrope te kunnen rijden. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je dat bekijkt, een 'band' hebben met je paard. Je kunt namelijk wel helemaal weg zijn van je paard en dat een band noemen, maar het is de bedoeling dat je de leider bent van je paard en het paard jou voor de 100% vertrouwt, anders gebeuren er ongelukken.

Waarom moet je een band hebben? Dan zou je dat met bit toch ook moeten hebben? En dat hoeft ook niet perse.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:51

Renza schreef:
Mijn ervaring is dat de hulpen ook niet echt bevestigd hoeven te zijn om wat rond te hobbelen bij een beetje braaf en meedenkend paard. Ik kon gewoon het hoofdstel eraf doen en met een touwtje om de hals verder rijden, paard snapte zelf wel dat touw tegen de hals afwenden betekende.

Daarom. Als je met een halster rijdt is het principe het zelfde en als dat principe er goed in zit dan kan dat prima. Ik heb het laatst zelf geprobeerd bij mijn eigen paard en ze vond het wel vreemd, maar omdat je ook zit- en beenhulpen geeft die ze al wel kent ging het redelijk goed. Het was een beetje tegen mijn verwachtingen in, omdat ik de zithulp nog altijd zo goed bevestigd vind. Alleen daarom wou ik het juist ook proberen, want mijn pony reageerde met neckrope veel sterker op de zithulpen omdat hij die goed (her)kende.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:57

nouwwww.. heb 2 x een paard met neck rope gereden
2 verschillende paarden
die niet van mij waren en nog nooit eerder had gezien
reed er zo mee weg

mijn eigen paarden heb ik , vind ik , best wel een redelijke goede verhouding en vertrouwens band mee
maar geen van 3en remt op druk onder op de hals
zeker de shetter niet die ook voor de wagen staat

normaliter stoppen ze op de zit .. maar er zijn van die momenten :o
ben iig niet echt uhh geneigd om ze alleen op de neckrope te rijden

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:03

Maar er is niemand die op een vreemd paard direct een neckrope eromheen hangt, alleen als de eigenaar laat weten dat het vertrouwd is om dit dier met neckrope te rijden. En dus is er vertrouwen nodig tussen eigenaar en paard om met neckrope te rijden, ook als een ander het dier rijdt... Tuurlijk moeten de hulpen gewoon goed bevestigd zijn, anders kan ook een eigenaar niet met het dier rijden op deze manier. Maar om er de eerste keer met alleen neckrope op te stappen, daar is vertrouwen voor nodig :)

En een band met je paard? Ach, dat is heel persoonlijk. Een band is een gevoel en dat is voor iedereen anders en heel persoonlijk :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:05

nee, dan is het paard braaf.
Ik denk dat je met het vreselijkste paard op aarde nog z'n goede band kan hebben, maar het blijft onverstandig om zonder 'dwang' te rijden (bit/neusdruk).

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:10

Amable schreef:
Maar er is niemand die op een vreemd paard direct een neckrope eromheen hangt, alleen als de eigenaar laat weten dat het vertrouwd is om dit dier met neckrope te rijden. En dus is er vertrouwen nodig tussen eigenaar en paard om met neckrope te rijden, ook als een ander het dier rijdt... Tuurlijk moeten de hulpen gewoon goed bevestigd zijn, anders kan ook een eigenaar niet met het dier rijden op deze manier. Maar om er de eerste keer met alleen neckrope op te stappen, daar is vertrouwen voor nodig :)

En een band met je paard? Ach, dat is heel persoonlijk. Een band is een gevoel en dat is voor iedereen anders en heel persoonlijk :)

Ja maar dat is omdat het niet vanzelfsprekend is dat een paard een neckrope gewend is. Natuurlijk is een beetje vertrouwen nodig, want ik ga ook niet op een paard zitten dat geen hoofdstel kent maar er toch mee ga rijden. Alleen dan hoef ik niet perse een band met dat paard te hebben.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:10

Ik ben het met je eens. Het is een kwestie van afspraken maken met je paard. Of, om m'n juf te citeren: 'Je kunt ook met je paard afspreken dat 'ie stilstaat als je aan z'n oren trekt'. :D
Nou is het natuurlijk wel zo dat de mens-paard relatie goed moet zijn om afspraken te kúnnen maken. Maar dat geldt volgens mij zowel voor bit als bitloos als neckrope.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:17

Skygirl schreef:
Waarom moet je een band hebben? Dan zou je dat met bit toch ook moeten hebben? En dat hoeft ook niet perse.

Omdat als het paard jou niet als leider ziet, het niet op jou zal vertrouwen als er iets engs gebeurd. Ben jij een leider, dan zal het paard uitgaan van jouw reactie. Laat jij als leider niet merken dat je bang bent, zal het paard ook niet op de vlucht slaan. Maar ben jij geen leider dan kiest het paard voor zichzelf en aangezien paarden vluchtdieren zijn is die keuze meestal op de vlucht slaan.

Eigenlijk vind ik dat je sowieso eerst de leider van een paard moet zijn om op zijn rug te gaan zitten, maar de meeste paarden hebben al zoveel vertrouwen in de mens en zijn al zoveel gewend dat je er zo op kunt gaan zitten.

Alleen tja, met een neckrope is dat toch een stukje anders. Je hebt dan geen bit meer als rem, je zult alles op je zit of met je stem moeten doen en als je wil dat een paard daarnaar luistert, zul je toch echt wel over moeten komen als een leider.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:19

Palouse schreef:
Skygirl schreef:

Omdat als het paard jou niet als leider ziet, het niet op jou zal vertrouwen als er iets engs gebeurd. Ben jij een leider, dan zal het paard uitgaan van jouw reactie. Laat jij als leider niet merken dat je bang bent, zal het paard ook niet op de vlucht slaan. Maar ben jij geen leider dan kiest het paard voor zichzelf en aangezien paarden vluchtdieren zijn is die keuze meestal op de vlucht slaan.

Eigenlijk vind ik dat je sowieso eerst de leider van een paard moet zijn om op zijn rug te gaan zitten, maar de meeste paarden hebben al zoveel vertrouwen in de mens en zijn al zoveel gewend dat je er zo op kunt gaan zitten.

Alleen tja, met een neckrope is dat toch een stukje anders. Je hebt dan geen bit meer als rem, je zult alles op je zit of met je stem moeten doen en als je wil dat een paard daarnaar luistert, zul je toch echt wel over moeten komen als een leider.

Ongetwijfeld kan het niet bij ieder paard, maar een gemiddelde ruiter heeft met zijn zit vaak al genoeg overtuiging om als leider gezien te worden. Met neckrope kunnen rijden zegt voor mij niets over de band.

Toevoeging: in ieder geval niet meer dan een hoofdstel/bit doet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:22

Gewoon een kwestie van goede opvoeding van je paard. Als je paard goed aan de hulpen is (zit, been), dan kan je op ieder paard wegrijden (na wat oefenen) zonder bit of zonder hoodfstel. Daarvoor hoef je echt niet een jarenlange relatie met een paard opgebouwd te hebben.

Verder vind ik het hele rijden met een neckrope maar weinig toevoegen. Het is daarmee zeer moeilijk om je paard goed (dresuurmatig) aan het werk te zetten, en te gymnastiseren, en dus op de meest gezonde manier voor je paard met het rijden bezig te zijn. Dus eigenlijk is het alleen geschikt voor wat rondhobbelen (uitzonderingen daargelaten voor de foto's van die rus weer naar boven komen). Maar op bokt krijg ik de laatste tijd het idee dat het rondhobbelen met een neckrope het hoogst haalbare is met je paard.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 04-11-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:24

Tja.. onzin.. Paard of pony is gewoon goed bevestigd in het wijken voor de druk en zoals al gezegd de gewichts- en zithulpen. Geen speciale band, gewoon een niveau van africhting. :)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:25

ik denk wel dat je in ieder geval een beetje een band moet hebben. Ik rijd met mijn paard ook wel met neckrope (niet elke dag, maar zo nu en dan)
en dan heb je in ieder geval wel iets vertrouwen in elkaar nodig, jij in ieder geval
in je paard. Als je zeker weet dat hij niets doet en je het aandurft,
kun je opeens die stap maken. Mijn paard is dan wel weer een allemans
vriend. Iedereen kan er op gaan zitten met de neckrope, al is het wel
zo dat hij dan ook luisterd naar mij, terwijl ik bijv. uit de bak sta.. hij
blijft op mij letten en als ik galop zeg, terwijl diegene die erop zit zegt dat
hij moet stappen, gaat hij toch gallopperen. Dus een beetje band en
vertrouwen is er wel nodig.. dat je zeker weet dat het kan en dat je
paard niets doet... ik rij niet buiten met een neckrope, omdat ik dan te weinig
kan doen... mijn paard zal dan al snel denken dat hij vrij is, ookal is het
een mak schaap... zonder zadel kan wel buiten, maar ik vertrouw hem niet
genoeg om met neckrope naar buiten te gaan.. maar blijven oefenen
en vertrouwen (en een band) opbouwen helpt goed!