help, een stang (speelbit)!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientje83

help, een stang (speelbit)!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:16

Sinds een paar weken rijd ik (op aanraden van iemand met ruime ervaring die mij helpt met longeren met lange lijnen) met een speelbit. Ik ben nooit fan geweest van een stang, maar het resultaat mag er wel zijn. Ik reed voorheen met een dubbel geboken trens. Na een rugblessure was er nog steeds de angst (psychisch) om stelling naar rechts aan te nemen, terwijl de blokkade lichamelijk was opgeheven. Met het dubbel gebroken bit, was ze erg stug in haar mond rechtsom en met de stang, kan ik zelfs met mijn handen bij elkaar (zoals het hoort) afwenden. Een stang zelf is niet vriendelijk, maar met mijn handen ben ik zo vriendelijk mogelijk.
Als ik een paar weken geleden het dubbel gebroken bit in haar mond wilde doen, moest ik vaak 'helpen' haar mond te openen. Nu ik een ander bit gebruik, neemt ze overduidelijk zelf het bit in haar mond... als ik het bit een paar centimeter voor haar mond houd, doet ze moeite om het bit zo snel mogelijk in haar mond te krijgen en begint gelijk te knabbelen en met de sleuteltjes te spelen.
Is dit een teken is dat het bit goed voor haar is?

Alvast bedankt voor het lezen :D

Lielle

Re: help, een stang (speelbit)!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:36

ik neem aan dat je het over een ongebroken trens hebt? Dat is een prima bit en echt niet onvriendelijk. Het zou heel goed kunnen zijn dat jouw paard een hekel heeft aan de 'punt' van een dubbelgebroken trens omdat ze bv een hangend rooster (laag verhemelte) heeft.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:39

http://www.ulano.nl/B05%20stangbit.jpg Dit is een stangbit
en dit: http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14220.jpg is een ongebroken TRENS. Daar kunnen ook speeltjes aan zitten zoals in jouw geval. Het is een van de zachtste bitten.
Een stang heeft altijd scharen en een kinketting.
Als jouw pony hier goed op loopt en het prettig in de mond vindt is het een goed bit voor haar. Een ongebroken trens is ook een bit dat toegestaan is in de KNHS wedstrijdsport (dressuur, springen). Of het ook met speeltjes mag weet ik niet.
Toevoeging: het moet dan wel een glad bit, dus zonder ribbeltjes zijn.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 04-11-09 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:41

Tja sorry, maar ik lees onkunde uit je post?! Stelling en dergelijk vraag je niet met een bit en al helemaal niet met deze achtergrond.
En of dat nu met een trens of stang is speelt geen rol, dus eerst maar ff leren verdiepen in het rijtechnisch aspect van buigingen
Laatst bijgewerkt door bulck op 04-11-09 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:41

Dit is het bit waar ik mee rijd
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dorientje83 op 04-11-09 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:42

Ook ik rijd al geruime tijd met een ongebroken trens en merk dat mijn paard hier supergoed op reageert. En ervaring met een blessure en het pijngeheugen heb ik ook, en ook dan is het een heel fijn bit, gewoon lekker mee doorrijden!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:44

Onze pony loopt er al jaren mee, alleen hebben wij het bit omwikkeld met een bitbandage, ze is met dit bit makkelijker in de hand.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:47

bedankt voor het delen van jullie reacties en ervaringen!
Laatst bijgewerkt door dorientje83 op 04-11-09 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:48

misschien een stomme vraag....
hoe komen julie erbij om met een ander bit te rijden? en hoe kom je bij je keuze?
ik heb 2 paarden , 1 van de 2 liep niet lekker met een dubbelgebroken watertrens dus heb er een enkel gebroken in gedaan (had ik nog liggen) wat wel goed ging. (ik wist ook van de oude eigenaar dat ze daar altijd mee reden)
de ander werd met een myler bit western gereden. nu rij ik haar met een dubbelgebroken trensje. maar dat is dus omdat ik die had liggen en hij past. ik weet dus niet of een ander bit misschien beter is voor hun maar ben niet van plan om heel veel geld uit te geven voor bitten die ik daarna in de kast kan leggen.
lenen jullie ze eerst?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:53

als ik het idee heb dat een paard niet fijn loopt op zijn huidige bit, zal ik idd gewoon eens wat anders proberen. ik heb zelf verschillende trensen liggen, en een heel fijn myler bitje dus daar begin ik dan mee. En tot nu toe heb ik daar altijd mee kunnen volstaan. En soms kom je tot de conclusie dat veranderen geen verbeteren is, en dan kun je gewoon met je huidige bit blijven rijden. Kortom, ik moet dus eerst een aanleiding tijdens het rijden hebben (of advies van een instructeur) om eens wat te gaan experimenteren.
Ik rijd op dit moment drie paarden, eentje op een enkel gebroken trens, die de eigenaresse al gebruikte en ik zie geen reden om het te veranderen. Eentje op een dubbelgebroken trens, daarmee beginnen we altijd en dat bevalt goed, en eentje op een mylerbitje, waar we na wat zoeken op uitgekomen zijn.

wb lenen, onze ruitersportzaak had een bittenbank waar je eens wat kon lenen om te proberen. Goedkopere bitten wil ik nog wel gewoon kopen, komen altijd wel weer eens van pas.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:56

Prima bitje hoor, als je paard het er goed op doet lekker zo laten.
Dit is zelfs vriendelijker als een gebroken bitje dus niets mis mee!
Dit is gewoon een ongebroken trens.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:57

tja, zo'n myler bit kost al snel 100€ om dat nou even te kopen om te proberen vind ik erg ver gaan (daar heb ik echt het geld niet voor...)
ik weet niet hoe mijn pony op een ander bit loopt. (heb haar pas een klein half jaartje)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:01

Sommige ruitersportzaken hebben zo'n zelfde constructie met mylerbitten als ik hiervoor beschreef, je zou eens kunnen informeren. Maar heb je het idee dat ze dit bit niet fijn vindt? Als ze er gewoon goed op loopt hoef je toch niet per se te gaan veranderen?

(zo'n mylerbit koop ik ook echt niet zomaar)

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:04

Wat fijn dat jou paardje hier wel goed op reageerd.
Ik heb dit ook bij de mijne geprobeerd en dit was een groot drama!
Eerste keer eventjes gewoon laten staan met bit in zodat ze kon voelen wat ze in haar mond had ze bleef dr tong maar uitsteken en het bit uitpoberen te krijgen.
Paar keer mee gereden maar beter werd het niet ze ging ontzettend in de staak en toen maar gauw een dubbel gebroken bitje erin gedaan hier loopt ze prima op! Ander bit was overigins op aanraden van de tandarts

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:08

mijn pony hangt heel erg. bij het losrijden is er niks aan de hand maar zodra ik haar wat ga vragen gaat ze heel erg hangen.
geen idee of dat aan het bit ligt hoor en ik wil ook niet persee iets anders maar ik rijd mn paarden met een enkel gebroken en met een dubbelgebroken watertrens omdat dat prima gaat en ik niet beter weet... :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:11

ik zou het eerst eens met je instructeur overleggen, maar hangen is niet iets dat ik meteen zou oplossen met een ander bit.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:18

@ suuze: ik had een reden om een ander bit te proberen, maar als jij het idee hebt dat je paard met een ander bit misschien ook prettiger te rijden is, kun je inderdaad uitproberen door bitten te lenen voor je tot aankoop overgaat. Wij hebben ook een aantal verschillende bitten geprobeerd tot we de juiste hadden gevonden.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:20

Hangen is beter op te lossen door goed voorwaarts te rijden en van voren los te laten, dan door er een ander bit in te hangen..
Ts als je paard lekker loopt op deze ongebroken trens, dan is dat toch helemaal super. Het bit is trouwens zachter doordat er geen notekrakers effect kan ontstaan.
Het feit dat ze nu zelf het bit aanneemt zegt al genoeg denk ik.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:23

mn pony loopt snel over haar tempo en is goed voorwaarts, het liefst loopt ze met haar neus over de grond (erg overdreven vw nw) misschien komt dat omdat ze een tijd western gereden is.
nogmaals, ik ben niet opzoek naar een ander bit. maar wilde graag weten hoe jullie tot een keuze van een bit komen!

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:34

suuzepuus schreef:
mn pony loopt snel over haar tempo en is goed voorwaarts, het liefst loopt ze met haar neus over de grond (erg overdreven vw nw) misschien komt dat omdat ze een tijd western gereden is.
nogmaals, ik ben niet opzoek naar een ander bit. maar wilde graag weten hoe jullie tot een keuze van een bit komen!

Door uit te proberen of je paard op een ander bit beter loopt.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat de titel van mijn topic niet juist is en dat het bit dat ik nu gebruik, juist in dit geval veel vriendelijker is dan een dubbel gebroken bit.
Laatst bijgewerkt door dorientje83 op 04-11-09 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:37

Doriebntjuh, dat kan zo zijn, hoeft niet per se. Hangt helemaal van het paard in kwestie af. Onze Pablo vond een enkel gebroken trens een drama en liep alleen maar te schudden en te zoeken, terwijl een ongebroken trens prima beviel. Cobalt ging volkomen in staking op de ongebroken trens en liep prima op het enkel gebroken bitje.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:59

ik heb het al aangepast :)