Tinker in training (basisdressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Tinker in training (basisdressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:40

Oeps...vorige topic had te weinig foto's (valse schaamte?) dus hier poging 2.

Na lang aarzelen toch maar een paar rijfoto's van Jody en mij. Het gaat me niet zozeer om mijn houding (die debiele lage handjes en opgetrokken hakken en teveel achterin het zadel zitten (nee het zadel is niet te klein) zijn bekend, daar werk ik aan) maar om het totaalbeeld.
Hoewel mijn theorie denk ik redelijk op orde is, ben ik helaas totaal verstoken van enig ruitergevoel, dat moeten jullie me maar vergeven... :o
Wij rijden echt puur basisdressuur, als randvoorwaarde voor lekker recreatief bezig zijn. Dus zeker geen wedstrijdambities! Af en toe hebben we een lesje.

Jody is een lieve tinker die erg voorwaarts is wat het moeilijk maakt om te voorkómen dat ze op de voorhand gaat lopen. Als ik te streng met mijn hand ben, loopt ze er dwars doorheen dus dat heb ik wel afgeleerd.

Allereerst; losrijden. Ik stap 10 min. los aan de lange teugel, tot ze helemaal hals strekt. Dan draaf ik aan en pak ik haar op. Op zich vind ik dit een fijn beeld en het voelt ook lekker los over de rug. Dat ze ietsiepietsie vóór de teugel is, vind ik niet erg.
Afbeelding

En als ik dan haar de kans geef, gaat ze duiken en lekker op het bit hangen, zoals hier. Ze loopt dus duidelijk veel te diep en da's natuurlijk niet de bedoeling maar ja...ik probeer het met veel kleine ophoudinkjes (miniem kneepje+ vooral been) weer te corrigeren.
Afbeelding

Hier vind ik dat ze best fijn loopt, weliswaar wat op de voorhand maar dat is nu net ons punt. Het gevoel is wel heel fijn als ze zo loopt. Maar het is op de grens, dieper moet ze niet komen.
Natuurlijk is er hier geen enkele sprake van verzameling maar ik denk ook niet dat we daar aan toe zijn.
Afbeelding

Galopje; ook teveel op de hand wat mij betreft. Ik ervaar in ieder geval teveel druk.
Afbeelding

Met wijken gaat ze vaak teveel voorwaarts en komt ze wat tegen de hand.
Afbeelding

Na het rijden stapt mijn man haar even uit en dan demonstreert ze nog even hoe ze kan halsstrekken. (Doet ze bij mij ook hoor, maar dat stond niet op de foto. En ik wou het toch graag even laten zien)
Afbeelding

Dus wie tips heeft: shoot!

Monster_tos

Re: Tinker in training (basisdressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:53

Misschien kun je je beugels wat langer maken ? Door de korte beugels druk je jezelf achter in het zadel. Wat voor jou rug niet goed is maar ook zeker voor de rug van je paard niet! Als je merkt dat ze te veel op je hand gaat hangen laat dan maar eens los, als er geen druk van jou kant is kan ze er ook niet aan gaan hangen. En veel voorwaarts rijden!
Denk erom dat je met het wijken je binnenbeen niet te veel optrekt en je buitenbeen niet te veel afsteekt. Sluit haar mooi op aan de buitenkant zodat ze niet door het de buitenkant baggerd maar netjes gaat scharen. De 3e foto is een prima beeld voor jullie niveau. Maar durf je hand te ontspannen, je lijkt wat gespannen in je handen en armen!

Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 00:11

Ik kan me voorstellen dat het er wat gespannen uitziet, maar met uitzondering van het wijken is er maar weinig druk op de teugels.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:12

Nou, je hoeft je helemaal niet te schamen hoor. Het ziet er super vriendelijk uit en je houding is ook aardig voor elkaar. Je valt alleen wat voorover. Probeer om je bekken iets te kantelen en je benen nog een cm naar achteren te leggen. Zoals op foto 2 - hakje uitdrukken en dan ziet je houding er perfect uit. Beugels zou ik niet langer maken, dan kun je je hak niet uitdrukken en overstrek je je knie.

Zo'n tinker op de achterhand rijden, is echt een hele 'rijkunst'. Ze zijn er niet echt ideaal voor gebouwd. (eh... nu krijg ik w.s. tinkerbokkers over me heen :+ )
Ik denk dat je er niet aan ontkomt dat hij wat sterk in de hand wordt als je hem dressuurmatig traint. Hij moet de kracht die je in de achterhand opwekt ook ergens laten. Idealiter wordt een paard licht doordat hij op de achterhand loopt, maar dan gaat men ook wel uit van de 'ideale bouw'. De kunst is daarin de balans te vinden.

Mijn theoriekennis overtreft ook mijn rijkunst hoor. :oo En ik vermoed dat het velen zo vergaat... De beste stuurlui.... enz. ;)
Ruitergevoel ontwikkel je vooral door verschillende paarden te rijden, is mijn ervaring. Dus als je de kans krijgt om ook andere paarden te rijden, zeker doen! En les van een goede instructeur (die ook het ruitergevoel kan overbrengen). En dan bij voorkeur van verschillende instructeurs. :D
Ik rijd sinds een paar jaar bij een (goede) manege verschillende paarden en heb daar veel van opgestoken. Daar heb ik ook profijt van voor mijn eigen paard.
En je zou ook jezelf kunnen laten filmen en dan gelijk zelf terugkijken.
Veel plezier met je mooie tinker...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:18

Monster_tos, ik kan me totaal niet vinden in jouw tips.

Allereerst; zorg dat je twee teugels, twee beugels hebt, gelijke druk, kijk om je heen... Eerst jij, dan je paard. Met name foto 2 en 3 zie ik gelijkenis in jullie houding ;) . Kijk omhoog, trots zitten en VOELEN wat je paard doet, dan correspondeer je op gevoel en niet op zicht en zo creëer je samenspel en harmonie in hulpen. De basis is een goede ruiterzit, ook al vind je dit moeilijk :) . Probeer eerst jezelf voor elkaar te hebben, en dan je paard; Hoe zit ik, heb ik even veel druk, zit ik rechtop.. chips nee, oké om me heen kijken, voelen wat er onder me gebeurt... nee niet naar die oren kijken, kijken naar het spoor dat ik wil volgen, ik wil een volte maken op de linkerhand, oké, kijken, kneepje links, rechts begrenzen, benen, waar ik laat ik me benen?

Ten tweede vind ik haar beugels absoluut niet te lang!! Ik vind ze goed van lengte, maar de balans is er niet, bij de ruiter en bij het paard niet, allebei gaan ze voorover.
Er staat dat het paard erg voorwaarts is, moet je het paard dan nog voorwaartser gaan rijden? Nope.. Overgangen maken, korte stukjes.. Het zwaar op de hand zijn, komt inderdaad doordat het allemaal lekker op de voorhand tost, erg herkenbaar bij die heerlijke beesten van Tinkers ;) (spreekt uit ervaring).
Rijd korte stukjes terug, dan moet ze meer gaan dragen, in plaats van stuwen!! En dan weer naar voren, rustig aan been eraan en naar voren drukken. Absolute verzameling hoeft er niet te zijn, maar de stukjes die vraagt om op de achterhand te komen, maken haar sterker, wat helpt om de balans te bewaren en dit zal resulteren door minder op de voorhand te komen, ze kan zichzelf dan gaan dragen en dat moet lukken, want er zit een giga-moter daar achteraan :D . Sluit 's een keer een volte, rechtop zitten, kijken waar je heen gaat, stippel maar een route uit en voelen wat er onder je gebeurt ipv er naar te kijken ;) , terug in tempo, en sluiten, sluiten, sluiten, twee teugels, twee beugels, zorg wél dat ze actief blijft, niet terugvallen (is vaak krachtverlies). Niet te lang de volte sluiten, want dan wordt ze moe, dit moet opgebouwt worden, dus hooguit twee rondjes en dan weer openen en rechtuit, terwijl je rechtuit gaat, netjes twee teugels, twee beugels en dan een stukje naar voren drukken, hop hop hop.. écht naar voren, dan moet ze zichzelf echt even eruit 'drukken'. Je moet het afwisselen, op beide handen, korte stukjes terug in tempo en dan weer naar voren drukken, las genoeg pauzes in.
Het belangrijkste is, is dat je eerst recht bent, controleer jezelf daarop, anders kan een paard zichzelf niet gaan dragen of laat staan hier naar toe werken :) .

Succes verder en het is een leuk dier!! :j Dat ruitergevoel komt doordat je op een gegeven moment wéét wat je moet gaan voelen, dit moet je een keer ervaren hebben, dan vergeet je het niet en dan werk je daar altijd weer naar toe :) . Dit kan ook op je Tinker!!! Ik adviseer je om via de Centered Riding methode dressuur te gaan rijden :) .

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 01:43

Ik vind het goed dat je zo met hem bezig bent :D Het ziet er naar mijn gevoel lekker ontspannen uit, niet teveel poespas. Top hoor!

Ik vind wel dat je je handen erg dicht bij het zadel hebt. Misschien de teugels iets korter in je handen nemen en je handen wat meer vooruit steken. Het geeft niet alleen een mooier beeld, maar ik denk dat je zelf dan ook wat fijner zit. :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 05:40

Het totaalplaatje vind ik heel prima uitzien! Ook een erg leuk paard.
Ga zo gewoon lekker verder!

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 07:53

vind het wel een leuk plaatje geven alleen 1 tip je mag je handen af en toe iets meer dragen
verder wat een lekker ding zeg!

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:22

Je schrijft dat ze te voorwaarts is en dat het daarom moeilijk is om haar actief te houden in het achterbeen.. Maar is het dan niet zaak om er voor te zorgen dat ze op het tempo loopt wat jij wil? Dus als ze wat bij je weg loopt een overgang terug naar stap of halt rijden?

Verder een leuk dier!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:44

Bedankt voor alle tips!

Balansprobleem; klopt, die ontbreekt vaak, dat vind ik extra moeilijk omdat ik een evenwichtsstoornis heb. Vroeger oefende ik nog weleens met gesloten ogen rijden, bijvoorbeeld, nu kan ik dat niet meer zonder me vast te houden.

Over het algemeen is ze erg licht in de hand en moet ik oppassen dat ze niet achter de teugel duikt.
Ik ga proberen om haar meer te drijven en dan door veel overgangen en tempowisselingen te rijden, zorgen dat ze niet gaat rennen maar idd vanuit het achterbeen gaat werken.

Overigens heb ik het plan om binnenkort (we zijn net verhuisd) weer te gaan lessen.

Colalight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:15

Wat een leuke tinker!!

Vind dat het prima gaat, vooral voor lekker recreatief rijden :) (Misschien je hakken iets meer uitdrukken ;))

Wat voor bitje heb je er in? Kan het niet goed zien op de foto

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:23

mooie tinker!
Prachtige kleur!
Je houding vind ik niet storend,ik begrijp dat je evenwichtproblemen hebt...
Let wel op je handen...doe ze twintig centimeter naar voren ,en omhoog....en doe net alsof er een pak suiker opligt die je omhoog moet houden
(zo heb ik het ooit geleert...)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:02

@Colalight ik rijd op een vrij dunne dubbelgebroken bustrens met bol middenstuk.

s_loves_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:10

geerke schreef:
mooie tinker!
Prachtige kleur!
Je houding vind ik niet storend,ik begrijp dat je evenwichtproblemen hebt...
Let wel op je handen...doe ze twintig centimeter naar voren ,en omhoog....en doe net alsof er een pak suiker opligt die je omhoog moet houden
(zo heb ik het ooit geleert...)

ik vind het ook een prachtig dier!!

en inderdaad je handen iets naar voren en omhoog.
verder vind ik dat je het goed doet en de meeste comentaren heb je er al bij staan.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 07:53

Ophouding = NIET kneepjes en been maar een ophouding uit je ZIT door je lang te maken en mee te geven, hoe harder jij haar terug houdt, hoe sterker ze wordt. Daarnaast vind ik je zit niet netjes, misschien kun je zit-lessen nemen oid? Je handen moeten ook meer naar voren en omhoog zodat je een duidelijke knik in je ellebogen krijgt en zo'n 10 cm boven de boom van je zadel zit.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 08:20

@stravero: dan maak jij je ophouding nog anders dan dat ik hem doe(ook op mijn zit), maar daarom hoeft TS het niet op die manier te gaan doen...

Ik denk wel dat balanszitles/centered riding oid kan helpen om je houding te verbeteren.
Ook ik zie veel overeenkomsten tussen jouw houding en die van het paard!
(heb je al een adresje in drenthe gevonden waar je dat kan doen?)

suzannef91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:58

Respect voor het halsstrekken!
Indrukwekkend:O