Tinker in training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Tinker in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:40

Na lang aarzelen toch maar een paar rijfoto's van mij. Het gaat me niet zozeer om mijn houding (die debiele lage handjes en opgetrokken hakken zijn bekend, daar werk ik aan) maar om het totaalbeeld.
Hoewel mijn theorie denk ik redelijk op orde is, ben ik helaas totaal verstoken van enig ruitergevoel, dat moeten jullie me maar vergeven... :o

Jody is een lieve tinker die erg voorwaarts is wat het moeilijk maakt om te voorkómen dat ze op de voorhand gaat lopen. Als ik te streng met mijn hand ben, loopt ze er dwars doorheen dus dat heb ik wel afgeleerd.

Allereerst; losrijden. Ik stap 10 min. los aan de lange teugel, tot ze helemaal hals strekt. Dan draaf ik aan en pak ik haar op. Op zich vind ik dit een fijn beeld en het voelt ook lekker los over de rug. Dat ze ietsiepietsie vóór de teugel is, vind ik niet erg.
Afbeelding

En als ik dan haar de kans geef, gaat ze duiken en lekker op het bit hangen, zoals hier. Ze loopt dus duidelijk veel te diep en da's natuurlijk niet de bedoeling maar ja...ik probeer het met veel kleine ophoudinkjes (miniem kneepje+ vooral been) weer te corrigeren.
Afbeelding

Hier vind ik dat ze best fijn loopt, weliswaar wat op de voorhand maar dat is nu net ons punt. Het gevoel is wel heel fijn als ze zo loopt. Maar het is op de grens, dieper moet ze niet komen.
Afbeelding

Natuurlijk is er hier geen enkele sprake van verzameling maar ik denk ook niet dat we daar aan toe zijn.

Dus wie tips heeft: shoot!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:00

Ik denk dat je het opzich netjes aanpakt. Op de laatste foto ziet het er al redelijk goed uit. Ik denk dat je hem minder op de voorhand krijgt door zelf minder druk te hebben. Ik heb het gevoel dat hij wat op je hand hangt en dat betekend dus dat hij niet goed van achter uit loopt. Ik kan het natuurlijk verkeerd zien, maar zo lijkt het op de foto wel. :)
Wanneer hij te veel op je handen gaat steunen moet je proberen nog meer voorwaarts te rijden, zodat hij vanzelf minder kan gaan hangen.

Daarnaast helpt jouw houding natuurlijk ook om beter aan het lopen te krijgen. Zelf leun je ook wat naar voren, dus gaat je paard dat ook doen. Ik zou een 'zeurpiet' aan de kant van de bak zetten, die je blijft attenderen op het meer ontspannen en rechtop zitten, het lengen van je benen en de houding van je armen.

Edit: absoluut niet vervelend bedoeld, maar ik heb het idee dat het zadel ook wat krap is voor je en dat je daarom misschien ook wat minder makkelijke een gewenste houding krijgt. :)

Veel succes.

Trouwens, ik ben bang dat ik dit voor niets getyped heb, aangezien je topic niet voldoet aan de regels van RT-HAW (Niet voldoende foto's) en dus nog wel eens gesloten kan gaan worden...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:06

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op.
Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.