Hoe van angst afkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Hoe van angst afkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:19

Even een korte situatieschets:
Mijn 2 fjordenmerries zijn op aboptraining en ik heb een andere fjord te leen gekregen. Daar rij ik nu dus mee. 1 van mijn 2 eigen fjordenmerries heb ik nog nooit buiten gereden en slechts een keer of 5 in de bak (fokmerrie). De andere merrie gebruik ik als rijpony.

Nu ik met de leenfjord kan rijden merk ik dat ik behoorlijk gespannen/nerveus ben op bepaalde plekken en in bepaalde situaties. Reden daarvoor zijn de kunsten van mijn rijfjord. Ze vind buiten alles "eng" en springt voor iedere grasspriet naar links of rechts. Ontspannen draven en galopperen wordt daardoor al lastig. Ook heeft ze er een handje van om haar kracht te misbruiken, zo zijn we meerdere keren in volle galop door 90 graden bochten gevlogen, soms zelfs met ijzel. Ook is ze af en toe onbestuurbaar qua tempo (richting is vaak nog wel te bepalen). Ze kan 500 meter achteruit stappen als haar andere truken (omdraaien, harder gaan, zachter gaan, slalommen, noodstops etc.) niks uithalen. De oplossing daarvoor ligt in het tot 5 tellen en bij 5 een enorme dreun verkopen. Gevolg is dat madam bij 4 netjes voorwaarts gaat.
Kortom, er is genoeg gebeurd waardoor ik gespannen ben geworden.

Nu met die leenfjord komt dat goed tot uiting. Zij trekt zich er gelukkig helemaal niks van aan en is dus het ideale oefenobject :D .
Ik zit o.a. gespannen bij het van huis weg rijden (Oorzaak: de 90 graden bocht en het tot 5 tellen verhaal) en in ietwat extremere situaties (bijv. 3 grote vrachtwagens dicht achter elkaar op een binnenweggetje en een niet zo heel brede berm met diepe slootkant). Met mijn rijfjord doet die spanning zich ook voor op het moment dat ze echt ergens wat angstig voor is of als ze maar een klein beetje in de staak gaat. Door de ervaringen heb ik gelijk zoiets van "oh oh, sh*t wat krijgen we nu weer en breng ik mijn spanning op haar over waardoor we dus in een kringetje belanden.

De rijfjord is niet altijd zo, vaak gaat het ook goed en dan heb ik er een heel fijn, enthousiast paard aan wat graag urenlang met je door de bossen struint. De keren dat er echter problemen ontstaan komen langzaam aan wat vaker en dat is natuurlijk niet de opzet. Zodra er iemand op de fiets mee gaat (te paard wordt het alleen maar moeilijker van) heb ik weer dat enthousiaste paard onder me die geen pas verkeerd zet. Ze heeft dus dondersgoed in de gaten wanneer er niemand is die in kan grijpen en zie het probleem dan maar eens op te lossen.
Met deze merrie ga ik als ze terug is samen met mijn instructrice weer aan de slag. Ik wil o.a. vragen of zij alleen een rondje met haar wil rijden om te kijken of ze haar trukendoos dan ook open gooit.

Als straks de beide dames weer thuis zijn wil ik ook graag de fokmerrie wat op gaan pakken. Deze merrie is echter nog vrij onzeker en kan mijn spanning er dus absoluut niet bij gebruiken. Ik wil er zelf dan ook graag vanaf.

Ik heb les, maar ben bang dat ik toch zelf degene moet zijn die die spanning de baas moet gaan worden. Wie heeft daarvoor tips?

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:42

Zo, bekend verhaal ;) ik ben ook zo'n stresskip af en toe waardoor mijn anders brave paardje de meest vreemde dingen uithaald buiten. Tip die ik kreeg: vaak zie of benoem ik een 'eng' ding/ object/ situatie als ik aan het rijden ben. Bijvoorbeeld: ojee, daar komt een vrachtwagen aan. Hier reageerd mijn paard sterk op. Hierop kreeg ik de tip om te gaan ontkennen, gewoon hardop: 'nee hoor, ik zie geen vrachtwagen'. Klinkt heel ideoot en zo voelt het ook, maar het hielp zowaar :? Dit voorkomt dat je gespannen raakt waardoor je paardje geen reden heeft om te reageren. Dit geld ook voor naar 'enge' dingen kijken. Betrap je jezelf hierop, dwing jezelf je aandacht op iets anders te richten. Je paard zal dit in vele gevallen dan ook doen.

Heb je er ook wel eens aan gedacht je paard haar kracht te gebruiken om het wegrennen etc. af te leren? Bijvoorbeeld door als ze aantrekt die voorwaardse energie te gebruiken om haar een rondje om d'r as te laten draaien? We hebben dit vroeger wel eens gebruikt om een pony dergelijk gedrag af te leren en het was zeer effectief ;)

Oehlala

Re: Hoe van angst afkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:54

Misschien dat iemand anders die zekerder is de eerste paar keer met je paard de weg op kan gaan, of zelf erlangs lopen en veel wandelen met je paard buiten. Dan ziet ze alles de eerste keer en went ze eraan, als ze dan niet wegspringt oid dan weet jij dat ze het niet eng vind en ga je er waarschijnlijk met een ander gevoel opzitten!

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:01

jeetje wat bekend,
ik ben ook een schijtert, als ik maar denk dat hij kan gaan schrikken.....
maar hoe kom je er vanaf van dat gevoel

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:44

ik heb zelf niet zo last van stress als ik met mijn paardje alleen buiten rij. Maar bij vrachtwagens en ander leuks ben ik zelf ook redelijk gespannen. Omdat mijn paard ook nog niet zoveel ervaring heeft. Maar hij is wel veel meer bomproof als ik :D
Verder kunnen relaxatieoefeningen erg goed zijn.
Je hebt daar van alles in. Al je jezelf dat leert en het begrijkt bij het paardrijden kan dat heel goed helpen.
Ikzelf heb daar goede ervaringen mee.

succes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:34

@ Armany: De eerste tip kan ik wat mee en ga ik ook mee aan de slag. De 2e tip is minder goed uitvoerbaar. Zodra ze het op een hollen zet, zet ze ook de nek vast en heb je weinig meer te vertellen. Ze is dan in zoverre stuurbaar dat ik dmv been en gewicht haar in een bepaalde richting kan sturen (linksaf, rechtsaf, iets ontwijken, dat soort dingen), echt de volte opkrijgen is dan niet mogelijk. Het is op dat moment meer een soort samenwerking waar zij zich in kan vinden dan dat ik daadwerkelijk de controle heb.

@ NenaC: Ik laat ook eerst mijn instructrice er buiten mee aan het werk gaan, maar ik heb die fjord al 8 jaar en ze kent me ontzettend goed. Bij een ander zit de kans er dus in dat ze braaf is en als ik er weer op ga heeft ze dat ook wel in de gaten. Waarschijnlijk blijft ze dan een aantal keer braaf, maar de vraag is dan voor hoe lang.

De merrie is 16 jaar en heeft genoeg gezien. We hebben een trektocht gedaan, veel dagritten, meerdere tochten op andere plekken en ik weet ook wanneer ze iets echt eng vind. Er gaat soms gewoon een knop om en dan lijk ik een totaal ander paard te hebben waarvan de stopknop tijdelijk buiten werking is.
Wandelen heeft dan ook bij mij niet het effect dat ik er anders op ga zitten (helaas...).

@Kyliam: Mijn merrie heeft dus wel ruim voldoende ervaring maar kan heel onvoorspelbaar zijn in haar reacties.
Die relaxoefeningen ga ik even naar kijken, maar waar moet ik dan precies aan denken? Richting yoga oid?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:08

je kan autogene training eens opzoeken. Dat is heel relext en is als je goed geoefend bent ook makkelijk op het paard uit te voeren. ER zijn veel cd`s over te vinden.
Ik heb er heel goede ervaring mee!

Danielle