Lijst van oefeningen en de bijbehorende hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Lijst van oefeningen en de bijbehorende hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 17:24

Ja dit is een discussie :)

Over de jaren heen heb ik van veel verschillende instructeurs en instructrices les gehad. Wat mij opvalt is dat de hulpen voor veel oefeningen verschillen per instructeur/instructrice. Dit is voor mij erg verwarrend!
De lijst met verwarrende oefeningen:

Contrastelling
Contragalop
Vliegende galopswissel
Schoudervoor
Schouderbinnenwaarts
Appuyeren
Keertwending om de voorhand
Keertwending om de achterhand
Verzameling stap/draf/galop
Uitgestrekte stap/draf/galop
Renvers
Travers

Neem de lijst over en zet jouw hulpen erbij! Het doel voor mij persoonlijk is om te zien of het hier wel ongeveer dezelfde hulpen zijn of dat dit ook weer verschillend is en natuurlijk heel veel leren! Wat ZIJN de correcte hulpen?

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:25

Deze ga ik even mee volgen :o :D

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:41

Contrastelling: buiging om je been maken net als altijd (binnenbeen naar je buitenteugel) alleen je binnenteugel wordt je buitenteugel en je buitenbeen wordt je binnenbeen.
Contragalop: zelfde
Vliegende galopswissel: recht maken, halve ophouding, iets stelling naar de nieuwe kant nemen, benen omleggen (ik wissel op mijn buitenbeen) en hopla.
Schoudervoor: binnenbeen op de singel, buitenteugel zet de buiging naar binnen, binnenteugel geeft de ruimte en zorgt er voor dat je net het oogje en binnenneusgat ziet.
Schouderbinnenwaarts: zelfde maar dan met meer buiging.
Appuyeren: inzet in schoudervoor/binnenwaarts, met het buitenbeen (achter de singel) neem je het paard mee om je binnenbeen (op de singel)
Keertwending om de voorhand: vind ik eigenlijk onzin.
Keertwending om de achterhand: verzamelde stap, buiging naar binnen vragen, binnenbeen op de singel, met je buitenbeen duw je als het ware om op het ritme van de stap, daarna wel rechtmaken.
Verzameling stap/draf/galop, in het ritme je been aanleggen, maak het ritme steeds iets trager en trek je kruis aan. Als het paard niet actief genoeg is, tempowisselingen rijden als voorbereiding
Uitgestrekte stap/draf/galop, in het ritme je been aanleggen, verleng de pas door je been langer aan te leggen.
Renvers, buiging om buitenbeen (op singel), binnenbeen achter singel wakend
Travers, buiging om binnenbeen (op de singel), buitenbeen achter singel wakend en doorduwend als hij niet schuin genoeg is, stelling naarbinnen.

Duurde even, maar ben pannenkoeken aan het bakken ;) kan ook zijn dat ik wat vergeten ben, vul maar aan ;)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:45

Ik kan me haast niet voorstellen dat je zo verschrikkelijk veel verschillende dingen hebt gehoord, aangezien iedereen wel ongeveer dezelfde dingen zegt. Dan zou misschien je hand of been ligging anders zijn maar als je heel afwijkende dingen hebt geleerd dan doet het paard zeker niet wat je wilt. Bij mij zijn er drie verschillende mensen die les geven en die zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde, alleen op een andere manier.
Wat je nu in dit topic gaat krijgen, omdat je om de correcte hulpen vraagt, is dat iedereen zijn eigen wijsheid gaat verkondigen.
Als je het al verwarrend vond, gaat het nu nog veel verwarrender worden. Zoek gewoon een goede gediplomeerde instructrice die weet wel hoe het moet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 17:50

@ Annemeik: Heel erg bedankt, ga ik even opslaan in m'n hoofd!

@ Sillyhorse: Tja, dan kunnen we de meeste gedeeltes van RT wel gaan sluiten :) Ik vind het gewoon interessant. Nieuwsgierigheid is een goede eigenschap!