is dit de reden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanaaa

is dit de reden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 22:28

hoi!
mijn pony is niet te houden op wandeling, ze wil steeds galopperen, en trekt de hele weg.
in de bak is ze doodbraaf.
nu heb ik eens zitten denken... ze heeft vroeger nog voor de koets gelopen.
dit is normaalgezien met een stangbit.
zou het misschien daardoor komen dat ze nu zo doet op wandeling?
want ze loopt dwars door haar trens heen.
zou dan een stangbit de oplossing zijn?
groetjs!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:30

Misschien les nemen? :+
Of als dat niet helpt even je zadel na laten kijken?
Misschien dat je pony pijn heeft?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:30

In principe moet een koetspaard net zo goed onder de man op een trens te rijden blijven. Dus het mag als er goed mee gemend is niet de reden zijn.

Shanaaa

Re: is dit de reden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 22:33

@Breezke : ik neem les hoor ;)
en ze is nagekeken, dus pijn kan het normaalgezien niet zijn .
@sonjim : hmm, misschien wel.. ik weet het niet meer, ik hoopte dat dit de reden was, en dat het zo kon opgelost worden..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:39

Een menbit is niet geschikt om mee te rijden omdat dit veel feller doorkomt in de mond, bij het mennen is de afstand groter waardoor de inwerking kleiner is, als onder het zadel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:42

Nou nee, ik denk niet dat dit de reden is. Bij de stal waar ik rij worden alle paarden die voor de wagen lopen gewoon met trensje gereden (of met halster :) )

Shanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 22:44

heeft iemand dan een andere suggestie? :')

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:46

Zoals gezegd, les nemen. Want dan kan de echte oorzaak gevonden worden. :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:47

Oefenen? Consequent zijn? Begeleiding? Proberen door een ander, sterker persoon? Geen idee, ik ken jou pony en zijn situatie niet.

Shanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 22:51

@ LovingTweety : ik neem les, maar niemand weet de echte reden te vinden.. en in de bak is ze koel en braaf, ik rijd haar soms gewoon met touw en halster, en nog luistert ze goed.
@__Lotte : ik heb haar al laten proberen door een ander, sterker persoon, maar ze doet nethetzelfde...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:53

Laat je instructie dan eens mee naar buiten gaan, en neem eventueel een andere instructie om er objectief naar te kijken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:54

Ik vrees dat het gewoon een kwestie van dooroefenen is. Gaat het erom als je ernaast loopt of met rijden? Want dan zou je eventueel toch een ongebroken trensje kunnen proberen...
Wie weet...
Vanachter de Pc weet ik het verder ook niet. Daarvoor moet ik toch echt de situatie kennen...
Succes iig!

Shanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 22:57

@LovingTweety : de begeleiding van de wandelingen is van mijn instructrice, enja, geen idee wat er zich in het hoofd van mn pony afspeelt... beetje veel energie vrees ik :')
@__Lotte: het gaat om het rijden zelf ;)
en dankjewel!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:58

Sommige paarden zijn op een buitenrit veel enthousiaster dan in de bak. Lekker buiten rijden is natuurlijk veel leuker dan rondjes in de bak lopen.
Door het enthousiasme is je paard wat sterker dan normaal. Gewoon consequent blijven rijden, dus terug is terug. Komt je hulp niet helemaal door? Dan strenger vragen. Paard mag best enthousiast zijn, maar moet wel gehoorzamen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:37

Misschien vind ze het gewoon hardstikke leuk buiten en wordt ze hierdoor feller ?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:41

Ik heb een koets pony, daar heb ik geen lats van dus ik denk niet dat het dat is.
Zoals gezegd: vind ze het niet gewoon leuk? Misschien cirkels rijden, overgangen maken. soms helpt ook om pony gewoon lekker te laten gaan en na een paar 100m is ie dood braaf, zo overleven wij het strand :+

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:51

ik dnek eerder dat het een dominantie-probleem is. jij bent duidelijk niet de leider...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:01

Eerst eens de pony in de bak onder controle krjgen, dus niet een rondje stap, draf en galop onder de knie hebben , maar meer de technische kant van het verhaal leren.

Ook grondwerk en los werk kan heel fijn zijn om het dier te leren kennen.
Verandering van bit is nooit de oplossing een bit is GEEN REM, dat zou je instructrice je toch zeker duidelijk hebben moeten vertellen,
Leer zelf beter rijden en dat bedoel ik niet vervelend, maar het is wel zo, wat moet een paard met jou op de rug als je niet weet hoe je hem moet leiden vanaf zijn rug, zo gebeuren er te veel en te vaak oneerlijke dingen naar het paard toe, maar ook heel veel ongelukken waar het paard dan weer de schuld van krijgt, terwijl de ruiter de verantwoording heeft op dat moment.
Verstandig is dus ook niet met dit paard op buitenrit te gaan en aan je zelf gaan werken.

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:04

Heb je al eens geprobeert om met meerdere paarden naar buiten te gaan? Vaak helpt het ook als je hem achter een ander paard laat lopen wat wel het goede tempo heeft. Zo kun je dan ook met hem oefenen dat hij niet voluit mag in het bos.

Beauty96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:22

Mijn vroegere verzorgpony vond het Heeeerlijk om lekker naar het bos te gaan! Vaak gingen we met alle pony's van stal ( 5 in totaal ) Ponylief had er altijd een handje van om heeel druk te worden, in galop achter een ander aanrijden was geen optie want hij haalde gewoon in.. Echter had ik toen nog niet de kracht en kennis die ik in de jaren daarna heb opgedaan.. maar nadat hij even zn gas kwijt was in galop, kon ik 'm weer rustig terugnemen en bleef hij netjes bij me.
Het is altijd gewoon z'n enthousiasme geweest.
Als het paard wat ik nu rijdt zo'n spatjes krijgt, dan ben ik d'r altijd voor.. Dan gaan we VOORDAT we naar buiten gaan eerst even de rijbak in, eerst d'r gas kwijt! Maar vaak hoeft dit niet en is ze na 2 pasjes dribbelen ook weer rustig omdat ze weet dat ze infeite geen kans maakt!
Dus ik zou proberen om met meerdere paarden naar buiten te gaan en mocht dat niet helpen dan kun je denk ik het beste eerst gaan werken totdat je pony weet dat jij de baas bent en JIJ het tempo bepaald! Niet andersom, terug is terug en halt is halt ;)
Succes!

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:12

Ik snap wel waarom je dit denkt, misschien omdat ze toch nog een bepaald beeld in haar hoofd heeft en aangezien je strengs niet zo sterk is als zo'n stangbit ze hierdoor heenloopt.

Ik vind het moelijk zeggen dat dit het probleem is want ik kan hellaas via de computer het moelijk zeggen, dat heeft namelijk met je paard zelf te maken van binnen het dat hoofdje...

Verder zou ik je niet aanraden met het een stangen te rijden buiten.. Ga dat ook niet proberen.
Les nemen zoals anderen zeggen vind ik te simpel gezegt, je vraagt hier iets, je hebt al meerdere malen gezegt dat je les neemt en ze is in en de bak braaft dus het licht geheel aan de situatie als ik dit zo goed lees.

Misschein vind ze het gewoon spannend buiten of helemaal te gek. Mijn paard is ook erg rennerig buiten en is ook heel sterk (sterker en drukken als in de bak) Dus het kan ook aan de omgevening liggen, misschien is de bak wat vertrouwder voor haar als buiten.
Heb je al is samen met iemand buiten gereden of het probleem tegen je lesgever gezegt en gevraagd wat hij/zij ervan vindt/denkt??

En aan de hand buiten hoe is ze dan? ook zo rennerig en druk.

Ik denk dus dat het niet aan haar menverleden ligt ook niet aan de lessen die volgt maar gewoon de omgevening, het is buiten haar terrein dus ook anders.. vaak zijn de meeste paarden ook wat drukker anthosaister buiten logies vind ik.
Heb je het zo al is bekeken.. gewoon simpel of misschien zoals al genoemd is ben je niet duidelijk genoeg en negeert ze je gewoon om het zo maar grof te zeggen.

Dus hoe is ze aan de hand. probeer dat is gewoon aan de hand stappen naast de weg.. je weet maar nooit wat er in dat koppie schuilt.

Ik denk niet dat het aan je tuig ligt (zadel) Vanwege het wel goed rijden in de bak