Middendraf lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mayling

Middendraf lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 21:47

Ik krijg de middendraf er niet uit..
" Te weinig verruiming"

Hoe kan ik hier het beste voor oefenen.
Ben hier al een tijdje mee bezig, maar het lukt me gewoon niet..
Ze gaat wel sneller, maar das niet te bedoeling..

Shazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:43

Waarschijnlijk is je pony of paard nog niet voldoende op de achterhand en heeft ie daarom moeite met verruimen. Niet ieder paard kan al makkelijk verruimen van zichzelf. Zorg eerst dmv basistraining dat de achterhand wat sterker wordt en meer onder zijn lijf komt. Bijvoorbeeld door overgangen rijden en schijnovergangen. Je krijgt misschien niet direct resulaat maar als je consequent volhoudt dan komt die middendraf vanzelf.

mayling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 13:50

ok, daar ben ik indd al veel mee bezig. Ik heb ooit gehoord dat balkjes draven ook heel veel helpt, klopt dit?

Zijn er nog andere oefeningen om de achterhand sterker te krijgen?

KSAC

Re: Middendraf lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:54

Inderdaad balkjes lopen, helpt heel goed omdat ze hun benen dan wat hoger moeten optillen. Overgangen en tempowisselingen doen ook wonderen :P

Middendraf moet je opbouwen, je begint eerst met 2 pasjes íets meer verruimen en terugnemen, dat bouw je steeds op naar 2 passen weer wat meer verruimen en terugnemen, 3 passen meer verruimen enz. enz. Sowieso voor de verruiming ietsjes dieper instellen, en de activiteit behouden, daarna pas aansporen tot verruimen (niet te veel aansporen, dan gaan ze inderdaad harder in plaats van groter).

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:55

inderdaad...balkjes lopen, net wat verder uit elkaar
en schijnovergangen om hem meer van achteruit te laten vertrekken...
begin ook met enkele passen, pas of 3/4 en dan weer terugnemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:01

liefst cavaletti's voor kracht en wat "verzamelende" oefeningen en begin van zijgangen.
je paard treedt waarschijnlijk nog niet goed genoeg onder met z'n achterhand en ontbreekt hiervoor draagkracht, zolang je paard niet meer kan dragen achteraan, kan het niet verruimen vooraan.
het spiraalsgewijs verkleinen en vergroten van voltes (in draf en galop) activeren en versterken het binnenachterbeen, samen met veel overgangen en schijnovergangen. Wijken en schouderbinnen vragen ook meer verzameling en ondertreding van de achterhand.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:04

Het kan ook zijn dat de schouder vast zit, dit was met mijn paard zo. Achterhand netjes sterk, en voorhand kreeg ze gewoon niet mooi vooruit (kwam in gewone draf wel mee maar met verruimen dus niet), na behandeling van de fysio, die de spieren heeft los gemaakt loopt ze veel beter.

Overigens kan de fysio zowiezo nooit kwaad om eens te laten nakijken.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:23

Mijn paard heeft ook erg veel problemen met de veruiming. Er staat altijd 'moet meer'. Nu had ik zaterdag een theorie middag waarbij je ook vragen kon stellen. Dus nu had ik gevraagd hoe je de middendraf kan verbeteren. Toen zei die meneer dat balkje draven werkt, maar dat werkt natuurlijk niet van de een op de andere dag. Dus in een proef kan je ook in de hoeken de achterhand proberen uit te zwaaien (klein beetje). Hierdoor krijg je wat meer energie die je zodra je wilt verruimen er uit kan rijden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:03

ik had ook altijd veel problemen met goed verruimen .
wat mij verteld word door mn lesgever is ;
wat meer achter over zitten, en veel ruimte geven van voren dus je handen naar voren doenn .
en dan gewoon goed been geven, en als het dan nog niet lukt, iets langer in het zadel blijven staan, dat moet je pony/paard zn was wel groter maken.

mayling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:07

bedankt allemaal voor jullie tips, ik ga het zsm uitproberen.. Moet het wel wat droger worden :(

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:28

Het ligt niet altijd aan de achterhand indd zoals al werd gezegd.

Mijn paardje heeft een onwijs sterke achterhand maar verruimen vind hij ook moeilijk..
ik ben nu aan het oefenen met heel veel schakelen.. onder zn tempo en dan in 1x weg.. zn achterhand werkt hierin super mee ik voel hem als het ware zitten als hij weg draaft.. alleen zn voorbeentjes verruimen niet..

bij die van mij zit niks vast (osteo is pas nog geweest)

Ik ga dit topic in de gaten houden ;) misschien komt de gouden tip voor mij ook wel voorbij..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:30

ponylove1995 schreef:
Mijn paard heeft ook erg veel problemen met de veruiming. Er staat altijd 'moet meer'. Nu had ik zaterdag een theorie middag waarbij je ook vragen kon stellen. Dus nu had ik gevraagd hoe je de middendraf kan verbeteren. Toen zei die meneer dat balkje draven werkt, maar dat werkt natuurlijk niet van de een op de andere dag. Dus in een proef kan je ook in de hoeken de achterhand proberen uit te zwaaien (klein beetje). Hierdoor krijg je wat meer energie die je zodra je wilt verruimen er uit kan rijden.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Dat uitzwaaien in een super tip, dat moest ik doen bij mn oude paard om de achterhand te versterken.. je bedoelt dan uitzwaaien met zn kont de hoek in toch??
dus dat je als het ware de achterhand de hoek in zet waardoor het binnen achterbeen er meer onder treedt??

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:09

Don_Zhivago schreef:

Mijn paardje heeft een onwijs sterke achterhand maar verruimen vind hij ook moeilijk..
ik ben nu aan het oefenen met heel veel schakelen.. onder zn tempo en dan in 1x weg.. zn achterhand werkt hierin super mee ik voel hem als het ware zitten als hij weg draaft.. alleen zn voorbeentjes verruimen niet..

Ik ga dit topic in de gaten houden ;) misschien komt de gouden tip voor mij ook wel voorbij..

Je realiseerd je dat de osteo voornamelijk met de botten en rug werkt, en de fysio (die van mij dan, maar die doet ook massage erbij) voornamelijk met de spieren werkt.
Mijn paard heeft bv ook een super goede achterhand, en strekte ook wel maar kon haar voorbenen niet netjes naar voren zetten, dit was volgens mijn fysio ook omdat dat ook nog eens pijn deed, 2 behandelingen verder heb ik nu echt eens een veruimend paard onder me.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:11

Shanty_Muis schreef:
Don_Zhivago schreef:

Je realiseerd je dat de osteo voornamelijk met de botten en rug werkt, en de fysio (die van mij dan, maar die doet ook massage erbij) voornamelijk met de spieren werkt.
Mijn paard heeft bv ook een super goede achterhand, en strekte ook wel maar kon haar voorbenen niet netjes naar voren zetten, dit was volgens mijn fysio ook omdat dat ook nog eens pijn deed, 2 behandelingen verder heb ik nu echt eens een veruimend paard onder me.

Die man die bij mij was geweest was osteo en fysio (sorry had ik erbij moeten zetten)
hij heeft al zn spieren nagekeken en daar was niks mis mee..
mijn paardje heeft wel hele korte beentjes (volgens mn instructrice ook een aanknopingspuntje) het is heel moeilijk om het in draf ruim te krijgen aan de voorkant, terwijl achter als een tierelier loopt :D

Maar ik hoop dat de goude tip hier langs komt ;)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:01

Mijn paard z'n middendraf is ook nog te weinig, iig wel voor de M.
Maar dr achterhand is gewoon heel sterk, en ze word ook regelmatig behandeld voor dr spieren.
Ze springt ook vaak in galop aan, dan ben ik net op het punt dat ik een super middendraf heb, en dan springt ze aan.
Het is zo moeilijk om die grens op te zoeken!
Ik zoek ook nog DE goude tip ;)

moowjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:31

Wat ik vaak doe met mijn pony is, verruimen, na een paar passen nog meer verruimen, en vervolgens nog een x extra verruimen (kan ook in 2x/4x/5x enz.).
Hierin moet je zelf de grenzen opzoeken (de eerste xen zal hij vast in galop vallen).
Bij mijn pony hielp het in ieder geval, hopelijk heb je er wat aan!

mylittle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:53

Ik zou je aanraden om tijdens je losrijden al wat kleine schakelingen naar voren en terug mee te nemen zowel in de draf als in de galop.
na het losrijden kan je wat grotere schakelingen rijden waaruit je dat kan opbouwen tot middendraf / uitgestrekte draf

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:33

Om goed te kunnen verruimen moet een paard al redelijk kunnen verzamelen. Paarden die van nature geen ruime beweging hebben en in een verruiming snel op de voorhand duiken en alleen maar versnellen moet je eerst leren om meer te sluiten.

Rijd veel korte, snelle (!) overgangen vanuit je arbeidsdraf naar bijna halt, en op het moment dat je voelt dat hij buigt in het spronggewricht en daalt in de achterhand rijd je daar daar vlot weer naar voren uit. Gewoon oprijden naar je arbeidsdraf, niet meer verruiming willen.

Als je paard meer kan gaan dragen zal hij ook beter kunnen verruimen zonder op de voorhand te storten. Ontwikkeling kost tijd.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:02

Er gaat veel tijd overheen voordat een paard kracht heeft om goed uit te kunnen strekken. Het is dus een kwestie van veel tempowisselingen rijden zodat je totale controle hebt en je paard meer kracht krijgt. Een goede uitgestrekte draf heb je niet in een week, maar daar gaan weken zo niet maanden overheen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:54

Equimotion schreef:
Om goed te kunnen verruimen moet een paard al redelijk kunnen verzamelen. Paarden die van nature geen ruime beweging hebben en in een verruiming snel op de voorhand duiken en alleen maar versnellen moet je eerst leren om meer te sluiten.

Rijd veel korte, snelle (!) overgangen vanuit je arbeidsdraf naar bijna halt, en op het moment dat je voelt dat hij buigt in het spronggewricht en daalt in de achterhand rijd je daar daar vlot weer naar voren uit. Gewoon oprijden naar je arbeidsdraf, niet meer verruiming willen.

Als je paard meer kan gaan dragen zal hij ook beter kunnen verruimen zonder op de voorhand te storten. Ontwikkeling kost tijd.

KLinkt goed, dit ga ik zelf zeker proberen.. :D

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:59

een 'truc' om het paard voor de middendraf voldoende op de achterhand te hebben is vooraf even sbw te rijden en vanuit de sbw middendraf. Voor de rest ga ik mee met de mening en tips van Equimotion

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:03

sbw?? het is zaterdag he :D

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:10

sbw=schouderbinnenwaarts, vind ik een goede oefening omdat het paard dan ook op zijn kont moet gaan zitten en dus de billen traint...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:11

ow haha oke ;)

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:14

sorry voor de onduidelijkheid, in het weekend ben ik nu eenmaal lui en kort ik zoveel mogelijk woorden af :D