1 vraagje. Hoe tuigpaard ontspannen krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ivjee1213

1 vraagje. Hoe tuigpaard ontspannen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:34

Hallo daaro jullio !!

ik heb een vraagje.

ik rijd dus op een tuigpaard en nou is mijn vraag: hoe kun je een tuigpaard laag,ontspannen en een beetje nagevend krijgen?
ik ben op het moment bezig met losrijden (6 weken ofzo) maar het wil maar niet helpen.

adios amigos (:
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-11-09 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

Caily

Re: 1 vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:34

Net als bij andere paarden...
Ik zou zeggen, neem les! :D

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:36

Goed les nemen, prive van een goede instructeur.....

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:37

__Lotte schreef:
Net als bij andere paarden...
Ik zou zeggen, neem les! :D

die heb ik al ;)

maar met andere paarden is het veel makkelijker dan met een paard dat de hals en hoofd heel hoog heeft aagezet.

Caily

Re: 1 vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:40

Dat klopt, kwestie van harder/meer oefenen dus! :D
En het is ook maar net hoe soepen het paard is het ;)
Succes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:19

6 weken losrijden?
arm beestje is het dan nog niet erg moe? :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:35

Leren om voorwaarts neerwaarts te laten lopen. Geen slof of andere te zware hulpteugels gebruiken waarbij je het paard vastzet. Een tuigpaard is zo gefokt dat hij/zij zijn schoft kan intrekken en daarmee dus zijn rug vastzet en de beweging van de achterhand niet meer door de rug naar voren komt. Daarbij is het rechtrichten ook heel erg belangrijk om de spanning uit de rug te krijgen. De rugspieren trainen is bij een tuigpaard het belangrijkste, ontspant de rug dan komt de rest ook.

Dit is dus niet in een paar weken voorelkaar te krijgen, dit duurt zeker maanden, zo niet een jaar of meer.

GJ9

Re: 1 vraagje. Hoe tuigpaard ontspannen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:10

Het begint met zelf volledig ontspannen, en je armen van elastiek laten zijn. Wel verbinding houden.

Gewoon net zo als bij ieder ander paard, en gewoon je schouders ophalen als het even niet lukt. Die van mij rent ook als een tuiger rond met de nek erop, af en toe. Ontspanning komt vanzelf wel weer, als ik het zelf maar niet te belangrijk maak.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:50

Idd met het rechtrichten aan de gang gaan , maar vooral zelf leren waar je mee bezig bent en waarom en hoe, dus zelf de techniek onder de knie krijgen en je ook vooral veel verdiepen in de theorie.

Een goeie instructrice zou je hier zeker in moeten kunnen moeten begeleiden ook in het theorie verhaal , wat helaas meestal vergeten word.
Wij hebben een tuiger op stal en die loopt zeer netjes en ontspannen, dat heeft veel tijd en geduld gekost, vaak ben je geneigd bij dit soort paarden een te grote en grove hulp te gaan geven, doe dat vooral niet , train desnoods een jaar langer om je doel te bereiken, maar train met een doel en met gevoel.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:06

ik rijd ook een tuiger (met flinke onderhals en tevens manegepaard) en ben nu ruim een jaar bezig met hem. nou moet ik daar bij zeggen dat hij natuurlijk ook door anderen gereden wordt en daarbij zijn rug weer enorm vastzet..ik heb per week 1x priveles, 1 x groepsles en 1x vrijrijden.
maar ik ben in eerste instantie gewoon begonnen om de bovenlijn op te rekken.
alles met lange teugel en als zijn hoofd omhoog komt met je handen/teugels hem als het ware weer naar beneden duwen ( niet letterlijk tegen de hals aan duwen, maar met je handen een duwende beweging maken) hem eerst leren dat hij kan en mag zakken. pas als je de bovenlijn horizontaal kan rijden hem op gaan pakken en van daar uit nagefelijkheid gaan vragen.
tenminste zo heb ik het gedaan..

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:30

mijn paardje is half tuigpaard en liep ook het liefst erg hoog en kort in de hals. Wat mij enorm heeft geholpen is longeren met een elastiek: niet te strak of te veel dwang, maar wel zodat hij af en toe wat druk voelde. Langzaamaan (lees: week of 4) vond hij uit dat lang en laag ook best lekker loopt ;)

Loopt je tuigpaard nog voor de wagen trouwens?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:23

heb het bij mijn tinker gemerkt,

eerst liet ik hem aan het been werken, toen ie daar goed op reageerde lekker mijn handen ontspannen (lange teugels met contact)
en toen ik aan het buitenrijden was en mijn teugels op maat nam zakkt hij langzaam met zijn hoofd, als ik hem maar genoeg ruimte gaf (niet te diep hoor :D)
terwijl hij toch flink doorliep...

patriciap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:29

Ik heb zelf sinds eind januri mijn eigen paard...ook een tuiger. Een echte manno!
vanaf februarie ben ik al bezig om haar lang en laag, dan weer iets opgericht te krijgen. Dit gaat nu na 11 maanden erg goed. In stap, draf gaat dit al perfect en is ze echt over de rug, in galop overigens vind ze het nog erg moeilijk. Je moet er vooral de tijd voor nemen. Wij, mensen die een tuigpaard hebben maken het ons zelf wat moeilijker...
Vooral rustig alles opbouwen, en probeer de eertse 15 min eerst lang en lang en pak haar daarna iets hoger op. maar vooral heb geduld!!

Succes

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:54

Ik rijd op verschillende paarden, bijna allemaal tuigers.
Om ze mooi en ontspannen te laten lopen kun je ze het beste in het begin veel aan de longeerlijn laten lopen, het liefste met iemand er op.
Deze geeft dan lichte hulpen waar ze al heel snel aan zullen wennen en op zullen reageren. (positief)
Bij onze paarden werkt het.

Verder gewoon veel geduld en heel veel oefenen!

suzannef91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:57

Mijn verzorgpaard is een half tuigpaard.

Na heel veel privéles en heel veel training is het bij mij wel goed gekomen.

Een lange adem dus!

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:06

ik heb zelf een 100% tuigpaard.. Een tuigpaard is gebouw om in zijn front zich op te richten en zich groot te maken.. Mijn tuigertje deed dat dus ook, wat ik veel gedaan heb is elke beetje 'kneden' met de teugels en naar voren rijden.. wanneer hij met zn hoofd lager ging, belonen en stoppen met kneden.. elke keer als zn hoofd omhoog gaat, weer kneden totdat hij weer zakt.. en dat uitbouwen, steeds verder naar beneden.. Ben met mn paardje minstens half jaar bezig geweest om hem zo ver te krijgen dat hij met zn neus zowat over de grond loopt en zn rug te gebruiken.. nu haalt hij 9'ens op zn hals strekken in de wedstrijden en is heerlijk nageefelijk..

kost dus wel even wat tijd, training en vooral rust.. zonder rust en geduld kom je nergens

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:31

Ook trotse bezitter geweest van een tuiger, dus ik kan jou als tip meegeven:
Ik had ook moeite met het ontspannen krijgen van mijn tuiger en daarom veel overgangen gereden op de tweede hoefslag en proberen om steeds op beide teugels dezelfde druk te houden op rechte stukken. (niet trekken) probeer het paard op je zit terug terijden en niet met de hand.
kwestie van recht richten.
Ik kreeg les van iemand die mij dit heeft aan geleerd en ik kon mijn tuiger met een licht aanleuning rijden.
Veel succes

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:21

Mijn paard zette, toen ik haar net had, ook bij alles een onderhals op, staart omhoog en showen.
Dat was heel lastig, ze kon niet goed ontspannen en drukte de rug dan weg.
Wat ik heb gedaan is veel longeren met de pessoa. Gewoon laag en rustig. Heel soms er even opstappen, maar aan het begin niet teveel.
Altijd de pessoa laag ingesteld en zorgen dat er rust is. Niet teveel overgangen en drukte, dat komt iets later.
Mijn paard leerde daardoor haar hoofd laag te dragen tijdens bewegen en leerde zelfs briesen om de spanning af te laten vloeien.
Dus dat zou ik echt aanraden, veel longeren met pessoa. Niet voor spieropbouw of om hard te werken, maar om de rust te vinden. En altijd terug naar de rust, zelf ook altijd rustig zijn.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 01:16

Misschie een beetje overbodig, maar een tuigpaard is niet gebouwd om heel erg laag gereden te worden. Ik kende iemand die haar tuiger zo ver dressuurmatig rond wilde rijden dat het paard haast geen lucht meer kon krijgen. Als het paard naar beneden werd gereden, liet zij het paard iets opkroppen en dan ging het paard steeds moeilijker en zwaarder ademen. Dat gaat toch echt te ver. Als je het op de juiste manier bereikt en traint, juig ik het alleen maar toe.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 12:01

sammie18 schreef:
Misschie een beetje overbodig, maar een tuigpaard is niet gebouwd om heel erg laag gereden te worden. Ik kende iemand die haar tuiger zo ver dressuurmatig rond wilde rijden dat het paard haast geen lucht meer kon krijgen. Als het paard naar beneden werd gereden, liet zij het paard iets opkroppen en dan ging het paard steeds moeilijker en zwaarder ademen. Dat gaat toch echt te ver. Als je het op de juiste manier bereikt en traint, juig ik het alleen maar toe.

dat wil ik ook niet. Ik wil aleen dat het paard niet de hele tijd onder de teugel hulp uitkomt. Dat doet ze door iedere keer haar hoofd helemaal naar boven de gooien en maar een beetje ergens heen rennen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:02

Ik denk dat longeren met een passoa of met touwtjes wel helpt. Daarnaast staan er denk ik veel nuttige tips. Zoals ik al schreef: Als je het op de juiste manier bereikt en traint, juig ik het alleen maar toe!!
Maar ik wil dit zeker benadrukken.