Ik heb sinds kort een springefokte 6 jarige merrie. ( Larino x able albert.)
Maar ik heb erg veel problemen met haar draf, ze gaat erg snel te hard, en wanneer je haar gaat terug rijden ( naar een arbeidsdraf) gaat ze in zweefdraf lopen, en wanneer je overgangen wilt gaat rijden ( om haar achterhand oplettender en vlugger te maken ) gaat ze tact fouten maken.
Wie hebben er nog meer last van?
Hoe lossen jullie het op?
Wat zijn goede oefeningen hiervoor?
en hebben de zweefdraf en de tactfouten met elkaar te maken?
Ik wil namelijk graag dressuurwedstrijd met haar gaan rijden, maar ik geloof niet dat een zweefdraf gewenst is.( tact fouten natuurlijk al helemaal niet
Groetjes Danique.

), maar het is er wel degelijk uit te rijden, hoewel dat natuurlijk wel moeite kost...Na enkele weken stug dooroefenen zie (en voel!) ik nu al verbetering in zijn draf. Ik kan moeilijk uitleggen wat ik precies doe en wanneer, maar wat Kaka zegt komt aardig in de buurt. Je wilt hem idd klein laten draven. Bij mijn paard werkt het goed om hem flink terug te zetten in tempo met behoud van activiteit achter. Hij mag dus niet gaan sloffen, anders heeft deze oefening geen nut. En idd kleine, maar felle tempowisselingetjes waarbij je METEEN reactie wilt, dus weg = weg en niet twee passen later. Het gaat om kracht die je in de achterhand wilt hebben, dus trainen van deze spieren helpt ook. Ook moet je eraan denken om je paard bij elkaar te houden. Valt je paard vaak uit elkaar en is hij erg lang in zijn lijf? Mijne wel, en ik moet er dus echt op letten dat hij "klein" blijft, dus niet teveel ruimte van voren (zonder hem op te krullen of vast te houden natuurlijk) en ACTIEF van achteren. Succes