Zweefdraf + tact fouten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danique1990

Zweefdraf + tact fouten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:11

Hallo,

Ik heb sinds kort een springefokte 6 jarige merrie. ( Larino x able albert.)
Maar ik heb erg veel problemen met haar draf, ze gaat erg snel te hard, en wanneer je haar gaat terug rijden ( naar een arbeidsdraf) gaat ze in zweefdraf lopen, en wanneer je overgangen wilt gaat rijden ( om haar achterhand oplettender en vlugger te maken ) gaat ze tact fouten maken.

Wie hebben er nog meer last van?
Hoe lossen jullie het op?
Wat zijn goede oefeningen hiervoor?

en hebben de zweefdraf en de tactfouten met elkaar te maken?

Ik wil namelijk graag dressuurwedstrijd met haar gaan rijden, maar ik geloof niet dat een zweefdraf gewenst is.( tact fouten natuurlijk al helemaal niet :n
Groetjes Danique.

Peelie

Re: Zweefdraf + tact fouten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:13

heb je er een filmpje van? want ik snap niet echt wat je bedoeld...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:32

Een paard met een zweefdraf is traag in zijn beweging. Kan natuurlijke aanleg zijn, kan ook een gebrek aan kracht zijn. Mijn vorige paard had daar ook een handje van. Kon enorm lopen, maar uiteindelijk gebeurde er niets van achteren (was ook totaal niet uit te zitten). Je moet hem snel van achteren zien te krijgen en leren zijn passen af te maken. Overgangen kort op elkaar rijden, eis een snelle reactie en tegelijkertijd misschien wat langzamer starten, dus niet op stoom laten komen. Klein, een beetje truttig laten lopen zodat hij de kans krijgt zijn passen meer af te maken.

Ik moet eerlijk zeggen dat geen instructeur mij goed heeft uitgelegd hoe je dit eruit krijgt, maar bij mij werkte een combinatie van kleine beweging vragen met een snelle reactie voorwaarts en terug goed. Dat maakte haar draf beheersbaar.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:43

mmm interresant... heb je een filmpje van je paard als deze draaft. mijn jonge paard die ik volgend jaar ga inrijden zweeft ook wel wat. zou graag een filmpje willen zien aangzien ik geen filmpjes op internet kan vinden.

Kyliam

Re: Zweefdraf + tact fouten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:46

Mag ik vragen wat met "zeefdraf" bedoelt wordt? Want ik ken die term eigenlijk niet.
Danielle

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:51

[RT-D] Zweefdraf ongewenst? en waarom?

In dit topic staan wat fimpjes van een zweefdraf en ook wat theorie :)

Verder heb ik ook een notoire zwever (Gribje :7 ), maar het is er wel degelijk uit te rijden, hoewel dat natuurlijk wel moeite kost...Na enkele weken stug dooroefenen zie (en voel!) ik nu al verbetering in zijn draf. Ik kan moeilijk uitleggen wat ik precies doe en wanneer, maar wat Kaka zegt komt aardig in de buurt. Je wilt hem idd klein laten draven. Bij mijn paard werkt het goed om hem flink terug te zetten in tempo met behoud van activiteit achter. Hij mag dus niet gaan sloffen, anders heeft deze oefening geen nut. En idd kleine, maar felle tempowisselingetjes waarbij je METEEN reactie wilt, dus weg = weg en niet twee passen later. Het gaat om kracht die je in de achterhand wilt hebben, dus trainen van deze spieren helpt ook. Ook moet je eraan denken om je paard bij elkaar te houden. Valt je paard vaak uit elkaar en is hij erg lang in zijn lijf? Mijne wel, en ik moet er dus echt op letten dat hij "klein" blijft, dus niet teveel ruimte van voren (zonder hem op te krullen of vast te houden natuurlijk) en ACTIEF van achteren. Succes :)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:00

Achter sterk maken door oefeningen specifiek voor de achterhand en voorwaarts rijden zodra hij terug blijft hangen.
Een zweefdraf kan aangeboren zijn, maar kan er ook in gereden zijn.
Sommige mensen vinden dat erg mooi en hebben het over die prachtige draf met dat schitterende zweefmoment.
Maar het is een wijze van bewegen die niet gevraagd wordt in de dressuurproeven, zodat je hier altijd tegenaan zal lopen.
Tactfouten krijg je omdat het paard geen raad weet met de slapte in de achterhand, dus inderdaad een resultaat van.
Door een andere manier van bewegen kan rugpijn of spierpijn gaan ontstaan en een paard reageert op die pijnprikkels.
Dan krijg je allerhande problemen die een paard gaat doen om er onder uit te komen.
Werk met de cavaletti's en veel actief longeren is een mooi begin.
Maar vooral voorwaarts rijden (niet hard rijden), gaat hij toch zweven dan voorwaarts drijven.
Sterkte er mee.
Laatst bijgewerkt door Moggsy op 02-11-09 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:01

pfoee. haha, daar gaat dus nog een hoop tijd is zitten zo te horen! :=

Ik zal even kijken of iemand mij morgen kan filmen.
Het vervelende voor mij is alleen dat wanneer ik haar kleiner en rustiger laat draven ze meteen tactfouten gaat maken. En op dat moment niet goed weet wat ik moet doen.. toch maar klein draven maar met tact fouten.. of toch maar in de zweefdraf zonder tact fouten?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:04

Wat zegt je instructie ervan?

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:05

Vraag je eerst af waarom je paard dit doet.
Pak de kwaal aan en niet alleen de symptomen.
Langzaam draven is ook niet goed, dan krijg je weer andere problemen.
Zoek een tussenweg en neem een goede instructeur in de arm.
Het is zo zonde om je paard verkeerd te rijden terwijl je ontzettend je best doet.
En per paard verschilt de oplossing, dus het is erg moeilijk om advies te geven zonder paard en ruiter te kennen.