Ik zal het eerst even uitleggen. Ik rijd nu een vierjarige merrie, is ongeveer een jaartje onder het zadel. Nu doen we lekker rustig aan en begint ze al te ontspannen en op een goede dag wil ze ook al stukjes nageven. Echter is ze best wel slecht aan mijn been. In het begin was dit totaal niet het geval, was ze juist té voorwaarts, maar nu moet ik haar af en toe echt vooruit 'schoppen' zegmaar. Ik wilde dit eerst met zweepje oplossen, maar ze wordt echt nijdig als ik met zweepje rijd. Oren naar achteren, geïrriteerd met de staart zwiepen en hard gaan rennen, en dat terwijl ik mijn zweep dan nog niet eens gebruikt heb. Nu weet ik natuurlijk niet wat er verder allemaal met haar gedaan is tijdens het inrijden en doorrijden etc, dus hoe het met die zweep zit weet ik niet, maar omdat ik haar liever niet kwel rijd ik dus zonder zweep. Ik heb hem op een goede dag ook niet nodig. Maar hoe kan ik haar nu aan mijn been zetten zonder zweep te gebruiken? Moet ik dan gewoon mijn kuit aanleggen, en bij geen reactie = harder been geven? Of zou ik evt. een klein spoortje als vervanging voor de zweep kunnen gebruiken? (Heb wel een stille beenligging en vaker met spoortjes gereden dus het is niet zo dat ik er onverantwoord mee omga.)
Vooral schijnovergangen rijden Zékér niet harder been geven, dan stomp je haar alleen maar af. Dus: in draf doorzitten, steeds langzamer en zogauw ze bijna in stap gaat weer naar voren rijden (tegen middendraf aan).
moonfish13
Geplaatst: 01-11-09 20:32
Ik zou gewoon je zweep erbij pakken. Je paard heeft gewoon normaal te doen op de zweep imo. Ze heeft je wel ingepakt, raar doen op zweep=weg zweep. Het kwartje dat die zweep niks doet als zij gewoon reageert valt dan echt wel een keer.
En dan hoef je er niet mee te slaan, maar dat snap je zelf ook wel. Al werk je maar alleen op de hals van je paard, ook al prima.
Verder, veel variatie, maak het onvoorspelbaar op de hoop dat dat haar alert maakt. Veel figuren, schijnovergangen etc.
Nja, zweep zou iig wel helpen Geen reactie op been = tik. Hoef je na een tijdje maar je kuiten een beetje samen te knijpen en je peerd vliegt naar voor
Anoniem
Geplaatst: 01-11-09 20:54
Bizzybijtje schreef:
Zékér niet harder been geven, dan stomp je haar alleen maar af.
Maar stel, ik heb geen zweep bij, ik geef been en ik krijg geen reactie. Moet ik dan net zolang been geven tot ze wel reageert?
En over die zweep, ja het zou wel fijner zijn als ik er gewoon mee kon rijden. Ik denk dat ik haar eens met een kort zweepje ga proberen te rijden, wat ze niet zo 'ziet' vanuit haar ooghoek.
ik zou het zweepje er in ieder geval bij pakken, niet gebruiken als ze daar neidig op wordt, maar ze moet wel accepteren dat je dat ding bij je hebt, dan kuit geven, geen reactie schop, geen reachte hardere schop tot ze echt vooruit gaat...succes!
Spip
Geplaatst: 01-11-09 21:01
Rustig afbouwen, veel overgangen en er de tijd voor nemen, ik denk niet dat er veel andere manieren zijn..