Codar en ik @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

Codar en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:30

Codar is 1 van de paarden die ik rij voor een springruiter. Met zijn ruiter zit hij in M springen (weet uit mijn hoofd niet hoeveel winstpunten).
Ik rij Codar zo nu en dan als zijn ruiter te weinig tijd heeft ofzo. Ik rijd dan vooral op conditie en wat simpele oefening zoals schakelen en wat figuren rijden.
Codar is een zoon (ruin) van Darco.

Vandaag heb ik mijn vriendin gevraagd om foto`s te maken, vooral om aan mijn eigen houding te werken. Ik heb geen les momenteel. En dat mis ik zelf wel erg. Ik was niet echt blij met de foto`s maar hoop hier toch wat tips te krijgen.
Ikzelf rij als recreatieruiter wat dressuurmatig in de bak en vooral buitenritten. De droom is er wel om met mijn eigen paardje over een paar jaar wat dressuur te gaan rijden op wedstrijden.

Bij deze shoot heb ik dus weinig aan de houding van Codar gewerkt maar vooral aan mijn eigen houding. Daarin wel voorwaards gereden. Op het einde zakte hij een klein beetje.
Waar ik bij de foto`s toch van schrik is dat ik nogal vaak voor mijn gevoel te veel spanning op de teugels heb. Zo voelde het niet maar zo ziet het er wel uit vind ik. Normaal rij ik hem meestal bitloos maar juist voor de foto`s niet gedaan, en had dat mss beter wel gedaan.

Op dit moment werk ik met hem vooral rond ontspanning en achterhand proberen er onderin te krijgen.
Bij mezelf en mijn houding zijn mijn grootste werkpunten dat ik een slechte beenligging heb. Mijn benen gaan alle kanten uit. Hakken zijn ook zeker niet altijd uitgedruk maar soms zelf opgetrokken...
Verder weet ik van mezelf dat ik soms met mijn hand over de manenkam ga bij het sturen of stelling vragen ofzo.

Ik weet dat Codar een groot paard is en ik klein. Dat maakt het soms wel moeilijk. Maar het is dan ook niet mijn paard maar een paard op mijn werk.

Oke, hier de foto`s
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

Bedankt iedereen!

Kyliam

Re: Codar en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 07:15

jammer dat ik geen reacties krijg. Of ben ik te ongeduldig?
Ik zou graag willen weten wat andere mensen van mijn rijden vinden. Dus reacties met opbouwende kritiek zijn zeer welkom!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 07:18

Wooh, wat een reus met jou erop! :o
Maar het ziet er wel goed uit, lekker onstspannen.
Hij kijkt wel af en toe beetje sjagarijnig.

Het is misshcien makkelijk gezegt dan gedaan, maar hij valt een beetje uit elkaar, dus misschien kun je proberen hem van achteren er bij te rijden zodat het iets meer 1 geheel word.
Ik kan zelf ook niet zo goed rijden, dus weet niet hoe ik dat precies uit moet leggen, maar hoop dat je er wat mee kan :o

Ben ook wel benieuwd naar foto's dat je bitloos rijd.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:03

GaitMonster schreef:
Wooh, wat een reus met jou erop! :o
Maar het ziet er wel goed uit, lekker onstspannen.
Hij kijkt wel af en toe beetje sjagarijnig.

Het is misshcien makkelijk gezegt dan gedaan, maar hij valt een beetje uit elkaar, dus misschien kun je proberen hem van achteren er bij te rijden zodat het iets meer 1 geheel word.
Ik kan zelf ook niet zo goed rijden, dus weet niet hoe ik dat precies uit moet leggen, maar hoop dat je er wat mee kan :o

Ben ook wel benieuwd naar foto's dat je bitloos rijd.

ja hij is ook redelijk groot, en ik dus redelijk klein :+
Hij kijkt inderdaad niet helemaal vrolijk op veel foto`s. Ik denk door het feit dat ik hem met bit reed. Ook regende het en misschien stoorde hem dat ook een beetje ofzo. Normaal heeft hij lekker vrolijk de oortjes erop.
Hij valt me inderdaad nogal eens uit elkaar...

Bednakt voor je reactie!

Groetjes
Danielle

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:37

Het zadel is wel erg groot voor jou; je komt met je voeten maar net onder het zweetblad uit. zo kan je maar moeilijk beenhulpen geven. het zou wel helpen als je je beugels langer zou maken.

Verder kantel je soms het bekken teveel, waardoor je rug krom wordt en je je knieen optrekt. Probeer niet alleen op je kont te zitten maar op de driehoek van zitbeenderen en schaambeen.

Voor de rest; ik denk dat dat vasthouden wel meevalt.
Ik zie een paard dat duidelijk aanleuning zoekt en deels ook netjes aan de teugel is, maar wat lang is. Het is sowieso lastig om zo'n groot paard een beetje in elkaar te rijden; een paar lange benen zou daar wel bij helpen. Streef er dus naar om de volle lengte van je been te gebruiken.

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:53

Ik sluit me aan bij beantsje. Je beugels langer maken zou een goed begin zijn, al helemaal omdat hij zo groot is en jij zo klein.

Wat mij betreft mag hij nóg meer voorwaarts. Liever dat je een paard tegen moet houden, dan dat je constant moet drijven. Rijd ook veel overgangen (op een actieve manier), hiermee maak je het achterbeen lekker snel en wek je impuls op. Hij ziet er nu namelijk niet uit alsof hij lekker vlot op het been reageert, wat dus wel de bedoeling is.
Zodra hij van zichzelf doorloopt, zal hij van zichzelf meer zakken in de hals, ontspannen en een vast contact zoeken (aanleuning). Dan heb je een paard dat én ontspannen is, én vlot voor het been; en daar wil je heen als ruiter (de meesten dan).
Succes ermee:)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:23

beantsje schreef:
Het zadel is wel erg groot voor jou; je komt met je voeten maar net onder het zweetblad uit. zo kan je maar moeilijk beenhulpen geven. het zou wel helpen als je je beugels langer zou maken.

Verder kantel je soms het bekken teveel, waardoor je rug krom wordt en je je knieen optrekt. Probeer niet alleen op je kont te zitten maar op de driehoek van zitbeenderen en schaambeen.

Voor de rest; ik denk dat dat vasthouden wel meevalt.
Ik zie een paard dat duidelijk aanleuning zoekt en deels ook netjes aan de teugel is, maar wat lang is. Het is sowieso lastig om zo'n groot paard een beetje in elkaar te rijden; een paar lange benen zou daar wel bij helpen. Streef er dus naar om de volle lengte van je been te gebruiken.

Bedankt voor de reactie!!
Het zadel is een australian stockzadel dat ik als test hier heb. Het is erg groot maar het zit ook heel lekker.
Ik ga morgen mijn beugels inderdaad langer maken. Kijken of dat iets uitmaakt.

Ja ik kreeg nog al de reactie dat ik mijn bekken teveel kantel. Dat wordt zeker een werkpunt voor me!
hihi, ja lange benen...daar droom ik al mijn hele leven van. Ben best jaloers op mensen die lekker lange benen hebben en paardrijden... Maar goed, roeien met de riemen die je hebt zeggen ze altijd...

Groetjes
Danielle

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:25

Na al dat commentaar wil ik je echt een complimentje geven, ik ben namelijk heel erg jaloers op jouw armen. Zie je wel dat je de knik in de armen hebt? En dat je je handen zo rechtop houdt dat er menig ruiter jaloers op mag zijn? Jij kijkt ook prima voor je uit, de naar beneden kijkende foto's zijn denk ik gewoon momentopnamen. Ga zo door! Ik vind het er ook ontspannen uitzien. Verder sluit ik me aan op je eigen commentaar en het commentaar hierboven.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:26

Equiforce schreef:
Ik sluit me aan bij beantsje. Je beugels langer maken zou een goed begin zijn, al helemaal omdat hij zo groot is en jij zo klein.

Wat mij betreft mag hij nóg meer voorwaarts. Liever dat je een paard tegen moet houden, dan dat je constant moet drijven. Rijd ook veel overgangen (op een actieve manier), hiermee maak je het achterbeen lekker snel en wek je impuls op. Hij ziet er nu namelijk niet uit alsof hij lekker vlot op het been reageert, wat dus wel de bedoeling is.
Zodra hij van zichzelf doorloopt, zal hij van zichzelf meer zakken in de hals, ontspannen en een vast contact zoeken (aanleuning). Dan heb je een paard dat én ontspannen is, én vlot voor het been; en daar wil je heen als ruiter (de meesten dan).
Succes ermee:)

Je hebt gelijk. Hij zou nog meer voorwaards mogen. Maar kan wel vertellen dat het nu al "beter" gaat eigenlijk. Ik probeer hem altijd wakker te maken voor het been maar vooral in het begin bij het losrijden voelt hij heel sloom. Ergens tijdens het rijden merk ik dat hij toch meer voorwaards wordt. Maar het mag blijkbaar dus nog meer.
Ik ga er zeker mee aan de slag.

Bedankt om te reageren!!
Groetjes
Danielle

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:27

Margeeske schreef:
Na al dat commentaar wil ik je echt een complimentje geven, ik ben namelijk heel erg jaloers op jouw armen. Zie je wel dat je de knik in de armen hebt? En dat je je handen zo rechtop houdt dat er menig ruiter jaloers op mag zijn? Jij kijkt ook prima voor je uit, de naar beneden kijkende foto's zijn denk ik gewoon momentopnamen. Ga zo door! Ik vind het er ook ontspannen uitzien. Verder sluit ik me aan op je eigen commentaar en het commentaar hierboven.

Dank je wel!!
Ik ga zeker flink verder werken aan houding en zit.
Maar positieve feedback is natuurlijk ook fijn :o

groetjes
Danielle

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:28

Wat een enorm paard, of een lief klein ruitertje! Welke van de twee, of beiden?
Het paard iets meer bij elkaar rijden is op termijn wel nodig, maar zal lastig zijn en hard werken.
Zeker zo'n groot en lang dier. Maar les deed voor mij wonderen, hopelijk kun je zelf snel weer lessen.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:35

Ninx schreef:
Wat een enorm paard, of een lief klein ruitertje! Welke van de twee, of beiden?
Het paard iets meer bij elkaar rijden is op termijn wel nodig, maar zal lastig zijn en hard werken.
Zeker zo'n groot en lang dier. Maar les deed voor mij wonderen, hopelijk kun je zelf snel weer lessen.

hihi, ik ben 1 m 56 dus niet zo heel groot inderdaad... en Codar heb ik nooit gemeten maar het lukt me nog net om zo op te stappen :D

Bedankt voor je reactie!
Danielle

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:46

Leuk paardje, maar ik zou als ik jou was net iets meer proberen te ontspannen.
Kneepjes op de buitenhand en de binnenhand ontspannen. Dit is moeilijk maar het helpt je wel echt.

Verder ziet het er goed uit!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 17:52

Vandaag weer vollop gereden en zoals jullie hier ook zeiden, met mijn beugels wat langer. Ik moet zeggen dat het heel erg wennen was. Maar dat ik wel voelde dat ik "meer been" had op die manier.
Ook het kantelen van mijn bekken heb ik op gelet. Dat zal denk ik nog wel enige tijd een werkpuntje blijven.
Vrijdag gaat mijn vriendin weer mee en gaat ze foto`s maken om te kijken of er al wat "verbetering" in mijn houding is.
Codar zelf had vandaag zijn dag niet. Volgende keer beter.

Danielle

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:59

hey ziet er leuk uit. Toch vind ik het zadel niet echt geschikt. Je komt inderdaad net onder het zweet blad uit en het lijkt me ook niet erg fijn voor je paard.. Het is zo lastiger voor je op hulpen te geven en goed op je paard door te geven.. Mijn tip, koop een fatsoenlijk dressuurzadel..

Foto 5 vind ik er wel lekker uit zien maar probeer echt naar ontspanning toe te werken. Veel overgangen, wendingen ect.

succes :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:30

Marlou_ schreef:
Toch vind ik het zadel niet echt geschikt. Je komt inderdaad net onder het zweet blad uit en het lijkt me ook niet erg fijn voor je paard.. Het is zo lastiger voor je op hulpen te geven en goed op je paard door te geven.. Mijn tip, koop een fatsoenlijk dressuurzadel..

ik heb inderdaad (na veel piekeren) besloten het zadel (was op proef) niet te kopen omdat het te groot voor mij is. Voorlopig ga ik op mijn oude zadeltje verder rijden, wie weet kom ik dan nog eens een beter zadel tegen.

Bedankt in ieder geval!

Danielle

Douwina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:12

Hoi
Mooi hoor Je zit lekker Ontspannen alleen de hakken nog wel wat naar beneden

Samm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:32

Ik sluit me helemaal aan bij Margeeske.
Probeer inderdaad ook op je onderbenen te letten.

top_kwpners

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:48

Het ziet er goed uit ;)
Maar zoals meerdere hier al zeggen, Let op je onderbenen, Dat je die niet afsteekt

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:20

Bedankt allemaal.
Ik heb het proefzadel terug gestuurd. Nu rij ik weer op mijn eigen "kleine" zadel en daarbij heb ik de beugels 1 gaatje langer gemaakt. Ik heb het idee dat dit nu beter gaat.
Benen zullen altijd wel een werkpunt blijven. Maar wie weet wordt het ooit nog automatisme.

Groetjes
Danielle

wittewitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:01

Wat een leuke grote schimmel. Leuk dat je af en toe op hem mag rijden. Probeer hem inderdaad wat meer aan elkaar te rijden, maar dat is wel moeilijk op zo'n grote reus. Ik denk dat, wanneer hij M-springen is, dit wel gewend moet zijn. Veel succes.

shanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:44

wohoow wat een groot paard haah!
ziet er verder wel goed uit maar iets meer aan elkaar rijden inderdaad...

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:57

Hoi

laat je niet gek maken, veel meiden zijn klein en deze meid ook. Ik ben net 1.60 meter en ik rij ook een lekkere belg (Parco afstammeling). Dat is niet altijd even eenvoudig, omdat wij inderdaad wat "been" missen. Maar dat neemt niet weg dat wij ook een paard van achteren naar voren kunnen rijden. Wat altijd werkt is veel overgangen rijden. Daardoor worden ze wat vlotter in het achterbeen waardoor het makkelijker wordt om van voren ophoudingen te maken zodat je ze bijeen kunt rijden.

Is deze Darco ook wat flegmatiek? Voor mijn gevoel wel, maar dat kan ook door de foto's komen.
Ik vind dat je er wel fijn opzit. Ondanks dat hij lang van voren wordt, zit je hem niet in de weg.

Groetjes

marinkaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:23

let idd op dattie lekker voorwaarst loopt, en verder hou je je armen en handen egt heel netjes ! :):)