Na 10 minuten hard werken, moe en rest van de les sloom.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

Na 10 minuten hard werken, moe en rest van de les sloom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 16:25

Hallo allemaal :).
Ik heb een probleempje bij mijn pony, het komt vooral voor in de les ;).
Als ik op een gegeven moment wat langer in galop aan het rijden ben, en ik terug
naar draf ga, valt hij letterlijk uit elkaar.
Hij is dan de rest van de les moe, en wil je wat draf oefeningen doen, gaat hij gewoon
met z'n hooft de lucht in en word sloom en krijg je hem echt niet meer voorui ;).
Normaal loopt hij netjes aan teugel, niks aan de hand, maar na die tijd in galop is het gewoon over.
Ze krijgt tussen de 1-4e en 1-3e deel van een schep van 3 kilo sport brok s'ochtends
en s'avonds, en hooi beide keren, en ze staat ook de heledag op het land.
Weten jullie misschien een tip om hem ook na die galop weer op gang te brengen?
Sorry van het lange verhaal, ik kan het moeilijk uitleggen ;).
Alvast bedankt :).

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:28

Galop bewaren voor het laatste deel van de les en het zo opbouwen door steeds langer te galopperen en daarna uitstappen.

Rijlaarsdam

Re: Na 10 minuten hard werken, moe en rest van de les sloom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:32

is het altijd zo? ze hebben nu wel een iets dikkere vacht.
ook het aanmaken van wintervacht kost ze veel energie.
net zoals het aanmaken van de zomervacht.
verder is mij niet duidelijk hoe veel je paard nu aan biks krijgt.
1/4 van een schep van 3 kilo?
en hoe groot is je pony?
laat hem anders een doormeten als je dit probleem langer hebt.
gr.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:40

Ik weet niet of je bekend bent met intervaltraining?
Het komt erop neer dat je korte krachtsinspanning afwisseld met rust.

Uit je verhaal maak ik een beetje op dat je pony eerst heel hard moet werken (en zijn spieren moet gebruiken) en daarna moeite heeft met herstellen. (spieren zijn verzuurd)

Wat je zou kunnen doen is de training iets anders indelen. Ipv een lange galopsessie twee keer wat korter galopperen en tussendoor even de tijd geven om te herstellen. Als je de pony naast werk ook voldoende laat ontspannen tussendoor zal hij al heel snel in zijn conditie gaan verbeteren en het gevraagde werk tijdens de les wel aankunnen.

Ik zou de galop juist al wat eerder in de training even meepakken. Gewoon een paar rondjes ter afwisseling.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 16:57

Het verhaal kan inderdaad wat rommelig zijn, sorry daarvoor ;).
Het kan goed aan de conditie liggen, ik geef toe, ik heb geen rijbak, longeercirkel dus ik rijd minimaal 1 keer perweek en af en toe nog een keertje ;).
Zou het eventueel dus ook aan de conditie van het paard kunnen liggen?
We zijn bezig met het maken van een ruime longeercirkel, dat ze toch bijna iedere dag kan lopen :).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:04

Conditie training kan prima tijdens een buitenrit. Ik maak uit jouw verhaal op dat je pony weinig hard hoeft te werken. Dan is het logisch dat hij helemaal verzuurd is als hij dat wel een keertje moet.

Vergelijk het maar met hardlopen bij jezelf. Als je 3x per week een half uurtje gaat hardlopen gaat je conditie ook snel vooruit terwijl met 1x per week dat half uur een hele opgave blijft.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:48

Anne_GTI schreef:
Conditie training kan prima tijdens een buitenrit. Ik maak uit jouw verhaal op dat je pony weinig hard hoeft te werken. Dan is het logisch dat hij helemaal verzuurd is als hij dat wel een keertje moet.

Vergelijk het maar met hardlopen bij jezelf. Als je 3x per week een half uurtje gaat hardlopen gaat je conditie ook snel vooruit terwijl met 1x per week dat half uur een hele opgave blijft.

Oke bedankt ;).
Ik ga dus zeker aan een goede conditie werken :).
As ik longeer longeer ik zo'n 3 kwartier uur.
Ik zou graag met longeren de conditie willen opbouwen, weten jullie
ook hoe ik dat het beste kan doen?

Anouk79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:48

Anne_GTI schreef:

Dus meer trainen denk ik, één keer in de week is dan ook wel erg weinig...

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:00

Anouk79 schreef:
Anne_GTI schreef:

Dus meer trainen denk ik, één keer in de week is dan ook wel erg weinig...

Ja klopt ;).
Ik ben een rijbak aan het regelen, bij ons in het dorp, en we krijgen als het goed is
van de week een longeercirkel ;).

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:43

Ik heb niet eens alles gelezen, maar denk inderdaad dat je paard geen conditie heeft. Volg de tips hierboven op en ga zodra je de mogelijkheid hebt meer rijden, maar niet direct een uur. Gewoon beginnen met een kwartiertje en rustig opbouwen, is ook goed voor de band tussen je paard en jou, kun je namelijk ondertussen lekker kletsen, hihi :o Succes ermee!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:47

Gaat het hier om de Haflinger? (aangezien je het over 'hij' hebt in je beginpost) In dat geval, je pony is pas drie. Geen wonder dat hij het geen uur volhoudt, dat harde werken, het is nog maar een puppie. Hoe lang is hij al onder het zadel? Waarschijnlijk vraag je net teveel van hem.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:16

Narya schreef:
Gaat het hier om de Haflinger? (aangezien je het over 'hij' hebt in je beginpost) In dat geval, je pony is pas drie. Geen wonder dat hij het geen uur volhoudt, dat harde werken, het is nog maar een puppie. Hoe lang is hij al onder het zadel? Waarschijnlijk vraag je net teveel van hem.

Nee, dat is mijn bijrij paard, het gaat hier echt om mijn eigen pony ;).

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:09

Misschien wat vaker overgangen maken van stap naar draf en andersom.
Zal wel vermoeiend zijn in het begin, maar is goed om de conditie op te bouwen, veel overgangen maken.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:10

Morgen avond heb ik les, ik ga vooral veel overgangen rijden, bedankt allemaal ;).

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:15

Trouwens het is niet zo heel geod om super veel te longeren, want dat is best belastend voor de benen, op zo'n rondje.

Een half uur/3 kwartier (met in/uitstappen) is voor longeren echt meer dan genoeg. En ik zou het ook niet 5 dagen in de week gaan doen :P

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:17

Ik longeer ook maar 2/3 dagen in de week, het lijkt me ook niet zo lekker om elke dag op z'on rondje te huppelen ;).

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:17

Ik vind dit klinken als een aangeleerd probleem: vaak hebben mensen zelf de neiging om alles los te gooien na gegaloppeerd te hebben, omdat dit ook voor jezelf best wel inspannend kan zijn. Het kan natuurlijk ook gewoon aan zijn conditie liggen. Ik zou de galop niet bewaren tot het laatst: daarmee los je het probleem nog niet op.
Begin met korte stukjes galopperen en let erop dat je zelf een nette overgang maakt van galop naar draf, in plaats van de teugels 'los te gooien'.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:19

Dat los gooi gevoel heb ik inderdaad ook, omdat hij zo moe is, gaat hij slordige overgangen maken, sterren kijken, of extreem op de voorant en sloom lopen ;).

suzannef91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:03

Conditietraining!

Lydialoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:05

proberen om zijn conditie zo goed mogelijk te maken.
ik zou hem inderdaat ook niet te vaak gaan longeren want dat gaat vervelen voor ze
en is ook niet goed voor de pezen.
probeer om kleine stukjes te galoperen.
desnoods eerst 3 passen en dan weer actief draven en dan zo steeds meer.
want het kan ook zijn dat hij in zijn hoofd zoiets heeft dat als hij de galop heeft gehad hij rustig aan kan doen en hij 'sloom' kan worden.

miesemau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:28

Ik denk dat z'n conditie is achteruit gegaan,
het wordt winter dan hebben ze eigenlijk vaak meer pit omdat ze dan op stal staan.
Ik zou haar misschien een nachtje op stal doen, en kijken hoe ze dan reageerd.
En de les ietjes rustiger aan doen. Gewoon weer opbouwen.
Als dit te lang duurt dat ze dit gedrag vertoond dan zou ik toch een dierenarts erbij halen, misschien heeft ze wat.
Succes!

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:22

het lijkt erop dat het aan conditie ontbeert. De intervaltraining die hierboven wordt aangehaals is ook in mijn ogen één van de betere methodes om aan de conditie te werken (ook voor mensen).