links gebogen/rechtsgebogen & linkergalop/rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zij

links gebogen/rechtsgebogen & linkergalop/rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 10:24

Oke, een hele simpele vraag... Nu nog een simpel antwoord ;)

Hoe zit het met een links en rechtsgebogen paard? En hoe hangt dat samen met de galop?
Bij mijn paard is het namelijk het tegenovergestelde dan dat ik zou verwachten: De linkergalop is makkleijk, Rechtergalop wilde ze laatst niet eens in aanspringen. (hiervoor wel, toen was ze nog stijf. nu is ze behandeld door de fysio en is ze zo soepel dat ze in de linkergalop beide kanten de bocht makkelijk kan halen. Eerst sprong ze zelfs wissels als ik van hand veranderde... De voordelen van een stijf paard ;) )
Ik zou dan denken dat ze linksgebogen is, maar volgens mijn instructrice is ze eerder rechtsgebogen met rijden. Qua bespiering zou ze zeggen dat ze niet scheef is (ze is ook fysio). Ik heb het wel gevraagd, maar wat ik begreep was dat linker of rechtergalop ook niet samenhing met de kant waarop ze het makkelijkste buigen.

Heb ik het nou gewoon verkeerd begrepen? Of hangt galop en buiging niet samen? Of heb ik gewoon een gek paard? (wie heeft het lef om dat te beweren... ~~}> Hoe zit het (in theorie)? En hoe zit het in de praktijk (dus bij jouw paard)?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:47

Volgens *even mijn thesis erbij pakken* R. Klimke (2003) zijn linksgebogen paarden sterker in het rechterachterbeen en zwakker in het linkerachterbeen. Daarom is de galop voor het linksgebogenpaard, rechtsom makkelijker: de galop is een gang waarbij 60% van het gewicht boven de achterhand geplaatst wordt en daarbij wordt het binnenachterbeen verder onder geplaatst dan het buitenachterbeen en dus meer belast wordt. Wanneer het binnenachterbeen het zwakke achterbeen is, kan dit problemen opleveren, met name dus in de galop.

In de praktijk zie je dit wel terug bij puur gebogen paarden. Ik weet echter ook uit ervaring dat niet alle paarden puur links- of rechtsgebogen zijn, maar dat er vaak rare bochten kunnen zitten. Soms is het voorkeursbeen van de voorhand niet dezelfde als van de achterhand, soms zit het probleem in de bespiering. Ook het dominante oog kan een rol spelen, en waar de ruiter zit.

Bij scheefheid van paarden komt zoveel meer kijken dan alleen de genetische voorkeur en de omgeving is dus van hele sterke invloed. Als iets niet lukt, hoeft dat niet automatisch met de aangeboren voorkeursbuiging van je paard te maken te hebben, maar zul je ook andere factoren uit moeten sluiten (zoals tanden, zadel, ruiter en lichamelijke klachten).
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 31-10-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Re: links gebogen/rechtsgebogen & linkergalop/rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:51

Bij Wisse is het net zo' die is linksgebogen maar springt rechtsom makkelijker aan.
Nou zat bij hem ook een rugprobleem bleek bij de ostheo vandaag (zie topic over mijn galopprobleem: [RT-P] GZ Tips voor goede galop jong paard met update op laatste blz) dus dat was ook mede de oorzaak.

Wat Alicia zegt klinkt wel erg logisch!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:57

bespiering is goed, dus daar ligt het niet aan. het heeft echt te maken met haar eigen voorkeur. Toen ze nog wel stijver was kon ze gelijk goed aanspringen. Nu is ze zo soepel dat ze kan kiezen en dus de makkelijkste kant kiest. erg frustrerend, want ze probeert gewoon onder me vandaan te lopen als ik haar dwing op het goede been aan te sprigen. dan porbeert ze keihard te draven. Of ze gaat dus nog een pas extra zetten en springt dan pas aan in de galop en zit dan alsnog in de verkeerde galop. Het is echt iets waar we op moeten oefenen...

Maar even checken of ik het begrepen heb: haar rechterachterbeen ziou dus het zwakste zijn?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:06

Ik kan zo niet beoordelen hoe het zit met de scheefheid van je paard. Daarvoor moet ik dr eerst zien lopen.

Zoals ik al zei zijn er verschillende manieren van scheef zijn bij paarden: de voorkeur van de voorhand, van de achterkant, de longitunale balans en de bespiering. Als je de bespiering uitschakeld kunnen het dus nog steeds een heleboel verschillende oorzaken zijn.

Bij het aanspringen in de goede galop is een goede voorbereiding cruciaal. Het paard moet gelijkmatig buigen (dus evenveel buiging van neus tot staart) om het binnenbeen, redelijk verzameld zijn voor de gewichtsverplaatsing naar de achterhand, een fijne aanleuning hebben en goed aan de hulpen staan.

Ik geef iemand les die erg veel moeite heeft met een bepaalde gallop. we zijn de hele les aan het voorbereiden op het aanspringen in die galop. Dat doen we aan het einde dan 2 of 3 keer, meer niet. Maar we zijn wel 45 minuten aan het voorbereiden daarop; alles moet gewoon kloppen anders heeft het geen zin om het te proberen.

Wil je dit probleem oplossen, dan zul je waarschijnlijk toch even goede begeleiding moeten hebben.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:09

Interessant :j
Ik heb het dus ook paard is linksgebogen en galoppeerd rechts makkelijker. Dacht al dat het aan mij lag, maar het klopt dus wel degelijk :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 08:15

ik heb dus nu een instuctrice die paardenfysio is. ik ga er van uit dat dat voldoende goede begeleiding is. ik vroeg mij dus alleen nog even iets af. ik kan haar wel mailen, maar ik dacht ik vraag het eerst hier. meestal krijg je interessante antwoorden op bokt vind ik altijd :)