Pony doorrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Pony doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 23:00

Ik heb een verzorg pony die nu alleen nog de basis kent van het rijden. Hij heeft lang niet gereden en hij snapt veel dingen nog niet. Zoals in de hoeken aangalopperen, bij een bepaalde hoek denkt hij dat hij steeds moet aangalopperen omdat we dat die dag daarvoor hadden gedaan, ik straf hem natuurlijk niet want hij snapt het niet :+ hij denkt dat hij het goed doet.

Nu wil ik hem een beetje dressuur matig gaan rijden, maar ook dat moet hij eerst leren. Sowieso vind ik het belangrijker dat hij de spieren in zijn rug wat meer gaat gebruiken en wat oplettender word. Hiervoor had ik de tip al gehad om draf-balkjes in de bak te leggen. Maar hoe leer ik hem goed zijn achterhand te gebruiken? Hij moet namelijk wel eerst spieren gaan kweken voordat hij gaat dressuren lijkt mij. Kunnen jullie me wat tips geven misschien?

Ik wil geen sporen, hulpteugels of andere poespas erbij gaan halen.

AmberHeijman

Re: Pony doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:14

Les nemen. :)

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:21

Veel overgangen, veel sturen, veel oefenen..
Doen,doen,doen..

En les nemen inderdaad. :) Goed van je dat je er geen hulpteugels etc erbij wilt halen!
Succes met de pony!

Oh, en zijn spieren ook beter te trainen kun je longeren met bijv. touwtjes!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:11

les nemen, veel wendingen rijden, overgangen, en over balkjes stappen of draven.
En waarneer de pony precies doet wat jij wilt helemaal de hemel in prijzen en als die iets fout doet niks zeggen of doen ;)
suc6 verder met je pony ! :+

Spicenut

Re: Pony doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:04

Fijne instructie zoeken die je aan het werk kan zetten. Alleen balkjes draven heeft niet zoveel zin als je pony zonder verbinding met zn hoofd in de lucht loopt.

Een pony hoeft niet eerst spieren te kweken voordat je gaat dressuren! Hoe wil je dat doen? De goede spieren ontwikkel je pas als je dressuurmatig aan de slag gaat.

71bionda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:44

Ambrasoft schreef:

Helemaal met Ambrasoft eens gewoon les nemen.

Ik zou ook maar eens goed kijken wat de rijtechnische achtergrond is van de pony.
Als het diertje (weet niet hoe oud hij/zij is) enkel en alleen recreatief gereden is en altijd met zijn/haar hoofd in de lucht mocht lopen moet je niet verwachten dat hij/zij dan in 1 x aan de teugel loopt met zijn/haar achterhand eronder. Zo werkt het niet. Als je de achterhand er niet onder kan rijden dan kan je hem/haar ook niet aan de teugel rijden zo simpel is dat.

Je zult je moeten aanpassen en gewoon bij de basis beginnen. Wil ook even erbij vermelden dat als je zelf (dressuurtechnisch) niet op niveau bent dat het dan moeilijk is om (zonder goede begeleiding) een dier iets te leren.
Een (technisch) onervaren ruiter kan een pony/paard moeilijk iets leren of corrigeren.

Ik bedoel het niet negatief. Iedereen kan leren rijden maar je hebt rijden en rijden.
Dus gewoon les nemen.

esire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:16

Ik heb ook dat soortgelijke probleem met mijn jonge pony. En ook dat ze nog eens hartstikke scheef is en haar achterhand nog niet goed gebruikt..

Ik heb nu 2 lessen gehad van een goede instructrice, als ik jou was zou ik ook les nemen, vooral als je nog niet goed weet wat je met een jonge/ net bereden pony moet doen..

En wat de andere zeggen, veel wendingen, wat voltes en overgangen.

Succes ermee +:)+

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 22:35

71bionda schreef:
Ambrasoft schreef:

Helemaal met Ambrasoft eens gewoon les nemen.

Ik zou ook maar eens goed kijken wat de rijtechnische achtergrond is van de pony.
Als het diertje (weet niet hoe oud hij/zij is) enkel en alleen recreatief gereden is en altijd met zijn/haar hoofd in de lucht mocht lopen moet je niet verwachten dat hij/zij dan in 1 x aan de teugel loopt met zijn/haar achterhand eronder. Zo werkt het niet. Als je de achterhand er niet onder kan rijden dan kan je hem/haar ook niet aan de teugel rijden zo simpel is dat.

Je zult je moeten aanpassen en gewoon bij de basis beginnen. Wil ook even erbij vermelden dat als je zelf (dressuurtechnisch) niet op niveau bent dat het dan moeilijk is om (zonder goede begeleiding) een dier iets te leren.
Een (technisch) onervaren ruiter kan een pony/paard moeilijk iets leren of corrigeren.

Ik bedoel het niet negatief. Iedereen kan leren rijden maar je hebt rijden en rijden.
Dus gewoon les nemen.

Deze pony loopt al uit zichzelf aan de teugel, in stap draf en galop, ik hoef daar niets voor te doen. Hij is trouwens 7 jaar. Hij is altijd heel geconcentreerd bezig en let goed op mij, knabbelt op zijn bitje, oortjes opzij, kortom: heel ontspannen en heel braaf. Ik hoef hem ook helemaal niet op niveau te gaan rijden, ik hoef geen wedstrijden te rijden! Maar een paar pasjes achterwaarts (wat ik hem nu geleerd heb), wijken voor de kuit, keertwendig om de achterhand... dat soort dingen. En qua dressuurtechnisch zit dat bij mij wel goed hoor. Ik heb dat namelijk geleerd op mijn fries :) En bij deze pony komt dat ook wel goed, het is een arabiertje en heeft waanzinnige mooie gangen, dat is een ding dat zeker is.

71bionda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:12

Ik (en de meesten op bokt) kunnen je niet oordelen op je rijden want ze kennen je niet en weten niet hoe je rijdt.

Maar ik blijf toch van mening dat je gewoon moet lessen ipv hulp zoeken via een site. Theorie is 1 ding en praktijk is wat anders. Tuurlijk er worden ook goede tips gegeven wat je inderdaad kunt uitproberen en dan doel ik op overgangen etc.Maar goede instructie blijft toch het belangrijkst.

In ieder geval succes.