Angst in het donker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Angst in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 22:20

Ja ja het is weer winter tijd....... dus dat betekend voor mij s'avonds in de bak rijden met baklichten aan. Op zich geen probleem... maar... daar denkt mijn pony heel anders over... staat ie bij het opzadelen nog te slapen gaan bij het rijden alle stoppen door het kleinste geluidje laat m al meters opzij springen en vooral hard weg rennen.... hij is niet meer bij me te houden let niet meer op mij luisterd niet meer wordt dwars gaat hangen in mn armen houdt vast op links en gaat zo krom als een hoepeltje lopen....
is hij nou echt bang? ik denk het niet....

overdag is er weinig aan de hand, soms gaat ie wel eventjes zeuren maar das snel over hij kan de andere paarden zien vanuit de bak dus dan is het vaak snel goed, savonds is het anders dan kan ie de paarden niet zien maar de bak is wel naast de paddock waar hij de hele dag in staat.... maar er hoeft tijdens het rijden maar eventjes een blad van een boom te vallen en daar gaat ie weer.... ik wordt er zo moe van en zo boos en dat helpt volgens mij al helemaal niet... een ander paard buiten gaan zetten daar heb ik geen zin in, ik wil daar niet aan toe gaan geven want ik weet nu al dat dat paard er absoluut niet blij mee is en ook gaat lopen stressen dus geen oplossing... wat is dan wel een oplossing?
heel rustig blijven en het gedrag negeren? (en dat is moeilijk!! want ik ben echt als de dood dat ik mn nek breek door zijn streken!)
juist wel boos worden? en het waarschijnlijk erger maken?
of dan toch maar er naast eventjes een rondje door de bak lopen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:24

Sommige dieren hebben er echt moeite mee!! Ze zien toch slechter scherp dan wij en dat maakt het er in het donker niet beter op.
Ik heb ook een paard gehad die dat had! Vooral wanneer we met z'n tweeen in de bak reden en de ander zijn schaduw ons 'inhaalde' :P Dat vond hij echt niets!
Het is later wel beter geworden! Hij heeft er gewoon aan moeten wennen.

(onze jongste hond is trouwdens 's avonds ook niet mee te krijgen :D Die moet je eerst met een snoepje naar buiten lokken en dan bijna het hele eind meeslepen.....)

beantsje

Re: Angst in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:42

Vooral als je bijv. bouwlampen hebt, kan je voor een paard echt enge schaduwen krijgen. Straatlantaarns zijn wat dat betreft prettiger.

Ik zou als dat helpt inderdaad eerst even een rondje aan de hand door de bak lopen, als hem dat gerust stelt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 22:44

Het zijn geen bouwlampen maar gewoon van die mooie gele lampen.

ik heb geen idee of het hem gerust gaat stellen dat door de bak lopen... maar ik word een beetje hopeloos zo.... tis niet even een sprongetje het is gewoon gevaarlijk wat ie doet

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:48

Misschien helpt het als je em eens een paar keer gewoon helemaal los in de bak zet, en hem zelf op onderzoek uit laat gaan. Gaat ie niet uit zichzelf naar enge dingen, dan aan het halster ernaar toe, maar kleine stukjes opschuiven. Dus een volte maken en die steeds ietsje groter maken, en op die manier enge hoeken minder eng maken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:49

Ik vergeet erbij te zetten dat een paard aan beide kanten alles anders ziet, dus als ie linksom iets niet eng vindt, kan dat rechtsom natuurlijk helemaal anders zijn~!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:50

sommige paarden hebben er meer moeite mee dan anderen,
misschien kan het aan de winter liggen,
het word frisser, en de meeste paarden reageren daar ook fel op :)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 22:59

Dat paarden in de winter weer bang worden dat wist ik wel, daar vraag ik nu ook niet naar. maar dit is gewoon gevaarlijk wat ie doet het kan zo niet er gebeuren straks nog ongelukken. ik ben geen leek op paarden gebied, dit paard is al 8 jaar mijn paard en het is dus nog nooit zo erg geweest als nu......
als hij alleen in de bak staat gaat ie bij het hek staan als ik mee loop gaat hij halverwege de bak en niet verder maar een snoepje maakt een hoop goed, het is dus alleen als ik erop zit....

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 02:59

paarden zien juist in het donker meer dan wij denken (ben een keer een duinritje gaan maken en bij de terug weg was het al donker in eht bos) en ze wist de weg heel geod terug gewoon over het ruiterpad.
misschien ziet ze juist meer dingen. longeer anders een paar keer voordat je erop gaat, met bijzets eraan, dat ze wel gehoorzaam blijft.misschien helpt dat?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 04:17

Het probleem is volgens mij dat ze in het donker overal schaduwen zien die ze niet goed kunnen plaatsen. Er kunnen volgens het paard dus overal tijgers en leeuwen verstopt zitten die elk moment tevoorschijn kunnen springen om ze op te vreten.

Als het met de jaren langzaamaan erger word heb je kans dat je paard minder goed is gaan zien, waardoor de wereld in het donker, met alle schaduwen, steeds beangstigender word omdat je paard steeds minder goed kan inschatten wat er verstopt zit, of het veilig is of niet.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 13:31

lijkt me niet dat mijn paard opeens minder goed gaat zien, vorige week ging het prima en nu is alles weer eng volgens mij bedonderd ie de boel gewoon, en al denkt ie dat er over monsters zitten als ik denk dat het goed is dan moet ie daar maar naar luisteren, want nu is een openstaand hek al eng of een kat die even door de bak loopt of als ik per ongeluk het klitteband van mn handschoen lostrek ofzo echt gewoon onzin is het en hij moet er maar even lekker mee gaan ophouden ik ben het echt spuug en spuug zat

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:43

Oei, als je zo blijft denken, denk ik dat je het de komende winter nog erg moeilijk zult krijgen. Mijn vorige paard vond een bepaalde hoek in de bak ook doodeng, altijd, licht of donker. Toch Kreeg ik em er niet doorheen, zonder mezelf compleet op te fokken en pisnijdig te worden. Ik heb het maar opgegeven en ben gewoon gaan rijden zonder die hoek. En wat gebeurde er toen: Meneer ging er gewoon doorheen! Doordat ik de druk eraf gehaald had, en niet meer opstapte met het idee: zal wel niks worden, want die hoek..., toen was het voor hem over, niet leuk meer om daar raar te gaan doen...

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:18

Mijn pony, ook zo'n draak, vond alles eng, ging bij het kleinste geluidje al rennen. We verhuisden naar een nieuwe stal en wilden met een schone lei beginnen, vanaf het begin af aan genegeerd, als ze schrok en ging rennen, rustig terugnemen en verder gaan waarmee je mee bezig bent, gewoon lekker negeren. Het is even irritant, maar dat moet je dus niet laten merken, zoals mijn instructeur altijd zei: Blijf bij je taak, ookal staan er mensen te gillen en te schreeuwen, blijf bij je taak, concentreer je op wát jij wilt bereiken die dag en niet denken aan dingetjes waar die van kan schrikken. Blijf bij je taak ;)

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:41

Ik ga er altijd vanuit dat dat mijn paard het echt eng vindt als ze schrikt. Straffen wekt dan ook averechts, daar wordt ze alleen maar schrikachtiger van. Je kunt je paard wel moediger maken door een schriktraining te doen, eerst vanaf de grond en later in het zadel. Daarvan leert hij dat hem niets erg overkomt als jij bij hem bent. Je kunt ook de bak 's avonds met hem gaan verkennen. Daarbij laat je je paard loslopen en je vraagt hem om naar je toe te komen in de buurt van wat hij eng vindt. Dwing hem niet, want dat werkt averechts. Paarden laten zich geruststellen door telkens naderen en terugtrekken, waarbij het belangrijk is dat je niet verder gaat dan dat hij nog net niet wegsprint en dat je hem uitbundig beloont als hij ook maar een poging waagt. Belangrijk is dat je geduld hebt, dit probleem los je niet in een dag op. Succes!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 01:09

als ie losloopt in de bak is er niets aan de hand, ik ben er gewoon ook nog echt van overtuigd dat het gewoon echt comedie is en geen echte angst, negeren wordt nu mijn volgende plan het is alleen zo vervelend dat ik er of dus af val of er half aan hang dus echt negeren is gewoon moeilijk, hoeken ontwijken is geen optie hij vind namelijk alles eng dus dat betekend neit meer rijden overdag si er niets aan de hand dus hij zeurt gewoon echt. het is gewoon zo vervelend dat als ie eenmaal 1 keer van iets geschrokken is hij gewoon blijft zoeken en ik gewoon niets meer te vertellen heb en vooral zn kop niet meer naar beneden krijg om hem weer te laten luisteren.... ben bang dat het toch even een slofje wordt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:49

Wordt niet te boos, dat werkt averechts...Ik ben geen voorstander van een slof...

daisylien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:45

Een paard die ik voor een vriendin van mij rijd vond het ook helemaal niks in het donker. Dan kon hij buiten de bak niet goed zien wat er gebeurde. Ik heb het gewoon opgebouwd, ik ben bijvoorbeeld de 1e dag bijvoorbeeld om 5uur gaan rijden, de 2e dag een uurtje later, enzovoort. Wel met de lampen aan dan (ookal is het in het begin nog licht genoeg), zodat hij went aan het donker en aan de lampen. Nu heeft hij nergens meer problemen mee. :) zelfs niet als er een brommer langs komt die hij niet kan zien.

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:08

Paard wat ik rijd heb ik van de week voort eerst int donker gereden.
Hij vond het helemaal niets! Ben ik niet gewend met de andere paarden jong en oud.
Maar hij was echt inde stress, hij mest anders niet onder het rijden, hij heeft nou wel 3 x gemest onder het rijden.
Hij was zooooo voorwaards en wist niet hoe snel ie weer bij de uitgang moest komen.
Tot het einde toe bleef ie erg voorwaards, ook met uitstappen stapte die enorm snel haha.
Hij zal er toch aan moeten wennen. is denk ik ook een kwestie van wenne.

Dat je paardje uittest herken ik ook wel hoor, ineens schrikken van niets!
Gewoon negeren , niet boos worden! Als je paard wegvliegt gewoon weer terug nemen en door rijden net of is er niets gebeurd/
Ik weet uit ervaring dat hoe meer ik met alles bezig ben hoe meer hij schrikt!
GA anders zingend de bak door haha

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:19

Hoe zou het eigenlijk gaan, als je een paar keer in de beginnende schemering begint met rijden, dus als er nog niet van die schaduwen zijn. Het duurt een half uur voor het donker is, dus de schaduwen komen dan heel geleidelijk.
Zou dat kunnen helpen?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:23

ik kan niet eerder komen, ik werk tot 5 uur en ben dan niet voor 6 uur op stal, ik ben in principe geen voorstander van een slof en ben ook echt wel van plan hem gewoon zo kort mogelijk te gebruiken, maar ik ben het gewoon zo spuug zat om er telkens bijna of helemaal af te vallen... hij is gewoon moeilijk aant doen 2 weken terug ging het prima in het donker en nu is het opeens weer eng het is dan gewoon zo moeilijk niet boos te worden maar ja dat wordt maar 1000 keer tot 10 tellen :P

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 04:12

Gek idee, maar van die oogkleppen van het mennen misschien? En om het geluid te dempen worden ook wel eens van die oornetjes gebruikt...
Al denk ik wel dat het een kwestie van wennen is.

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:17

Ten eerste moet je weten dat ik het volledig snap dat je het zo spuugzat bent er telkens (bijna) af te liggen, zou ik ook zijn! Ik heb een tijdje een (manege)paard gereden dat een beetje de humor had van een slecht comedian. Ik heb het paard een halfjaar gereden omdat niemand anders er op wou, als je in het zadel ging zitten en benen gaf begon het al, bokken, rennen en stressen. Elke keer als hij er vandoor ging stuurde ik hem op de volte, doe dit zo snel mogelijk, want het heeft geen zin meer om dat na een kwartier rennen te doen. Op de volte kunnen de meeste paarden gewoon geen snelheid maken, dus er ook niet vandoor gaan. Als je paard weer rustig terugkomt in de gang die je aan het rijden was voordat hij besloot te gaan rennen (hoeft dus niet persé stap te zijn) rijd je weer rechtdoor. Dit blijf je gewoon herhalen en dan vind je paard het vanzelf niet meer leuk. Ik verzeker niet dat dit op jouw paard helpt, maar op het paard dat ik reed was het wel zo, het is nu best een braaf beestje geworden en iedereen kan er op rijden!

Verder is er natuurlijk ook niks mis met praten tegen je paard (of doe je dat al?), gewoon de hele tijd door, goedzo, hóó maar, rustig maar, hóó.. En wat korkman zegt is ook geen slecht idee! Succes ermee!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:13

kom nou, ik ga geen oogkleppen op doen hoor, beest is gewoon aant klieren...... hij moet gewoon normaal gaan doen kan ie best wel

en dat met die voltes dat werkt dus niet, hij is zo afgeleid en niet met mij bezig dat je hem amper op de volte krijgt en hij even goed door zn kijkerige gedoe op de volte telkens wegspringt, hij gaat er niet eindeloos vandoor maar springt gewoon 5 keer per rondje opeens weg of gaat gewoon stil staan zonder ook maar te reageren op beenhulpen

tis gewoon zo frustreren omdat ie het overdag prima doet, geen vuiltje aan de lucht super braaf doet zn best ontspannen en koppie naar beneden, maar zodra het donker is vliegt ie opeens weer alle kanten op en heb ik geen controle meer. maar goed ik ga de strijd weer aan... en winnen natuurlijk ;)

evengoed bedankt voor al jullie reacties!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:20

Laat iemand op de grond meekijken en tegen je aanpraten, ernaast lopen oid, maar ga NIET vechten, je verliest het...