Rox @ work (L2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Rox @ work (L2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:10

Hey mede-bokkers!

Vandaag had ik weer eens les en ik had heerlijk gereden.
Over mijn topper Rox;
- 11 jaar
- echte merrie
- grote E-pony
- Belmondo x Latina
- al 2,5 jaar mijn bezit
- L2 + 0 dressuur en L + 7 springen.

Waar we nu mee bezig zijn;
- impuls
- Rox is vrij lang, daarom zijn we nu vooral bezig met haar wat korter en ronder te laten lopen
- maar vooral ook de ontspanning!

Waar ik op moet letten;
- Rechtop zitten
- Schouders naar achteren
- Armen langs mijn lijf houden
- Benen lang houden.

Wat je misschien al opvalt is dat ik mijn zweep bijna altijd rechts draag. Dit doe ik omdat ik een jaar geleden mijn linkereleboog op een vervelende manier heb gebroken, dit hebben ze operatief zo goed mogelijk recht kunnen zetten. Maar helaas staat het niet meer helemaal goed, daarom kan ik mijn zweep slecht links houden en kan ik deze hand ook moeilijk rechtop houden. Buiten dat ben ik linkshandig en heb ik dus na het breken veel minder kracht, Rox weet dat en maakt daar nog wel eens gebruik van! Ook kan ik niet zo goed mijn linker arm tegen mij aan houden. Rox heeft hier echter helemaal geen last van!

Ik zou graag willen weten wat jullie er van vinden!
Kijk en geniet.

1. Meet Rox en mij in onze Anky banana set!
Afbeelding

2. Iets meer oppakken na het losrijden.
Afbeelding

3. Aan 't werk!
Afbeelding

4. Wijken.
Afbeelding

5. Hier zou ze eventueel iets korter mogen.
Afbeelding

6. Inzet schouderbinnenwaarts.
Afbeelding

7. ..
Afbeelding

8. Eerst L2 wedstrijd @ breukelen
Afbeelding

9. Een foto uit mijn topic van 2 maanden geleden.
Afbeelding

10. Nog een mooie springfoto;
Afbeelding

Er zijn geen foto's van de galop, het instappen en het losrijden, dit heb ik natuurlijk wel gewoon gedaan!

Dat waren ze dan!
Groetjes Dewi.

Afbeelding

_ViolaineHW_

Re: Rox @ work (L2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:29

wow dat geel spat er zowat af wel gaaf.

vind wel dat je heel erg aan je houding moet gaan werken dan maak je het beeld stukken mooier. je hebt een mooi paard en loopt netjes wat zou het mooi staan als jij rechtop zit maar goed dat geeft je zelf ook al aan

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:29

Wat een prachtige setjes en wat een prachtig paard! Probeer je hakken uit te drukken en tenen naar voren, dat zal er al direct een stuk netter uit zien. Probeer je handen bij elkaar te houden (of kan dat niet vanwege je arm?). Blijf voor je uitkijken, hoe mooi je paard ook mag zijn, als je voor je uitkijkt zul je over het algemeen al beter op je paard zitten. Probeer vooral op je benen te letten want ik vraag me af waar die af en toe heen gaan? :P

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:30

ziet er leuk uit! leuke pony is het:) Waar je goed op moet letten is dat je je hakken uitdrukt en inderdaad goed je schouders naar achter doet. voor de rest vind ik het goed uitzien. de rest geef je zelf al aan. Veel plezier samen!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:31

Ziet er mooi uit hoor ! :D
precies zoals je zegt van je verbeterpuntjes ;) alleen zou je je hakken nog wat meer kunnen uitdrukken, het lijkt een beetje zo dat als je drijft je hakken omhoog doet.en meer naar voren kijken, voor de rest sluit ik me helemaal aan bij de anderen;)
suc6 verder!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 20:20

Bedankt voor de leuke reactie. Ik vind dat geel haar ook echt SUPER staan!

Ik ben echt aan mijn houding aan het werken, want ik vind het zelf ook bagger. Gelukkig ben ik al wel een stuk vooruit gegaan, maar het moet natuurlijk nog veel beter! Zelf ben ik vrij lang, vooral mijn benen, daarom is het vrij lastig om ze stil te houden omdat ik ze nergens tegenaan kan leggen.

Het klopt ook dat ik mijn handen wat meer bij elkaar moet houden, maar dat ik vrij lastig met mijn arm. Ondaks dat probeer ik het wel, maar het is gewoon heel zwaar en op een gegeven moment gaat 't pijn doen.

Heel erg bedankt voor de positiefe reactie's, ik ga er zeker nog meer mijn best voor doen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:26

Je paard loopt netjes maar je zit er niet op. ga eerst eens aan je houding werken! Dit is ook erg belangrijk om je paard goed te laten lopen. Omdat je natuurlijk ook zithulpen moet geven. Wel mooi dier. :)

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:33

Gaaf dier! :D
Super leuk dat geel.
Oeff, je houding.
Het lijkt of je je beugels te lang hebt, waardoor je je hakken niet naar beneden kan duwen
en niet fijn kan lichtrijden.
Ik zou je beugels een gaatje korter maken,dan maak je het voor jezelf een stuk makkelijker om te rijden
en kan je gelijk werken aan het rechtop zitten met je schouders naar achter.

Veel succes met je mooie paard ;) !

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:41

Ziet er leuk uit! Geel staat haar ook erg mooi! *D

Het lijkt alleen een beetje alsof je je schouders optrekt of iets verkrampt in je nek/schouder gedeelte (misschien vertekend je bodywarmer iets) maar probeer dit wat meer los te laten, dan gaat je hele houding er al meer ontspannen uitzien :)

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:57

Hee ziet er wel goed uit opzich

Maar voor het L2 vind ik dat ze nog wat lang in de hals loopt. Ze zien tegenwoordig in het L2 het liefst een pony lopen die al M1 klaar is. Dus hoger ingesteld. Nu heb je hem ingesteld op B niveau, mist dat je daarvoor een achterliggende gedachte hebt natuurlijk..Ik zie nu wel dat je daar mee bezig bent. maar ook wat meer van achteruit proberen te rijden. Verder erg mooie combinatie!

Prbeer zelf ook je schouders laag te houden en niet te gespannen in je gezicht.

En dat geel staat trouwens echt mooi!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 22:38

Ryanne_ schreef:
Hee ziet er wel goed uit opzich

Maar voor het L2 vind ik dat ze nog wat lang in de hals loopt. Ze zien tegenwoordig in het L2 het liefst een pony lopen die al M1 klaar is. Dus hoger ingesteld. Nu heb je hem ingesteld op B niveau, mist dat je daarvoor een achterliggende gedachte hebt natuurlijk..Ik zie nu wel dat je daar mee bezig bent. maar ook wat meer van achteruit proberen te rijden. Verder erg mooie combinatie!

Prbeer zelf ook je schouders laag te houden en niet te gespannen in je gezicht.

En dat geel staat trouwens echt mooi!

Het klopt dat ze nog wat lang in haar hals loopt, maar dit kon ook bijna niet anders omdat ze een vrij lange hals heeft. Ik heb deze stap gemaakt omdat Rox bij haar vorige eigenaar M1 heeft gelopen, we beheersen daarom alle oefeningen goed. Ik heb de B uitgereden tot de 28, toen ben ik overgestapt naar de L1 waar ik ook bijna elke wedstrijd wel een winstpunt reed, op het moment toen ik er 11 had, ging het rijden heel lekker. Toen hebben we besloten om de overstap naar de L2 te maken. Omdat ze vrij lang is, is het voor mij makkelijker om haar te rijden als ik doorzit, ook beheersen we alle oefeningen goed. Ik vond daarom dat ik het beter maar kon probreren in de L2. Rox en ik zijn vooral van het springen (vind ik ook leuker) maar we vinden ook de dressuur heel belangrijk, daarom doen we dat vooral om ervaring op te doen. Een tijdje geleden heb ik voor het eerst L2 gestart, toen had ik 173 en 176. Bij Rox is het vooral dat ik nooit goed in kan schatten hoe ze op wedstrijd zou lopen. Het klinkt misschien raar, maar de ene keer gaat alles super makkelijk en rij ik zo mijn winstpunten, maar het andere moment kan het veel moeite kosten en dan rij ik die puntjes net niet.

Ook heeft ze er erg moeite mee om haar achterhand te kantelen, en dus ook om opgerichter te lopen.
Het klopt dat het misschien lijkt alsof ik erg vast hou in mijn schouders, maar in dit geval was dat niet (ookal lijkt dat wel). Ik had namelijk les en mij instructice ziet heel goed wanneer is gespannen of onspannen ben. Rox kan namelijk behoorlijk sterk in mijn handen zijn en dan span ik meestal mijn schouders aan om de druk te verdelen, maar in dit geval was dat niet het geval.

Bedankt voor je reactie.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:27

ik ben het helemaal eens dat ze ingesteld loopt op B nivo nog ,in de L2 mag al zeker wat meer oprichting gezien worden :)

vind dat er écht wat meer power in mag ik vind het allemaal veel te braafjes ,wat meer power vanuit achter ook :)

je houding is niet helemaal goed,je gaat wat ineensgezakt zitten,maar ik erger me er totaal niet aan eigk ,maar daar is al genoeg over gezegt ook ):

ik vind dat je een onwijs gave pony hebt! maar werk and e wpower in de achterhand en de oprichting en helemaal L2 klaar denk ik zo :)

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:30

Sorry maar als ik de foto's zo zie, ziet het er niet als L2 uit.

Je laat je paard teveel uit elkaar vallen en loopt niet nageefelijk.
Wellicht als je dat beter voor elkaar hebt zullen de oefeningen makkelijker gaan en wordt het plaatje mooier.

Ook zou je wat rechter mogen zitten.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 17:28

vbl schreef:

Wellicht als je dat beter voor elkaar hebt zullen de oefeningen makkelijker gaan en wordt het plaatje mooier.

Oke, dat is jou menig, maar heb je ook mijn stukje gelezen over waarom ik de overstap al gemaakt hebt?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 17:28

DewiRox schreef:
vbl schreef:

Oke, dat is jou menig, maar heb je ook mijn stukje gelezen over waarom ik de overstap al gemaakt hebt?

Het klopt dat ze nog wat lang in haar hals loopt, maar dit kon ook bijna niet anders omdat ze een vrij lange hals heeft. Ik heb deze stap gemaakt omdat Rox bij haar vorige eigenaar M1 heeft gelopen, we beheersen daarom alle oefeningen goed. Ik heb de B uitgereden tot de 28, toen ben ik overgestapt naar de L1 waar ik ook bijna elke wedstrijd wel een winstpunt reed, op het moment toen ik er 11 had, ging het rijden heel lekker. Toen hebben we besloten om de overstap naar de L2 te maken. Omdat ze vrij lang is, is het voor mij makkelijker om haar te rijden als ik doorzit, ook beheersen we alle oefeningen goed. Ik vond daarom dat ik het beter maar kon probreren in de L2. Rox en ik zijn vooral van het springen (vind ik ook leuker) maar we vinden ook de dressuur heel belangrijk, daarom doen we dat vooral om ervaring op te doen. Een tijdje geleden heb ik voor het eerst L2 gestart, toen had ik 173 en 176. Bij Rox is het vooral dat ik nooit goed in kan schatten hoe ze op wedstrijd zou lopen. Het klinkt misschien raar, maar de ene keer gaat alles super makkelijk en rij ik zo mijn winstpunten, maar het andere moment kan het veel moeite kosten en dan rij ik die puntjes net niet.

Ook heeft ze er erg moeite mee om haar achterhand te kantelen, en dus ook om opgerichter te lopen.
Het klopt dat het misschien lijkt alsof ik erg vast hou in mijn schouders, maar in dit geval was dat niet (ookal lijkt dat wel). Ik had namelijk les en mij instructice ziet heel goed wanneer is gespannen of onspannen ben. Rox kan namelijk behoorlijk sterk in mijn handen zijn en dan span ik meestal mijn schouders aan om de druk te verdelen, maar in dit geval was dat niet het geval.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:14

vbl schreef:

Uhm niet nageefelijk?
Wanneer lopen paarden volgens jouw nageefelijk? Als ze helemaal in de krul lopen ofzo? Nou ts, dieper moet je hem niet laten lopen! Alleen wat opgerichter maar dit moet ook weer afgewisseld worden met de houding zoals hij nu loopt. Ik vind het er verder wel heel ontspannen uitzien.

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:20

Ik begrijp je wel DemiRox, en respecteer je keuzen maar ik oordeel op wat ik zie.

Zelf rijd ik ook paarden met een langere hals, of die in het geheel langgelijnd zijn, en daardoor moeilijker sluiten en gaan zitten, maar toch moet je juist met dat soort paarden eraan werken om ze gesloten en goed over de rug te laten lopen.
Dit is niet makkelijk maar het zal je ook bij het springen vanpas komen, als ze ook gesloten kunnen (wendingen enzovoort).

En je bent niet de enige die het moeilijk vind om inteschatten hoe je paard gaat lopen op wedstrijd, het blijft een dier en daarvan kun je van tevoren niet zeggen hoe die het zal gaan doen.

Succes met oefenen en ben benieuwd naar je volgende topics.

En saskiakefie, niet helemaal in de krul nee, maar ik zie in de L2 toch echt liever een paard wat meer opgericht en meer gesloten.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 21:49

vbl schreef:
Ik begrijp je wel DemiRox, en respecteer je keuzen maar ik oordeel op wat ik zie.

Zelf rijd ik ook paarden met een langere hals, of die in het geheel langgelijnd zijn, en daardoor moeilijker sluiten en gaan zitten, maar toch moet je juist met dat soort paarden eraan werken om ze gesloten en goed over de rug te laten lopen.
Dit is niet makkelijk maar het zal je ook bij het springen vanpas komen, als ze ook gesloten kunnen (wendingen enzovoort).

En je bent niet de enige die het moeilijk vind om inteschatten hoe je paard gaat lopen op wedstrijd, het blijft een dier en daarvan kun je van tevoren niet zeggen hoe die het zal gaan doen.

Succes met oefenen en ben benieuwd naar je volgende topics.

En saskiakefie, niet helemaal in de krul nee, maar ik zie in de L2 toch echt liever een paard wat meer opgericht en meer gesloten.

Ik begrijp jou ook wel en ik weet dat ze voor het mooie nog wat opgerichter mag lopen. Rox is een vrij sterke pony, dus rij ik vooral van achteruit en aangezien mijn linkerarm niet helemaal mee zit, kan ik daar niet zoveel kracht op hebben. We zijn er wel meebezig om haar opgerichter te laten lopen, maar dit kost nogal wat moeite. Ook doen we het rustig aan omdat we het niet willen foceren.

Met het springen is rox wel netjes kort, ik rij dan veel overgangen/ tempowisselingen enz. Maar ik zit dan bijna niet aan haar hoofd, dus dan wil het wel. Ook in het springen heeft rox al veel ervaring, en dat gaat ons over het algemeen goed af! ;)

Bedankt voor je reacie!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 21:51

saskiakefie schreef:
vbl schreef:

Uhm niet nageefelijk?
Wanneer lopen paarden volgens jouw nageefelijk? Als ze helemaal in de krul lopen ofzo? Nou ts, dieper moet je hem niet laten lopen! Alleen wat opgerichter maar dit moet ook weer afgewisseld worden met de houding zoals hij nu loopt. Ik vind het er verder wel heel ontspannen uitzien.

Bedankt voor je reactie. Het onspannen komt in ons geval eerst en dan het oprichten, want je kan een paard moeilijk oprichten als hij ook niet lekker onstspannen over zijn rug loopt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:16

hakken uitdrukken benen langer maken rug recht maken en schouders naar achteren....... zorg dat je paard voorwaards is (of wordt)zodat je dus niet de hele tijd maar hoeft aan te sporen en je dus niet je hakken zo op hoeft te trekken

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:04

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Let er op dat het de bedoeling is om rijtechnische commentaar te geven zonder daarbij in herhaling te vallen.

Odiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:30

oo,
echt een superleuk setje! :D (ook al heeft iedereen dat al gezegd) en , nou ja, probeer idd iets meer je tenen naar binnen te drukken en je benen laag, een goede manier om dat te oefenen is door gewoon je stijgbeugels (aan de binnenkant) vast te maken met een touwtje aan je singel, hahaha, dan kún je je benen niet eens meer optrekken / tenen naar buiten steken!

succes! :D

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:14

Bedankt voor jullie reactie's, er wordt aan gewerkt ;)!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:55

marianneeeh schreef:
Wat een leuke combi zijn jullie!
alles wat hier boven is gezegd qua zit (recht op, hakken uitdrukken enzo) geld voor mij ook dus ga ik het er niet nog een keer bij zetten maar veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel succes ! :D

Ik wou precies het zelfde zeggen :D

Edit :
zorg ervoor dat je recht voor uit kijkt want je kijkt nu wel recht voor uit maar je hoofd wijst naar beneden :o