Thuis actief, wedstrijd sloom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_M

Thuis actief, wedstrijd sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 14:46

Ik heb een lastig probleem, waar moeilijk op te trainen is.

Thuis is het paard dat ik rijd erg vlot en sterk.
Op wedstrijden erg sloom en wisselend in de aanleuning(madam heeft dr dag of ze heeft hem niet)

Ik rijd met hetzelfde tuig, atijd met sporen en zweep.
Dus daar kan het niet aan liggen.

Kirrr

Re: Thuis actief, wedstrijd sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:47

ik kan niet veel anders zeggen dan dat jij waarschijnlijk ook anders doet...
En op trainen gaat wel volgens mij, gewoon heel vaak op verschillend terrein gaan rijden, en trainen totdat het goed gaat.
Mijn paard is op wedstrijd altijd veel voorwaartster...

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:51

Hoe rijd je los, bijv. lang/kort met veel/weinig zijgangen etc, anders dan thuis?

Ben je zenuwachtig/voorzichtiger op wedstrijd?

Als je al van te voren weet dat ze sloom is zou ik met inrijden heel veel overgangen maken zodat ze goed aan je been komt, laat de aanleuning maar even zitten, het actieve is nu belangrijker :).

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:52

Heee dat probleem heb ik ook :D
Ik heb zelf het idee dat mijn paard gespannen is en zich hierdoor afsluit voor de hulpen of zo :?
Wat hij ook vaak doet is tijdens het losrijden heel druk doen(bokken, in een passage achtige draf lopen)
en dan is het muntje op waneer we de ring in moeten.
Ik weet niet hoe jouw paard zich gedraag met los rijden?

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:52

M'n pony heeft dit ook wel een beetje. Bij hem komt het echt omdat hij alles heel spannend vind. Nieuwe omgeving, nieuwe geuren, vreemde paarden. Ik kan er tijdens de proef dan niet fijn aan rijden. Hij sluit zich dan een beetje voor de hulpen af. Ik merk wel dat het al een stuk beter gaat nu hij een paar keer mee is geweest. Overigens is het bij mijn pony niet eens heel erg te zien, maar des te beter te voelen ;)

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 15:04

Ik rijd niet anders op een wedstrijd, vertrouw het paard 100%, en spanning heb ik gelukkig nooit zo veel last van (Ik vreet stress XD)

Als dat het zou zijn geweest had ik het zelf geweten.
Op een buitenrit heb ik weer een ander effect met dit paard dan word ze alleen maar actiever, dus of het er aan ligt dat het een ander terrein is? Merrie heeft al zoveel wedstrijden en lessen gelopen overal dat dat ook haast het probleem niet kan zijn.

Inrijden doe ik ook altijd hetzelfde, beetje standaard aan een lang teugeltje beginnen wat dingen uit mn proefje rijden, exact hetzelfde als thuis.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:38

Als ze veel wedstrijden loopt, vind ze het misschien saai??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:17

Klinkt meer als freezing, door angst/stress/spanning afsluiten voor de hulpen en terugtrekken in zichzelf.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:23

Idd dacht ik ook aan.
Juist overdonderd door alle entourage....

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:26

ik ga dit topic volgen, mijn paard heeft exact hetzelfde en iedereen denkt dat het aan mij ligt terwijl ik echt niet zenuwachtig ben, beetje gezonde spanning ;)
Anyway, ben benieuwd of er iemand een oplossing weet....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:28

Toen mijn fjord nog gestart werd was het meer omdat hij geen zin had en dondersgoed wist dat als ie in zijn eentje was dat het rijden toch even wat anders ging ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:33

Ik herken het ook. Mijn merrie heeft het ook. Het vreemde is we starten met 2 personen op haar. Nooit op dezelfde dag, maar om de beurt. Ze heeft het met ons beide. Ze wordt traag, verlies van impuls en soms ook niet meer aan het been. Terwijl we thuis er geen last van hebben. Het is geen hele hete merrie, maar soms wel pittig.
Ik denk zelf ook wat Beli zegt, onder de indruk van alles. Ondertussen is ze 9 en loopt ze toch al een tijdje mee. Zou zoiets dan een blijvend iets zijn?

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:57

pfff, ik hoop het niet. Ik les met mijn paard op een andere stal, rij clinics mee op andere stallen, rij wedstrijden op andere stallen. Ondertussen zou hij dus wel gewend moeten zijn aan een andere omgeving.... ik ga een keer iets proberen met bach druppels.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 08:40

Mijn paard heeft precies het zelfde gehad.
Ik ging (onbewust) toch net wat anders rijden op wedstrijd.
In de training maakt het niet uit als er iets fout gaat, maar op wedstrijd wou ik het dan allemaal te netjes gaan doen.
Dat had meneer zo door en hij reageerde niet meer voor m'n been en deed een beetje waar hij zelf zin in had.
Ik pakte hem niet aan, omdat ik mijn proef niet wou "verknallen".
Op een gegeven moment heb ik hem toch maar eens in de proef op z'n donder gegeven, 1 onderdeel mee verpest. Maar hij loopt nu wel, en doet nu wel wat ik van hem vraag.
Hij had het vlug genoeg door dat ik hem op wedstrijd niet aanpakte en ging dus lekker z'n eigen ding doen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 08:44

@ TS: Geef je paard nu niet je schuld maar jezelf. Je paard gaat echt niet expres slomer lopen op een ander terrein. Dit is je eigen fout. Waarschijnlijk bouw jij spanning op (ook al denk je van niet) en hierdoor wordt je paard ergens tegen gehouden.