Té veel energie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveClara

Té veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 20:52

Ik heb een maand geleden een paard gekocht,een prachtige merrie van 12 jaar.
Ze is enorm rustig als ik haar uit de box haal,of met haar loopt,maar als ik begin te rijden heeft ze energie voor 8 paarden...
Soms gaat ze meteen de piste in in draf,na een paar rondjes in galop...Als een ander paard begint te lopen begint ze natuurlijk ook (bovendien is ze enorm snel in galop,waardoor ik bang ben dat ze zal vallen)
andere dagen begint ze na een paard rondjes inneens in draf,gewoon omdat ze wil lopen...

Ze zweet enorm snel door haar slechte conditie,maar na een uur (of meer) rijden + springen zit ze nog altijd vol energie.

Ik laat haar altijd voor het rijden lopen of longeer haar,maar dat maakt geen verschil.Ook heb ik eens 2 dagen haar niet laten lopen,de 1ste dag was ze perfect,enorm rustig,maar de 2de dag begon ze terug met haar gewoonte.

Een mogelijkheid (volgens mij) is dat ze niet genoeg eten krijgt,want ze is te mager al vanaf ze bij mij is gekomen (niet veel te mager,maar ze is ook niet perfect) dus hebben we haar portie wat vergroot,maar ze blijft energie hebben.

Weet iemand wat ik moet doen? Ik weet dat ze nieuw is op de manege,en dat ze meer tijd nodig heeft om te wennen aan de andere paarden,maar ik ben bang dat er iets met haar gebeurd omdat ze altijd direct in draf gaat of te snel in galop gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:54

welk portie heb je verhoogd? het ruwvoer of krachtvoer? Hoeveel ruwvoer krijgt je paard? Hoe is het gehuisvest? Hoelang staat het paard buiten op een dag?

Katja

Re: Té veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:52

Verplaatst van BEH naar RT.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 10:01

De manege heeft het krachtvoer verhoogt.
Normaal krijgen ze 2 kilo krachtvoer per dag,mijn paard heeft nu 2 en half.
Ze staat in een box,en ik zet haar dagelijks ongeveer een half uur of kwartier buiten.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:04

Een kwartier tot half uur naar buiten is niet veel, kwam ze op haar vorige stal ook zo weinig eruit? Want als ze daar wel meer beweging kreeg, kan ik me haar drukte voorstellen. Is er geen mogelijkheid haar meer naar buiten te doen? Minstens twee uur per dag?
Ze krijgt dan ook aardig wat krachtvoer voor het weinige beweging wat ze krijgt..

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:05

Ik zou juist meer ruwvoer geven, mijn paard had hier ook last van en sinds ik meer ruwvoer ben gaan voeren en minder brok gaat het al een stuk beter ;)

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:07

meer ruwvoer geven in plaats van krachtvoer!
&zorgen dat ze veel beweging krijgt!

SplendescoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:09

Mijn paard doet precies het zelfde sinds twee weken.
Is van zich zelf ook aan de dunne kant, word niet dikker.
Ze zeggen dat het aan het weer ligt, maar ik word er niet goed van.
Rijd nu eigenlijk ook alleen nog maar buiten want daar is ze wel rustig.
Maakt bij mijn paard ook niet uit of ze de halve dag met andere paarden in de wei heeft gestaan of alleen in de paddock en stapmolen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:13

Dat van het eten is idd beter meer ruwvoer, verdikken ze ook van als je genoeg geeft en houd ze langer bezig, lees: verbruikt ze meer energie.
Maar ze zal blijkbaar ook erg nerveus zijn tijdens het rijden, is bang, of wil graag heel veel lopen. Dat ze dan rustig is na rust betekend denk ik dat ze van zo'n rit gewoon helemaal 'high' in energie wordt en alleen maar meer wil ter wijl als ze een dagje rust heeft ze een beetje 'vergeten' is hoe dat voelt.
Zoveel mogelijk buiten met andere paarden lijkt me goed, en misschien eerst wat meer longeren en het rijden houden bij consentratie oefeningen als slalom en balkjes.

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:30

Bedankt voor al jullie antwoorden.Op haar vorige manege ging ze in zo'n soort van loop machine (geen idee hoe dit noemt) maar ik weet niet hoelang.Ik zal zeker zeggen dat ze meer ruwvoer nodig heeft,en haar langer proberen buiten te laten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:34

Een paard hoort toch echt minimaal 6-8 uur buiten op een dag. En ook minimaal 16 uur per dag ruwvoer te kunnen eten. Krachtvoer is echt van ondergeschikt belang!

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:38

bloedlijn?
mijn paard is ook altijd vol energie..engels volbloed in de familie

verder vindt ik dat 15-30min naar buiten echt veel te kort is!
minimaal 4uur zal ik zeker aanhouden..liefst meer!

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:06

Oke,bedankt.Geen idee of het een verschil maakt maar mijn paard krijgt spaans voer (ik woon in spanje) en ik blijf bang zijn dat ze te weinig krijgt.Ze zeggen dat een paard 8 kilo krachtvoer per dag zou moeten krijgen,en zij krijgt er nu maar 2 en half...Maakt dit een verschil? Dat ze mischien te weinig krijgt en daardoor soms zo nerveus is?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:07

ik kan eigenlijk alleen nog in herhaling vallen. Een paard heeft veel meer beweging nodig dan op een stal staan.
Ruwvoer is ook een belangrijk punt.

Maar wat ik verder wilde aangeven is dat sommige paarden gewoon eerst even de druk van de ketel moeten. Wij hebben hier 2 zo paarden. 1tje wordt galoperend los gereden. In groepsles is dat natuurlijk niet handig. Maar als dat is wat je paard nodig heeft?

In ieder geval veel succes en ik hoop dat zijn levensomstandigheden verbeterd kunnen worden!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:46

Ik zou ook hardstikke hyper zijn als ik de hele dag opgesloten werd op de wc, een kwartier in de tuin mag
rondlopen en dan EINDELIJK mijn benen mag strekken onder het zadel .

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:54

8 kilo krachtvoer is echt heel erg veel, dat heeft een paard helemaal niet nodig. Paarden in het wild krijgen helemaal geen krachtvoer maar eten de hele dag door gras.
Ik zou hetzelfde doen wat iedereen hier al zegt, krachtvoer naar 1 kilo, en onbeperkt ruwvoer (hooi).
Daarnaast langer naar buiten toe, niet een half uurtje, maar zo lang mogelijk.
Als je gaat rijden is er niks mis mee om even lekker rond te galopperen voordat je je paard oppakt in de draf. Dan is je paard zijn energie een beetje kwijt en kan je hem makkelijker in de draf fijn rijden.
Succes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:55

Ik denk ook dat het door de stal komt, een paard hoort niet op stal en als hij toch op stal moet in elk geval dan hele dagen buiten.

Met het rijden klinkt het of dat het dier het niet snapt en daardoor steeds harder gaat galopperen, hou het eens een tijdje alleen bij stap en leer zelf waarom het paard gaat rennen.
2 half kilo krachtvoer is veels te veel voor een paard wat nooit beweegt, ja dat half uurtje buiten en in een lesje, dat is te weinig, onbeperkt hooi zou ik dan eerder geven.

Te mager met te veel voer kan ook betekenen dat de tandarts eens langs moet komen,

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:55

hoi,
bij ons krijgen de paarden tussen de 3 en 4 kilo per dag.
maar ik zou je paard toch op de wei zetten en zo lang mogelijk. Welk ras is je paard? en veel ruwvoer. niet nog meer brokken geven

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:04

Onze pony had het zelfde probleem. Bij de vorige stal kreeg ze te veel krachtvoer en was ze te veel binnen in de box. Resultaat...als ze er uit kwam was het letterlijk een BOM. Zelfs als we haar voor het rijden longeerden leek mijn zoon af en toe wel een rodeoruiter :j
Nu staat ze bij een andere stal dag en nacht op de wei, ze krijgt ong 1 halve kg brok (pony) en de rest ruwvoer. Wat een verschil!!! Ze is super realaxed enzit lekker in haar velletje. Het is dan ook uit de wei halen, poetsen en opstappen.
Resultaat....blij paardje en héél blij zoontje :D :D :D

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:07

8 Kilo? Mijn paard krijgt 1 kilo per dag en daar doet ze het prima op!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:12

Een paard dat mijn moeder ooit reed stond ook zo goed als altijd binnen en was in het begin
ook ENORM druk, kon alleen maar lomp rondcrossen en veel en HARD galopperen. Ik sluit me
aan bij de andere reacties: krachtvoer word 1 kilo en probeer je paard écht meer naar
buiten te doen, want om je beestje nu 23 uur op te sluiten en dan verbaasd te zijn dat hij
zo druk is, nou, voor mij al duidelijk genoeg :D

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:15

Ehm, mijn paard krijgt momenteel helemaal geen krachtvoer (een handje) en daar doet ze het prima op. Ze is nog wat te dik, maar glimt als een spiegeltje en heeft energie voor 10.
Acht kilo krachtvoer is echt belachelijk, vind het eigenlijk mishandeling, zeker als zo'n dier daarnaast bijna de hele dag op stal staat en de energie niet kwijt kan. Zou minderen naar een kilo per dag, veel ruwvoer aan bieden en als het even kan flink langer naar buiten. Denk dat ze daar flink van opknapt. Veel succes!

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:18

is er dan zo weinig weidegang daar op stal? een kwartier tot half uur naar buiten is echt ontzettend weinig...
Hebben jullie ook geen paddocks? ik zou beginnen om voor elkaar te krijgen dat je paard veul meer naar buiten kan, en dan zul je zien dat dat opgefokte gedrag een stuk minder zal zijn.

In ieder geval succes ermee :j

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:22

Hierboven zijn allemaal goede tips, maar hou ook rekening met het feit dat het in de aard van het paardje kan liggen
Ik heb hier ook 2 merries die ik heel de dag op de wei mag zetten en 3x per dag mag rijden die dan de 3e keer nog steeds met evenveel enthousiasme en werklust aan het werk beginnen.
Wat belangrijk is bij die voorwaartse, ietwat 'hitsige' paarden is discipline. Je moet hen leren dat ze hun energie correct moeten gebruiken. en het dus ook niet toelaten dat ze zo maar aandraaft of aangaloppeert zonder dat jij het wilt.
Zo heb ik bij 1 van mijn merries dat als ik haar aan lange teugels stap of draaf dat zij een gang verhoogt, enkel door haar bezig te houden met oefeningen blijft zij haar tempo houden, maar als ik haar stap en zij draaft aan of galoppeert aan, neem ik haar iedere keer weer terug naar halt en moet ze even wachten voor ze weer verder mag. Dus let ook even goed op dat het niet gewoon in je paardje zit deze hoeveelheid aan energie en werk dan met de tips: minder krachtvoer, meer weidegang en daarbij ook discipline tijdens het rijden!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:24

Nou ik val dus ook in herhaling,probeer te regelen dat je paard meer uren buiten komt,misschien met andere pensionklanten regelen dat je elkaars paard voor mekaar buiten zet,een manege is vaak niet ideaal,misschien op zoek gaan naar een stal waar ze meer naar buiten kunnen?
Ik weet niet wat de prijs van hooi en ruwvoer is in spanje,is dat misschien de reden van de enorme hoeveelheden krachtvoer? en is het niet zo dat jullie juist gras in de winter hebben ipv de zomer omdat het dan te droog is? als hooi te duur is vanuit de manege verkopen ze dan in spanje misschien ruwvoer in zakken zoals wij hier de lucerne,grasmix,pavo dailey en compact gras hebben.