Centered Riding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Centered Riding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:03

Hallo bokkers ! :)

Binnen 2 weken ong. ga ik met mijn paard Centered Riding in de manege doen.
Ik weet ong wat het is en volgens mij kan ik er echt enorm veel van leren ! :j
Ik heb er echt heel veel zin in ! :D

Maar ik vroeg me af,wie van jullie heeft dit al eens gedaan ?
Hebben jullie er veel van geleerd ? Vonden jullie het leuk ? Is het de moeite waard ? ... ?

Brand maar los ! :D

Kyliam

Re: Centered Riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:20

Op de manege waar ik hielp en reed (soms nog rij) is de instructrice centered Riding instructrise. De lessen zijn NH en western gericht (ben zelf geen westernruiter eigenlijk).
Ik heb er veel van opgepikt. Mijn ademhaling zat veel te hoog. Nu nog soms maar ik merk het nu zelf beter.
Ik hoop dat je veel zal leren en vooral veel plezier hebt

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:24

ik heb les in centered riding, en nu 2 keer een clinic gehad van 4 dagen achter elkaar. Deze werd gegeven door Wendy Murdoch uit USA zie www.wendymurdoch.com
Zij geeft ook feldenkrais therapie. het is zeer intensief en behoorlijk vermoeiend (mentaal vooral) maar zeker de moeite waard. Ik ben een westernruiter en alle andere deelnemers dressuur, maar dat maakte niks uit.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:27

Ik ben eigenlijk erg benieuwd wat het inhoud, weet iemand waar ik er meer over kan lezen?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:39

Kyliam schreef:
Op de manege waar ik hielp en reed (soms nog rij) is de instructrice centered Riding instructrise. De lessen zijn NH en western gericht (ben zelf geen westernruiter eigenlijk).
Ik heb er veel van opgepikt. Mijn ademhaling zat veel te hoog. Nu nog soms maar ik merk het nu zelf beter.

Het is een misverstand dat CR western en NH gericht is. CR is eigenlijk heel normaal les, maar er wordt anders uitgelegd en gekeken naar de ruiter/paard combinatie. Het is voor springen, western, spaans, dressuur, endurance, mennen kortom voor alle disciplines die je maar kan bedenken.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:41

Goldie schreef:
Ik ben eigenlijk erg benieuwd wat het inhoud, weet iemand waar ik er meer over kan lezen?

Je kan het boek Centered Riding 2 eens bekijken. Daar staat heel veel stof in die ze in de les behandelen.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:45

hns schreef:
Kyliam schreef:

Het is een misverstand dat CR western en NH gericht is. CR is eigenlijk heel normaal les, maar er wordt anders uitgelegd en gekeken naar de ruiter/paard combinatie. Het is voor springen, western, spaans, dressuur, endurance, mennen kortom voor alle disciplines die je maar kan bedenken.

Ja dat bedoelde ik ook te zeggen eigenlijk.... De instructrische heeft diploma CR. Maar zelf is ze NH/western en geeft hierin ook les, maar met verschillende accenten van CR.

Pfffff geloof dat ik vandaag niet echt duidelijk overkom...

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:13

Ja, je hebt er heel veel aan :D dat ga ik natuurlijk zeggen als CR instructrice!

Centered Riding is zeker niet dé rijmethode op zich. Je leert het gemakkelijk integreren in klassieke dressuur, western, recreatief rijden en zelfs bij het mennen. Centered Riding neemt in tegenstelling tot veel andere vormen van lesaanpak, allereerst de ruiter als uitgangspunt. Door te werken aan lichaamsbewustzijn: je balans (en geloof me....dat is hard werken!) via een goede en ontpannen (gecentreerde) houding kun je ongelooflijke resultaten bereiken met je paard. Door als ruiter in balans te rijden in alle gangen, met een juiste (maar niet overmatige) spiertonus in je bovenlichaam (rompbalans), juiste stand van je bekken, onderrug en juiste beenligging, boven het balanspunt van het paard, kun je in lichtheid leren rijden zonder je paard te hinderen. Zonder overmatig te compenseren via de teugels/je hand. Je zult versteld staan van de resultaten!

Veel ruiters die voorheen alleen maar werkten aan het nageeflijk rijden van het paard, zonder ook maar enigszins naar zichzelf te kijken, zagen het middels CR als vanzelf komen, nadat zij in balans zijn gaan rijden. Je krijgt meteen het grootste kado van het paard (mits gezond)! Keer op keer.

Wel wordt het behoorlijk onderschat, want het is hard werken om je vaste patronen van bewegen, spierspanning en ademhaling te veranderen in je eigen lijf.

Ik kan het jullie alleen maar aanbevelen, wel is het afhankelijk van goede instructie waarbij de oefeningen goed overgebracht worden zodat je ze begrijpt en kunt leren toepassen. Ga het ervaren!

Succes!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:15

Zelf heb ik de boeken van centered riding (Sally Swift) gelezen en vindt er wel rake tips instaan waar je wat aan hebt. In je eentje toepassen is best lastig; heb in verleden les gehad van iemand die het in het gewone lesgeven toepaste en dat vond ik heel fijn. Ontspanning en eerlijkheid stond centraal. En op je ademhouding letten/zachte ogen (dat laatste ben ik heel slecht in want kijk bijna altijd naar beneden...).

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:05

Ik vind het echt heel interessant klinken, alleen is les krijgen in omgeving erg lastig denk ik. Woon echt in een uithoek...

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:28

Goldie schreef:
Ik vind het echt heel interessant klinken, alleen is les krijgen in omgeving erg lastig denk ik. Woon echt in een uithoek...

Een beetje zoekwerk schaadt niet;

http://www.centeredriding.org/instructors-search.asp

Ze zitten overal verspreid, wie weet misschien vindt je wel iemand.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:53

Oke bedankt :) Ik zal eens kijken :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:00

heb al jaren cr les en mijn instructrice is ook naar wendy geweest, wordt ik gelijk weer gemarteld daarna maar bevalt me goed die feldenkrais/cr lessen. Steeds meer kwartjes vallen op zijn plaats.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:19

Ik heb een tijdje les gehad van Vanda Oosterhuis en ik was verbaasd hoe een kleine wijziging in je lichaamshouding grote veranderingen veroorzaakt. Ik ben ook erg visueel ingesteld dus bepaalde 'beelden' maken bij diverse houdingen werkte ook supergoed. Je wordt je ook erg bewust van bijvoorbeeld je ademhaling, Vanda zag het onmiddellijk wanneer ik mijn adem inhield of bovenin ademde. In het begin had ik dat zelf niet door.
Ik vind CR echt een must bij paardrijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:51

hns schreef:
Goldie schreef:

Een beetje zoekwerk schaadt niet;

http://www.centeredriding.org/instructors-search.asp

Ze zitten overal verspreid, wie weet misschien vindt je wel iemand.

Zo, een heleboel bij mij in de buurt ook! Wat zijn die levels die achter de namen van de instructeurs staan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 07:37

Hoe hoger level hoe meer ze hebben geleerd, maar ook lagere levels kunnen erg goed lesgeven hoor.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 07:51

Ik heb een aantal clinics gevolgd en dat is super bevallen!

Rij nu niet meer zo, maar probeer het vaak nog wel en dat werkt zeker!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 07:56

Alle Levels zijn gediplomeerd instructeur. Hoe hoger het Level hoe meer variatie je hebt gehad in de opleiding en hoeveel meer je op eigen titel mag verzorgen (de instructeurs opleiding zelf geven, een clinic organiseren onder de CR vlag bijvoorbeeld). Je ziet veel samenwerking waarbij een hogere de rechten heeft een volledige clinic te regelen, een lagere daarbij gewoon instructie geeft. Dat heeft ook te maken met bijvoorbeeld de disciplines, een aantal hogere levels geeft ook springen. Een Level IV mag nieuwe instructeurs opleiden. Je ziet vaak dat die vanuit de USA worden overgevlogen om hier een groep instructeurs op te leiden, om te beoordelen of ze klaar zijn om een level hoger te krijgen enzovoorts. Die houden zich dan weer op een heel andere wijze met CR bezig.

Moet eerlijk bekennen dat een level hoe hoog of hoe laag, staat voor het gediplomeerd zijn. Dat is mooi. Maar je kunt een Level I hebben die geweldig lesgeeft en een Level III waarbij dat veel minder is. Heb er veel aktief bezig gezien en het is zeker geen keihard gegeven. Je ziet ook vaak dat iemand zo ver is qua instructeur buiten CR en dan CR slechts aanvullend wil gebruiken, die kiest Level I vaak omdat dat dan volstaat. Anderen gaan helemaal voor CR (alleen) en willen veel meer hogere levels halen. Bovendien zie je het ook wel terug in de lestarieven. Prijs/kwaliteit moet gewoon goed in verhouding zijn. Probeer voor jezelf uit, wie het beste bij je past. Ieders aanpak is en blijft persoonlijk, het zegt niks over de (brede) achtergronden en ervaringsniveaus. Dat geldt overigens ook voor ORUN instructeurs.

Succes!

PS: zelf deed ik ORUN basis en CR Level I aanvullend met een recommendation tot Level II. Ik heb met dat doorstromen nog niets gedaan, het ontbreekt me simpelweg aan tijd :D te druk met enthousiaste lessers. Bovendien zouden de principes van CR gewoon terug moeten komen in de ORUN opleidingen. Je kunt het niet los van elkaar zien. CR principes zijn een must (ook zonder de naam van CR) :D in alle niveaus van dressuur, endurance, western en springen kun je het niet weglaten wil je verantwoord en paardvriendelijk werken. Zelfs bij het aangespannen rijden vanaf de bok, kan een koetsier het gebruiken. Het is mooi dat er meer aandacht voor komt, zelfs op maneges. Super!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:01

Goldie schreef:

Nou dat probleem ken ik :-)

MAAR we hebben mazzel want in Oudesluis woont een CR instructrice en zij is echt onwijs goed! ik heb al jaren les van haar en ik heb zoveel over zowel mezelf als mijn paard geleerd. Je zal denken wat heeft dat er nu weer mee te maken...maar je zal versteld zijn hoe je met jezelf geconfronteerd wordt.

Ze heeft het ontzettend druk maar als je wil kan ik haar tel nr pb-en

off topic, haar zus is ostheopaat ook een hele goeie, heeft mijn paard heel goed geholpen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:13

Bedankt, met mijn dikke tankje hoef ik heus geen instructeur die ook andere instructeurs mag opleiden, ik vroeg me gewoon af wat die levels inhouden voordat ik iemand bel :)) Overigens heb ik nu om de week les van een toptrainer (niet met mijn eigen paard) en wil ik toch wel graag ook thuis aan de knutsel, en dan vooral met mijn houding. Gelukkig maar dat ik dit topic zag :P