middendraf probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SammieLola

middendraf probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 17:18

als ik ga middendraven gaat ze ineens vollaan rennen?!
maar dan doe ik het erg rustig in de hand en aansporen, maar ze strekt ook absoluut niet uit!
zou iemand hier wat op weten??

x

Karenx

Re: middendraf probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:04

consequent zijn is het aller belangrijkste. Als het paard eenmaal heeft geleerd dat ze onder middendraf uitkomt door wegterennen (wat ook een hele logische reactie is als ze het niet snappen) zou ze het ook altijd doen. Ik weet niet of je paard middendraf al kent, hoe oud het is enzo? en of dit is toegelaten? Persoonlijk zou ik rustig blijven lichtrijden (heel) klein beetje been en voor de rest met je teugels knijpen nageven. Paarden vinden het over het algemeen makkelijker op de langezijde dus ik zou daar beginnen, zodra ze gaat galopperen op een volte zetten en terug naar het begin van de lange zijde en opnieuw. Als ze het goed doet belonen.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:01

Mijn instructeur leerde mij altijd dat ik m'n pony eerst iets dieper in moest stellen en daarna middendraf. Middendraf is nog niet helemaal uitstrekken, maar alleen zijn passen verruimen. Als je blijft aansporen gaat je paard/pony juist kortere passen nemen. Middendraf zorgt er ook voor dat je paard sterker wordt, vooral in de achterhand, omdat hij dus verruimt en zijn achterhand en nog meer onder moet zetten.
Ik denk dat je het beste kan beginnen met een aantal passen, zo'n 4 á 5 per keer, en heel goed belonen. Het belangrijkste is dat je de controle houdt en ze zich er niet uitdrukt. Steeds opnieuw beginnen als je de controle verliest of ze zich eruitdrukt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:04

Hier hetzelfde probleem. Alleen dan met een paard die als we middendraf proberen, half gaat draven half gaat galopperen. Ik neem haar dan terug en probeer het opnieuw. Iemand hier tips voor?

Het gaat om een 12 jarige merrie.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:05

Misschien iets minder aansporen en rustig opbouwen met verruimen?

Edit:
Dus klein beginnen en steeds groter gaan ;)

pony85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:55

Ik ben het met KSAC eens.
Dat denk ik ook.!

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:09

paard goed over de rug houden door hem desnoods iets lager in te stellen. Middendraf vragen, zodra je reactie krijgt, ook al zijn het maar 2 of 3 passen, terugschakelen naar arbeidsdraf. Op de lange zijde kun je dit 2 of drie keer doen en als je een goede reactie krijgt het aantal passen uitbreiden. maar zodra je paard weer gaat rennen terug naar het begin.
Hierdoor wordt je paard sterker in het achterbeen en gehoorzaam op jou hulpen.

jaeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:34

veel schakelen, leren dat het paard onder je blijft daar maar kort naar voren te rijden, ongeveer 3-5 passen daarna weer terug, gelijk reactie vragen en weer schakelen, zo leert het paard wachten. Om het iets makkelijker te maken iets lager instellen!

Succes!