Paard van 6 na half jaar weer oppakken: balans problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Paard van 6 na half jaar weer oppakken: balans problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:27

Ik heb 5 maanden geleden mijn Friese ruin gekocht. Hij is nu 6 jaar (van juni) en heeft B dressuur op wedstrijden gelopen. Door omstandigheden (namelijk mijn blessure) heeft hij de hele zomer op de wei gestaan. Wel heb ik grondwerk gedaan met hem en heeft iemand een keer of 3 er een uurtje op gereden. Maar verder echt werken doen we pas weer sinds kort.

Wat ik zoal doe: longeren, ook met bijzet, wat grondwerk en Lange Teugelwerk. 4 weken geleden eerste keer erop gereden 10 minuten. 2 weken terug 20 minuten en vandaag voor het eerst een half uur plus kwartier zeker uitstappen.

Wat merk ik: In stap en draf op de hoefslag gaat goed. Halt houden ook. Aanspringen in de galop gaat redelijk, maar dat ligt wrs aan mijn hulpen. Figuren rijden in stap gaat redelijk (hij is nog erg kijkerig in de bak) maar in draf wordt een simpele grote volte al snel een vierkant. Oversteken E-B wordt geslingerd. In de galop gaat rechtuit goed, maar in de bochten verliest hij de kadans en valt in draf. Iemand van stal die met mij meekeek had ook duidelijk de indruk dat hij hard zijn best doet, maar een beetje zijn balans kwijt is. Ook nog eens andere ruiter op zijn rug natuurlijk...

Het tempo in draf ging vandaag al gelijkmatiger, hij is duidelijk op zoek naar mijn tempo en naar mijn hulpen. Is erg gevoelig voor alle hulpen dus daarin moeten we elkaar nog leren kennen. Aansporen is al snel een te grote versnelling, inhouden is al bijna terug naar de stap. Maar dat gaat wel komen.

Graag tips om hem te helpen zijn balans weer terug te vinden.

RianneH

Re: Paard van 6 na half jaar weer oppakken: balans problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:30

Ik denk dat je vooral geduld zult gaan moeten hebben. Hij moet natuurlijk weer wennen aan het werken onder het zadel en het zal even duren voordat hij die spieren weer kan aanspreken als daarvoor.

Een oefening die je wel kunt gaan doen is denk ik meer van de hoefslag af rijden. Neem wat vaker de binnenhoefslag mee, zodat hij niet kan gaan plakken aan die wand en ook het afwenden makkelijker zal gaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:37

RianneH schreef:
Ik denk dat je vooral geduld zult gaan moeten hebben. Hij moet natuurlijk weer wennen aan het werken onder het zadel en het zal even duren voordat hij die spieren weer kan aanspreken als daarvoor.

Een oefening die je wel kunt gaan doen is denk ik meer van de hoefslag af rijden. Neem wat vaker de binnenhoefslag mee, zodat hij niet kan gaan plakken aan die wand en ook het afwenden makkelijker zal gaan.

Geduld heb ik hoor! No problem! Heb 3 maanden niet mogen rijden op mijn eerste eigen paard (deze dus) en dat is me ook gelukt :D Ik wil alleen mijn paard zo goed mogelijk helpen en dus geen dingen van hem gaan vragen waar hij nu niet aan toe is (zoals wijken, of een heel dressuurproefje rijden :P ) Maar hoe die balans dus weer op te bouwen juist zonder hem te overvragen.

Binnenhoefslag meenemen is een goede. Op zich plakt ie niet aan de wand. Het is meer dat hij in de ruimte van de bak zijn houvast kwijt is. Hmmmm, doordenkend: }:0 hij plakt dus wel aan de wand, dat is nu zijn steun dus denk ik :+ . Binnenhoefslag staat genoteerd!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:51

Hahaha steun hebben aan de wand is natuurlijk niet precies hetzelfde als constant jouw beugel tegen de wand aan drukken. Was die op dat punt geweest, dan ben je een stuk verder van huis ;)
En als het mogelijk is, wil veel buitenrijden ook wel helpen. Dan moeten ze echt op hun eigen benen gaan lopen. Maar goed, moet dat wel binnen de mogelijkheden liggen natuurlijk ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:58

RianneH schreef:
Hahaha steun hebben aan de wand is natuurlijk niet precies hetzelfde als constant jouw beugel tegen de wand aan drukken. Was die op dat punt geweest, dan ben je een stuk verder van huis ;)
En als het mogelijk is, wil veel buitenrijden ook wel helpen. Dan moeten ze echt op hun eigen benen gaan lopen. Maar goed, moet dat wel binnen de mogelijkheden liggen natuurlijk ;)

Nee gelukkig doet ie dat niet. Hij loopt vrij van de wand (nou ja hekwerk, is een buitenbak).

Buitenrijden: mogelijkheid si er wel, maar meneer wordt al kijkerig op de oprijlaan van de stal. Allemaal nog heeeeeel erg eng. Moet buitenrijden ook rustig opbouwen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:14

buitenrijden is naar mijn mening wel heel goed, de bak is toch altijd een stukje zwaarder en daarin is het ook moeilijker balans te vinden, misschien is het goed om eerst buiten eens wat conditie op te bouwen, en wat kilometers te maken.
buiten kun je ook prima oefenen op overgangen, hier word hij ook snel sterker van.. en kom je ergens een stukje grasveld tegen, ga daar dan eens een volte rijden, en ga hem daar eens even tussendoor even oppakken.

Misschien kan er iemand met je mee naar buiten? Dan is het ook een stuk minder spannend voor je paardje?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:19

Zilfstar schreef:
Ik heb 5 maanden geleden mijn Friese ruin gekocht. Hij is nu 6 jaar (van juni) en heeft B dressuur op wedstrijden gelopen. Door omstandigheden (namelijk mijn blessure) heeft hij de hele zomer op de wei gestaan. Wel heb ik grondwerk gedaan met hem en heeft iemand een keer of 3 er een uurtje op gereden. Maar verder echt werken doen we pas weer sinds kort.

Wat ik zoal doe: longeren, ook met bijzet, wat grondwerk en Lange Teugelwerk. 4 weken geleden eerste keer erop gereden 10 minuten. 2 weken terug 20 minuten en vandaag voor het eerst een half uur plus kwartier zeker uitstappen.

Wat merk ik: In stap en draf op de hoefslag gaat goed. Halt houden ook. Aanspringen in de galop gaat redelijk, maar dat ligt wrs aan mijn hulpen. Figuren rijden in stap gaat redelijk (hij is nog erg kijkerig in de bak) maar in draf wordt een simpele grote volte al snel een vierkant. Oversteken E-B wordt geslingerd. In de galop gaat rechtuit goed, maar in de bochten verliest hij de kadans en valt in draf. Iemand van stal die met mij meekeek had ook duidelijk de indruk dat hij hard zijn best doet, maar een beetje zijn balans kwijt is. Ook nog eens andere ruiter op zijn rug natuurlijk...

Het tempo in draf ging vandaag al gelijkmatiger, hij is duidelijk op zoek naar mijn tempo en naar mijn hulpen. Is erg gevoelig voor alle hulpen dus daarin moeten we elkaar nog leren kennen. Aansporen is al snel een te grote versnelling, inhouden is al bijna terug naar de stap. Maar dat gaat wel komen.

Graag tips om hem te helpen zijn balans weer terug te vinden.

Wat ik me afvraag = of hij zo achteruit is gegaan in die maanden dat hij op de wei heeft gestaan, of dat hij daarvoor al niet ver in de africhting was.

Zo hard achteruit gaan in de africhting en balans zou ik bijzonder vreemd vinden.

Als hij dus niet ver in de africhting was, heeft het hele voorafgaande verhaal geen toegevoegde waarde en moet je gewoon rustig aan beginnen met het opbouwen van de spierkracht net als bij een groen paard.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 11:21

Tsja het enige dat ik weet is wat ik van de verkoper heb gehoord die hem ook niet zo lang had (Paard bleek maatje te groot voor dochter van 14). Hij is met anderhalf uit de wei geplukt en is vanaf 3, 3,5 jaar ongeveer ingereden. Hij is in juni 6 geworden. In die 2,5 a 3 jaar is hij dus zadelmak gemaakt en ingereden en zijn er B-dressuurwedstrijden met hem gereden. Wijken kan hij bijv ook al (doet ie aan de Lange Teugels als ik bepaalde hulpen geef die ik nog niet helemaal ontdekt heb haha. Dus ik schijn iets te doen en meneer wijkt...) Dus zijn training is best ver geweest.

Maar toen ik hem net had, was hij echt even helemaal de kluts kwijt en dus ook de balans in zijn leven als je dat zo zeggen kunt bij een paard. En dat zijn we nu terug aan het vinden, samen. Ik denk dat een dergelijk toch nog jong paard die psychisch de balans kwijt is geweest ook met rijden dat weer moet terugvinden. Zeker met een nieuwe ruiter op zijn rug die de hulpen toch weer anders geeft dan hij 3 jaar lang gewend is geweest!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:28

Als ik je verhaal lees krijg ik het gevoel dat je je paard onderschat. Tuurlijk is opbouwen nodig, maar blijf daar realistisch in. Oke, paard heeft een jaar stil gestaan. Maar als hij daarvoor zo een B-proef liep dan zou hij dat toch wel redelijk snel terug op moeten kunnen nemen.
En misschien is het even moeilijk dat er een "nieuwe" ruiter op zijn rug zit, maar daardoor pscyhisch uit balans komen lijkt me ook iets overdreven.

Of zijn lichamelijke onbalans tijdens het galoperen, vind ik dan weer normaal gezien de situatie. Ik denk dat als je het voelt dat je best extra vooruit rijdt. Dat geeft wat meer balans.
Verder veel overgangen oefenen. Daar wordt hij ook sterker van.

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:43

Zilfstar schreef:
Tsja het enige dat ik weet is wat ik van de verkoper heb gehoord die hem ook niet zo lang had (Paard bleek maatje te groot voor dochter van 14). Hij is met anderhalf uit de wei geplukt en is vanaf 3, 3,5 jaar ongeveer ingereden. Hij is in juni 6 geworden. In die 2,5 a 3 jaar is hij dus zadelmak gemaakt en ingereden en zijn er B-dressuurwedstrijden met hem gereden. Wijken kan hij bijv ook al (doet ie aan de Lange Teugels als ik bepaalde hulpen geef die ik nog niet helemaal ontdekt heb haha. Dus ik schijn iets te doen en meneer wijkt...) Dus zijn training is best ver geweest.

Maar toen ik hem net had, was hij echt even helemaal de kluts kwijt en dus ook de balans in zijn leven als je dat zo zeggen kunt bij een paard. En dat zijn we nu terug aan het vinden, samen. Ik denk dat een dergelijk toch nog jong paard die psychisch de balans kwijt is geweest ook met rijden dat weer moet terugvinden. Zeker met een nieuwe ruiter op zijn rug die de hulpen toch weer anders geeft dan hij 3 jaar lang gewend is geweest!

Het opbouwen van het rijden zou dus voornamelijk alleen de conditie moeten zijn.

De balans in het leven zoeken etc vind ik maar zweverig en heb ik nog nooit meegemaakt. Hij moet ondertussen gewend zijn hoor!

De gewenning van een nieuwe ruiter is bij de meeste paarden ook totaal geen probleem en aangezien hij je accepteerd geloof ik ook niet dat jouw paard daarin anders is..
Je hebt hem al meer dan genoeg tijd gegeven :j

Ik denk eigenlijk dat je nodig goede begeleiding moet zoeken. (veel les dus)