ik vond het wel tijd worden voor een HAW topic, de eerste voor April Rose

Ik heb April sinds ze 5 maanden is en inmiddels is ze uitgegroeid tot een ruim 4 jarige schat

Eind april heb ik Epi beleerd en eigenlijk heeft ze nog geen stap verkeerd gezet. Natuurlijk hebben we wel wat haperingen gehad maar tot nog toe mag ik trots op haar zijn

Door een kleine blessure zijn we er bijna 2 maanden uitgeweest, en eigenlijk heb ik haar sinds een kleine 2 weken weer aan het werk. Toen de foto's zijn genomen was het de 3e keer dat we weer echt aan het rijden waren

April loopt dus op BB niveau, zelf heb ik op M1 gereden en meerdere jonge paarden gereden.
Het belangrijkste waar we aan werken is de basis, voor ons betekend dit: ontspanning, bit aannemen, rechtrichten, tempocontrole en nogmaals ontspanning.
De extra dingetjes waar we op dit moment aan werken zijn goed door de hoeken rijden, of terwijl buigen om het binnenbeen, verder is tempocontrole erg belangrijk, die zijn we nog wel eens kwijt
Een ander aandachtspunt is lengte in de hals. April heeft de neiging om hoog in te lopen en net achter de loodlijn te kruipen, vooral in stap vind ze het moeilijk om lengte in de hals en rug te houden en het hoofdje te laten zakken. Verder heeft ze de neiging om met de stelling naar links te lopen, dit is totaal mijn eigen schuld omdat ik mijn linkerhand naar achter breng, hier werken we hard aan!Doordat ze nog iets overbouwd is, is het lastig om de achterhand er goed onder te rijden met behoud van lengte en ontspanning in hals en rug.
Verder hadden we in het begin nog wat problemen met aangalopperen, dit kon ze op de een of andere manier niet verwerken en kregen we altijd boksessies. Sinds ik dit gewoon op stemcommando doe i.p.v. beenhulp snapt ze het veel beter en springt netjes ontspannen aan. In het begin gaf ik helemaal geen beenhulp met aanspringen, inmiddels geef ik lichte hulp ik verwacht dat als we zo door gaan ze het straks prima op beenhulp snapt

Mijn eigen punten om aan te werken zijn: Ellebogen aan lichaam, handen rechtop en bij elkaar, borstbeen opstrekken, onderbenen niet naar voren steken, linkerhand niet naar achteren, vooruit kijken en diep in het zadel zitten. Me houding is wel eens beter geweest

We hebben 1 keer in de week a 2 weken prive les en gaan elke week naar clubles.
Het is de bedoeling dat we eind december onze eerste onderlinge gaan starten, puur voor de ervaring. Vanaf volgend jaar zomer zullen we waarschijnlijk officieel gaan starten. Echter is dit natuurlijk afhankelijk van hoe April zich ontwikkeld we hebben absoluut geen haast!
Nou volgens mij heb ik het belangrijkste wel verteld

Toen de foto's zijn genomen, bleef April iets gespannen, het is natuurlijk ook erg lastig om rustig te blijven als er 2 jaarling hengstjes naast de bak lekker aan het heen en weer rennen zijn

Voor de vergelijking

1. Eerste keer erop, 1 mei 2009

2. Zo zag ie er op 2 juni dit jaar uit

3. Nou en zo is ze nu dan... Binkie oh nee April

4.

5.

6.

7. Tralala we lopen de berg af..

8. Stelling? ach welnee

9. Kan je nog hoger uit je zadel

10.

11.

12.

13. Volgens mij gingen we een beetje hard

14. Galop, wat sinds de stemcomando heel goed gaat

15.
Bedankt voor het kijken en opbouwend commentaar is welkom

Edit: typ foutjes en bijna vergeten: Amanda heel erg bedankt voor het maken van de foto's en de gezellige dag