April Rose aan het werk --> op naar de startkaart ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosa

April Rose aan het werk --> op naar de startkaart ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 12:00

Hallo allemaal,
ik vond het wel tijd worden voor een HAW topic, de eerste voor April Rose :j
Ik heb April sinds ze 5 maanden is en inmiddels is ze uitgegroeid tot een ruim 4 jarige schat :+:
Eind april heb ik Epi beleerd en eigenlijk heeft ze nog geen stap verkeerd gezet. Natuurlijk hebben we wel wat haperingen gehad maar tot nog toe mag ik trots op haar zijn :D
Door een kleine blessure zijn we er bijna 2 maanden uitgeweest, en eigenlijk heb ik haar sinds een kleine 2 weken weer aan het werk. Toen de foto's zijn genomen was het de 3e keer dat we weer echt aan het rijden waren :)
April loopt dus op BB niveau, zelf heb ik op M1 gereden en meerdere jonge paarden gereden.

Het belangrijkste waar we aan werken is de basis, voor ons betekend dit: ontspanning, bit aannemen, rechtrichten, tempocontrole en nogmaals ontspanning.
De extra dingetjes waar we op dit moment aan werken zijn goed door de hoeken rijden, of terwijl buigen om het binnenbeen, verder is tempocontrole erg belangrijk, die zijn we nog wel eens kwijt :+ Een ander aandachtspunt is lengte in de hals. April heeft de neiging om hoog in te lopen en net achter de loodlijn te kruipen, vooral in stap vind ze het moeilijk om lengte in de hals en rug te houden en het hoofdje te laten zakken. Verder heeft ze de neiging om met de stelling naar links te lopen, dit is totaal mijn eigen schuld omdat ik mijn linkerhand naar achter breng, hier werken we hard aan!
Doordat ze nog iets overbouwd is, is het lastig om de achterhand er goed onder te rijden met behoud van lengte en ontspanning in hals en rug.
Verder hadden we in het begin nog wat problemen met aangalopperen, dit kon ze op de een of andere manier niet verwerken en kregen we altijd boksessies. Sinds ik dit gewoon op stemcommando doe i.p.v. beenhulp snapt ze het veel beter en springt netjes ontspannen aan. In het begin gaf ik helemaal geen beenhulp met aanspringen, inmiddels geef ik lichte hulp ik verwacht dat als we zo door gaan ze het straks prima op beenhulp snapt :)

Mijn eigen punten om aan te werken zijn: Ellebogen aan lichaam, handen rechtop en bij elkaar, borstbeen opstrekken, onderbenen niet naar voren steken, linkerhand niet naar achteren, vooruit kijken en diep in het zadel zitten. Me houding is wel eens beter geweest :n

We hebben 1 keer in de week a 2 weken prive les en gaan elke week naar clubles.
Het is de bedoeling dat we eind december onze eerste onderlinge gaan starten, puur voor de ervaring. Vanaf volgend jaar zomer zullen we waarschijnlijk officieel gaan starten. Echter is dit natuurlijk afhankelijk van hoe April zich ontwikkeld we hebben absoluut geen haast!

Nou volgens mij heb ik het belangrijkste wel verteld :)
Toen de foto's zijn genomen, bleef April iets gespannen, het is natuurlijk ook erg lastig om rustig te blijven als er 2 jaarling hengstjes naast de bak lekker aan het heen en weer rennen zijn ;)

Voor de vergelijking
Afbeelding
1. Eerste keer erop, 1 mei 2009

Afbeelding
2. Zo zag ie er op 2 juni dit jaar uit

Afbeelding
3. Nou en zo is ze nu dan... Binkie oh nee April :+

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7. Tralala we lopen de berg af..

Afbeelding
8. Stelling? ach welnee :+

Afbeelding
9. Kan je nog hoger uit je zadel :+

Afbeelding
10.

Afbeelding
11.

Afbeelding
12.

Afbeelding
13. Volgens mij gingen we een beetje hard :+

Afbeelding
14. Galop, wat sinds de stemcomando heel goed gaat :)

Afbeelding
15.

Bedankt voor het kijken en opbouwend commentaar is welkom :)

:wave:

Edit: typ foutjes en bijna vergeten: Amanda heel erg bedankt voor het maken van de foto's en de gezellige dag :)
Laatst bijgewerkt door _Rosa op 27-10-09 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: April Rose aan het werk --> op naar de startkaart ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:02

Ziet er goed uit! Aanvragen die startkaart!
Met wat voor zadel rij je nu eigenlijk? IS het een veelzijdig?

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 12:04

Ik rij met een Rossner veelzijdigheids :j
Voor het mooie zou ik me beugels een gaatje langer moeten doen, maar dit is net iets fijner als ze me der vandoor gaat dan gaat ze zo gigantisch groot lopen dat ik haar maar net uit kan zitten :+

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:20

mooi paard comentaar geef je zelf al
t is wel grappig dat k ongeveer het zelfde kwaaltje heb als jij met de handen erg moeilijk om af te leren. maar de startkaart kan je wel aangvragen...

twinkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:28

Zoo wat een verandering. Je paard ontwikkeld zich mooi.

Op sommige foto's zag ik dat je je handen soms wat te wijd had! Verder vind ik dat je hem netjes rijdt!

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:57

Ziet er netjes uit hoor, lekker ontspannen.
Veel succes met starten :))

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:11

commentaar ga ik in mee,
verder wat meer naar voren kijken :)
lekker starten! succes!

_Amanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:36

Hé Roos,

Ook even een berichtje van mij natuurlijk!
Zie nou wel veel mensen vinden dat je wel een b proefjes starten kunt!:D maar het is ook goed dat je het lekker rustig aan doet.

Nou ik moet nog iets van commentaar geven ( moet in haw toch?) Ik zal dan maar zeggen je linker hand ;).

Xx aman

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:41

Hey Roos,

Wat ziet April er goed uit zeg! Erg mooie foto's!
Veel succes met haar. Je hebt er een leuk sportpaard aan:D

Liefs Lammie

Abydos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:47

Wauw wat een verandering zeg, echt goed gedaan!!
Je ziet inderdaad eerst ook dat je paardje zijn rug heel erg weg trekt, dat heb je goed opgelost. Als je hem op gegeven moment no wat lager in kan stellen met inrijden wordt hij waarschijnlijk nog losser in z'n rug en kan hij er makkelijker doorheen bewegen.
Maar wat een vooruitgang zeg, echt goed gedaan!!! :D
goed dat je het meeste commentaar al zelf heb bedacht, dat betekent dat je er bewust van bent en er dus aan kan gaan werken. Ga zo door!!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:10

Leuk zo om ook die foto's erbij te hebben van de eerste periode, kan heel goed verschil zien! Ze is al mooi volwassen aan het worden en als je startkaart binnen is gewoon lekker op pad met haar...

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 11:09

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :)

Abydos schreef:
Wauw wat een verandering zeg, echt goed gedaan!!
Je ziet inderdaad eerst ook dat je paardje zijn rug heel erg weg trekt, dat heb je goed opgelost. Als je hem op gegeven moment no wat lager in kan stellen met inrijden wordt hij waarschijnlijk nog losser in z'n rug en kan hij er makkelijker doorheen bewegen.
Maar wat een vooruitgang zeg, echt goed gedaan!!! :D
goed dat je het meeste commentaar al zelf heb bedacht, dat betekent dat je er bewust van bent en er dus aan kan gaan werken. Ga zo door!!

In het begin drukte ze idd haar rug erg weg, we proberen veel laag en over de rug te rijden om dit op te lossen. Dit pakt ze vrij goed op. Normaal gesproken stel ik haar ook iets lager in, maar omdat die dag alles een beetje spannend was blijft ze dan wat hoger in lopen. We werken er hard aan dat ze ook al is ze gespannen ze toch in die ontspannen lage houding durft te lopen :j

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:08

Hey roos,

Mooi hoor, ik vind er wel rust uitstralen!!! Echt heel erg mooi. Ik vind april ook al heel erg groot geworden. Dikke billen erin!!!! Prachtig paard!
Als veulentje was ze al zo knap! en dat koppie is nooit niks veranderd! Apart is dat eigenlijk!
Ik denk dat je er straks een mooi dressuurpaardje aan hebt! Veel succes nog met verder trainen en ik zie je in december!!!

ilona