Sinds september verzorg en rijd ik een paard bij. Het is een Quarterhorse van een jaar of acht, een ruin.
Ik ben behoorlijk tevreden over de vooruitgang die hij geboekt heeft nu hij vaker getraind wordt, hij heeft een betere conditie, hij heeft meer spieren en hij gebruikt inmiddels zijn achterhand (jaha! ^^). Normaal gesproken staat hij de hele dag buiten in een paddock en gaat hij 's avonds op stal. Hij eet 3 plakken hooi per dag, en krijgt twee keer per dag 1 1/2 schep biks met ruwvoer erdoor.
Meestal bestaat zijn training uit werken aan de longe en/of rijden in de bak. Het probleem met de bak is alleen dat die extreem klein is en onregelmatig, dus om te voorkomen dat het paard scheef wordt ga ik regelmatig met hem naar buiten. In de bak is hij mak en redelijk lui onder het zadel, aan de longe is hij actiever.
Na 10 min over de weg stappen is er een bos met prachtig paardenpad. Het paard is 300% bomproof langs de weg, maar in het bos vind hij het erg spannend. Stappen gaat prima, maar zodra we draven gaat hij steeds harder lopen en als ik hem laat begaan scheurt hij binnen de korste keren in rengalop over het pad. Dit wil ik niet, want het is gevaarlijk en asociaal met het oog op mederuiters.
Maar ziehier het probleem: zodra ik hem inhoud begint hij te bokken en wordt het een ware rodeo.
Dat bokken leidt er weer toe dat zijn (Western)zadel ver naar voren schuift en ik af moet stappen om het weer recht te trekken.
Wat is hier het probleem en hoe kan ik het oplossen?
Ik dacht zelf eerst misschien dat zijn tuig hem misschien niet lekker zat, dus ik heb zijn neusriem en martingaal afgedaan om dat uit te sluiten, maar dit maakte voor het bokgedrag niet uit.
De eigenaresse zei dat het misschien aan mijn zit lag, dat ik teveel naar voren zat. Het westernzadel was wel wennen maar ik heb mijn zit gecorrigeerd, en dat heeft het verschil ook niet gemaakt.
Eet hij misschien te veel voor zijn bewegingspatroon (5x per week training variërend van half uur tot anderhalf uur bewegen) en maakt het dat tot een explosief mengsel?
Verder heb ik geprobeerd hem alleen tegen de heuvel op te laten draven en galopperen zodat hij niet veel snelheid kan maken. Heuvelop bokken is al helemaal onmogelijk. Als hij dat netjes doet beloon ik hem natuurlijk exessief
In ieder geval ben ik vastbesloten om dit tot een goed einde te brengen, dus ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken! Alvast bedankt