Ja-knikken tijdens het rijden. Jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

Ja-knikken tijdens het rijden. Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:34

Hallo :) ,
Mijn verzorgpaard (bijna 4 , ong 3 maand ohz ) knikt als ze nageeft met haar hoofd.
Het lijkt op ja knikken, en ze doet het alleen als ze nagevelijk loopt.
Ik houd mijn handen stil en met lichte druk, maar ik vind het erg moeilijk om met haar mee te bewegen als ze aan het knikken is, waardoor ik het contact soms kwijt ben.
Nou weet ik dat je bij een jong paard nog niet kunt verwachten dat de aanleuning goed en regelmatig is, en dit is mijn doel dan ook niet, maar ik zou toch graag willen weten of iemand tips heeft.
Verder is het zo dat ze óf heel licht in de hand is, waarbij ze dus ja gaat knikken, maar dat ze zich er af en toe ook helemaal uitdrukt. En ik heb écht maar hele lichte druk op de teugels en ga zeker niet terug trekken wanneer ze dit doet.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. :)

chrisje_83

Re: Ja-knikken tijdens het rijden. Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:08

Vooral goed voorwaarts rijden, als zij begint te knikken extra been geven en vooral niet mee willen gaan met haar "knikken".

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:11

inderdaad handen stil en voorwaarts rijden
bij zon jong paard wil je inderdaad niet dat ze bang voor je hand gaan worden!

doet ie het ook aan de longerlijn met bijzets? of longeer je hem nooit met bijzets?

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:50

chrisje_83 schreef:
Vooral goed voorwaarts rijden, als zij begint te knikken extra been geven en vooral niet mee willen gaan met haar "knikken".

idd niet meegaan met het knikken want dat is juist niet goed. aangezien dit niet normaal is en dan gaat ze het misschien wel normaal vinden en kom je er nooit vanaf.

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:57

probeer hem voorwaarts te rijden na je hand toe zodat je meer verbinding krijgt en laat hem vooral op zijn eigen benen lopen.
Aanleuning moet nog bevestigd worden dus gewoon veel doen en longeren is ook erg goed

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:52

Eliza_18 schreef:
probeer hem voorwaarts te rijden na je hand toe zodat je meer verbinding krijgt en laat hem vooral op zijn eigen benen lopen.
Aanleuning moet nog bevestigd worden dus gewoon veel doen en longeren is ook erg goed

helemaal mee eens }:0

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:11

Heel erg bedankt voor jullie reacties :) .
Het naar voren rijden en veel overgangen rijden waren we al mee bezig, maar ik denk dat jullie tip over het niet meegaan met het knikken al erg kan helpen :) . Ik had het idee dat ze dan juist steeds een ruk in haar mond kreeg en dat ze daar dan weer voor weg zou knikken. Maar ik zal het eens proberen, want hoe jullie het vertellen klinkt het ook erg logisch :) .
Bij het longeren doet ze het ook, maar daar heeft ze juist ook nog veel meer dat ze haar hoofd omhoog gooit en er tegenin gaat.

Hier nog wat foto's , misschien dat het dan wat duidelijker wordt.

Zo zijn er soms best fijne momenten zoals op deze foto:
Afbeelding

Als ik dan een pasje vooruit rijd, houd ze haar hoofd wel stil, knikt ze niet meer, maar rolt ze zich wel heel erg op. (heel slecht beeld, ik weet het. Mijn houding én vooral de houding van het paard. Maar weet wel dat dit niet door de druk op de teugels komt.)
Afbeelding

In stap knikt ze niet met haar hoofd en is ze fijn in de hand, mag nog iets vlotter stappen:
Afbeelding

En in de draf knikt ze dus met haar hoofd, maar dat kan ik met de foto's niet duidelijk maken.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:50

Mijn paardje doet precies hetzelfde! Gewoon als ze begint met knikken diréct doorrijden! Teminste, dat heb ik geleerd en tot nu toe werkt het prima, ze doet het al bijna niet meer. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:00

Heb je geen les, het geeft me geen fijn beeld van een paard wat 3 mnd ohz is, laat het dier los van voren en ga aan de gang met de techniek, zoals rechtrichten aan de hand.
Het loopt achter de loodlijn op deze manier.
Leer het dier op eigen benen lopen en niet te steunen in jou handen , daar krijg je alleen problemen mee.
Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl is een mooie manier om paarden zeker/juist ook jonge paarden te trainen.
Rij ook eens zonder bitje , kan ook zijn dat het dier last heeft van het gebit , het is nog aan het wisselen, zadel lijkt op de 2de foto van achter wat omhoog te komen, laat dat eens na kijken, heel belangrijk is ook dat je weet wat er onder jou gebeurd, dus goede begeleiding bij het trainen van een jong paard is echt wel nodig, juist nu moet je er voor zorgen dat er niks mis kan gaan, dat is alleen maar een voordeel in de latere opleiding.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 07:36

Bedankt voor jullie reacties , maar Midgie zou je mijn teksten nog eens door willen lezen? Het dier steunt niet in mijn handen, laat juist te veel los, ik geef geen druk om haar te laten nageven. Dit komt uit haar zelf. Ik houd alleen maar contact :) .
Het geeft geen fijne foto's door het knikken, maar ik heb alleen de foto's geplaatst van het 'knikmoment' en ja daar is ze dus idd veel te ver achter de loodlijn.
Het zadel ben ik mee eens, lijkt idd niet helemaal lekker te liggen. Maar helaas is het niet mijn eigen paard en kan ik hier niks aan doen. Wel zal ik het even tegen de eigenaar zeggen.
Begeleiding hebben we :) .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:40

Op de foto`s lijkt het dus net of je teveel in je handen hebt,maar ze zijn vrij donker, dus dat is moeilijk te zien, het dier loopt idd niet ontspannen, dat kan dus idd aan het zadel liggen, als je les hebt zou diegene jou moeten kunnen vertellen wat en heo je het kan oplossen,
Jongen paarden duiken vaak achter de loodlijn als ze het moeilijk vinden, daar zijn best hulpen voor om dat op te lossen, je zou b.v ernaast kunne gaan lopen en je hand wat naar voren brengen en steeds maar weer vertellen waar je het hoofd wil en dan kun je ook gelijk aan het achterbeen werken, lekker stretsen met het neusje naar voren, ook onder het zadel, dus je teugels durven geven, ik zou het toch eens zonder zadel proberen en lekker los op de rug gaan zitten, dus vooral geen been gebruiken en echt op je zit werken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:19

Misschien moet je dit paard juist even wat hoger instellen, hand iets hoger en naar voren zodat je iets makkelijker verbinding kunt houden. Ze moeten wel een beetje druk willen opbouwen als het ware ipv loslaten en dat is nog moeilijk vor zo'n jong paard. Als je haar wat hoger instelt is het wat makkelijker om die verbinding vast te houden. Verder veel afwisselen in tempo, veel overgangen maken, lange stukken in hetzelfde tempo draven kan ze nog niet volhouden waarschijnlijk. Lijkt een fijn paard zo!

maysie_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:27

ik denk dat je dat knikken gewoon een beetje moet negeren en gewoon verder rijden alsof er niks aan de hand is

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:54

Ik ben het met midgie eens. Leer je paard zichzelf te dragen, zorg dat hij op eigen benen kan lopen. Dit kan je al een heel stuk helpen! (LVO - Lentebuiging Voorwaarts neerwaarts Ondertreden). Tevens is de tip http://www.paardenbegrijpen.nl een hele goede!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 09:23

Bedankt voor jullie reacties :) .
We gaan even een stapje terug nemen en het wat rustiger aan doen. Ze is namelijk op het moment een beetje aan de dunne kant, en we vermoeden dat ze wormen heeft. (ookal is ze altijd op tijd ontwormt.) Ik zal haar de komende tijd dus alleen longeren en aan de hand met haar aan het werk gaan :) . Ook zal het zadel nagekeken worden, want die lijkt niet helemaal goed te liggen. Over een maand ongeveer zal ik naast de groepsles die ik nu krijg ook priveles gaan krijgen, en zal het dus wel goedkomen. :) Bedankt voor jullie reacties!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:27

Een hele hoop jonge paarden die ik ken doen dit, als je een zweepje hebt geef je gewoon een zacht tikje en wat been elke keer dat ze het doet zodat ze ermee stopt. Meestal als je ze goed voorwaarts blijft houden doen ze het veel minder, zorg in elk geval dat het tempo niet insukkelt.

En misschien doet ze het ook deels vanuit onwennigheid, ga er dus niet in mee zodat ze weet dat ze niet onder het werk uit kan komen als ze dit doet, hou je handen op dezelfde plek en maak eventueel zelfs een ophouding als ze het doet.

Als ze zich echt op gaat rollen geef dan een tik op de schouder, in elk geval wel als je zeker weten niet teveel druk geeft met je handen. Want anders went ze zich dat aan en wordt dat zo moeilijk om er nog uit te rijden.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:12

Zijn haar tanden nagekeken? Vind het wel een super mooi dier!

Op de foto vind ik het eigenlijk nog niet heel ernstig. Zorg er voor dat je niet terugwerkt met je hand en goed van achter naar voren blijft rijden.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:18

Mijn verzorgpaardje deed dat ook. Het is na verloop van tijd (en een bezoekje aan de tandarts waarbij de wolfskiezen zijn getrokken) weer overgegaan. Wat ik deed was altijd mn hand zo stil mogelijk houden,been geven en goed achterover zitten ivm kans op een kopstoot. Als het niet vanzelf weer overgaat zou ik echt even de tandarts erna laten kijken. Succes ermee

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:19

Spicenut schreef:
Zijn haar tanden nagekeken? Vind het wel een super mooi dier!

Dat was ook het eerste wat bij mij op kwam :j

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:25

Bedankt voor jullie reacties! :)
Tanden zijn niet nagekeken.. Ik weet dat dat miss wel zo verstandig zou zijn, maar ook hier heb ik niks over te beslissen. Ik zal het wel tegen de eigenaar zeggen :j
Bedankt voor je tips Jaimyliefje. Ik denk alleen dat als ik een tikje geef ze haar hoofd omhoog gooit en haar rug wegdrukt, maar ik zal het proberen.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:34

Ik zou dan ook niet aan de gang gaan met tikken. Waarschijnlijk heeft het een reden dat ze dit doet en dan ga je het straffen? Niet helemaal eerlijk. Zeker zolang je niet weet of het aan de tanden ligt!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 08:18

Daar heb je gelijk in Spicenut, maar ik ging er eigenlijk van uit dat het tikje niet bedoeld was als 'straf' of om harder te gaan. Maar zodat ze even op dat tikje let en dan dus waarschijnlijk niet gaat knikken. Niet een tik geven, maar meer even de zweep op de achterhand of schouder neerleggen.

Gister ben ik er toch maar weer even opgestapt, en het ging een stuk beter nu ik niet meer mee bewoog. :) Ze had ook weer vaste drollen, dat had ze vorige week een paar dagen niet. Ik denk dat ze zich gewoon ook niet goed voelde. Ik hoop dat ze snel weer wat dikker wordt, en we weer lekker aan de slag kunnen :) .

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 08:45

Knikken toelaten en wél meegeven. Dit is een teken dat ze je hand wil volgen.....