Ulfeino@onderlinge wedstrijd (B)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Ulfeino@onderlinge wedstrijd (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:18

Een half jaartje terug had ik Ulf te koop hier op Bokt, reden was dat ik weinig tijd heb om intensief te trainen en veel last had van mijn knie.
Na een bezoek aan de orthopeed kreeg ik te horen dat paardrijden juist erg goed was voor mijn knie, dus de advertentie maar gesloten en besloten meer tijd voor het rijden te proberen te zoeken.
Ook een ander zadel aangeschaft, want het wilde ook allemaal niet zo geweldig, ik kon niet goed zitten (kiepte heel erg naar voren) en Ulf liep ook nooit helemaal super.
Een ander zadel aanschaffen is blijkbaar een heel goed idee geweest, want eindelijk kunnen wij samen weer fijn rijden en zit er vooruitgang in.

Ulf is een 8 jarige KWPN ruin (Feinbrand x Sizzling Melodie XX)
Zijn stokmaat is 1.62 en ik ben 1.71.
Hij is meestal heel braaf en koel en vaak liever lui dan moe :)

Afgelopen zaterdag meegedaan aan de clubkampioenschappen van onze vereniging, ik had daar 175 punten, Ulf was erg sloom en ja dan laat je punten liggen.

Zondag een onderlinge wedstrijd gehad hier in de buurt, Ulf mocht van mij nog steeds wel wat vlotter lopen, maar het ging wel een stuk beter dan de dag ervoor, ik had 185 punten :)

De foto's zijn stils en dus laat de kwaliteit te wensen over.

Heel graag hoor ik van jullie wat er anders of beter zou moeten en misschien hebben jullie tips om hem tijdens een proef actiever te krijgen en te houden.

Losrijden
Afbeelding

Bak verkennen voor de proef
Afbeelding

Inzet gebroken lijn 5 mtr.
Afbeelding

Van hand veranderen in middendraf
Afbeelding

Grote volte halsstrekken
Afbeelding

Aanspringen galop (ging niet helemaal naar wens :( )
Afbeelding

Maar lukte daarna toch
Afbeelding

Grote volte
Afbeelding

Grote volte galop
Afbeelding

Groeten
Afbeelding

justdiesel

Re: Ulfeino@onderlinge wedstrijd (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:23

ik kan weinig commentaar over het rijden geven omdat ik zelf nog veel moet leren maar het ziet er wel goed uit...
ik vind die rijbak zo met die ramen echt super!!

marieke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:59

probeer je benen niet zo naar achter te leggen, Ook knik je soms in, je hangt dan naar een kant vooral in de galop. Probeer daar op te letten,
veel succes ermee!

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:06

Dat viel mij ook op je benen,
Probeer ook je hakken naar beneden te drukken
Verder ziet het er goed uit en een leuk paard!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:18

Om hem actiever te krijgen moet je veel consequenter worden met je beenhulpen. Nu zie je op heel veel foto´s dat jij aan het drijven bent, dat is niet goed.
In de training moet je je paard een bepaald tempo laten lopen en daar mag hij niet van afwijken tenzij jij het zegt. Gaat hij toch uit zichzelf langzamer lopen, geef dan een keer flink been zodat hij weer doorloopt. Hij mag daarbij best een keertje van je been schrikken.
Daarnaast moet je veel overgangen gaan rijden en ook daarbij heel streng zijn. Je geeft 1 keer been met je kuit, dus zonder spoor en je paard moet meteen wegstappen/draven/galopperen. Krijg je niet meteen reactie, of is je paard niet vlot genoeg weg dan geef je de hulp nog een keer, maar nu met je spoortje of zweep er flink bij. Hij mag daar ook best weer een keertje van schrikken, hij moet weten dat ie naar jou moet luisteren en wel op het eerste verzoek. Als je dat heel consequent volhoudt zul je zien dat je paard heel snel vlotter aan je been wordt.

kimooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:17

ziet er leuk uit!! leuk dat je toch door bent gegaan met het paard!!
één tipje: houd je benen iets meer naar voren. Je legt ze nu wel ver naar achter vind ik!
Succes ermee!

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:07

Netjes zeg!
hij loopt ook lekker ontspannen volgens mij!

Ik heb zelf met mijn paardje in galop dat als ik met 'm aanspring in galop dat hij zijn hoofd omhooggooit en onder me wegsprint, om dat op te lossen pak ik 'm net iets korter beet, en dan is 't goed. ik weet niet of dat helpt voor jou?
of dat het eenmalig was met 't aanspringen.. ? ;)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 20:16

Bedankt voor jullie reactie's.
Met alle op en aanmerkingen ben ik het helemaal eens.
Mijn benen liggen idd heel erg ver naar achter, ik zie het op de foto's, maar als ik rij voelt het helemaal niet zo daarom is het zo moeilijk om het af te leren :(, maar ga er echt meer op letten.

Hij loopt idd best lekker ontspannen, een beetje te eigenlijk waardoor ik hem doorlopend aan moet sporen, hij is tijdens de proef heel slecht voor het been, daar moeten we ook echt aan werken.

Een paar weken geleden sprong hij plotseling op links verkeerd aan, rechtsom was geen enkel probleem.
hard gewerkt om linksom weer voor elkaar te krijgen (met succes), maar toen was blijkbaar de galopknop van rechts naar links geschoten, want toen wilde hij rechtsom niet meer aanspringen :(

De fouten liggen volledig bij mij, ik doe veel teveel mijn best, maar moet Ulf veel meer het werk laten doen, door mijn "gedoe" zit ik hem meer in de weg dan dat ik hem help.

Genoeg werk voor ons samen, maar nu het weer lekker gaat heb ik er ook weer veel meer zin in :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:47

je hebt hem lekker ontspannen , het lijkt mij zelfs zo ontspannen
dat hij héél laag loopt... De hals mag wel wat hoger gedragen
worden hoor :D
Verder hakken meer naar beneden en naar voren kijken,
bij het aanspringen dus wat concecienter wezen, beter voorbereiden en
en een duidelijke hulp maken, en anders even een tikje :)
halthouden netjes, aan de teugel en vierkant :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:15

ziet er best lekker ontspannen uit

enkel dan je benen op zijn plek houden ;)
verder in je trainingen niet alleen op 1 galop oefenen maar op beide kanten
pak hem op een kleine volte en laat hem dan aanspringen als je een overdreven stelling naar binnen hebt dan kan die bijna onmogelijk aanspringen op de verkeerde galop en zo openen je dan ook je volte door hem mee te nemen op je buiten teugel en met lichte druk van je binnenbeen.

verder zelf op het drijven letten niet bij iedere pas gaan duwen veel paarden worden dan flegamntiek en laks lekker je benen stil houden
en als die vertraagd kuit geven
reageert die niet gelijk een flinke hulp geven (niet eerst gaan zeulen met een 2de hulp en 3de hulp)nee gelijk hup aan het werk en verlangen wat jij wilt.
maar let wel erop dat je hierin conseqent blijft dan is dat probleem binnen 2 weken opgelost en word die vlotter voor je been.
daarnaast om hem actiever te maken veel schijnovergangen rijden

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:45

Zit er mooi uit

Haken naar beneden
En voeten stil

ga zo door..!!