stoppen met slof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

stoppen met slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:16

Ik berijd tijdelijk een 11-jarige KWPN-ruin, een braaf en rustig dier, maar wel vrij groot en lang.
Dit paard heeft de neiging om zijn hals wat vast te zetten en zich een beetje sterk te maken, en daarom rijdt de eigenaar met slof.
Ik ben tegen bijzetteugels, dus heb ik het zonder slof geprobeerd, maar ik geraak er eerlijk gezegd niet aan uit hoe ik hem moet rijden.
In de boekjes staat dat je je paard van achter naar voren moet rijden, lekker vooruit en naar je hand toe. Als ik dit toepas, loopt hij helemaal niet lekker, dan wordt ie een beetje rennerig en gaat ie sterrenkijken.
Volgens de trainer van dit paard, moet ik (als ik zonder slof wil rijden) net het tegenovergestelde doen: een rustiger tempo zoeken, zeker geen plooi vragen (anders gaat zijn schouder naar buiten) en… streng zijn met mijn handen, desnoods met spierpijn als gevolg. Paard moèt zijn hals naar omlaag brengen en dan pas mag ik nageven. Na heel wat prutsen en doen is paard “bezweken”, maar een fraai beeld was het volgens mij niet. En ik begrijp helemaal niet hoe ik deze uitleg moet rijmen met dat “van achter naar voren verhaal”.
Nu heb ik een tussenoplossing gevonden: ik rijd hem in een rustig tempo, houdt contact met mijn buitenteugel en probeer met kleine kneepjes aan de binnenteugel hem tot nageven te verleiden. Zodra ik voel dat die intentie er is, nodig ik hem uit om zijn hals te laten zakken door mee te gaan met mijn handen. Dat lukt aardig, hij gaat elke keer gemakkelijker naar beneden, maar door dat rustig tempo heb ik echter het gevoel dat hij aan het sloffen is. Er is wel neerwaarts, maar geen voorwaarts.
Kortom, hoe zou ik tewerk moeten gaan om zowel meer ontspannen als actief te rijden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:27

Je behoord idd een paard vamn achter naar voren te rijden :j
Echter heeft dit niks met tempo te maken, maar met en actieve, goed ondertredende achterhand.
Ook zal het paard niet gaan nageven als hij geen vertrouwen heeft in de ruiterhand. Met dwingen kun je dan zo'n geforseerde houding krijgen zoals je ook al aan geeft.

Een stapje terug doen is dan het slimste wat je kunt doen.

Imo ben je goed bezig, al ben ik niet zo van het kneepjes geven. Wat stelling en hem om je been zetten, geeft meestal ook fijn resultaat. Wanneer hij gaat zakken en sloffen, kun je kleine gelijkmatige kleine tempo-wisselingen (schakelen) maken om hem ook daarin uit te nodigen om actief te blijven/worden.

lailapri

Re: stoppen met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:33

probeer in je eigen beweging aan groot te denken ipv snel dus actief en groot. Je zou kunnen oefenen met binnenhoefslag en alleen maar recht maken. Voorbenen recht voor de achterbenen en actief en groot naar voren, verder niets aan de voorkant. Op het moment dat je het gevoel heeft dat het paard dit accepteerd kun je contact opnemen en kijken of het jou hand wil opzoeken en volgen.

Wat betreft jou houding, probeer zelf ook iedere pas je achterhand eronder te zetten (onderrug van recht naar iets bol ipv recht naar hol wat je veel ziet).

Is verder alles oke (gebit, zadel, etc.)

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:13

Je moet weer terug naar de basis denk ik, eerst voorwaarts rijden en als ie genoeg voorwaarts is, dan kun je pas neerwaarts gaan rijden....

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:16

Hoe is het paard op je been? Actie-reactie of moet je iets langer aanhouden voordat er iets gebeurt?

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 09:22

Rytir: hij luistert wel naar het been, maar naar mijn gevoel mag hij wel scherper worden.

Girley: het probleem van enkel voorwaarts (met losse of lange teugel) is dat hij eigenlijk echt niet lekker loopt: hij laat zijn rug niet los en gaat sterrenkijken

lailapri en superwoman: goede tips, dank hiervoor!

laatste keer gaf ik gelijk been of tikje met zweep zodra hij zijn hals liet zakken, en dat zag er al heel wat beter uit.
veel rechtdoor, en pas als dat goed ging, op de cirkel.
verder heb ik vooral gefocust op het laten zakken van de hals, niet op nageeflijkheid. dat was beduidend makkelijker voor hem om vooruit te blijven.

dressageexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:30

streng zijn met je handen is zeker geen oplossing;) dan gaat hij juist " rennen ". Je moet juist wat strenger met je benen zijn, beetje '' krachtige hulpen '' geven;)
en een beetje kneden met je handen:)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:36

en dan, lekker je paard irriteren in zijn mond.
Stel kneden is een halve ophouding, op welk moment geef je die, en met welke hand? De hele tijd kneepjes lijkt me een beetje zinloos want 90% is dan onnodig en stoort je paard enkel.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:45

waw wat een instructie :\

op de manier die jouw uitgelegd werd, wordt dat paard meer en meer getraind in de verkeerde halsspieren. nageven moet een resultaat zijn van een los lijf en kan je niet afdwingen. Het is iets dat je krijgt als teken dat je goed bezig bent.

ik zou in zo'n geval heeeel basic beginnen en het paard eerst leren tempo houden met losse teugels. netjes in een soepel tempo draf (eventueel wat eenvoudige figuurtjes ertussen gooien om hem attent te houden) en de teugels lekker los laten. als hij dat kan en zakt met zijn hoofd, ben je op de goeie weg.

Verder doe je het niet zo slecht trouwens denk ik... het is inderdaad de bedoeling dat je paard gemotiveerd wordt om zn kont aan het werkt te zetten. je moet dus zorgen dat hij goed aan het been is en probeert zo weinig mogelijk te sjorren aan je teugels (zeker niet zoals die instructeur uitlegde dus!!!)en enkel even een kleine ophouding te maken op het moment dat je paard onder je uit loopt of op de voorhand lijkt te vallen. verder is het net een kwestie van hem zo vaak mogelijk los te laten (ookal moet je in het begin je teugels vrijwel continu terug opnemen) zodat hij de linkt leert te maken tussen los=goed en op de voorhand= correctie.
Dan zal het een kwestie van oefeningen rijden worden om de achterhand te verbeteren en te activeren. voltes met een correcte lengtebuiging bv, SB,...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:57

Ik denk dat je echt met de basis moet beginnen, hij mag dus scherper aan het been. Actie-reactie zoals ik al eerder noemde. Als je been geeft moeten er niet nog een paar seconden reactietijd tussen zitten: ga maar na, hoe actief zal hij dan wegdraven of stappen. Jou beendruk moet zijn achterbeen gebruik actiever maken. Wanneer jij dus een hulp geeft om te draven en hij reageert niet direct geef hem dan een kort tikje met je zweep (liever zweep dan spoor omdat je met sporen de kans hebt om ze te gaan 'overgebruiken').

Op het moment dat hij dan rennerig wordt zoals je vertelde niet meteen gaan vasthouden in je hand. Je mag best jou hand op de plaats houden: daar stonden ze immers al en jou paard bedenkt opeens iets anders te gaan doen toch? Als hij tegen de hand komt (sterren kijken) geef je been en vang je het iets op in je hand (dus niet constant kneden, even vragen en dan gewoon je hand stil). Het rennerige kun je opvangen, zoals lailapri al zei, langzaam of groot te denken. Je gaat zelf wat langzamer lichtrijden, en probeert je zwaartepunt in je buik te krijgen als het ware (je blijft daarbij rechtop zitten). Wat vaak gebeurt bij rennerigheid is dat jij als ruiter uit je balans komt en je zwaartepunt verplaatst naar voren (je schouders gaan automatisch naar voren en jou gewicht komt op een ander punt te liggen). Dat is logisch, je lichaam vangt infeite de balans op. Het paard valt meer op de voorhand en jij gaat daarin mee. Let wel op: ook bij rennerigheid houdje het been erbij (veel mensen houden het been er juist vanaf uit angst dat het paard nog harder gaat).

Ik heb natuurlijk geen beelden of foto's maar als ik zo jou verhaal hoor denk ik dat dit het eerste punt is waar je aan kunt werken. Van daaruit kun je verder gaan werken vanuit en naar ontspanning, aanleuning etc.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 11:57

scherp maken aan het been: oké, daar kan zéker aan gewerkt worden en zal ik straks meteen uitproberen!

achteraf gezien voreg ik me ook af of dit sterrenkijken niet een doodgewone reactie is van een paard dat altijd met slof wordt gereden, en opeens niet meer. al snap ik niet goed waarom hij het zich dan zo ongemakkelijk maakt. misschien omdat hij die slof als steun gebruikt, die nu niet meer krijgt en op de voorhand kukelt?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:55

omdat het met slof een geforceerde houding was en zonder slof de eigenlijke reactie bovenkomt...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:06

mustangbokt schreef:
Rytir: hij luistert wel naar het been, maar naar mijn gevoel mag hij wel scherper worden.

Girley: het probleem van enkel voorwaarts (met losse of lange teugel) is dat hij eigenlijk echt niet lekker loopt: hij laat zijn rug niet los en gaat sterrenkijken

lailapri en superwoman: goede tips, dank hiervoor!

laatste keer gaf ik gelijk been of tikje met zweep zodra hij zijn hals liet zakken, en dat zag er al heel wat beter uit.
veel rechtdoor, en pas als dat goed ging, op de cirkel.
verder heb ik vooral gefocust op het laten zakken van de hals, niet op nageeflijkheid. dat was beduidend makkelijker voor hem om vooruit te blijven.

Je kunt wel enkel voorwaarts, maar dan toch evengoed nog het paard uitnodigen de hals te laten zakken. Jij zegt dat hij zijn rug niet loslaat en daardoor gaat sterrenkijken. Het is andersom, hij kijkt sterren en laat daardoor zijn rug niet los. Als je zijn hoofd-halshouding laag hebt, kan hij wel zijn rug loslaten.

Een tikje of been geven zodra hij loslaat, lijkt mij straffen voor het loslatne: het paard zal snel denken: zodra ik loslaat, krijg ik een tik. Dat doe ik dan maar niet meer...

Op je laatste opmerking heb ik alleen nog te zeggen dat hij zelf het bewijs levert dat je te streng met je hand bent. Als je niet focust op nageeflijkheid loopt ie wel door. Je bereikt nageeflijkheid niet met een hele strenge hand, maar door vriendelijk zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:09

ik denk dat je to hietoe niet slecht bezig geweest bent. Mijn paard was in het begin ook gewoon te voorwaarts, drukte haar rug weg en keek recht omhoog. Heb ook geprobeerd eerst nog meer voorwaartser te rijden, maar dit was echt niet te doen. Dus ook eerst uitgenodigd om te ontspannen en het tempo wat te laten zakken. Nu ze eindelijk zelf mijn hand opzoekt en mooi vwnw gaat, probeer ik haar iets opgerichter/minder op de voorhand te krijgen door elke keer ze te diep wil zakken goed binnenbeen eraan en buitenhand iets hoger houden.
verder geldt het volgende goed van binnenbeen naar buitenteugel, steeds contact op buitenteugel en indien nodig "afspelen/ronder vragen" op de binnenteugel, maar eerst binnenbeen eraan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:15

kynshiri schreef:
omdat het met slof een geforceerde houding was en zonder slof de eigenlijke reactie bovenkomt...
:j

Je mist verbinding tussen je been en hand zeg maar, er komt nog te weinig reactie van de achterhand naar je hand toe.

Je moet het eigenlijk zo zien, dat je met je been zoveel voorwaarts moet rijden dat ie zich lang wil maken naar je hand toe, zodat je daar rustig kunt opvangen en zo verbinding kunt maken zodat ie kan nageven.

Is helemaal niet erg dat ie eerst rennerig wordt, het belangrijkste is eerst dat ie goed naar voren wil op je been (ook al gaat ie hard), hij moet ook weer een beetje de balans vinden. Heel veel schakelen, van een trutdrafje en dan een paar pas voorwaarts, dan hou je ook wat meer controle over het tempo. Pas als ie zich lang wil maken en goed reageert van achter uit kun je denken aan nageven, dat komt dan vanzelf.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:53

Precies hetzelfde als met die van mij!
echt ik herken het helemaal

bij mijne is het waarschijnlijk zo omdat hij de link niet kan/durft te leggen tussen nageefelijk en ontspanenn en toch voorwaarts.
het is met hem meestal of het 1 of het ander.
hij was ook altijd heel stijf.

ik ben gewoon heel veel voltes gaan rijden waardoor die soepeler werd, en dan maar even geaccepteerd dat hij niet heel snel liep (anders moest ik hem om de 10sec. een tik met de zweep of een trap geven omdat die op kuithulp niet reageerde).
daarna ben ik bezig gegaan met voorwaarts,
dus laaty hem dan maar sterrenkijken,
gewoon een lekker tempo erin houden.
veel overgangen, en als dit goed gaat grote volte's gaan rijden.
desnoods iemand met de longeerzweep die af en toe een tikje van opzij geeft om hem wakker te houden (werkte bij mij erg goed).
als die dan goed op je been is lekker die voltes gaan rijden en bij mij is het dan binnenteugel druk, buitenteugel kleine kneepjes en dan gooit hij zijn hoofd naar beneden.
dan oppassen dat die niet weer gaat sloffen,
maar zo heeft het bij mij heel erg geholpen.
succes!