Pony loopt onder me vandaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GewoonLil

Pony loopt onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 23:53

Hoi,

Ik heb een bijrijdpaard waarmee ik een probleem heb. Het is niet heel erg, maar hij heeft de neiging om onder me vandaan te lopen in de draf. Mijn instructrice zegt dat ik hem dan op de volte moet zetten en hem terug moet rijden. Dit werkt goed, maar nu begint hij door te krijgen dat hij als het moeilijk wordt gewoon heel hard weg moet rennen. Bij het rijden van figuren wordt hij gewoon heel heet. Van te voren longeren helpt, maar niet veel.
Over de pony: Het is een New Forest van 6 jaar, nog erg onzeker bij het rijden. Ik heb hem eerst veel met een los teugeltje gereden tot hij lekker zijn hals begon te strekken en rug te ontspannen. Nu zijn we hem een beetje aan het oppakken, meer nageeflijk rijden.
Maar zodra het lastig wordt kruipt hij achter de teugel of spurt hij weg.

Heeft iemand goede tips?

TurdusMerula

Re: Pony loopt onder me vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 01:15

Hoe voelt jouw aanleuning?
Wat doe je nu als hij wegrent terwijl je een figuur of volte inzet?

Hoe gaan je overgangen terug?

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 06:57

mijn pony doet dit ook zoals ik het lees. ik moet van mijn instructeur haar goed aan de buitenteugel hebben en heel snel zijn in m`n binnenhand om toch constant de ontspanning te blijven zoeken.

als het voor mijn pony te moeilijk wordt gooit ze hoor hoofd omhoog en probeert dan ook onder het werk uit te komen rennen en niets lijkt dan te helpen... de mijne is 8 jaar ik heb haar nu bijna 4 maanden. daarvoor is er weinig op dressuurgebied met haar gedaan dus het is moeilijk en pijnlijk met sommige oefeningen...
succes ik blijf ff lezen!

GewoonLil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 08:27

Hij loopt heel snel over zijn buitenschouder weg, ik begrens hem dan met mijn buitenteugel, maar hij maakt er denk ik een beetje een spelletje van omdat hij op de volte bijna niet reageerd op druk van mijn binnenbeen om hem te verruimen, en als ik meer ruimte geef met mijn buitenteugel loopt hij weer over zijn schouder weg.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:37

Hoi ! dit heb ik ook gehad met mijn new forest huurpony van 2 jaar geleden....
Misschien kun je langzaam lichtijden proberen...
En veel praten met je pony kan ook helpen, waarneer die rustig is heel erg belonen.
Als de pony druk wordt rustig praten hoooo...... zeggen en op een volte zetten, handen sluiten en langzamer gaan lichtrijden.
Misschien helpt dit! veel suc6 nog verder!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:41

mijn new forest doet dit ook :P en ineens stoppen en kleine bokjes geven. hoefslag vind ze nog wel oke maar figuren en helemaal als ze aan het werk moet staakt ze.

wat ik doe is eerst 15 min in stap lekker voorwaarts neerwaarts en binnen hoefslag stukjes en veel kleine pauzes ertussen. Als ik draaf ben ik tevreden met op iedere hand 1 mooie volte (of iig beter als dat ze deed). En dan nog lekker uitstappen en belonen. Ik heb 2x gereden in een 2 maanden tijd, en ze loopt nu ineens heel braaf in mijn lessen. Als ze iets gedaan heeft wat ze zelf heel knap vond komt ze nu naar me toe voor een knuffel hoewel ze eerder alleen maar dwars was, rennen of juist stilstaan en bokken, galoperen als ze moest draven en stilstaan als ze moest galoperen. De draf doen we in de les nog weinig, de galop helemaal niet, zo kunnen we het werk leuk houden en positief afsluiten.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:54

Ik herken je probleem helemaal, mijn New Forest merrie van 8 jaar doet precies hetzelfde. Ze is er niet doorheen te krijgen en rent echt heel hard onder me vandaan. Ook overgangen werken niet, dan gaat ze haar rug en nek helemaal vast zetten en dat mag ze niet, want daar gaat ze onregelmatig van lopen. Het probleem is ook dat als ze nageeft ik wel tempocontrole heb en anders écht niet. Het begin gaat vaak wel goed, maar na een rondje draf drukt ze zich er helemaal uit en gaat ze rennen. Ook hield ze eerst heel erg op rechts vast, maar op de linkerhand liet ze altijd netjes los, maar sinds ik haar weer rijd (ze is kreupel geweest), wilt ze zelfs op de linkerhand niet meer loslaten. Hopeloos geval.. |(

jaeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:37

begrenzen met je buitenhand, en als ie daar doorheen loopt bijkomen met je buitenbeen. En toch voltes blijven rijden, langzaam lichtrijden en bewust je zit gebruiken om het terug te houden. Opletten dat je niet voorover gaat zitten als ie harder gaat, goed achterover,

Succes!

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:49

Het kan ook zijn dat jezelf onbewust teveel spanning geeft als je bijv een oefening wilt doen.
Probeer ontspannen te blijven en wat ook nog weleens helpt is als je pony gaat lopen je hand te ontspannen en eventueel iets naar voren steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:59

Rustig zitten, je ademhaling zo langzaam mogelijk houden en ophouding maken op de
teugels werkt bij mij wel. Doen alsof je heeeel sloom bent en zijn bewegingen een beetje tegenzitten.
Beetje stem kan ook werken, maar vooral heel rustig blijven en gewoon net zolang voltes rijden
totdat hij op je zit terug komt en dan vervolgens belonen. Na een tijdje krijgen ze het
echt wel door en gaan ze steeds beter naar je zit luisteren. Vooral niet willen haasten en alle
tijd nemen die je nodig hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:02

Heeeeeeeeeeeeeeeel veel overgangen rijden, tot in den treure. Dan leert hij snel dat hij op je moet wachten. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:57

Overgangen en wat jaeltje zegt. Buitenhand eraan en mocht de pony doorgaan buitenbeen erbij aan. Mijn bijrijdpaard doet het ook en mijn ervaring is dat 'terugduwen' wel helpt.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:55

herhalen, herhalen, herhalen. toch proberen die volte in te zetten. hij rent onder eht werk vandaan omdat hij z`n kracht moet gebruiken en daar dus nog sterk in moet worden. zoals ik het lees wil ie niet voor je werken. goed je buiten teugel tegen de hals, binnen teugel van de hals en miss ietsje je buiten been naar achteren leggen om hem daadwerken lijk duidelijk te maken dat ie voor je opzij (de volte in moet zetten). en... zitten! heel moeilijk maar als je doorzet dan heb je er alleen maar profijt van! heel veel succes