paard blijft galopperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binau

paard blijft galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 17:59

Hallo Bokkers.

Sinds een kort ben ik bezig met het longeren van mijn (nog onbeleerde)paard.
Eerst heb ik haar gelongeerd bij de (vorige) eigenaar en dit ging erg goed.

Maar nu staat ze bij ons op de pesionstalling en telkens als ik haar wil gaan longeren is ze niet meer uit galop te krijgen.
Ook op een klein rondje blijft ze ook door racen.

Ze staat verder de hele dag in de wei, dus aan opgekropte energie kan het niet liggen (toch??)

Ik hoop dat jullie misschien een oplossing weten..

Groetjes,

hafjelinger

Re: paard blijft galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:01

Misschien krijgt ze teveel voer, ondanks ze toch op de wei staat. Misschien is het een idee haar voor het longeren even op te jagen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:02

Dit is waarschijnlijk gewoon puur dat ze anders niet dr balans kan vinden, helemaal op een kleine volte wordt dat moeilijk.

Heb je een bak ter beschikking om te longeren?
Loop dan eerst gewoon mee, bijna de hele bak rond. Ook dat in draf doen en ook in galop. Zo heeft ze meer langere stukken waar ze dr balans kan vinden.
Het vergt wel ook meer energie van jezelf, maar het is wel beter dan je paard de hele tijd op een volte te houden.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:11

Heb je een roundpen tot je beschikking??? Dan eerst gewoon zonder lijn.....en dan de NH methode toepassen. Als je ervoor gaat staan en je roept Whoooooo moet ze stoppen...

Anders een keer een ketting onderlangs doen? Of als je het vriendelijker wil doen alleen de longeerlijn onderlangs. En dan elke keer een ruk geven als ze niet de gang doet wat je aangeeft. Gebruik veel je stem om haar de verschillen duidelijk te maken. In de western gebruiken we bijvoorbeeld een kus geluid voor de galop, maak dus duidelijk verschil...Is ook handig voor als je er straks op gaat en ze alle gangen kent aan stemhulpen. Mijn jonge paardje (3,5) snapt aan mijn kus geluid dat ze moet galopperen, nog niet aan mijn hulpen!!!

Succes...

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 18:13

hafjelinger: nee aan het voer kan het niet liggen, ze krijgt 1x per dag een handje brok en voor de rest alleen hooi.

x_ Marr: Ja, we hebben een bak om haar te longeren. Het zou best wel eens aan haar balans kunnen liggen. maar het probleem is, hoe meer ruimte ik haar geef, hoe sneller ze gaat.
ik ga het iniedergeval met haar proberen,

Bedankt voor de snelle reacties en tips! :)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:25

inderdaad eerst eens gewoon door de bak gaan lopen, lijn vrij kort en hou haar schouder naast de jouwe, als jij stopt moet ze ook stoppen, bind hier gelijk het commando ho aan vast, zo leert ze ook begrijpen wat je van haar wilt als je haar aan de longe hebt... Ga zo eerst eens oefenen, stopt ze zodra jij stopt, neem dan wat meer afstand, zo kun je het steeds iets meer uitbouwen

dressageexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:28

Misschien dat je haar eerst kan losgooien en dan longeren, vaak kunnen ze dan zelf hun ei kwijt en dan als je nog beetje longeerd word ie wat losser.

Anders weet ik het ook niet :(

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:30

mantha81 schreef:
Heb je een roundpen tot je beschikking??? Dan eerst gewoon zonder lijn.....en dan de NH methode toepassen. Als je ervoor gaat staan en je roept Whoooooo moet ze stoppen...
eens

Anders een keer een ketting onderlangs doen? Of als je het vriendelijker wil doen alleen de longeerlijn onderlangs. En dan elke keer een ruk geven als ze niet de gang doet wat je aangeeft. Gebruik veel je stem om haar de verschillen duidelijk te maken. In de western gebruiken we bijvoorbeeld een kus geluid voor de galop, maak dus duidelijk verschil...Is ook handig voor als je er straks op gaat en ze alle gangen kent aan stemhulpen. Mijn jonge paardje (3,5) snapt aan mijn kus geluid dat ze moet galopperen, nog niet aan mijn hulpen!!!
oneens

Succes...

trekken aan de longe is niet de manier om een rustiger gang te vragen, rem haar op het hek en geef optijd weer ruimte, als ze dan weer in galop gaat herhaal je het net zolang tot ze netjes terug komt. Vaak hebben ze dit spelletje snel door.

dressageexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:36

lailapri schreef:
mantha81 schreef:
eens

oneens

Succes...

trekken aan de longe is niet de manier om een rustiger gang te vragen, rem haar op het hek en geef optijd weer ruimte, als ze dan weer in galop gaat herhaal je het net zolang tot ze netjes terug komt. Vaak hebben ze dit spelletje snel door.

Als je gaat lopen trekken, dan gaat hij juist rennen dan vlucht ie een beetje van het pijn.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 18:20

Bedankt voor alle tips mensen :D.
Als ik haar morgen weer ga longeren zal ik met der mee hollen.

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:54

Gewoon eerst even loslaten en dan longeren en dat langzaam afbouwen

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:57

Wat zijn de hulpen die jij geeft als ze langzamer moet gaan?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:58

eerst losgooien en dan longeren, en idd meehollen is een goed idee :)
Daarna zou ik stemhulpen aanleren, heb ik met mijn merrie gedaan en na nog geen week liep ze goed op m'n stemhulpen ipv haar energie eruit te gooien en dan stilstaan kijken van 'ziezo, ik heb m'n best gedaan' (haar is het begrip longeren zo aangeleerd)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:06

hafjelinger schreef:
Misschien krijgt ze teveel voer, ondanks ze toch op de wei staat. Misschien is het een idee haar voor het longeren even op te jagen.

sorry wil niet gemeen doen, maar vind het een domme reactie. je denkt zelf wel dat het aan het voer kan liggen, maar bedenkt dan niet dat stap 1 voer aanpassen is? :n
maargoed TS heeft al gezegd dat het niet aan het voer lag...

mijn pony deed het vroeger ook, maar dan met draven. stapte eerst heel braaf, maar wanneer hij dan in draf mocht ging hij noooooit meer terug stappen of galopperen. heb dit opgelost door hem gewoon te laten draven totdat hij het niet leuk meer vond. en als hij dan uit zichzelf wilde gaan stappen gewoon weer laten draven totdat ík vond dat hij mocht gaan stappen.
uiteindelijk is het een doetje aan de longe geworden :D. stap draf en galop op stem en lichaamstaal, zweep gebruik ik nooit meer.

als je een longeercirkel of een kleine bak tot je beschikking hebt kun je ook veel gaan vrijwerken. laat je paard reageren op jouw lichaamstaal. wanneer hij harder moet maak je grotere en snellere passen (je hoeft neit mee te rennen, alleen heel duidelijke passen maken), en als hij langzamer moet laat je je schouders zakken en straal je zelf rust uit terwijl je kleinere en rustige passen maakt.
als je paard als spellletje blijft rennen zou ik gewoon de rug toekeren en negeren, totdat hij rustig wordt, en dan weer aan het werk gaan. net zolang doorgaan totdat er 5 passen in de goede richting gezet worden, dan ophouden en de volgende keer weer vanuit daar opbouwen..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:09

Ik wilde net zeggen wat deChambre zei.
Loswerken is misschien wel een tip. Longeren aan een touwtje in de bak gaat voor mij (en voor mijn verzorgpaardje) een stuk moeilijker dan loswerken in een round-pen. Ik vind dit erg fijn. Ze weet precies hoe en wat. Als mijn VP niet wil stoppen met lopen, ga ik (wat duChambre al zei) met ingezakte schouders gewoon stil staan en niks doen totdat je een neus in je rug krijgt gedrukt (bij wijze van spreke)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:56

hafjelinger@Ik vind ik het GEEN oplossing om van te voren nog even een pony op te jagen. Dit heeft echt totaal geen zin in. Ja, ik zie het nut echt niet van in. Je maakt een pony d'r nog veel drukker door. De energie is ie niet zomaar kwijt.. het word alleen maar erger door het opjagen.

TS: Vervelend aller eerst. Ik vind het apart dat ie het bij vorig eigenaar gewoon normaal deed en bij jou niet. Zoals ik al zei niet laten opjagen,
Je kan dan beter gewoon stappen met halstertouw van te voren. Waarschijnlijk heb je dan meer controle over haar.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:09

Gewoon door laten galopperen. Als ze zelf wil stoppen nog een keer aan laten galopperen en dan nog eens proberen of ze naar je stem luistert.

Zal je zien hoe snel het voor elkaar is!

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:12

Ik ben er uit! :D
Ik heb haar (losjes) bijzets omgedaan.
Nu loopt ze sterren van de hemel!

Bedankt voor alle hulp.. :o

hier kan een slotje op..(?)