Opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenniferlevy

Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 15:23

Hee ik rij op paarden op een manege en ik heb een probleem.
Ik had al eerder een probleem met draven dat mijn benen te veel bewogen maar nu nog 1.
Als ik opstap wat ik met een krukje doe, dat is beter voor de rug en fijner voor mij want ik heb knieproblemen.
Ik doe dan mijn voet in de beugel en dan stap ik op alleen dan heb ik geen even wicht meer op mijn been en dan plof ik zeg maar in hetzadel.
En vooral als ze gaan lopen vindt ik het echt vervelend. Ik schaam me er een beetje voor.
Help.
Alvast bedankt

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:32

Ik had regelmatig last van mijn knie. Ik stap zonder krukje op, maar ik blijf dan met mijn bovenlichaam over het zadel hangen, draai deze daarna naar het hoofd van het paard terwijl ik heel rustig mijn ander been over de lepel schuif. Ik schuif als het ware dan het zadel in, zodat ik dan niet plof en breng dan pads mijn bovenlichaam weer omhoog, rechtop.

Paan

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:41

Ik doe het zelfde als Mariska-aspi en gebruik daarbij altijd een opstapje. Dit om meerdere reden:
1. Groot paard
2. knieproblemen
3. beter voor mijn zadel
4. beter voor het paard

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:42

Wellicht is het een idee om niet meer via een krukje op te stijgen, dan heb je meer te zeggen over je lichaam, en moet je van beneden omhoog het zadel in. Voordat je gaat zitten, eerst goed steun zoeken met je handen, en dan zachtjes gaan zitten. Het paard loopt weg omdat je hard in het zadel ploft, dat doet pijn en daar wil ie van weg, dus lopen..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:15

Het niet meer opstappen met een krukje vind ik persoonlijk een slechte manier!! Je stijgt op met een krukje omdat dit vele malen fijner is voor je paard. Je zadel trek je niet meer scheef en je paard wordt minder eenzijdig belast.
Je kan hetzelfde effect wat jij omschrijft best krijgen met krukje hoor! Ik stijg altijd met krukje op en doe het op precies jou manier.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:21

Jenniferlevy schreef:
Hee ik rij op paarden op een manege en ik heb een probleem.
Ik had al eerder een probleem met draven dat mijn benen te veel bewogen maar nu nog 1.
Als ik opstap wat ik met een krukje doe, dat is beter voor de rug en fijner voor mij want ik heb knieproblemen.
Ik doe dan mijn voet in de beugel en dan stap ik op alleen dan heb ik geen even wicht meer op mijn been en dan plof ik zeg maar in hetzadel.
En vooral als ze gaan lopen vindt ik het echt vervelend. Ik schaam me er een beetje voor.
Help.
Alvast bedankt

Ik stap ook regelmatig met krukje op: groot paard, kleine ruiter (hij is 159 en ik 158), ben de jongste niet meer (36) en dus niet meer zo soepel, beter voor zijn rug, zelf ook wat problemen met de knie en met mijn schouder... Alleen als iemand mij helpt door aan de andere kant te gaan hangen aan het zadel klim ik er nog wel op. Dit lukt nog wel. Maar liefst vanwege zijn rug gebruik ik de kruk (Ikea kruk trouwens, lekker steivg en stabiel)

2 tips:
* Lukt het om staand op krukje je been over het zadel te doen en zo te gaan zitten? En dan beide voeten in de beugels te doen.
* Op kruk staan. Voet in stijgbeugel, buik leunen op zadel/schoft/ hals zeg maar en dan je andere been erover heen en rustig omhoog komen, andere voet in stijgbeugel doen.

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:21

Hoi Bedankt voor de reacties!
Het is allemaal al stukken beter met opstappen.
Erg bedankt!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:44

je rijd op een manege, goed...kan iemand je pony dan niet even vasthouden?
daar zijn mensen zat!
bovendien moet je teugels op contact houden, alvast even tegen het dier
praten, en voet in de beugel, jezelf ophijzen aan het zadel en je voorzichtig in
het zadel laten glijden. :)