Angel en ik verschillende keren dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Angel en ik verschillende keren dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 15:02

--
Laatst bijgewerkt door Shinedown op 07-04-22 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:28

Leuke foto's en leuk paardje zeg ! :D

Commentaar heb je al gegeven ; je handen wat meer dragen en om pianohandjes denken .. voor de rest +:)+ .
En veel oefenen, en geduld , dan komt het wel ! :)

Woest

Re: Angel en ik verschillende keren dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:10

ze heeft op sommige foto's wel een mooie beengebruik; maar ze is wel véél te VET! ik weet niet of ze drachtig is, of wat voor ras ze is, maar na vier weken kan ik niet geloven dat een paard er zo dik van wordt. ik zou haar echt op dieet zetten en dan zal ze het ook veel makkelijker vinden om met jou aan de slag te gaan
xxx

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:13

commentaar geef je zelf al idd,

veel oefenen en geduld. Verder onzettend leuk paard heb je zeg!:D

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:17

Is idd een leuk paard, lijkt op een tinker ( door die grofheid!!) maar volgens mij is het iets van een veelste dikke!!!! Welsh cob?
Idd op dieet zetten, dit is echt niet goed :n

Verder vind ik het er een beetje gehaast uit zien, je moet lekker veel overgangen gaan rijden :j

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 18:44

Het is een Haflinger x Fries en is breed gebouwd.
Ze heeft niet na 4 weken die buik gekregen, die krijgt ze altijd in de zomer vanwege het gras.
En verder hoef ik daar geen commentaar op :)

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:48

wat een ontzettende leuke kruising!
moet natuurlijk wel wat rijtechnisch commentaar geven, dus bij deze. Misschien kun je proberen om als je stelling vraagt en dit niet lukt, je binnenhand iets van de hals te halen en kleine `kneepjes`te geven. zodra je doorkomt je hand weer openen en naar de normale positie brengen. let er wel op dat niet te streng bent met je hand, als je er op let dat je pink niet verder naar achter gaat dan je duim( dus je vuist recht houdt) ben je wat vriendelijker.
Misschien is het ook een idee om het verruimen voorlopig te oefenen op een volte, doordat je dan stelling hebt kun je de hoofdhouding beter onder controle houden. als dit eenmaal bevestigd is kun je rechtuit gaan proberen, en dan elke keer net zoveel als dat mogelijk is zodat je die controle houdt, gewoon korte stukjes wegrijden en weer terug. dit kun je dan steeds uitbreiden zodat je straks een hele lange zijde kunt wegrijden.

hoop dat je er iets aan hebt!
Laatst bijgewerkt door micatje op 25-10-09 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:04

haha ze is indd wel veel te dik :j

Vind echt dat ze op de meeste fotos een enorm lekkere achterhand eheft,vaak ook lekker ondertreden :j probeer haar wel constant rond te houden en over de rug :) en je handen ;)

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:07

Je rijd haar erg fijn van achter naar voor.
Haar achterbeen treed mooi onder en van voor laat ze goed los op sommige foto's.
De verbeterpunten geef je zelf al aan.
Daar waar je beugels korter zijn stoort het niet, denk dat het fijner is voor zowel je pony als voor jou als jij fijn op je pony zit.
Als je pony dan echt fijn gaat lopen op den duur kan je nog altijd je beugels langer maken!
Hoop dat je in de toekomst wel de mogenlijkheden krijgt om te gaan starten! :)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:16

Citaat:
Angel is inderdaad stevig. Ze staat 24/7 op de weide, en in de winter zal dit overtollige vet er vanzelf weer afgaan.
Gelieve hierop geen commentaar
Sorry kon het niet laten, waarom moeten mensen er altijd nog commentaar op hebben als ze het zelf al weet ?

Ik vind het er netjes uit zien hoor !
Je houding is erg mooi, alleen moet je je handen wel meer dragen, het lijkt nu net of je ze vast zet.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:36

Dankjewel Eva_D, ik vind het zelf ook nogal vervelend.

Ook de rest bedankt voor de tips, ik ga ze zeker gebruiken *D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:43

ik ijk nou al een paar topics mee en nou moet ik toch echt reageren
wat heb je toch een heerlijke knol onder je kont. schitterend dier, lekker breed en mooie gangen. prachtig front ook. ik kan me alleen maar voorstellen hoe moeilijk dat zitten moet zijn op zo'n breed paard. dat ze zo'n apart kleurtje heeft uit die kruising vind ik ook echt geweldig.

uhm rijtechnisch commentaar... probeer wat meer op je kont te gaan zitten, daarmee bedoel ik diper in het zadel door je bekken te kantelen. ik kan het niet goed zien maar volgens mij trek je op sommige momenten je rug een beetje hol. als je je bekken iets kantelt en je buikspieren dus aanspant dan zul je je benen ook langer kunnen laten.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:02

Dankjewel voor de complimentjes :)!

Maar hoe bedoel je precies 'je bekken kantelen'? Hoe moet ik me dat voorstellen en naar welke kant moet ik hem kantelen ?

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:16

Iets meer naar voren kijken, je kijkt nu steeds een beetje naar beneden (doe ik zelf ook hoor, daar niet van :o)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:20

Ik vind het behoorlijk storend dat je je bewust bent van je strenge hand, maar hier niets aan doet. een ruiter hoort een stille hand te hebben & het paard hoort tegen een stil bit aan te lopen. Dat trek & pluk werk is geen dressuur te noemen :n

Je houding is oké, al denk ik dat je schoeisel erg nadelig is.

Volgens mij heb jij een hartstikke fijn paard onder je kont, die de sterren van de hemel afloopt als jij jezelf verbeterd :j

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:26

Ik heb juist geen strenge hand. Ik hoor vaak dat ik juist een vriendelijke hand heb.
Het klopt zeker dat ik die op sommige momenten moet afleren (als ze op die lange zijde is zoals op de 2e foto moet ik me op haar zit terugnemen) als ze onder me vandaan wil lopen en niet mijn handen.
Maar ik doe absoluut geen trek en pluk werk :n

Dankjewel. Ik heb haar btw ook zelf ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:28

Kijk zelf eens naar je handen op de foto's. De ene keer heb je je teugel losjes vast, de andere keer heb je je hand flink dichtgeknepen en naar je toe gehaald. Misschien heb je geen strenge hand, maar een rommelige hand.. Het ziet er iig storend uit, dat laat je paardje ook zien :j
Dat is wel trek & plukwerk :j Waarschijnlijk in mindere mate dan dat jij het begrip geeft, maar loslaten en oppakken (constant) is trek & plukwerk :+

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:30

oh sorry :P
wanneer ik je bekken kantelen zeg bedoel ik dat je je buikspieren aanspant zodat je bekken iets naar voren gaat. je "trekt" je onderrug bol. je gaat hierdoor meer op je zitbeenknobbels zitten en dieper in het zadel.
hier een plaatje van iemand die zijn rug hol heeft ( overdreven plaatje)
Afbeelding
en hieronder zie je het resultaat als iemand zijn rug boller maakt en dus zijn bekken kantelt
Afbeelding
op het tweede plaatje zit de persoon meer op z'n zitbeenknobbels (al zit ie wel een beetje overdreven in elkaar gezakt)
hier een plaatje van het bekken
Afbeelding
h is het zitbeenknobbel (of tuberositas isschii als ik het goed heb)
als je je handen onder je kont houd en dan op een harde stoel gaat zitten dan voel je ze waarschijnlijk ook wel. ga dan eens met holle rug zitten en met bolle rug, dan voel je ze verschuiven onder je handen.
(ter verduidelijking van het plaatje, bij c is je schaambeen en in een directe lijn boven c zijn die botjes die uitsteken als je plat op je rug gaat liggen vlak boven je bovenbenen.)

pfoe veel theorie :+ eindpunt is: als je jebekken iets naar voren kantelt tijdens het rijden ga je dieper zitten in het zadel. dit zorgt er meteen voor dat je je onderbenen lang houdt, je kan namelijk vrij moeilijk je benen optrekken en toch dipe blijven zitten. je trekt dan vanzelf je rug weer hol.
en je hoeft echt niet als een zak aardappelen op dat paard te zitten. :D probeer het eerst eens thuis en daarna eens in het zadel terwijl je je handen onder je billen houd. veel oefenen want je lichaam vind het veel makkelijker om je rug hol te trekken en in de banden (ligamenten en pezen) te gaan hangen dan om z'n spieren te gebruiken.
succes!!

btw knap dat je em ook zelf hebt ingereden

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:32

Oke bedankt, ik zal er zeker op gaan letten. :j
Ik voelde me een beetje beledigd toen je 'trek en pluk' (Daarmee dacht ik aan naar beneden sjorren) werk zei want dat is echt het laatste wat ik doe!
Maar je hebt helemaal gelijk dat ik mijn handen stiller moet houden.

@ abeltje_xx
Ik snap hem, dankjewel :Y)
Laatst bijgewerkt door Shinedown op 26-10-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:34

Shinedown schreef:
Oke bedankt, ik zal er zeker op gaan letten. :j
Ik voelde me een beetje beledigd toen je 'trek en pluk' werk zei want dat is echt het laatste wat ik doe!

@ abeltje_xx
Ik snap hem, dankjewel :Y)

gelukkig, was nog een beetje onzeker of ja al die theorie zou snappen, dus heb ik er ook maar wat plaatjes bijgezet. anders is het echt onbegrijpelijk haha :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:35

Ik zou niet zo kritisch zijn op jezelf. Tuurlijk is het goed dat je de punten benoemd, maar naar mijn idee, rijd je haar heel fijn, en je bent op veel foto's helemaal niet streng met je hand. Je geeft goed mee, en je zit hartstikke netjes. Je rijd haar heel fijn!

Mooi paardje, aparte kruising, vooral dat daar een witte uit gekomen is, haha!

Veel plezier en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:43

Ik ga je proberen te laten zien dat je wel trekt & plukt, puur om je bewust te maken, niet om je aan te vallen.

Foto 1: Losse pianohandjes, ontspannen elleboog en een gesterkt arm. Geen spanning op je teugels, alleen contact
Foto 2: Je linkerhand is gesloten, je elleboog is gespannen en je arm trekt terug. Er staat wel spanning op je teugels, omdat je de teugel naar je toe trekt.
Foto 3: Hand gesloten, je elleboog staat bijna in de goede hoek en je arm is ontspannen, terwijl je schouder het werk over neemt. De druk op de teugels is netjes hier & dat zie je terug in haar houding en beenwerk.
Foto 4: Handen zijn gesloten maar staan scheef, je bovenarm lijkt gespannen & dit zie je terug in het niet nageven van Angel.
Foto 5: Je handen zijn gesloten en ineens een stuk hoger dan normaal. Dit is jouw manier van haar bij je houden & dan zie je terug dat je te weinig op je zit rijd. Bitloos is een hele goede methode om hieraan te werken!
Foto 7: Je rechterpols knakt hier, wat inhoudt dat je aan het smokkelen bent. Je reageert onstabiel op haar acties omdat je niet snel genoeg na kan denken om een geknakte pols hier op te laten reageren. Met een rechte hand-arm houding voert haar actie een stuk verder door in je (stabiele) lichaam, waardoor je langer de tijd hebt om te reageren.

Snap je m'n punt :+ ?

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:53

Ik snap je punt :Y).
Ga er helemaal aan werken. *D