Wanneer kan het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lavitabella

Wanneer kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:02

Mijn paard is nu 3 en 3 maanden , is 1,66 en is een ruin.
het is een springgefokt paard en komt uit duitsland.
Wanneer kan ik er nou mee gaan springen voor het eerst en hoe kan ik dit het beste oppakken?
Hij loopt in de dressuur al netjes en heel goed voor zo'n jong paard.
Hij is nu 2 maanden onder het zadel schat is, Waarvan ik hem anderhalve maand heb.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Lavitabella op 20-09-23 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:06

Ik zou daar sowieso nog even mee wachten totdat hij zijn balans goed heeft gevonden en dressuurmatig alles in orde is. En dat lijkt me een beetje onmogelijk na ongeveer 3 maanden. Gun hem dus nog zeker nog minimaal een flink halfjaar de tijd (ik neem aan dat je met springen "springen onder het zadel" bedoeld).

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:11

Saskia_Omar schreef:
Ik zou daar sowieso nog even mee wachten totdat hij zijn balans goed heeft gevonden en dressuurmatig alles in orde is. En dat lijkt me een beetje onmogelijk na ongeveer 3 maanden. Gun hem dus nog zeker nog minimaal een flink halfjaar de tijd (ik neem aan dat je met springen "springen onder het zadel" bedoeld).

Ja springen onder het zadel,
Ik geef hem zeker ook nog de tijd met dressuur maar ik wou even aangeven dat die goed loopt voor een jong paard dus dat het zonder 'problemen' verloopt.
Maar stel dat ik gewoon een hindernisje neer kan eten zonder zadel zou dat wel kunnen of moet ik er gewoon nog even helemaal mee wachten?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:14

Mij is verteld dat je met 4 jaar pas mag gaan springen..

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:21

galley schreef:
Mij is verteld dat je met 4 jaar pas mag gaan springen..

Wedstrijd of gewoon helemaal mag beginnen?

dressuur21

Re: Wanneer kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:25

Ik zou inderdaad nog minimaal een halfjaar wachten. Ik snap dat je heel graag wilt springen, maar je hebt er niets aan als je nu iets verpest omdat hij nog niet helemaal in balans is.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:53

dressuur21 schreef:
Ik zou inderdaad nog minimaal een halfjaar wachten. Ik snap dat je heel graag wilt springen, maar je hebt er niets aan als je nu iets verpest omdat hij nog niet helemaal in balans is.

Nee dat klopt,
Ik hoef natuurlijk ook niet super graag te springen wil eerst goed in de dressuur komen.
Maar ik ga binnenkort lessen op de club nemen en dan weet ik gewoon dat ik even moet zeggen dat ik daar nog mee wacht :D

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:04

ik zou ook zeker nog even wachten. Wat wel leuk is en ook heel goed voor zijn balans is drafbalkjes lopen. Dan wen je hem gelijk aan de balkjes maar kun je ook eraan werken dat hij bij je blijft en niet over de balken stormt.
Hier op stal worden de springpaarden rond hun 4de ingereden en springen pas tegen hun 5de wedstrijden. Je zou zeggen dat ze een grote achterstand hebben dan tegen leeftijdsgenootjes. Maar dat halen ze allemaal heel vlug in.
Vrij springen kan wel iets eerder. Wij laten ook paarden die worden ingereden regelmatig vrij springen. Inuitjes dan. Leren ze zelf mee te denken.

Succes

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:37

Ik zou ook nog even wachten, misschien over 2 á 3 maanden beginnen met balkjes draven en dan na enkele keren (niet meteen!) beginnen met een klein kruisje ofzo?
En inderdaad, door vrij te springen leren ze de hindernissen en het principe ook kennen, kan nooit kwaad.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:08

Ik zou wachten tot hij minimaal 4 is.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:50

drafbalkjes mee pakken en als je voelt dat hij daarmee voldoende balans heeft een heel klein kruisje springen. Dit alles rustig opbouwen :j

dressageexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:38

Je kan het beste nog even wachten tot hij volledig bebouwd is.

Maar vaak word er gezegt: 4/5 jaar!

pony85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:57

Ik zou nog even wachten tot hij echt sterk is...
En dan langzaam aan beginnen..

Succes :)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:18

Het paard is nog lang niet uitgegroeid, dus ik zou zeker nog een jaar wachten voor je met springen begint.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:51

ik zou hem ook wat beter leren kennen voor ik zou gaan springen, daarnaast is het natuurlijk niet goed voor een jong paard om zo vroeg al te gaan springen.. maar dat weet je waarschijnlijk al wel ;)
Je kunt wel balkjes lopen met hem, een keer in de week ofzo, dan leert hij ook evenwicht te bewaren met een ruiter op zijn rug.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:42

Op de plekken waar ik stage heb gelopen, begonnen ze ongeveer 4 maanden na het zadelmak maken, met eens een keer een balkje draven. Gewoon om te kijken hoe ze dat deden, keertje wat afwisseling. Het springen over kleine kruisjes en lijntjes was meestal pas na een maand of 6 zadelmak zijn. Dan hebben ze ook wat meer evenwicht, meer kracht en ze zijn dan rijtechnisch wat meer voor elkaar, waardoor het net wat makkelijker gaat.

Moet wel zeggen dat dit per paard verschilt hoor, de ene springt na 3 maanden al een kruisje, terwijl de ander er na 8 maanden aan toe is.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:29

Gewoon rustig opbouwen balkjes stappen, draven aan de hand of onder het zadel, dat doe ik ook. :D
Maar echt springen....daar zou ik nog even mee wachten...