Voski in de bak, basiswerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Voski in de bak, basiswerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 00:06

Hallo bokkers!

Na 7,5 maand geleden een paard te hebben aangeschaft vind ik het tijd voor een rijfototopic. Ik zet 'm expres bij HAW omdat ik graag opbouwende tips wil, wel graag met onderbouwing.

Het paard: tienjarige viergangerruin. Heeft nadat hij was ingereden + ingetölt vier jaar lang op de voorhand rondgesloft, na die vier jaar viel hij niet alleen om zonder teugels om op te hangen maar zijn rug zat aan de rechterkant ook nog eens behoorlijk vast. De eerste paar weken ben ik bezig geweest met stappen en later ook draven aan een lange teugel, en dan dus zonder te slingeren, te wiebelen of om te vallen. Zijn achterhand was bepaald niet bespierd, wel erg bespekt. Nog steeds is hij de slankste niet. De laatste tijd merk ik dat ik hem makkelijker bij elkaar kan rijden, hij wordt ook al wat rechter. Heeft nog wel wat moeite met buiging naar rechts. Ik ben nu sinds begin maart met 'm bezig, vorige maand heb ik 'm voor het eerst uitgebracht in de V5 (da's viergangen lichte klasse, voor de niet-gangenpaardmensen)

De ruiter: zit scheef en werkt daaraan. Heeft ook de neiging om te veel met de handen te doen, de onderbenen te ver naar voren te leggen en het bovenlichaam ook. Krijgt om de twee weken les.

Problemen: paard gebruikt de achterhand nog niet voldoende en wordt daardoor ook gauw zwaar op de voorhand. Omdat ik algauw te veel doe met de handen resulteert dit soms in een nog meer hangend paard. Door mijn eigen scheefheid zit ik het paard soms in de weg. Zijn tölt is nog wat wiebelig en vaak haal ik hem onbedoeld uit balans. Hij heeft de neiging om de middenhand naar rechts te gooien. Ook is hij nog niet voldoende sterk, en mist oprichting. In stap is hij vaak te gehaast, heeft de neiging om te gaan rennen. In draf soms ook. Galop zijn we nog niet echt dressuurmatig mee bezig.

Hoe ik deze problemen denk op te gaan lossen: meer denken om eigen houding (onderbenen, recht zitten) en paard actiever maken door overgangen, veel wendingen en tempowisselingen. Stom genoeg merkte ik achteraf dat ik het schakelen vandaag wat verwaarloosd heb. Vooral in stap blijft tempocontrole belangrijk, dat ging vandaag niet goed omdat hij afgeleid leek. Normaal gesproken rijd ik 's ochtends, voordat de paarden het land op gaan. Vandaag had ik 's middags gereden, had 'm daarvoor dus van het land af gehaald en daar was hij het niet erg mee eens. Ook was ik onbedoeld wat gespannener, vanwege de fotograaf :+

Goed, komen de foto's:

1- Hier kun je zien waar ik aan wil werken. Paard mag veel actiever, mijn onderbeen moet meer naar achteren.
Afbeelding

2- Actiever maken. Drijven, ophoudinkje en weer los. Paard is voor nog wat zwaar.
Afbeelding

3- Teugels hier nog veel te lang, mijn been mag er meer bij om zijn achterbeen er ook bij te houden.
Afbeelding

4- Töltje, nog steeds een beetje vooroverkiepgebeuren hier.
Afbeelding

5- Voltes, voltes. Teugels nog steeds te lang (blijf maar in m'n kop houden dat hij zou gaan hangen op kortere teugels, wat natuurlijk onzin is) en benen zijn hier te ver naar voren weer.
Afbeelding

6- Draf. Weer die teugels en dat been... :(
Afbeelding

7- Overgang naar galop. Heb hier aangegaloppeerd om 'm wat stoom te laten afblazen, hij werd een beetje kriegel en ik besloot wat afwisseling voor 'm te zoeken.
Afbeelding

8- Bochie... wat doet die binnenhand daar? >;)
Afbeelding

9- Hop, lekker doorgalopperen:
Afbeelding

10- En oh surprise surprise, we hebben nu wat meer actie
Afbeelding

11- En even weer stappen. Die voeten moet ik niet zo optrekken.
Afbeelding

12- Hmm, dat met dat been is natuurlijk niet de bedoeling zo he :o
Afbeelding

13- Halthouden.
Afbeelding

Dan nog twee filmpjes. Op de eerste is te zien dat hij te gehaast stapt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.
Afbeelding

En tölt. Ik schrik ervan hoe lateraal hij hier is, dit filmpje hebben we helemaal op het eind gemaakt. Vermoeidheid?
Afbeelding

Het is voor het eerst dat ik mezelf zo zie rijden en ik vind het confronterend. Graag jullie tips, vooral hoe ik hem minder gehaast kan laten stappen. Hij gaat er behoorlijk van hangen en daar wil ik van af.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-10-09 00:50, in het totaal 2 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:18

Ik denk dat je een lange adem moet hebben, en op de goede weg bent :-). Hij moet lichter in gewicht worden en sterker in zijn spieren. Tja als je jarenlang op de voorhand sloft en op de teugels hangt, dat heeft tijd nodig. Bedenk ook dat jij het moeilijker hebt omdat hij het moeilijk heeft. Ik weet niet zo veel van meergangers maar volgens mij: volhouden!

Heb je les van iemand die verstand heeft van viergangers? Dat zou het mooiste zijn. Maar ik denk dat een goede 'normale' instructeur je ook goed kan helpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:22

Ah daar is vosje!

Ik vind het erg moeilijk commentaar geven Hj, omdat het toch een heel ander plaatje is als wat ik doe.

Ik zou Vos toch graag meer in ontspanning willen zien, de rug omhoog dus, en zoals jij idd begint: dat achterbeen activeren. Je teugels vind ik niet per sé te lang voor het loswerken, maar Vos loopt te lang idd en te veel uit elkaar :j

Het activeren in stap met de ophouding lijkt mij een beetje te sterk op je hand te zijn waardoor je je effect mist?

De snelle stap; ik zie heel goed je probleem maar weet het ook zo direct niet. Heb no eentje gereden die het ook deed, daar ging ik veel mee wijken, voltes, balkes, en ook veel halthouden en rustig wegstappen. Veel inbuigen en zodoende paard doen buigen ipv van te racen. Moeilijkste vind ik dat stap een gang is waar je heel snel de zuiverheid van de gang verliest.

Foto 10 vind ik erg leuk :j Galopperen had idd zijn effect ;)

Ga je altijd in verlichte zit bij het galopperen? Ik zou dat, bij hem nu net niet doen, maar juist goed achterover durven zitten, binnenbeen eraan en beetje strenger durven vragen om die buiging. Nu gaat hij erg scheef door de bocht (ken het gevoel :roll: :) ). Bij mij heb ik dan ook altijd de neiging om verlicht te gaan zitten, maar ik kan het pas oplossen als ik op mijn kont zit.

Laatste filmpje: eigenlijk al nauwelijks een tölt meer he als ik me niet vergis? Zorg dat je hier zeker het juiste gevoel leert hebben, dat je dus leert voelen wanneer hij zo gaat doen en wanneer niet. Hoe je dit moet oplossen weet ik niet :+

Zo wat een berg commentaar zeg := Tis maar dat ik het helemaal niet beter kan hoor :)

Ik vind jullie trouwens als combi nog steeds erg leuk, blij te zien dat vos ook zo dik is als mijn paard :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 00:30

Dank jullie wel voor de reacties :) stefje, ik verbaas me er zelf soms over waar ik die lange adem vandaan haal. Ik merk al wat verbetering maar het frustrerende is dat dezelfde dingen nog steeds niet goed blijven gaan. Ik heb les van een IJslandertrainer, op de paarden aldaar. Het is te ver om vos mee te nemen (heb geen vervoer) en ik vind het ook goed voor mijn ontwikkeling als ruiter om af en toe op een ander paard te zitten.

poes, er mag inderdaad nog steeds wel spek af :o Op dat laatste filmpje is het inderdaad nauwelijks nog tölt te noemen, ik heb ook getwijfeld om het te plaatsen maar ik wil juist graag tips. Denk dat hij het daar inmiddels beu was en ook naar stal trok (ik rijd daar op de weg richting stal)
In galop vind ik het juist prettig om mijn gewicht wat uit het zadel te halen zodat hij zijn rug kwijt kan, maar ik zal eens proberen met juist blijven zitten. Overigens merk ik nu af en toe dat hij in stap en draf zijn rug al wat boller maakt af en toe, 't zijn nog maar kleine stukjes maar hij wordt al wat losser, zijn rugspieren voelen ook stukken minder hard aan waar ze vastzaten.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik binnen de grenzen van zijn kunnen (en de bak, die ik te mul vind) zijn achterhand er nog meer bij pak en op de een of andere manier tussen mijn oren bijstel dat ik 'm meer moet opvangen en dat hij daar heus niet perse van gaat hangen. En dat ik dat dan ook best kan oplossen als hij het wel doet :P

poes

Re: Voski in de bak, basiswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:35

Onze bak lag een pak muller met die helse droogte, ligt nu gelukkig weer fijn. Das idd vervelend om in te werken.

Verder moet je ook niet té voorzichtig met hem zijn denk ik, je rijdt hem voldoende om af en toe ook eens in het oranje te mogen gaan hoor :) Nam gaat dus nooit hangen maar duwt zich eruit, ook heel vervelend, oplossing bij beide is: paard activeren en vooruit zetten.

Ik merk nu net ook: hoe meer ik rijd en hoe meer ik vraag, tegen hoe meer dingen we aanlopen. Dat hoort erbij denk ik :j Ik hoop oprecht dat ik tegen mijn tweede paard een pak beter kan rijden dat ik gewoon een hoop fouten kan overslaan.

Over die tölt: ik zie wel dat het fout is, maar hoe je het oplost, géén idee. Je uitleg klinkt wel aannemelijk :j

Hoe vaak rijd je vos nu per week? en hoe vaak in de bak? Doet hij verder nog wat? Hoe ziet een training in de bak eruit en hoe lang ben je bezig? (ga ik weer zi :') )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 00:43

Uhm, meestal rijd ik 4 keer in de week, en voorlopig voornamelijk in de bak omdat zijn voeten alweer scheef zijn. Op het harde (buiten) heeft hij daar toch meer last van. Volgende week komt de smid gelukkig :)

In het oranje... ja, ik snap wat je daarmee bedoelt. Als ik die foto's zo bekijk helemaal. Wat ik nu doe is vooral stappen, veel wendingen en wat overgangetjes naar halthouden en naar draf. Overgangen gaan wel al beter, alleen de stap zelf nog niet := Draf en galop probeer ik te beperken op deze bodem, vandaag heb ik 'm wat meer laten galopperen omdat hij wat ongeduldig leek. Vos en tölten op deze bodem is geen match, behalve als hij zich, zoals vandaag, druk maakt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:50

Knap dat jij zo'n uitdaging niet uit de weg gaat. Want, dat is je paardje wel. :+
Het ziet er uit als een lief, maar overijverig dier. Zij wil graag haar best voor je doen, maar weet niet goed raad met zichzelf.

Wat betreft het oplossen om stap (en draf) rustiger te maken, dat hangt af van de oorzaak.
Dat 'gedribbel' is ook wel IJslander eigen, dus helemaal oplossen zul je het w.s. niet.
Als je pony (eh sorry paard ;) ) het alleen onder het zadel doet (dus anders wel rustig stapt), ligt het waarschijnlijk toch ook aan de balans.
En met haar stijve rug en korte bouw is dat ook wel te verklaren.

Een hele belangrijke tip bij drukke paardjes... blijf heel rustig, ga diep ademhalen en 'denk jezelf rustig'. Ga niet mee in de stress van je paardje. Visualiseer desnoods een slakkegangetje met een pony die haar neus over de grond sleept (dus het tegenovergestelde). Maar blijf wel drijven om de achterhand mee te krijgen in de beweging. Want je dier heeft zoveel haast, dat ze bijna vergeet dat ze achterbenen heeft.
Je kunt proberen iets achter te blijven bij de beweging van je paardje. Dus in alle gangen een miniseconde langzamer je paardje te volgen. Maar ga niet tegenwerken/remmen, daar wordt ze waarschijnlijk alleen maar drukker van.
Misschien kun je wat balkjes gebruiken om haar wat handiger te maken in haar lijf en af te leiden van het het geren.
Heel veel succes met deze lieve uitdaging. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 00:59

senna21 schreef:
Het ziet er uit als een lief, maar overijverig dier. Zij wil graag haar best voor je doen, maar weet niet goed raad met zichzelf.

Ja, dat klopt helemaal :j Hij (het is een ruin) is niet erg ondernemend, wil graag bevestiging en heeft een heel vriendelijk karakter. Daarom is hij ook van mij, ik wilde een paard dat graag werkt :) Stiekum vind ik zo'n "uitdaging" ook wel leuk, vooral nu het de goede kant op gaat. Het is fijn om te merken dat het paard makkelijker loopt.

Met de stap is het inderdaad zo dat hij aan de hand wel in een rustig tempo stapt. Het zou heel goed kunnen dat hij nog balans onder het zadel mist ja, in de 8 maanden voordat ik hem kocht (dus tussen juni 2008 en maart 2009) heeft hij ik denk een keer of 20 wat gedaan, waarvan 3 keer met mij (proefrijden en dergelijke) Zijn conditie was om te huilen, en nog steeds is die niet wat ik wil. Het is niet dat hij zenuwachtig wordt en daardoor zo snel stapt, het is meer rennen, graag z'n best willen doen en overijverig worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 01:19

Hmm, beetje lastig aangezien je niet engels rijd.

Wbt die stap, ik denk dat hij wat overijverig is, kan het zo zijn dat hij in draf/galop/tolt soms wat traag is en dat je moeite hebt hem wat actiever te krijgen? Sommige paarden kunnen dat soort dingen moeilijk omzetten.
Probeer wat 'traag' te zitten, dus met je zit een beetje tegenwerken (net zoals je actief kunt meebewegen om een stap vlotter en actiever te krijgen) en geef om en om wat ophoudingen, beetje afhankelijk van hoe je paard reageert kun je links en rechts tegelijk een ophouding geven maar ook om en om.
Als hij wat rustiger gaat stappen geef je iets toe met je hand en probeer hem zover te krijgen dat hij je hand volgt zonder sneller te gaan stappen.

Hij heeft een heel mooie stap, hij moet alleen leren zijn passen goed af te maken, dan heb je er een hele mooie aan :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 01:54

Dank je wel anneliesdj, daar kan ik wel wat mee :j Tijdens de proef hadden we voor stap de hoogste cijfers, stap vind ik de belangrijkste gang en daarom wil ik er graag aan werken. In draf en tölt heeft hij hetzelfde als in stap: te snel willen, in galop vallen. In draf gaat 't de laatste maand ongeveer een stuk beter, in tölt af en toe. Ik heb nog wel een filmpje van stap aan de hand:
Afbeelding
Oud-instructrice was er van onder de indruk, en dit filmpje was één van de doorslaggevende "argumenten" om de koop door te zetten. Nou nog onder de man zo stappen :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 02:26

Ik vind persoonlijk jouw stappen onder de man beter, veel ruimer vooral. In het filmpje loopt ie wat kort, vooral met zijn voorbeen, wel onwijs taktmatig en dat is al een super voordeel :j

Ik heb ook een paardje waarmee ik daar veel moeite mee heb gehad, was erg nerveus waardoor ze ook zo gehaast ging stappen, heeft even geduurd voor het goed ging maar zoals ze nu stapt, echt super! Heel erg ruim, taktmatig en gebruikt haar hele lichaam, zonder er enige moeite voor te doen stapt ze de grootste en 'beste' kwpn'ers eruit, die moeten draven om haar bij te houden, zij is zelf 1,56m.
Ik heb dat ook opgelost met bovenstaande methode, steeds weer wat afremmen en direkt vragen of ze de hand op wil zoeken, als ze dat eenmaal deed maakte ze heel mooi haar stappen af. De jouwe vertoont zo'n zelfde stap, kwestie van trainen en dan wordt je op den duur heel erg blij, mn bij het uitstappen en maken van buitenritten vind ik het heerlijk zo'n ruime stap, je hoeft ze ook niet achter de broek te zitten om door te blijven stappen, iig de mijne niet, denk dat dat bij jou ook wel zo zal zijn of niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 02:36

Op dat filmpje loopt hij op sneeuw he, en met veel te lange hoeven. Filmpje is eind januari gemaakt.

Buiten loopt hij inderdaad lekker door, uitgezonderd de confrontaties met killerezels en paardverslindende schapen :+ Dan beweegt hij zich voort als een houten kameel, of stuitert er aan de hand langs. Allebei met zenuwachtige dribbelpasjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 02:42

Maakt hij buiten zijn passen wel goed af dan, onder het zadel bedoel ik? Want dan kan het ook zo zijn dat hij wat zenuwachtig wordt van de bak.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 02:44

Nee, buiten doet hij het ook niet, daarom slijten zijn hoeven ook scheef af. Hij landt op de buitenvoorkant van zijn voorhoeven en doordat dat stuk harder slijt worden zijn hoeven schever, wordt het moeilijker de pas af te maken, worden zijn hoeven nog schever enz. Volgens de smid is het een kwestie van regelmatig onderhoud (heeft het in het verleden nogal aan geschort) en paard wordt nu om de 3 a 4 weken bekapt om de boel recht te houden. Bak interesseert 'm geen ruk, hij wordt juist zenuwachtig van ezels, onverwachte wegwerkzaamhedenmeneren met reflecterende vesten en waaiende gele bloemetjes.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:19

Zou je misschien vervoer kunnen regelen om bijv. een weekend naar je IJslanderinstructeur te gaan...? Denk dat het heel verhelderend zou zijn om je paard mee te nemen. Dat zou veel onzekerheden wegnemen. Of wat goede filmpjes maken en daar een les aan besteden i.p.v. rijden. En wellicht daar een paard daarna rijden dat het meest richting jouw paard gaat.

Mijn paard (KWPN) was ook te vlot toen ik haar kocht. Bij haar was de oorzaak dat ze gewoon nog niet sterk genoeg was om te dragen in balans. Dat is vanzelf goed gekomen.

Ik ben eens met wat eerder gezegd is, probeer ook te gaan zitten op je kont. Bij de mijne merk ik dat ze dan meer moet dragen (en als ze dat kunnen zullen ze dat ook gaan doen, inderdaad ook wat in het oranje gaan rijden, qua leeftijd moet ze dat goed kunnen hebben). Uiteindelijk mag je ook op grenzen gaan zitten om progressie te krijgen. (Zo te zien ben je voorzichtig genoeg om daar niet teveel extreem in te worden).

crissie07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:47

prober overgangen te rijden als je het goed doet word ie voorwaarts maar op jou tempo vder ziet het er goed uit maar probeer wat meer naar achteren te zitten +:)+

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:08

Misschien helpt het voor het paard zelf als je hem gaat longeren? Dan kan hij eerst zelf aan zijn balans werken en spieren kweken, zonder dat jij hem onbedoelt uit evenwicht brengt ;) verder ziet het er al erg goed uit! Alleen idd: probeer meer achterover te zitten ;) Vooral in galop, gewoon doen ;)
Heel veel succes!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 14:17

Stefje, het is een RUIN. Vervoer regelen om 'm mee te nemen naar de les is behoorlijk prijzig, van de zomer heb ik 'm eens meegenomen naar mijn instructrice maar ik vind het juist fijn om daar op andere paarden rond te rijden. Wel is het de bedoeling om in het voorjaar/de zomer samen met vos op cursus te gaan :j Verder denk ik ook dat het vooral een balanskwestie is, in stap toch in ieder geval. Lijkt wel of hij meer in evenwicht is in draf.

renske_13: longeren doe ik ook :j Onlangs zijn we met de dubbele longe begonnen dan dat vindt hij heel leuk. Hij wil dan bijna nog meer dan met rijden zijn best doen :D

Bedankt allemaal voor jullie opmerkingen :)

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:30

Als je paard te snel loopt (stap, draf of galop) kun je proberen 'langzamer' te rijden dan je paard. Over het algemeen is dat rustig, stil en rechtop zitten. Ook met je handen proberen niet te veel te doen. In draf kun je ook proberen iets langzamer te lichtrijden, het is de bedoeling dat je paard zich daar dan aan aanpast. Je kunt naast dit natuurlijk ook ophoudingen maken en meteen weer loslaten (wel contact houden), absoluut niet strak blijven vasthouden want daar gaat hij juist meer van trekken en sneller lopen! Bij het paard waar ik op rij werkt het ook om hem juist wat voorwaartser te maken en dan voor wat weerstand te bieden, daar wordt hij nagevelijker van. Veel figuren en overgangen rijden is ook belangrijk. Denk ook aan middenstap en middendraf. En probeer vooral om je paard gehoorzaam te krijgen, want met een ongehoorzaam paard kun je helemaal niets!

Succes ermee! :D

palbertly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:17

Nou je geeft zelf eigenlijk de punten al aan waar je aan moet werken, goed dat je dat zelf ook in ziet.

Werk ook veel aan je houding, misschien zou je wellicht zitlessen kunnen volgen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:04

Ontspan je onderrug/schouders en laat je meevoeren ;) Misschien kun je je zadel ook wel iets verder op je paard leggen...verplaats je gewicht wat meer naar achter,lekker op je billen zitten.

Gaat hij met longeren goed op de stem?Kijk wat zijn staptempo is zonder jouw erop en pak dit op onder het zadel.
Praat tegen hem als hij te snel gaat en geef desnoods een ophouding.Doet hij paar pasje mooi en rustig?Meteen de hemel inprijzen.
Het is van groot belang dat hij elke pas afmaakt,dat bereik je met rust en ontspanning...zelfs een paard met een snellere pas moet elke pas netjes afmaken.Afraffelen is en blijft moeilijk om op te lossen.

Dat laatste filmpje...je wilt tölt maar hij doet iets anders,is errug lateraal.Terugnemen en opnieuw beginnen...niet doorgaan als het niet goed gaat.Beter een serie passen taktzuiver dan een heleboel iets wat je niet wilt ;) Beebbiesteps....Heste...beebbiesteps :D
Paar pasjes tölt...goed...braaf...stappen en weer opnieuw.Daar wordt hij scherp van en jij ook.Op die manier moet hij ook meer zijn achterhand gebruiken.

Rest van commentaar had je al gegeven...

Daarom stuur ik een vaatje met geduld naar je op ;) Trek er een jaar voor uit en die cursus zal jullie beide goeddoen.

Vos is leuk paardje hoor :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:27

Vaatje is ontvangen, dankuwel! :D Inhoud gaat in de 1000-litertank die paard voor mij heeft neergezet :+

Aan de longe reageert hij heul goed op stem, hij kan de verschillende aanwijzingen ook goed uit elkaar houden. "Ho" betekent stilstaan en wanneer ik per abuis eens hooo zeg terwijl ik eigenlijk "rustig" (= lager tempo) bedoel staat hij prompt stil :D Het overhaaste in stap is echt een probleem, hij wil te graag en kan niet lopen zonder te racen, eigenlijk een dubbel probleem dus :+ Tempo aan de longe zoeken is een goed idee, gaan we morgen meteen doen :j

Dat filmpje :o Geen idee waar het vandaan komt ook, hij wordt anders juist eerder draverig, bij de outdoor hadden we bij tölt de opmerking "veel galoprollen", eigenlijk nog heel aardig als je bedenkt dat we galop met af en toe een töltwiebel hadden :P Zoiets lateraals had ik nog niet eerder gemerkt bij hem en ik snap niet hoe het komt. Spanning? Te gehaast? Achterpootjes ergens in Tokio? Er is een filmpje van zijn vader (ook vierganger) met Anky, zie mijn profiel, daar zie je Byr ook heel lateraal worden. Ik zie het en ik begrijp het niet ;(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:43

Op het filmpje is hij met van alles bezig...behalve met zijn werk :+ Afraffelen,spanning en drammen is dan weer een gevolg omdat hij onder zijn werk uit wil komen.

Laat hem eerst goed stappen voordat je wat anders gaat doen,tölten als hij goed bij zijn werk is en netjes alles afrond.
Rijd hem op je stem,niets is hindelijker dan hangen op jouw handen.Dit is ook een probleem wat moeilijk af te leren is en wat veel tijd kost.Misschien wel eens goed om je teugels eens los te gooien als hij zo hangt,overleg dat eens met je instructrice ;) .Hij heeft een groot hoofd en geloof niet dat jij dat moet dragen :P

Hele verhaal is eigenlijk...eerst leren staan voordat je gaat rennen ;) Wees niet te zuinig met geduld...en belonen als hij een pasje goeddoet.Weet je nog dat Beer ook wilde rennen als hij iets moeilijk vond,hard wegdraven was voor hem dé oplossing.Heb ik er ook uit gekregen...kost tijd maar het gaat wel ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 17:51

Ja, hij is daar echt met van alles bezig, je wil niet weten hoe hij tekeerging toen we het erf verlieten, nog op straat werken na te zijn afgebeuld in de bak vindt hij GEEN goed idee :Y)

Teugels los lijkt mij ook inderdaad een goed idee, de onderhals begint inmiddels wat te slijten gelukkig en die hoef ik ook niet zo nodig terug. Eigenlijk zitten we in een cirkeltje: te hard -> tegenhouden -> hangen -> te hard. Lijkt me dat het tegenhouden dan anders moet gaan worden aangezien ik degene ben die daarover gaat. Van 't weekend gaan we eens buiten aan de slag, kijken of 't daar beter gaat met alle tips :)

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:16

Wat een leuk vosje! Die bak met geduld zul je wel nodig hebben, maar 't komt zeker wel goed :).

Je vroeg naar het te snel stappen. Ik heb een paard gereden dat nogal kon dribbelen. Mijn instructrice gaf destijds aan dat ik een ophouding moest geven en vooral zelf rustig zitten. Wat me opviel aan het filmpje (kan het verkeerd gezien hebben) is dat je ellebogen áchter je rug uit komen. Waarschijnlijk omdat je hem in zijn snelle stap tegen wilt houden? Ik heb zelf net eens geprobeerd zo te zitten, maar dan trek je ook je rug strakker en kun je eigenlijk al niet meer ontspannen zitten. Je zou eens kunnen proberen je teugels korter te nemen, maar dan ook je handen een eind naar voren te doen (en ze daar dan te houden). Daarnaast, als hij gaat hangen, vooral niet terug trekken ;)

Succes met 'm!