Na 7,5 maand geleden een paard te hebben aangeschaft vind ik het tijd voor een rijfototopic. Ik zet 'm expres bij HAW omdat ik graag opbouwende tips wil, wel graag met onderbouwing.
Het paard: tienjarige viergangerruin. Heeft nadat hij was ingereden + ingetölt vier jaar lang op de voorhand rondgesloft, na die vier jaar viel hij niet alleen om zonder teugels om op te hangen maar zijn rug zat aan de rechterkant ook nog eens behoorlijk vast. De eerste paar weken ben ik bezig geweest met stappen en later ook draven aan een lange teugel, en dan dus zonder te slingeren, te wiebelen of om te vallen. Zijn achterhand was bepaald niet bespierd, wel erg bespekt. Nog steeds is hij de slankste niet. De laatste tijd merk ik dat ik hem makkelijker bij elkaar kan rijden, hij wordt ook al wat rechter. Heeft nog wel wat moeite met buiging naar rechts. Ik ben nu sinds begin maart met 'm bezig, vorige maand heb ik 'm voor het eerst uitgebracht in de V5 (da's viergangen lichte klasse, voor de niet-gangenpaardmensen)
De ruiter: zit scheef en werkt daaraan. Heeft ook de neiging om te veel met de handen te doen, de onderbenen te ver naar voren te leggen en het bovenlichaam ook. Krijgt om de twee weken les.
Problemen: paard gebruikt de achterhand nog niet voldoende en wordt daardoor ook gauw zwaar op de voorhand. Omdat ik algauw te veel doe met de handen resulteert dit soms in een nog meer hangend paard. Door mijn eigen scheefheid zit ik het paard soms in de weg. Zijn tölt is nog wat wiebelig en vaak haal ik hem onbedoeld uit balans. Hij heeft de neiging om de middenhand naar rechts te gooien. Ook is hij nog niet voldoende sterk, en mist oprichting. In stap is hij vaak te gehaast, heeft de neiging om te gaan rennen. In draf soms ook. Galop zijn we nog niet echt dressuurmatig mee bezig.
Hoe ik deze problemen denk op te gaan lossen: meer denken om eigen houding (onderbenen, recht zitten) en paard actiever maken door overgangen, veel wendingen en tempowisselingen. Stom genoeg merkte ik achteraf dat ik het schakelen vandaag wat verwaarloosd heb. Vooral in stap blijft tempocontrole belangrijk, dat ging vandaag niet goed omdat hij afgeleid leek. Normaal gesproken rijd ik 's ochtends, voordat de paarden het land op gaan. Vandaag had ik 's middags gereden, had 'm daarvoor dus van het land af gehaald en daar was hij het niet erg mee eens. Ook was ik onbedoeld wat gespannener, vanwege de fotograaf
Goed, komen de foto's:
1- Hier kun je zien waar ik aan wil werken. Paard mag veel actiever, mijn onderbeen moet meer naar achteren.

2- Actiever maken. Drijven, ophoudinkje en weer los. Paard is voor nog wat zwaar.

3- Teugels hier nog veel te lang, mijn been mag er meer bij om zijn achterbeen er ook bij te houden.

4- Töltje, nog steeds een beetje vooroverkiepgebeuren hier.

5- Voltes, voltes. Teugels nog steeds te lang (blijf maar in m'n kop houden dat hij zou gaan hangen op kortere teugels, wat natuurlijk onzin is) en benen zijn hier te ver naar voren weer.

6- Draf. Weer die teugels en dat been...

7- Overgang naar galop. Heb hier aangegaloppeerd om 'm wat stoom te laten afblazen, hij werd een beetje kriegel en ik besloot wat afwisseling voor 'm te zoeken.

8- Bochie... wat doet die binnenhand daar?

9- Hop, lekker doorgalopperen:

10- En oh surprise surprise, we hebben nu wat meer actie

11- En even weer stappen. Die voeten moet ik niet zo optrekken.

12- Hmm, dat met dat been is natuurlijk niet de bedoeling zo he

13- Halthouden.

Dan nog twee filmpjes. Op de eerste is te zien dat hij te gehaast stapt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.

En tölt. Ik schrik ervan hoe lateraal hij hier is, dit filmpje hebben we helemaal op het eind gemaakt. Vermoeidheid?

Het is voor het eerst dat ik mezelf zo zie rijden en ik vind het confronterend. Graag jullie tips, vooral hoe ik hem minder gehaast kan laten stappen. Hij gaat er behoorlijk van hangen en daar wil ik van af.
. Hij moet lichter in gewicht worden en sterker in zijn spieren. Tja als je jarenlang op de voorhand sloft en op de teugels hangt, dat heeft tijd nodig. Bedenk ook dat jij het moeilijker hebt omdat hij het moeilijk heeft. Ik weet niet zo veel van meergangers maar volgens mij: volhouden!

Tis maar dat ik het helemaal niet beter kan hoor
)