stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:30

Ik heb een 3.5 jarige AV waar we een paar weken geleden mee begonnen zijn zadelmak te maken en nu aan het inrijden zijn.
Hij doet echt zijn best en vind het heel leuk. Ik wil hem niet te veel belasten en daarom dat we vooral wandelingetjes maken in het bos. Dat gaat al heel goed.
Ik heb hem nu 3 keer in de rijbak gereden en daar valt me op dat hij aan 1 kant totaal vast zit. Echt totaal...geen grijntje stelling. Hij valt daardoor heel erg naar binnen. Druk van het binnenbeen helpt niks.
Nu is dat wel de kant waaraan hij in het verleden een beenblesure heeft gehad aan zijn voorbeen.

Ik wil hem niet te zwaar belasten maar ben toch op zoek naar een oplossing om die stelling erin te krijgen en eventueel rechtrichten. Ik ken daar eerlijk gezegd niet zoveel van. Heb nog nooit een paard gereden dat zo vast zit aan 1 zijde.
Longeren vind hij ook niet leuk aan die kant. Hij is dan echt niet in beweging te krijgen en draait constant zijn lijf naar me toe. Dus met longeren ben ik ben ik gestopt...

Heeft iemand goede tips die niet te veel belasten?

Bedankt!

X_Linz_X

Re: stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:32

buitenstelling vragen op zijn goede kant, en daar eerst mee oefenen. anders in lange teugel ietsjes stelling naar binnen vragen op zijn foute zijde

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:14

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:40

Ik hoor je heel de tijd ook zeggen, ik wil hem niet te veel belasten, als je verbetering wil zal je hem idd wel moet gaan belasten, je paard moet inspanning leveren, hij moet werken.
Uiteraard moet je opletten en niet meteen gaan overdrijven, ben het daar zeker mee eens maar das dus echt wel werken hoor.
Dus heel veel buigoefeningen vooral naar juist die slechte kant, doe dat vooral ook in stilstand en in stap, nadien dan ook in de andere gangen.
En van in het prille begin ook gaan werken op de nageeflijkheid, als dat er niet is kan je helemaal niks gaan doen met je paard.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:27

Bedankt voor de tips
Die site is erg intressant!

Danielle

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:26

Probeer eerst naar de goede kant stelling te vragen, waarschijnlijk kan hij (als voorbeeld) links wel inbuigen en rechts niet, zorg dat hij eerst het bit aan de linker kant gaat accepteren door hem buiten stelling te vragen (op de lange lijn) daarnaast kan je hem veel voltes rechts om maken, en probeer dan zachtjes wat te vragen.. Doordat hij namelijk op de volte loopt zal hij uiteindelijk indraaiien Probeer niet in een keer te veel te vragen, hij is nog jong:)

Zoek eens mijn topic over het vastzitten aan één zijde, hier zul je veel aan hebben

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:26

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:28

missch eerst eens een fysio laten komen,lijkt me niet echt prettig om een paard te rijden die aan 1 kant vast zit,dan zal je paard ook strak in zijn rug zijn..misschien eerst even na laten kijken?als je er zo echt een blessure in rijd ben je verder van huis.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:37

eeen paar broken in je hand houden en dan (als je er naast staat)je hand "met brokken' naar zijn linker schouder doen hij zal de brokken willen pakken en dus naar zijn linkerschouder buigen.

dit kan je ook aan de rechter kant doen.
als het goed gaat kun je steeds klein beetje verder achter de schouder gaan.
zo word hij aan bijde kante lekker soepel zonder dat je hem te veel belast,omdat hij zelf zijn limiet kan aangeven,dit deden wij ook om onze haf soepeler tre maken.
en het hielp echt heel goed.

succses ermee

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 07:24

Bedankt voor alle antwoorden.

Met het brokje links en rechts inbuigen ben ik inderdaad begonnen. Dan lijkt er niet zoveel aan de hand eigenlijk.

Nu ben ik denk ik niet volledig geweest in mijn eerste bericht. Maar ik ben Kyliam dus bitloos aan het inrijden. Diegene die me geholpen heeft met zadelmak maken kwam er mee dat ik het probleem rond stelling best met een bitje kon oplossen. Maar er komt gewoon geen ijzer in mijn paard zijn mond! Daarmee maak ik het mezelf misschien wel moeilijker. Maar blijf er van overtuigd dat het bitloos moet kunnen.

Ik ben inderdaad van plan op zoek te gaan naar een goede osteopaath of Fysiotherapeut voor paarden. Dat ze zijn lijf eens helemaal na kijken. Want als daar een probleem zit, dan raak ik toch niet verder.

Gisteren had mijn spook de benen genomen op een heel groot gemaaid Maisveld. IK ben blijven zitten maar het ging echt loeihard! Hij had er een hoop lol in.
Ik hoop dat hij het op een dag ook leuk vind om een klein dressuurproefje te rijden :D

Bedankt in ieder geval allemaal!