Hoe 'gevoelig' ben jij als het om paarden gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Hoe 'gevoelig' ben jij als het om paarden gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:25

Een beetje een moeilijke titel die ook mijn vraag niet helemaal dekt, maar ik kon niet echt iets beters verzinnen.

Ik heb van mijn 9e tot mijn 14e op een welshfokkerij gereden waar ik naast de drie pony's die ik gedurende een langere tijd reed, ook pony's reed die voor de handel waren. Ik heb toen geleerd om vol te houden, ook al was ik nog jong en kreeg ik vaak compleet groene pony's te rijden. Dit werkte natuurlijk niet altijd 1 2 3, maar uiteindelijk kwam ik er toch altijd wel uit.

Daarna heb ik een paar jaar een oudere D-pony gereden waar ik ontzettend veel van heb geleerd. Hiermee klikte het eigenlijk meteen! Sinds een paar jaar rijd ik een Indoctro en dat was een ramp in het begin. Hij stond constant op ontploffen, reageerde ontzettend heftig op alles en niets en lette nooit op mij. Omdat het nou eenmaal het paard was dat ik te rijden kreeg, zette ik door en inmiddels kan ik ook hier ontzettend goed mee overweg.

Ik woon sinds januari (met uitsluiting van 8 weken zomervakantie) in het buitenland. Het paard dat ik reed zou verkocht worden, maar de eigenaresse besloot daar toch vanaf te zien. Wanneer ik in het buitenland ben, wordt hij niet gereden.

Half juni ben ik er weer opgestapt (gewoon opstappen en wegrijden, geen eerst-longeren-ongein ofzo) en toen heb ik hem gereden tot half augustus. Ik begon met 2 à 3 dagen in de week een minuutje of 20 stappen, draven en galopperen. Hier kreeg ik soms al commentaar op als in: 'Ga je gallopéren?! Terwijl ie zó lang stil heeft gestaan?! Ik ben van mening dat ie daar bést tegen kan.

Denk je bij mijn verhaal: kan allemaal makkelijk! of ben je iemand die zijn/haar paard verkoopt als er geen klik is (ik oordeel hier niet negatief over, het lijkt me eerder een luxe dat het kan!) en waarom dan? En zou je het daarnaast aandurven om je paard twee keer 5 maanden stil te laten staan en de draad weer op te pakken daarna?

Voor de duidelijkheid: het paard is 10, we startten eind 2008 L2 dressuur en B springen en ik ben zijn enige amazone (ik heb hem ook ingereden). De keuze om hem niet te laten rijden ligt deels bij de eigenaresse; daarnaast is hij ontzettend makkelijk te rijden als ie een tijd stil heeft gestaan (ik was afgelopen weekend 3 dagen thuis en ben er na 8 weken weer eventjes op gaan zitten en hij was een en al ontspanning).

Tanja

Re: Hoe 'gevoelig' ben jij als het om paarden gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:13

Dit is meer een rijtechnische vraag dus ik verplaats dit topic even.
TAO-->RT-D

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:25

Ik denk dat het allemaal wel kan, als je het maar opbouwd. ik bedoel, in de wei gallopeert hij vast ook wel eens, het is niet dat ie alles verleerd is ofzo. Ik ben van mening dat het dus wel kan. mits je alles goed opbouwt en er rekening mee houdt dat je paard weinig conditie heeft na lang stilstaan.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:28

ik heb dan een shetje dus kan alleen op je eerste vraag reageren maar toch.

Met mijn shetje had ik geen klik hij heeft mij in het eerste jaar alle kanten van de stal laten zien en geen liefde oid.
Nu nog hebben we geen klik maar wel wederzijds respect. We weten wat we aan elkaar hebben en respecteren dat. Met mijn paard had ik een echte klik dus ik weet zeker wat het is :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:28

Als er verder medisch niets is en hij verder wel gewoon op het land komt dan kun je in je opbouwen mi ook wel gewoon galopperen meenemen in je training. Je zult alleen conditie en bespiering weer volledig moeten opbouwen, dus daar zul je je training wel op aan moeten passen.

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:44

Als ik je verhaal zo hoor ben je zorgvuldig met je paard bezig, ik ben wel van mening dat het beter is voor je paard als ie geen 5 maanden stilstaat maar ja dat moet ook maar anders kunnen

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:38

Ik vind het wel sneu voor je vz paard dat hij zo weinig gereden word, je kan ook samen doen met iemand.. en je kan zwel galloperen al zal ik wel zelf longeren eerst

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:58

ik ben van mening da je best alle gangen in je training kan meenemen na zolang stil staan (mits het paard iedere dag op het land komt), maar wel met mate.
wat ik niet begrijp is waarom het paard iedere keer zolang stil staat.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 21:40

Hij staat zolang stil omdat ik zijn einige berijdster ben. De eerste keer stond hij te koop dus werd hij wel af en toe gereden door een meisje dat op mijn oude pony reed. Zij is echter 12 en brengt meer schade aan dan dat ie er beter van wordt. Die pony is nu helemaal met pensioen en het meisje rijdt ergens anders. De eigenaresse zelf is erg druk met 2 kleine kinderen en haar eigen zaak dus die stapt er zelf ook niet op.

Hij lijkt er totaal niet onder te lijden dat ie lang stil staat, ik kon er vorige week zó mee weg rijden. Hij staat trouwens 's zomers 24 uur per dag buiten, nu van ongeveer 8 tot het donker is.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:14

Ik weet niet of ik je vragen goed begrepen heb.
Wat je zegt over klik of niet...ik heb wel of niet een klik met paarden. Als ik niet zo`n uitgesproken klik heb, rij ik hem of haar net hetzelfde. Want vaak moet die band groeien.

Of je situatie met je paard. Ik denk als het paard natuurlijk gehouden wordt 7/24 buiten (of dan in de winter de nachten binnen) met een vriendje of vriendinnetje, dat het prima is om "maar" zo weinig te rijden. Het paard heeft een heel paards goed leventje. En dat je dan stap, draf en galop lijkt me geen groot probleem.

Als eigenares zou ik zelf wel een andere oplossing gaan zoeken. Een paard is erg duur als grasmachine. Dus of een nieuwe bijrijder zoeken of echt te overwegen het paard een thuis te geven waar hij meer aandacht krijgt.

Danielle

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:24

ikzelf wil vooral dat mijn pony's zich goed voelen en als er geen klik is, dan zal dat eerder aan mij liggen.

Wat betreft rijden en opbouwen, ik begin meestal met stappen,stappen, stappen maar als afwisseling zitten er ook stukjes draf en galop tussen, puur omdat wat ik wil en vraag erg saai is maar ook zwaar (recht lopen op eigen benen) van een stukje draf af galop peppen ze weer op, even wat anders en kunnen ze weer even toe daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:59

Als de klik er echt niet is zou ik wss het paard wel verkopen. Echter zou ik eerst al
eens twintig keer nadenken voordat ik een paard überhaupt koop en of het wel écht
is wat ik wil. Ook omdat mijn budget niet zo groot is en een paard veel geld kost.
Maar het ligt ook een beetje aan de situatie zelf, is het paard bijv. al wat ouder en
heb je de ruimte om hem alsnog te houden dan zou ik het wel doen. Om onnodige
stress enz. te besparen.

Met losrijden pak ik ook makkelijk een galopje erbij hoor, niet lang maar gewoon om
de spieren eens even los te maken. Losrijden doe ik eigenlijk in alle drie de gangen,
na warmgestapt te hebben. Ookal staat hij zolang stil, als je eerst stapt, rustig draaft
en voorzichtig een galopje probeert zie ik het probleem er niet zo van in. Zolang je maar
naar je paard luistert en niet meer vraagt dan hij aankan (tenminste niet als hij niet
heel goed losgereden is).

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:04

Waarom zou je jezelf blijven stangen met een paard waar je geen klik mee hebt? Ik heb paarden voor anderen gereden waar ik niks mee heb, als zo'n paard de mijne zou zijn zou die weg gaan ja! Ik heb nu een eigen paard, 3.5 jarige merrie, absoluut een karakter paard onder het zadel..een paard naar mijn hart, wil altijd werken, is altijd enthousiast als je komt..maar kan heel gemeen zijn onder het zadel (ben er al mee achterover geklapt om je een idee te geven) omdat ik zo gek met dr ben is ze er nog..maar als ze dit blijft doen ga ik er echt niet met gevaar voor eigen leven op blijven klimmen hoor..paardrijden is een hobby en het moet voor beide partijen leuk blijven!

_Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:02

Tja, ik heb geen eigen paard, dus ik moet rijden wat er is. Nu rijd een een haflinger en tja, hij probeerde je toch wel mooi uit, heb ik lang mee gezeten, maarja, het is niet anders he. Nu rijd ik hem nog en het is toch heel wat beter geworden.
Je moet rijden met de paarden die je hebt ;)