moeite met wijken en sloom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maroes1985

moeite met wijken en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:19

hoi,

ik rij sinds kort met mijn paard l1 en hij heeft met wijken nog best wel veel moeite,maar thuis met schouderbinnenwaarts totaal niet. hij gaat met wijken of alleen voorwaarts of alleen zijwaarts of hij wil zn achterhand voor plaatsen.iemand tips?
ook is hij erg sloom en wat we m ook voeren en trainen zn conditie word niet echt beter,iemand daar een idee over?
Citaat:

Don_Zhivago

Re: moeite met wijken en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:19

ik heb precies hetzelfde probleem met die van mij...

probeer kleine stukjes mee te pakken... wat ik nu vaak doe is een recht/linksomkeert en dan probeer ik op de binnen hoefslag uit te komen, vandaar uit duw ik hem al wijkend naar de hoefslag toe..

dat breid ik steeds meer uit zodat het wijken steeds verder is.. bij mijn paardje werkt het prima..

Voor die conditie is het misschien aan te raden een keer een bloedonderzoek te laten doen? mijn paard is na 20 min rijden op.. en dan doe ik vooral basis werk met hem.

1,5 jaar geleden heb ik een uitgebreid bloedonderzoek gedaan.. en nu ligt er weer bloed bij het lab.
laat vooral testen op vit. E en voor de rest een uitgebreid onderzoek wat ze op de kliniek kunnen nakijken, hier zitten ook waardes in van de spieren.

misschien dat er medisch iets niet lekker zit...

hoe oud is het paardje eigenlijk??

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:23

Wijken voor het been is eigenlijk basis werk, als ik een paard zadelmak maak , in de eerst volgende maand leren we hem al het wijken voor het been, je paard moet respect tonen voor het been, voor de zweep en dergelijke.
eigenlijk is dat het leren wijken voor druk, daar hoef je zelfs niet eens voor in het zadel te zitten om dit aan te leren, dat kan al tijdens het grondwerk mee opgenomen worden.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:30

ik zou eerst maar eens zorgen dat het paard voorwaards wordt en aan de hulpen is daarna weer verder gaan met andere oefeningen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:57

Eerst eens die conditie laten onderzoeken. Pas als dat ok is, weer verder gaan met iets wat 'ie moeilijk vindt. Hoeveel ervaring heb je zelf met wijken? Kennelijk kan je paard wel wijken voor eenzijdige kuitdruk, maar moeten jullie nog wat beter gaan doseren. Zet 'm eerst eens een paar pasjes opzij op de volte, dat is vaak gemakkelijker, en breid het van daaruit uit.
Verder goed blijven voelen wat je paard doet en vaak actief naar voren rijden tussendoor, behalve als 'ie dan zelf rechtdoor loopt ipv opzij, dan wat duidelijker inkomen met je zit, been en teugelhulpen en van daaruit weer verder.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:33

Sientje schreef:
Eerst eens die conditie laten onderzoeken. Pas als dat ok is, weer verder gaan met iets wat 'ie moeilijk vindt. Hoeveel ervaring heb je zelf met wijken? Kennelijk kan je paard wel wijken voor eenzijdige kuitdruk, maar moeten jullie nog wat beter gaan doseren. Zet 'm eerst eens een paar pasjes opzij op de volte, dat is vaak gemakkelijker, en breid het van daaruit uit.
Verder goed blijven voelen wat je paard doet en vaak actief naar voren rijden tussendoor, behalve als 'ie dan zelf rechtdoor loopt ipv opzij, dan wat duidelijker inkomen met je zit, been en teugelhulpen en van daaruit weer verder.

hier ben ik het volledig mee eens ;)

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:40

"Hij is sloom"

Tsja dat kan, maar dat ligt niet aan hem.
Het kan zijn dat hij van zichzelf niet erg werkwillig is, maar als je je paard consequent rijdt, moet hij op z'n minst goed voor het been zijn.
Als je been geeft, moet hij reageren, doet hij dat niet moet je strenger optreden, zodat hij het leert.
Een goede basis is het halve werk.

Wijken kun je oefenen door op een volte te rijden en het paard met de binnenbeen naar buiten te drukken, buitenteugel goed begrenst houden en binnenhand klein beetje naar binnen. Met het binnenbeen bepaal je het tempo.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:46

Ik maakte uit "hij is sloom" op dat dat het algehele beeld is, niet alleen onder het zadel. TS, klopt dat?

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:49

Zoals ik zei: Het kan zijn dat je paard niet werkwillig is.
Ik weet niet of dit bij TS van toepassing is, maar het kan zijn dat het paard ook tijdens bijv. het longeren niet consequent behandeld wordt, waardoor het dus 'aangeleerd sloom' is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:34

Nensert, het was geen aanval op jouw post. ;) Ik bedacht me alleen dat ik dat zinnetje misschien verkeerd had gelezen. Ik ging uit van de algehele conditie, terwijl inderdaad een paard dat verder prima fit is en alleen niet voor het been gewoon goed voor het been moet worden gemaakt. Maar goed, dat heeft TS nog niet opgehelderd. Als het paard fysiek niet ok is, lijkt het me nog steeds niet verstandig voor het paard/ruiter moeilijke oefeningen te gaan doen.