wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Express_7

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:51

ik ben al even uit het wijken van het paard, daarom even controleren of mijn hulpen die ik denk nog goed zijn:

Wijken voor het linker resp. rechter been

Bij het wijken voor het been loopt je paard van bijv. de A-C lijn, schuin naar de hoefslag. Maar je paard blijft parallel aan de hoefslag.
De hulpen: Binnenbeen (i.d.g linkerbeen) achter de singel en met je buitenbeen het paard voorwaarts houden. Met je binnenbeen moet je bij elke stap de kont van je paard opzij zetten.
Met je binnenteugel tegen de hals 'duwen'. Niet te veel anders zal je paard niet parallel aan de hoefslag lopen. Belangrijk blijft dat binnenbeen achter de singel. Dus eerst de achterhand en dan de voorhand 'meenemen'.
Doe deze oefening iets voorbij de A of de C, afwenden, loop een paar passen rechtuit (zodat je paard netjes recht gesteld is) en ga dan pas wijken voor je rechter of linker been.

klopt dat ?

groetjes

Anoniem

Re: wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:56

Het is niet de bedoeling dat eerst de achterhand meegenomen wordt. Eerst moet je het paard voorbereiden waar hij heen moet, dit zal je dus aan de voorkant moeten voorbereiden. Ook moet je binnenhand niet tegen de hals maar van de hals af. Het paard moet namelijk licht gebogen zijn.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:58

Ja dat klopt wel ongeveer, maar dat 'duwen' van de binnenteugel niet helemaal, en ik lees ook niks over de buitenteugel? :D

Even van de bokt wiki gehaald:

Citaat:
Wanneer een paard voldoende balans heeft om aan de buitenteugel over de binnenhoefslag te lopen, kan begonnen worden met het vragen van enkele passen wijken vanaf de binnenhoefslag.

De hulpen hiervoor zijn:

Lichte binnenstelling vragen met de binnenteugel zodat de wimpers van het binnenoog net te zien zijn.
Buitenhand iets van de hals zodat het paard het “gat” in kan stappen dat door de buitenteugel gecreëerd wordt.
Buitenhand staat binnenstelling toe, maar voorkomt over de schouder vallen door te begrenzen aan buitenkant.
Zijwaarts drijvend binnenbeen dat in het ritme van de beweging zijwaartse druk uitvoert.
Voorwaarts drijvend buitenbeen dat de drang naar voren onderhoudt en voorkomt dat er alleen zijwaarts gegaan wordt.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:10

als ik dan bijvoorbeeld wijk voor het linkerbeen, dus naar rechts wijken, moet ik dan mijn linkerbeen achter leggen, en rechterbeen aan de singel, of omgekeerd, eigenlijk is dat meer wat ik vergeten ben.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:49

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:09

Express_7 schreef:
als ik dan bijvoorbeeld wijk voor het linkerbeen, dus naar rechts wijken, moet ik dan mijn linkerbeen achter leggen, en rechterbeen aan de singel, of omgekeerd, eigenlijk is dat meer wat ik vergeten ben.

Je kan het zelf wel beredeneren. Als het goed is heeft je paard geleerd voorwaarts te gaan (bijv. aandraven) bij een beenhulp "op de singel". Dus wil je dat het paard begrijpt dat de hulp bedoeld is om zijwaarts te gaan, zul je die op een andere plek moeten geven, dus "achter de singel". Wil je wijken voor het linkerbeen, dan moet dus het linkerbeen iets naar achteren liggen. Leg het been niet te ver naar achteren ("knikken in de knie"), want dan kan je geen druk meer zetten met de kuit, en wordt het een sporenfestival. En vooral het parallel blijven aan de hoefslag en voorhand voor de achterhand houden is erg belangrijk.
Scu6 ermee.

Express_7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 08:01

Roodvos schreef:
Express_7 schreef:

Je kan het zelf wel beredeneren. Als het goed is heeft je paard geleerd voorwaarts te gaan (bijv. aandraven) bij een beenhulp "op de singel". Dus wil je dat het paard begrijpt dat de hulp bedoeld is om zijwaarts te gaan, zul je die op een andere plek moeten geven, dus "achter de singel". Wil je wijken voor het linkerbeen, dan moet dus het linkerbeen iets naar achteren liggen. Leg het been niet te ver naar achteren ("knikken in de knie"), want dan kan je geen druk meer zetten met de kuit, en wordt het een sporenfestival. En vooral het parallel blijven aan de hoefslag en voorhand voor de achterhand houden is erg belangrijk.
Scu6 ermee.

ondertussen al weer uitgeprobeert hoor, en alles loopt perfect. mercikes voor de reacties.

marianne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:23

Als je pony wil aanspringen in galop als je de hulpen voor het wijken geeft, wat doe je dan verkeerd?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:57

Als je wijkt voor je rechterbeen (en je dus naar links gaat), moet je linkerhand weldegelijk van de hals af gaan, zodat het paard in het gat kan stappen zeg maar. Het moet natuurlijk niet overdreven veel zijn, maar je hand een klein stukje van de hals af kan geen kwaad.

SammieLola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:21

opzich klopt dat wel maar je moet er gewoon veel mee oefenen dat probleem had ik eerst ook maar een instructrice had het me toen uitgelegd

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:48

Klopt echt niet.
Wijken is een voorwaarts zijwaartse beweging je begrenst de schouder met je buitenteugel. Je zet je paard opzij met je binnenbeen. Zo gauw hij over de buitenschouder valt, ben je al weer naar voren gereden.
Buitenteugel tegen de hals en binnenteugel iets van de hals.
De meeste niet goed gereden paarden vallen dus over de buitenschouder weg. Ze zijn dus gewoon niet goed aan de
hulpen. Je moet dus veel eerder weer naar voren rijden en dan weer de zijgang inzetten. Heel goed aan je buitenbeen houden dus.