Paard lijkt onder werk uit te willen komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doortjeb

Paard lijkt onder werk uit te willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 09:02

Laatst reed ik op een paard van de manege en liep tegen wat probleempjes aan. Het is een 12 jarige haflinger die hiervoor ook op een manege heeft gelopen. Bij de verkoop vertelden ze dat hij niet kon galopperen e.d. Dit doet hij ondertussen netjes.

Probleem is dat hij eerst heel fijn ontspannen loopt maar in draf af en toe op de teugels gaat hangen en versnelt. Gevolg is dat hij zich sterk maakt. Wanneer je het tempo wil minderen dmv een ophouding of veel figuren te rijden valt hij in stap en is moeilijk weer in draf te krijgen. Voor mijn gevoel gaat hij sneller lopen en hangen zodat hij daarna lekker in stap kan vallen.
Als hij zo hangt kan hij trouwens ook opeens door de bak schieten.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Is het echt luiheid of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?

Iemand tips om dit op te lossen?

Thanks

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:03

ik denk dat hij gewoon veel humor heeft, en jullie voor de gek houd..
oplossingen, tja conseqent zijn ;)

Doortjeb

Re: Paard lijkt onder werk uit te willen komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 09:07

Dat was ook mijn gedachte, hij houdt denk ik van ruiters met een rood hoofd.. In galop lijkt het ook altijd of de ruiter harder werkt dan hij..

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:48

ik kan hier ook alleen maar op zeggen conseqent zijn, hij heeft duidelijk de touwtjes in handen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:57

Kan het niet zijn dat jij het probleem bent en de techniek niet snapt, het paard kliert niet , vele manege paarden worden heel verkeerd gereden, als de ruiter harder moet werken dan het paard zegt dat meer over de ruiter dan over het paard.
Dus denk dat je les moet nemen en moet leren heo j eeen paard kan rechtrichten en soepel kan maken zodat hij zich niet vast zet en beter in balans leert lopen en niet gaat hangen, echt het ligt niet aan het paard , zeker moet je consequent zijn, maar dan moet je ook weten hoe het werkt.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:00

Hoera Midgie ben het helemaal met je eens. Vaak worden manegeparden zo slecht gereden en zitten er zoveel verschillen hum slechte ruiters op dat een paard soms ook niet meer alle goedebdoelde aanwijzingen snapt. Maar 9 van de 10 keer ligt het toch bij de ruiter en neit bij het paard

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:09

Ookal zou de pony "slim zijn om onder het werk uit te komen", dan nog is het aan de ruiter om er wat aan te doen. Pony krijgt die ruimte!

Hoe zit het met les?

Het is logisch dat en paard sterk wordt als de ruiter (terug) gaat hangen op de teugels. Dat wordt een trekwedstrijd die je gaat verliezen. Een ophouding en daarna onstspannen en drijven kan goed helpen, helpt dit niet dan moet je echt hulp zoeken! timing is meestal the key en kun je aanleren. hulpen op het verkeerde moment kunnen veel problemen veroorzaken.

Dat in stap terug vallen is een gevolg dat jij hem niet aan je been hebt en te laat reageerd. ;)

succes!

Doortjeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:39

Misschien heb ik het niet zo duidelijk gesteld maar pony is nog niet zo lang bij ons op de manege. Hiervoor heeft hij ook op een manege gestaan waar hij niet eens fatsoenlijk heeft leren galopperen terwijl hij al 12 is. Dit heeft hij nu redelijk opgepakt.
Toen ik laatst voor het eerst op hem reed liep ik tegen bovenstaand probleem aan. Ik vroeg me alleen af of iemand wat praktische tips had hoe dit aan te pakken..

@ superwoman, bedankt, dit had ik ook al geprobeerd en het leek effect te hebben, ondanks mijn slome reactie was het eerste stuk draf weer erg fijn. Terughangen doe ik zeker niet, heb eerder geleerd juist los te laten zodat hij zijn steun kwijt is en juist weer normale aanleuning zoekt.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 06:52

Doortjeb, ik wil je zowiezo even een compliment +:)+ geven met het feit dat je zo je best doet voor een manegepony waar je waarschijnlijk een keer in de week op rijd. Als hij kan hangen op je handen ben je waarschijnlijk toch te strak. Hij moet idd op eigen benen leren lopen, veel binnenhoefslag, en overgangen rijden. Stap, draf, stap, draf galop enz. Veel korte stukjes. Ik weet niet of dit kan tijdens de les? Hij blijft dan ook allerter en zal minder snel wegschieten. Succes ermee. ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:15

Doortjeb schreef:
@ superwoman, bedankt, dit had ik ook al geprobeerd en het leek effect te hebben, ondanks mijn slome reactie was het eerste stuk draf weer erg fijn. Terughangen doe ik zeker niet, heb eerder geleerd juist los te laten zodat hij zijn steun kwijt is en juist weer normale aanleuning zoekt.

goed aan je been houden dan, door veel te schakelen in een gang. De tempo-verschillen hoef je niet eens te zien, maar moet je wel voelen. Wanneer je je kuit iets aan spant, moet de pony reageren, doet hij dat niet, moet je zorgen dat hij de 2e x wel naar voren gaat én moet je erg letten op jouw handen en je aanleuning, dat je de pony daarin niet tegen houdt.

succes!

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:40

Een paard wat wij gehad hebben was een tijdje ook vrij traag, wat vaak goed helpt op zo'n moment is veel overgangen rijden, hem verrassen. Als hij je dan in de maling loopt te nemen, heeft hij daar geen tijd voor. Als je inderdaad vaker op hem rijdt kun je tempowisselingen van hem uit eerder aan voelen op den duur, en hem voor zijn met een kleine ophouding of juist wat extra been.