Welke methode inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandieX

Welke methode inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 22:27

Allereerst, Ja ik heb verschillende topic doorgelezen over inrijden maar niet mijn vraag eruit kunnen halen!

Vriendin & ik hadden een discussie over wanneer inrijden. Dat er twee manieren vaak worden toegepast.
En let op aan reactie's wachten tot 4/5 beantwoorden mijn vraag niet!

Manier 1:
Tot 2,5 in opfok.
Inrijden op 2,5 jaar,Daarna terug in de weide en nog laten doorgroeien.
Daarnaast 1 keer per week òf 1 keer per 2 weken longeren om aan verdere omgang te laten wennen & langzaam klaar stomen.
Op 3/3,5 jarige leeftijd weer geheel oppakken & doorrijden.

Manier 2:
Met 2,5 uit opfok.Uiteraad wel doorgroeien & spelen tot 3 jarige leeftijd.
1 tot 2 keer per week longeren om aan omgang te wenen & langzaam klaar stomen.
Op 3 jarige leeftijd inrijden & doorrijden , en dan is het klaar voor de ''volwassen wereld''

Ikzelf trek dan erg naar manier 1. Omdat het na het inrijden weer een poos terug kan naar leeftijds genootjes en nog even kan doorgroeien.En als je door een professioneel persoon laat inrijden is dat meestal binnen een ruime maand gedaan.En op 3/3,5 jarige leeftijd volledig doorrijd.

Ben benieuwd naar jullie reactie's op deze manieren.
En nee, wij hebben geen jong dier staan wat op 1 van deze manieren ingereden moet worden.En nogmaals heb niks aan reactie's '' waarom zo'n haast'' '' laat het paard nog uitgroeien'' oid!

Brand los ;-)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:32

Euhm, ik kies voor met min. 3 jaar inrijden, de hele zomer de weide weer op en met 3,5 weer oppakken.
Dat stukje longeren tussen 2,5 jaar en 3 jaar sla ik geheel over, ga liever een eindje lopen, fietsen of grondwerk doen.

Nou staan die van mij ook niet in een opfok mijlen ver, dus ik kan ze pakken als ik wil (zijn nu 1,5 jaar).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:32

Manier 3:
Tot 3 jaar op de weide laten, dan grondwerken, vertrouwen opbouwen ed en pas met een jaar of 6 inrijden.
Persoonlijk mijn voorkeur, al snap ik de keuze van 1 & 2 ook wel ;)

Prissey

Re: Welke methode inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:36

Aangezien TS deze 2 keuzes opsteld zou ik persoonlijk voor keuze 2 gaan!

SandieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 22:37

Ik snap dat jullie andere manieren zoeken. Maar dat is niet echt waarvoor ik dit topic openende. Jullie gaan andere manieren zoeken om onder de zin uitgroeien tot 4/5 jarige leeftijd te komen :D Ik weet dat er andere manieren bestaan, maar ik wil alleen ff over deze twee manieren hebben waar vriendin en ik discussie overhadden ;-)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:38

Dan ga ik voor 1 ;)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:40

Geen van jou beiden manieren 2,5 jaar inrijden is dat weer nieuw?
Manier 3 van Lotte is het mooiste maarja zo lang kan niet iedereen wachten.
Jou voorkeur gaat uit naar 2,5 jaar inrijden en dan wegzetten daar heb je dan de discusiie over met je vriendin begrijp ik.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:42

SandieX schreef:
Ik snap dat jullie andere manieren zoeken. Maar dat is niet echt waarvoor ik dit topic openende. Jullie gaan andere manieren zoeken om onder de zin uitgroeien tot 4/5 jarige leeftijd te komen :D Ik weet dat er andere manieren bestaan, maar ik wil alleen ff over deze twee manieren hebben waar vriendin en ik discussie overhadden ;-)

Denk dat TS wel weet dat er andere manieren bestaan, en wil nu schijnbaar alleen een mening over deze 2 keuzes

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:10

wacht liever iets langer dan beide optie's
Maar als ik moet kiezen ga ik voor 2 !!

SandieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 23:41

Alabaster schreef:
Geen van jou beiden manieren 2,5 jaar inrijden is dat weer nieuw?
Manier 3 van Lotte is het mooiste maarja zo lang kan niet iedereen wachten.
Jou voorkeur gaat uit naar 2,5 jaar inrijden en dan wegzetten daar heb je dan de discusiie over met je vriendin begrijp ik.

2,5 inrijden nieuw? Dat gebeurt in de praktijk heel veel.Weet niet onder welke steen jij vandaan komt :D
Vooral onder de dravers en dacht ook quater horse!? Terwijl een draver ook pas tussen 6-8 jaar is uitgegroeit volledig.
Mijn voorkeur gaat er niet naar uit, maar uit beide optie's deze dan wel & ja daar gaat dan de discussie over.
Ik weet dat er nog 101 manieren zijn oid ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:55

SandieX schreef:
Weet niet onder welke steen jij vandaan komt :D

Ben ook zeer benieuwd naar de de steen waar jij onder vandaan komt... daar is vast niet het plaatje van de groeischijven van een paard te vinden, waaruit je simpel kunt opmaken dat je maar beter níet op een 2,5 jarige kunt gaan zitten. Om die reden ga ik ook niet in op je verdere vraagstelling. Kan alleen maar mensen handvatten geven om paardonvriendelijke dingen te doen...

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 00:07

Er staat bovenaan vermeldt dat TS dit niet zal gebruiken maar gewoon is benieuwd naar de verschillende meningen over deze 2 keuzes.. Neem aan dat TS niet een 2,5 jarig paard beleerd ze verteld er geen te hebben

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:20

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:53

Prissey schreef:
Er staat bovenaan vermeldt dat TS dit niet zal gebruiken maar gewoon is benieuwd naar de verschillende meningen over deze 2 keuzes.. Neem aan dat TS niet een 2,5 jarig paard beleerd ze verteld er geen te hebben

Mijn opmerking ging ook niet zozeer over TS, maar meer in het algemeen. Als hier op een gegeven moment in 40 posts te lezen is op welke manier een 2,5 jarige kan worden ingereden, zou het toch mensen op ideeën kunnen brengen...

SandieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:42

Sientje schreef:
SandieX schreef:
Weet niet onder welke steen jij vandaan komt :D

Ben ook zeer benieuwd naar de de steen waar jij onder vandaan komt... daar is vast niet het plaatje van de groeischijven van een paard te vinden, waaruit je simpel kunt opmaken dat je maar beter níet op een 2,5 jarige kunt gaan zitten. Om die reden ga ik ook niet in op je verdere vraagstelling. Kan alleen maar mensen handvatten geven om paardonvriendelijke dingen te doen...

Sientje ik weet dat je een paard/pony niet zo jong moet inrijden voor de groeischrijven.
Mijn reactie van die steen was ook niet bedoelt hoe jij hem waarsch. opvat. Helaas gebeurt er in de praktijk wel dat ze zo vroeg ingereden worden. Ik zelf heb niet eens een paard/pony dus ook niks om in te rijden. Ben daar ook nog helemaal niet bevoegd voor en laat dat fijn aan andere over.
Maar deze 2 methode's worden helaas wel veel te vaak toegepast.Waardoor er een discussie onstond met een vriendin. Als je zou moeten uit deze twee keuze's welke is dan de best optie. ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:02

Geen van beide, maar als ik dan echt MOET kiezen, optie 2.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:05

SandieX schreef:

en waarom wil je niet wachten dan?

ik zou gaan voor 3 jaar inrijden en dan op het land dan. dus combi van beide :P maar dat is alleen maar omdat ik het veel te jong vind anders.

en waarom wil je niet horen dat wij zeggen dat je langer zou moeten wachten? waarheid is hard ;)

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:22

zij schreef:
SandieX schreef:

ik zou gaan voor 3 jaar inrijden en dan op het land dan. dus combi van beide :P maar dat is alleen maar omdat ik het veel te jong vind anders.

en waarom wil je niet horen dat wij zeggen dat je langer zou moeten wachten? waarheid is hard ;)

lees nou TS heeft niet een paard die ze in kan rijden ze heeft er alleen een discussie over met een vriendin.

Als ik moet kiezen dan toch optie 2

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:30

Op bokt schijnt het lezen wel eens lastig gevonden te worden ;)

Als ik dan zou moeten kiezen zou het Optie 1 worden. Bij deze optie heeft het paard te tijd de meegemaakte dingen te verwerken in zijn bol. ;)

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:56

Mijns inziens zij beide een goeie manier. het is maar net wat bij jou en bij je paard past.

SandieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 09:59

zij schreef:
SandieX schreef:

Waarheid hard? Lees het topic eens goed door!
Zoals aangegeven is het een discussie tussen vriendin en deze twee methode's die worden toegepast in de praktijk
welke wij beide dan correct vinden. Dat er nog 101 manieren bestaan en langer wachten het beste manier is voor het paard/pony snappen zowel ik als vriendin in kwestie. Alleen daar ging onze discussie niet over, enkel over deze twee voorbeelden!!

Ik zei dan dat ik ging voor voorbeeld 1. Waarom? Omdat het paard dan meer kan verwerken en een paard goed is aangereden door een professioneel iemand binnen een maand & het dan aanzienlijk langer weer de weide opkan om nog uit te groeien en genieten van leeftijdgenootjes!

Vriendin in kwestie roept 3 jaar inrijden en is klaar gestoomd voor de volwassenwereld. Wat is dan beter voor het dier.

Dat het dan gelijk op 3jarige leeftijd 4x per week gereden kan worden en als volwassendier behandelt wordt.
Of....
Paard op 2,5 inrijden en weer half jaar terug weide in en daarna opgepakt wordt en alles rustig kan verwerken en dan verder klaargestoomd wordt.

Het is dus geen combi-stelling. Gaat hier puur om wat jullie zouden kiezen.
Manier 1 òf manier 2.

En nogmaals wij beide voeren dit niet uit in de praktijk!!!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:08

Sientje schreef:
Prissey schreef:

Mijn opmerking ging ook niet zozeer over TS, maar meer in het algemeen. Als hier op een gegeven moment in 40 posts te lezen is op welke manier een 2,5 jarige kan worden ingereden, zou het toch mensen op ideeën kunnen brengen...

IK denk niet dat dit topic bedoelt is voor mensen te herinneren hoe het anders kan! Je bedoelingen zullen juist wezen, alleen hier wordt niet omgevraagt en maakt dit topic nogal rommelig.

@Sandiex In beide situatie's worden de paarden het zelfde behandelt denk ik, alleen wat je zegt 3 jaar en klaar of 2,5 en dan weer terug en dan zelfde als optie 2 4x per week bereden..
Hierin ligt natuurlijk wel de vraag hoelang ze bereden worden. beide situaties komen op het zelfde neer. Alleen optie 1 begint wat vroeger en geeft daarna tijd. Optie 2 wacht iets land en start daarna door

SandieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:14

Optie 2 inrijden. Land?? en daarna doorstarten.
Nee zoals in begin post staat met 3 gelijk ingereden en 4x rijden.

Uiteraad rij je op beide geen vol uur en bouw je het netjes op ;-)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:42

manier 2 vind ik, maar ik zou een jaartje wachten.