Regallie @ wedstrijd (M1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Regallie

Regallie @ wedstrijd (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:31

Afgelopen juli hadden Regal en ik een wedstrijd in Nieuwleusen.
We zijn inmiddels M2 dressuur, maar op deze wedstrijd reden we nog M1.

Meet Regal met zijn geconcentreerde koppie
Afbeelding

Regal is een zevenjarige ruin met als vader Kashmir van het Schuttershof.
Waar wij erg tegen aan lopen, komt vooral voort uit basiswerk en mijn houding

Enkele voorbeelden
* Schouderbinnenwaarts te schuin, te weinig lengtebuiging --> moet meer op 2 teugels lopen, losser door het lijf
* Hoofd kantelen en rug weg drukken --> te strak van voren, meer lucht, losser door het lijf
* Doordat ik wat te druk ben in mijn houding ga ik Regal in de weg zitten (dom dom dom)

Hier de foto's.

Uiteraard hebben we eerst losgereden. Hierin probeer ik Regal altijd wat ronder te maken, zodat hij wat meer over de rug komt. Hier heb ik helaas geen foto's van.

1. Galopje al wat opgepakt (geen idee wat mijn handen doen)
Afbeelding

2. Hier kun je mooi zien dat hij te kort word in de hals (We zijn hard aan het werken dit er weer uit te krijgen)
Afbeelding

3. Even een rust momentje
Afbeelding

De proeven
4. Halthouden en groeten
Afbeelding

5. Kantelt en drukt rug weg
Afbeelding

6. Uitgestrekte stap (Neusje mag er nog meer uit)
Afbeelding

7. Schouderbinnenwaarts
Afbeelding

8. Drafje (vind dit persoonlijk erg fijn beeld)
Afbeelding

9. Terugrijden van middendraf (Ik vind dit erg moeilijk zitten)
Afbeelding

10. Fijn beeld
Afbeelding

11. Ook fijn beeld (Moeilijk is dat toch paardrijden :+ )
Afbeelding

Kreeg van de jury het commentaar dat ik een goede proef had laten zien, maar dat het vooral in de draf wat te braaf was en hier en daar wat te strak.

Nou zijn we natuurlijk hard aan het oefenen gegaan (was daar uiteraard al mee bezig) om wat meer lengte te krijgen en meer oprichting vanuit de schoft.
12.Inmiddels gaat het zo
Afbeelding

Wat vinden jullie?

webster543

Re: Regallie @ wedstrijd (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:49

Wat een verschil!
Je paard ziet er al veel gespierder uit en veel losser door zijn lijf.
Ik zou zeker opletten dat je hem genoeg "neusje voor" laat en genoeg halsvrijheid geeft.
Succes

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:53

zeker een groot verschil zeg veel meer spieren in de nek is niet meer zo iel de laatste foto is lekker ontspannen ga zo door zou ik zeggen :)

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:03

Zekers heel groot verschil! die laatste foto geeft een heel fijn beeld!:D ga zo door :)

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:39

Blijf het apart vinden dat een paard zo kan groeien in 2 maand tijd. Maar ben er zeker erg blij mee.

@webster: Klopt het neusje mag er meer uit en ik moet het blijven controleren. Moet mijn handen dan meer ontspannen, ik trek zelf iets te veel terug waardoor het neusje achter de noodlijn komt.

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:53

wat ik persoonlijk eerst zou doen, is bij het inrijden hem echt 'zelf' gewoon laag te laten lopen,, met het neusje eruit!
dit kan je ook wel gewoon oefenen,, zonder dat je er op zit, in een logeerpadock bijvoorbeeld. Als je paard dit echt niet kan, (of doen/wil)word het wel erg moeilijk allemaal, vooral in de M2 en verder met al die beginnen! want als je paard te schuin gaat, en niet buigt, zit het misschien wel niet helemaal goed! k hoop dat je het wat snapt! succes

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:15

Ik zou hem juist bij het losrijden, wel laag, maar naar je toe.
Dus dat hij naar je toe komt en met de schoft omhoog! Dus zeker niet lang en laag, want dan jaag je hem uit elkaar naar mijn idee.
Verder zou ik hem heel veel laten schakelen, echt heel erg veel, zodat dat achterbeen erbij komt.
Dus opvangen, openen en naar voren rijden, opvangen, openen, naar voren rijden, en dit zo een paar rondjes achter elkaar.
Deze stukjes kun je steeds kleiner maken, ophouding dat je voelt dat hij naar je toe komt, openen en naar voren rijden.
Als je naar voren rijd moet hij direct aanpakken. Dit heeft voor mijn paard onwijs veel geholpen om hem op het achterbeen te krijgen, swung te krijgen en hem aan elkaar te rijden.

Edit:
Na het losrijden mag de neus er natuurlijk uit, maar door het schakelen en het openen komt het paard vaak al lekker aan de loodlijn. Dan nog mag hij absoluut zich niet langmaken! Hij moet dus bij jou blijven, naar jou toe blijven, anders drukt hij de schoft omlaag ne heb je nog niets.
Verder zou ik hem wel laag en lang uitdraven! Maar ook daar geldt, rond.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:58

@ Maariijee: Mijn paard kun je helaas niet longeren (slaat helemaal in de stress), dus dat zal helaas geen optie zijn. Wel bedankt voor de tips

@ Frannik: Ik begrijp wat je bedoelt, maar meneertje gaat zich dan teveel opkroppen.
Dan krijg je zulke taferelen..En daar wordt ik niet echt vrolijk van..
Afbeelding
Paard loopt veel teveel gebogen en gaat op de onderhalsspier lopen ipv de bovenste en drukt daarbij zijn rug ook nog eens weg.
Ik rij mijn paard daarom wel lang en laag maar zeker wel rond, helaas heb ik daar geen foto van. Dat hij met losrijden lengte in de hals krijgt vind ik erg belangrijk.
Hopelijk snap je wat ik bedoel.
Dat schakelen ga ik zeker doen. Bedankt.
(Deze foto is idd ook van dezelfde wedstrijd, maar vind dit absoluut geen fijne foto)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:12

Dat is een verschil zeg tussen de eerste foto's en de laatste....

Jullie komen er wel!!

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:47

Nog iets meer naar boven kijken, en niet alleen maar naar je engeltje. En zorgen dat je tenen naar binnen wijzen, hier ben ik zelf heeel slecht in :P

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 16:09

@ drassic: Je hebt helemaal gelijk, daar moet ik idd nog aan sleutelen..

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:14

Oke, ik snap het, dat is ook niet goed.
Ik vidn ookd at hij positief veranderd is, absoluut!
wat ik eigenlijk bedoel is dus niet lager naar je toe, maar naar je toe, zonder dat hij echt lager gaat!
En dat is erg lastig, want dan moet hij aan elkaar, en dat accepteren ze meestal niet zomaar.

Edit:
Bv foto 8 en 10, daar heb je hem heel mooi naar je toe, zonder dat hij inzakt, met het losrijden zou hij wel iets lager mogen, maar wel zo mooi naar je toe!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:19

Dit bedoel ik
Afbeelding
En dan zou hij zelfs nog meer naar me toe mogen!

en zo loopt hij dan opgericht
Afbeelding

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 17:24

Jouw foto geeft ook duidelijk aan wat ik graag wil alleen dan iets jelager. We bedoelen dus wel hetzelfde :o ..
We gaan weer hard oefenen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:58

Even een filmpje met "hoe het niet moet" en "hoe het wel moet".
Zeer duidelijk het verschil te zien. Het eerste deel geeft een vals gevoel van goed lopen.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:06

Nog meer voorbeelden, dank je.We gaan er aan werken (uitbreiden).
Mijn instructrice zij vorige week al dat het meer richting halsstrekken moest, maar daarin wel rond. Dat is precies wat de foto van en de video laten zien.
Bedant voor het beeldmateriaal. (Als je het een keer hebt gezien is het altijd makkelijker om er zelf naar toe te rijden)