heel erg zweten als je wil stappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

heel erg zweten als je wil stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 12:20

Ik reed laatst op de verzorgpony van n vriendin van mij buiten.
dat paard zweet heel veel ik heb bijna de hele rit haar ingehouden en naulijks gegaloppeerd vooral gestapt, ong een uurtje.
toen we terug kwamen was ze weer kletsnat!
ze fokt zichzelf dus heel erg op waardoor ze ook zweet als ze niet eens hard loopt.
iemand een idee of er iets met haar is of hoe je dat opgefokte uit haar weg kan krijgen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:54

Er zijn een boel mogelijkheden die dat kunnen veroorzaken. Slechte conditie, spanning in de ruiter dat doorwerkt in het paard, onervarenheid of gewoon te graag willen, teveel energie. Is zo een twee drie niet te zeggen waar het aan kan liggen.

Silence

Re: heel erg zweten als je wil stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:55

Ben het eens met kleinvosje. Daarnaast lees ik dat je je paard continu in hebt lopen houden. Dit werkt ook niet bepaald goed voor de ontspanning.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 13:39

natuurlijk niet continu lopen maar niet toegeven, zei wil de heletijd galoperen, ik niet dus dan gaan we dat ook niet de heletijd doen. heb wel 2 stukjes gegaloppeerd en af entoe gedraafd, en spanning in de ruiter kan maar ze doet het bij iedereen die op haar rijdt en de meeste laten haar gewoon gaan altijd en dan is ze nog natter..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:40

Dan toch conditie training doen. En de ene zweet nou eenmaal meer dan de ander, is bij mensen ook zo.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 13:43

ok, het zou idd gewoon conditie kunnen zijn!
heb alleen een keer van een ander meisje gehoord dat als je je paarden elke dag even veel voerd en 4 of minder per week rijd dat ze dan eerst heel veel gaan zweten enzo en uiteindelijk ook koliek kunnen krijgen:O

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:45

Tja, dat zou kunnen, als je een pony minder dan 4 eer per week rijdt, hoeft er zowiezo niet veel krachtvoer in. Ze kan ook teveel aan energierijk voer binnenkrijgen...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:02

Van wat je tot nu toe beschreven hebt denk ik gewoon dat ze zweet doordat ze zich de hele tijd heeft lopen opfokken.

Die E van mij kan ik ook in 5 minuten zeiknat hebben als ze heel erg enthousiast is om naar het bos te gaan. En dan heb ik alleen nog maar gestapt ....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:52

zweten is voorál stress

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:01

loveRoes schreef:
Ik reed laatst op de verzorgpony van n vriendin van mij buiten.
dat paard zweet heel veel ik heb bijna de hele rit haar ingehouden en naulijks gegaloppeerd vooral gestapt, ong een uurtje.
toen we terug kwamen was ze weer kletsnat!
ze fokt zichzelf dus heel erg op waardoor ze ook zweet als ze niet eens hard loopt.
iemand een idee of er iets met haar is of hoe je dat opgefokte uit haar weg kan krijgen?

@Arabesk: Joh :D

Misschien een optie nog een rustige pony mee te nemen?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:12

Goeie optie van Bizzybijtje. Met een rustige pony erbij heb je kans dat ie wat rustiger blijft.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:34

Je kunt hem ook gewoon keer (controleerbaar) laten galoperen, kan hij zijn energie een beetje kwijt, en daarna terugnemen en laten stappen, zo wordt hij waarschijnlijk rustiger.
Continu inhouden heeft geen zin, dan maakt ie zichzelf alleen maar onrustig om niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:44

NenaC schreef:
Je kunt hem ook gewoon keer (controleerbaar) laten galoperen, kan hij zijn energie een beetje kwijt, en daarna terugnemen en laten stappen, zo wordt hij waarschijnlijk rustiger.
Continu inhouden heeft geen zin, dan maakt ie zichzelf alleen maar onrustig om niets.

Denk dat ze alleen maar meer gestresst raakt van het galoperen :) ...

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:01

Ik zou ze even 20 minuutjes aan de longe laten lopen voor je naar buiten gaat. Zodat ze de stress en opgekropte energie eruit kan laten voor jij er op gaat zitten.
Maar het is inderdaad nuttig om eens te kijken naar hoe vaak hij buiten kan, voer, ...enz.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:04

gewoon een hele tijd met het buitenrijden niet meer galoperen ;)
de galop is een vluchtgang. en het paard raakt wss over de zeik bij een buitenrit.
Blijf gewoon alleen maar stappen met buitenrijden,
tot je zo aan een lang teugeltje door het bos kan.
en daarna eens rustig aandraven etc.
je moet geen haast hebben rij, de rust erin!
ik vind het knap van je pony dat hij nog vreselijk met je aan de haal is geweest, als hij zich zo opfokt ;)
meesten gaan gewoon rennen, en blijven rennen als ze over de zeik zijn :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:06

kleinvosje schreef:
Er zijn een boel mogelijkheden die dat kunnen veroorzaken. Slechte conditie, spanning in de ruiter dat doorwerkt in het paard, onervarenheid of gewoon te graag willen, teveel energie. Is zo een twee drie niet te zeggen waar het aan kan liggen.

Dit is bij mijn pony dus zo. Hij heeft veel conditie, maar wil zo graag voor je werken, dat hij gewoon zo erg zweet!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:26

essie_blue schreef:
de galop is een vluchtgang. en het paard raakt wss over de zeik bij een buitenrit.

ben ik het niet mee eens. zolang je je paard wel goed onder je kan houden zou ik juist ook galopperen. de galop is ook een goeie manier om even wat stoom af te blazen.

ik zou idd even longeren voor het rijden. even de meeste energie eruit laten rennen, dan zal hij vast een stuk rustiger zijn in het bos.

maar eerst zou ik nog kijken naar het voerpatroon:
krijgt het paard niet teveel voer voor het werk dat hij doet? als het paard minder dan 4 keer in de week werkt (de kans krijgt om energie te verbruiken) heeft hij aan een kilootje per dag en een hele hoop ruwvoer vaak wel genoeg. niet te veel krachtvoer instoppen als het paard het niet nodig heeft ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:29

Ben het ook met het bovenstaande bericht eens,
neem een rustig paardje mee op buitenrit en werk
zelf aan je houding, jij stressig, hij stressig ....

jurrepur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:33

ik denk dat conditie traing wel een beetje kan helpen

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:33

Mijn 22jarige ruin heeft dit al zolang ik hem heb (nu alweer dik 7 jaar) :) Hij heeft hele rustige momenten buiten, maar ook hele opgefokte momenten :D (voornamelijk wanneer hij alleen buiten is). Dit kan te maken hebben met iets wat hij aan de kant van de weg ziet liggen wat er anders nooit lag, aan het weer, aan dat het alweer een tijdje geleden is dat we naar buiten geweest zijn, dat we weer op de terugweg zijn, etc. Ik kan dan wel al zijn energie eruit rijden, maar dat werkt alleen maar tegen bij hem, van crossen wordt hij alleen maar drukker en hij geeft amper zijn eigen grens aan. Het zit nu eenmaal in zijn karakter dat opgefokte en ik kan er wel om lachen :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:19

duChambre schreef:
essie_blue schreef:

ben ik het niet mee eens. zolang je je paard wel goed onder je kan houden zou ik juist ook galopperen. de galop is ook een goeie manier om even wat stoom af te blazen.

ik zou idd even longeren voor het rijden. even de meeste energie eruit laten rennen, dan zal hij vast een stuk rustiger zijn in het bos.

maar eerst zou ik nog kijken naar het voerpatroon:
krijgt het paard niet teveel voer voor het werk dat hij doet? als het paard minder dan 4 keer in de week werkt (de kans krijgt om energie te verbruiken) heeft hij aan een kilootje per dag en een hele hoop ruwvoer vaak wel genoeg. niet te veel krachtvoer instoppen als het paard het niet nodig heeft ;)

Maar dat is het probleem juist,
ze kan haar paard blijkbaar niet goed onder controle houden.
als ze de hele buitenrit hem in moet houden, zit er blijkbaar geen rust in.
Ik zeg, eerst een longeren/in de bak rijden. en dan pas naar buiten gaan.
Het paard moet het als een leuk, ontspannend uitje gaan zien.
en niet een gelegenheid om alleen maar het gas er op te zetten, want dat kan gewoon gevaarlijk worden ;)

edit: ik heb dan ook wel vreselijke verhalen gehoord over paarden 'die even stoom moesten afblazen'
en vervolgens maar door bleven rennen. Ik zou het risico nooit nemen om met een opgefokt paard in het bos te gaan galoperen.

jurrepur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:47

is zou heb rustig maken

volgens mij is dit mijn tweede reactie