ubero Mey Z @work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samj1

ubero Mey Z @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 22:29

hallo,,

ik zou graag krietiek willen op mijn houding mijn niveau is ruiterbrevet A ookwel wandelbrevet half gevorderd,rij 1 jaar. mijn doelen zijn:binnenkort op jumping,en lange buitenwandelingen maken
paard is 6 jaar
bij alle foto's hangt er gogue dient voor zijn hoofd onderin te houden daar is hij nogal moeilijk op dat vlak
behalve bij de springfoto dat is een borstriem
paard word met een gewoon bustrensje gereden ook met mexicaans hoofdstel maar dat is voor de schow grotendeel

foto 1: even kennismaken
Afbeelding
foto 2:stappen
Afbeelding
foto 3:hier zitten we aan te springen vooraan draven achteraan galloperen
Afbeelding
foto 4:hier zitten we te galloperen klaar voor de cirkel te maken
Afbeelding
foto 5:grote volte in galop
Afbeelding
foto 6:hier nemen we en sprong van 70 cm
Afbeelding
foto 7: even afscheid nemen en dus halthouden
Afbeelding

hoop dat deze foto's goed genoeg zijn voor commentaar op de geven

mvg sammy
Laatst bijgewerkt door samj1 op 19-10-09 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Re: ubero Mey Z @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:44

Neem asjeblieft GOED les!

De gogue staat te strak, deze is bedoeld om hem zijn hoofd te laten zakken en zijn rug los te laten. Hier op de foto's houd hij zin rug erg vast. De gogue is dus NIET bedoeld om hem nageeflijk te laten lopen! Doe dus (aub) de gogue een stuk losser of af , neem les en of goed advies hierover. Dit soort hulpmiddelen kunnen enorme schade aan je paard aanrichten ;)

Probeer in de sprong jezelf niet helemaal naar voren te gooien. Blijf dicht bij je paard en laat je meegaan in de beweging. Heb je wel ingesprongen of heb je meer foto's van het springen?

Houd alleen de bal van je voet in de beugel. Dit is dus het ronde, harde gedeelte aan de binnenkant van je voet. Als er nu iets gebeurt blijft jouw voet waarsch. in de beugel haken. Door alleen de bal van je voet in de beugel te hebben schiet je ermakkelijker uit als je ervan afvalt, ook heb je nu veel meer steun en zullen je benen minder zwiepen en waarschijnlijk ook minder uisteken. Probeer je voet ook naar binnen te draaien, je hebt nu kapstokjes.

Let er ook op dat je vooral voorwaarts rijd en niet tegenhoud in de mond. Hij valt nu enorm op de voorhand. Door hem meer voorwaarts te rijden zal hij sterker van achter worden waardoor hij uiteindelijk kan 'dragen' en nageeflijk zal lopen. Dit los je echt niet op door een gogue of door hem te trekken of veel van voren tegen te werken ;)

Hopelijk kan je erwat mee! :)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:46

Foto 3 is geen draf maar galop ;)

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:46

Vind het een beetje moeilijk te beoordelen, maar ik vind het er niet fijn uitzien. Die gogue ziet er niet zo vriendelijk uit, hij loopt steeds met zn hoofd op dezelfde plaats zonder actie van achteruit. Die mexicaanse neusriem voor de show vind ik ook een beetje raar, zo'n neusriem werkt wel even een stuk pittiger in dan een gecombineerde. De derde foto galoppeert ie overigens dat is geen draf ;) Daarbij heeft ie zn mond ook nog open en het lijkt me dat dat komt door de combinatie van de gogue, een strakke neusriem en teveel met de hand gereden. Sorry ik kan er niet veel positiefs over zeggen, vnd het overigens wel een leuk paard.

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 22:47

neem 2 maal les per week gogue is ook maar tijdelijk was ook de eerste keer met die gogue stond inderdaad iets te strak bedankt voor de rechtvaardige kritiek

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 22:49

Annemeik schreef:
Foto 3 is geen draf maar galop ;)

dat is veruimd draven maar is geen galop die dag hebben we geen contragalop gedaan maar hij loopt helemaal op voorhand probeer hem daarom vooruit te rijden gogue zit inderdaad te strak zat vandaag al losser was de eerste keer met die gogue had daarvoor een grotere gogue

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:51

Als je kijkt naar de beenzetting in de draf en galop dan zul je zelf ook zien dat het galop is geen draf ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:53

Het is zeker geen draf. Wel kanhet zijn dat ie van voor draaft en vanachter galoppeert. Dan heb je een soort swing gevoel van achter. Daar heeft de mijne wel enorm last van. Dan gaat ze te hard. Is hij miss nogniet zo oud?

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 22:54

hijs 6 jaar dat zal dan zijn bij het aanspringen

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 06:30

Beter nederlands leest een stuk prettiger ;)
Inderdaad. Als je wil sprongen zul je toch zonder de gogue moeten, dus haal hem er maar gewoon af want dit heeft geen toegevoegde waarde, negatief zelfs.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:13

de hoefslag ligt veel te diep, zo kan je al niet werken. Het paard steunt volledig op de gogue. dat voel jij niet maar je ziet het wel. Je paard is enorm scheef en verkrampt. Daardoor neemt hij steun op de gogue om enigszins recht te blijven in de cirkel en niet om te vallen. Doe je die "hulpteugels" af dan zal je zien dat het paard over de schouder valt. Je paard zal versnellen zonder gogue, dit is enkel om zijn evenwicht te behouden.

Doe die gogue maar vlug af en neem een degelijk instructeur in dienst. Zo leren jullie niets, je gaat enkel verder knoeien en nu is je paard nog jong genoeg om goed te leren onder het zadel lopen. Je paard gaat helemaal verkeerd gespierd geraken op die manier en heel hard in de mond worden. ;(

Tracht een instructeur te vinden die je kan uitleggen en leren je paard recht te richten en dan ga je de gogue niet meer nodig hebben.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:06

Leuk paard! Een gogue lijkt me bij het rijden ook niet fijn. Misschien kun je hem beter gebruiken als je je paard longeert. Je kunt je paard nu helemaal niet buigen door wendingen en hoeken.
Het lijkt alsof het paard niet goed voorwaarts loopt, vooral in draf. Probeer hem dus wat actiever te krijgen.
Verder zou ik proberen aan je houding te werken, Rechtop zitten, benen lang maken en steunen met je voet in de beugel en daarbij je hak laag houden.

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:28

heel leuk paard maar jammer dat er een hulpteugel wordt gebruikt om een paard máár naar beneden te laten lopen. je kan beter je paard ontspannen met z'n hoofd omhoog laten lopen en dat je een nette houding hebt ( daar bereik je veel meer mee ) dan dat je met een slechte houding een hulpteugel moet gebruiken omdat je je paard niet aan de teugel kan rijden. sorry als ik bot over kom ik bedoel het alleen maar goed :)

comentaar : rechtop zitten, voeten niet ver in de beugels, hakken laag,

wees der voorzichtig mee, het is een leuk paard ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:46

je moet heel erg aan je zit werken, je hebt je voet tever in de beugel, waardoor je moeite hebt om onafhankelijk te zitten!
Ik heb verder geen verstand van gogue rijden, dus daar geef ik geen commentaar op, maar rijlessen nemen lijkt me niet onverstandig, of heb je al les?

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:01

Ben het met divers bovenstaand commentaar eens en zal daar dan ook neit teveel aandacht meer aan besteden.

-Die derde foto, dat is galop! Hij zal na deze sprong zijn achter benen eronder zetten om vervolgens zijn rechter voorbeen weer eerst
te plaatsen dus heeft het ook niks met contragalop te maken.

-Vind inderdaad dat je paardje veel en dan ook veelste veel op de voorhand loopt en alle steun en evenwicht van de gogue haalt.

-De bak mag zeker even rechtgesleept worden maar het ziet er verder niet zwaar uit wat wel weer beter is voor een jong paard (een niet zware bak).

Over joun houding;
-benen recht onder je houden
-Meer de tenen in de beugels (niet je hele voet)
-Hakken uitdrukken en tenen naar binnen
-Rechtop (schouders en rug) zitten
-Tot je ellebogen je armen aan je zij houden vervolgens met de onder arm een rechtelijn naar de mond van het paard vormen.

Wens je heel veel succes en doe er wat mee want het is een prachtig paardje :D

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:08

...is dit je eigen paard? en heb je les?

als je een paard naar beneden dwingt maak je zijn rug/nek kapot. je kan dus beter de hulpteugels erafhalen. als ze dan te druk wordt voor je kan je beter eerst op een ander paar leren rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:52

Jij durft :D Gogue is om zijn hoofd onderin te houden omdat hij daar nogal moeilijk in is... Neen jij hebt gewoon niet de vaardigheid, daar kan het paard niet aan doen.. Dat je hem dan zo naar beneden dwingt.... Hoe lang wil je deze nog heel houden als ik vragen mag?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:50

ik ken wel een gediplomeerd instructeur in België die me dat ook heeft proberen aan te smeren :x was gelukkig niet mijn pony, laat staan mijn instructeur. Heb toen die mensen voor een keuze gezet: of ik reed het dier op mijn manier of ik reed het niet. Heb het op mijn manier mogen doen. :j

Achteraf hebben ze de instructeur afgedankt en mij bedankt voor mijn eigenzinnigheid :') Gek he dat die pony zonder strakke gogue ineens een stuk minder in protest kwam en fijn zacht werd in het mondje.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:16

Misschien reageert de TS wel niet meer vanwege het ongeloofelijk kortzichtige commentaar hier!
Jeetje mensen, dit meisje heeft 1 jaar rijles! Misschien niet van de juiste instructeur, maar dat heeft ze nu wel door denk ik. Wisten jullie na een jaar rijden al precies hoe rechtrichten werkte, welke hulpteugels waarvoor waren en wanneer je ze in moest zetten etc etc?
TS, volgens mij doe je goed je best, maar wil je teveel in een keer. Overleg met je instructeur of je meer kunt gaan werken aan je houding en spelenderwijs leert 'voelen' hoe je paard loopt. Leg daarbij niet de nadruk op naar beneden lopen of oefening als contragalop. Je moet eerst het gevoel krijgen dat je onbevangen lol kunt hebben met je paard en het is echt geen schande dat je dat na 1 jaar rijden nog niet hebt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:31

Toch jammer dat er weer een paard de dupe wordt van een ruiter die er niks van bakt.
Dat de TS maar een jaar rijd vind ik een slap excuus.
Ook dan hoor je te lessen bij een goede instructeur en een goede instructeur laat je absoluut niet op deze manier rijden.
Zo zou je zelf niet eens moeten willen rijden, ongeacht of je nu 1 of 10 jaar rijd.
De ruiter krijgt het rijtechnisch niet voor elkaar, dus dan moet het paard maar gedwongen worden.
Met een goed gebruik van (sommige) hulpteugels is niks mis, maar wel als ze zo misbruikt worden als hier.
In plaats van zo te werk te gaan kun je beter alle zooi verkopen en van dat geld een goede instructeur/trice zoeken waar gewerkt wordt aan jouw manier van rijden. Daar is veel meer werk aan dan aan dit paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:59

En dat jongetje moet nog veel leren en ik hoop daarom dat zijn ouders dit topic zien en aandachtig lezen en dn een goede begeleiding zoeken voor hun kind ;)
en dan is er weer een paard dankbaar :Y)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 23-10-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote en niet rijtechnische reactie daarop verwijderd

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:03

Nou, als ik jouw A-brevet moest afnemen, was je voor mij er niet door :n Neem eerst nog een jaar goed les, neem desnoods wat kampen Eerste Graad mee en ga dan pas voor je A-brevet. Ga rechter zitten op je paardje en zie dat die hielen naar beneden zijn.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:33

Als eerste: Haal je hulpteugel, welke dan ook eraf!
Het is niet nodig, en je paard word er op die manier niet beter van. Je gebruikt hem om nagevelijk te rijden, maar daar is hij niet voor. Als je je paard nagevelijk wilt rijden moet je hem veel meer bij elkaar rijden, dus meer verzameld en zijn achterhand er nog steviger onder.
Verder op je houding: zorg dat je naar tenen naar binnen steken en dat je rechtop en stevig zit in de galop. Druk je schouders meer naar achteren.
Het is een leuk paardje dus wees er ook zuinig op. :+

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:19

De goque is niet alleen te strak maar ze is dan ook nog eens verkeerd aan gedaan in zoverre ik kan zien op de foto's...

Volgens mij heb je ze zo aan gedaan: http://www.animoruitersport.nl/webshop/ ... gogue2.jpg

Terwijl het de bedoeling is dat je de onderste slotjes vastmaakt aan de ring die aan de leren riem hangt.
Zo dus: http://www.frogpool.com/prod-4432.jpg

Wat is het verschil: op de tweede manier is de driehoek die gevorm wordt groter en kan het paard de hals langer maken en laten zakken en zijn rug dus veel meer gebruiken.

Er is wel degelijk en heel groot verschil bij juist gebruik. En doe dat nooit zonder begeleiding of les...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:27

Ik zou eerst even wat stappen terugdoen, voor je er weer naar voren kan doen. De gogue is waarschijnlijk helemaal niet nodig, het omhooggooien van het hoog kan ook een reactie zijn op de scherpe spullen (bit, mexicaanse neusriem) die jij al aan de mond gebruikt. Kijk eens wat het paard doet zonder dit hulpmiddel. Iedereen kan zonder, en jij ook!

Leuk paardje trouwens, zie hier op Bokt niet vaak Z-paarden langskomen. Welk bloed is het?